Internet valt dagelijks 1-3x uit


Reputatie 1
Badge
Beste allen.

Ik wil toch eindelijk eens informeren naar een probleem wat ik al jaren heb. Voorheen had ik een Ubee modem, hier had ik ook al lang problemen mee, waardoor ik elke avond wel 1-3x even geen internet had. Elke keer dat het gebeurde zag ik dat het Ubee modem opnieuw verbinding maakte, de lampjes van up en downstream begonnen weer te knipperen. Een minuutje later was er weer verbinding.

Zelf dacht ik dat dit aan de leeftijd van het modem lag, we hadden hem al een hele tijd, en heb toen er een eigen router bijgeplaatst en het Ubee modem in bridge modus gezet. Dit had echter ook niet het gewenste effect.

Toen belde een paar maanden geleden iemand van Ziggo op naar mijn vrouw, of we problemen hadden met het internet. Hier had ze ja op geantwoord en de persoon aan de telefoon zei dat het vervangen van het modem het wel zou oplossen. Nu hebben we dus een Connectbox. Het probleem blijft echter bestaan en elke avond valt 1-3x het internet weg, waarna het een paar minuten duurt voordat de Connectbox weer verbinding heeft.

Nu las ik in een aantal andere forum posts dat een hoge dB waarde bij de upstream wel eens een probleem zou kunnen zijn. Dit even zelf gecontroleerd in de Connectbox en hier zie ik dus dat ik, volgens mij, ook hoge waarden bij de upstream heb. (zie de bijgevoegde plaatjes)

Het modem zit verder gelijk op de AoP met een nieuwe splitter (POA 01-UPC) (die nodig was voor de nieuwe Mediabox XL) en staat in bridge modus. Het gebeurt zowel bij bekabeld als wifi internet, waarbij de wifi verbinding zelf niet weg valt, er is alleen geen internet verbinding. Mijn extra router kan het dus niet zijn.

Iemand een idee hoe nu verder?

MvG Jeroen





Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

134 Reacties

Reputatie 7
Hoi @jmeekels86
15 uren later en je hebt nog van niemand een berichtje ontvangen.
Doet zich dit nog altijd voor of is het probleem inmiddels opgelost?

Ik zal een moderator vragen of die bij je langs wil komen op de Community, misschien kan die iets voor je betekenen. Waarschijnlijk zijn er geen mensen die je kunnen helpen met je probleem. Heb nog even geduld.
Reputatie 1
Badge
Hey @EnergieBoy

Bedankt voor je reactie.

Het probleem doet zich inderdaad nog steeds voor. Vrijwel elke dag valt het internet minimaal 1x uit. Het modem start zich dan gewoon opnieuw op. Gisteren was het helemaal erg: 5x op een avond, maar normaal is het maar 1 tot 2x per avond.

Wat ik zo lees hier op het forum is het iets wat waarschijnlijk alleen door een monteur gemaakt kan worden, maar ik dacht laat ik eerst toch eens vragen of ik misschien iets over het hoofd zie.
Reputatie 7
Heb het doorgegeven, even wachten nog maar 🙂
Reputatie 7
Badge +35
Je upstream is veel te hoog, kun je een foto plaatsen van je eerste punt waar Ziggo binnenkomt met eventuele stekkers en versterkers, misschien is er iets te zien waardoor je sneller weer normaal internet hebt. @jmeekels86
Reputatie 1
Badge
Je upstream is veel te hoog, kun je een foto plaatsen van je eerste punt waar Ziggo binnenkomt met eventuele stekkers en versterkers, misschien is er iets te zien waardoor je sneller weer normaal internet hebt. @jmeekels86

Zal ik zometeen doen als ik thuis ben.

Het modem is direct op de splitter (POA 01-UPC) aangesloten welke ingestoken is in de wanddoos (AOP). Zowel splitter als kabel naar het modem zijn nieuw, deze moest ik beiden aanvragen een maandje geleden toen ik de Mediabox XL kreeg.

Foto's komen er aan 🙂
Reputatie 1
Badge
Hier de foto's
Hallo @jmeekels86,
wissel de kabels eens van out 1 naar out 2 vice versa, wat worden dan je waarden?
Reputatie 1
Badge
Hallo @N.N.,

Nu momenteel krijg ik de volgende waarden (het internet is op het moment ook gewoon stabiel)
Heb na elke keer de stekker insteken het modem even aan/uit gezet.
Erg vreemd dat het nu een stuk lager ligt, is het iets wat langzaam hoger wordt de upstream?

Zodra het internet weer uitvalt zal ik kijken wat de upstream waardes dan weer zijn.


Out-1
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 45.5 5120 64 qam 10
2 36000000 44 5120 64 qam 12
3 44500000 45.5 5120 64 qam 11
4 58800000 45.5 5120 64 qam 9


Out-2
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 45.5 5120 64 qam 10
2 36000000 45.5 5120 64 qam 12
3 44500000 45.5 5120 64 qam 11
4 58800000 45.5 5120 64 qam 9

Alleen op AOP
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 42.5 5120 64 qam 10
2 36000000 41 5120 64 qam 12
3 44500000 42.5 5120 64 qam 11
4 58800000 42.5 5120 64 qam 9
Hallo @jmeekels86,
Hieruit blijkt dat out 1 en out 2 gelukkig geen verschil maken en blijkt ook dat een verdeler wat weerstand oproept waardoor de waarden iets stijgen, maar zijn mooie waarden.
Reputatie 1
Badge
Okay, das goed om te weten dan.

Ik hou het in de gaten, zodra ik er weer uitvlieg check ik m'n upstream maar weer en post ik ze weer hier. Vreemd dat het gisteren dan richting de 51dBmV ging.
Reputatie 1
Badge
En daar was weer een disconnect.

Toevallig dat ik op het moment de Connectbox checkte, vlak van te voren waren alle 4 kanalen op 47dB
Na een refresh kreeg ik het volgende:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 50 5120 64 qam 10

Alleen dit kanaal.
Na een volgende refresh van de upstream kreeg ik de volgende waardes:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 50 5120 64 qam 10
2 36000000 48.5 5120 64 qam 12
3 44500000 48.5 5120 64 qam 11
4 58800000 50 5120 64 qam 9

Het lijkt dus weer omhoog geschoten te zijn. Heeft dit te maken met traffic in de wijk ofzo? Ligt het dan toch aan de aansluiting van Ziggo, of moet ik de oorzaak toch bij mij zoeken
Reputatie 1
Badge
En nu lijkt het weer te zakken, krijg nu de volgende waardes:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 47 5120 64 qam 10
2 36000000 45.5 5120 64 qam 12
3 44500000 45.5 5120 64 qam 11
4 58800000 48 5120 64 qam 9

Het lijkt dus wel iets te maken te hebben met de upstream. Iemand ideeën?
Reputatie 5
Badge +6
@jmeekels86, upload en upstream zijn 2 volkomen verschillende dingen.
De 1 is upload bandbreedte die je van je provider koopt.
De ander is het signaal niveau waarmee het modem Docsis kanalen naar buiten, het kabelnetwerk op, naar de CMTS stuurt (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cable_modem_termination_system).
Dit de kanalen zijn "bultjes" op een frequentieband met een bepaalde hoogte in dBmV en met een bepaalde breedte en een modulatie voor het digitale signaal wat erdoor verstuurd wordt (qam).
Als je modem dus meer upload vermogen (dBmV) moet sturen om de CMTS te bereiken dan is dat een indicator voor "meer weerstand" om de CMTS te bereiken.
De weerstand wordt veroorzaakt door:
* Kabel + connectors (-2 dB er af)
* Splitter (-3 dB er af)
* AOP doos (-3 dB er af)
* Groene grondkabel naar EV (https://www.avedko.nl/referenties/cai-behuizingen-ziggo/) met connectoren (-2 dB er af)

Om op je modem rond de 40 dB te hebben, moet je de waarden hierboven er dus aftrekken....
Om op je modem 40 dB te hebben, moet je rechtstreeks op het AOP dus 35 dB hebben.
Heb je daar al zonder splitter al 45 dB dan zit je in de gevarenzone...
Aan jouw downstream is het ook al te zien, met 51 dBmV heb je een downstream van rond de 0 dBmV, ideaal bij een upstream van 40 maar....
Bij een goede verhouding zou je dan +3 tot + 5 moeten hebben.

Voor mijn gevoel heb je een slechte verbinding in de EV, en omdat het wisselt komt er misschien ruis het systeem op, wellicht van een buurman met van die plastic coax connectors.
Iemand van Ziggo of jijzelf kan op de modems kijken die op dezelfde EV zitten om te kijken of die het ook hebben of dat jij de enige bent.

@Anne H Ziggo, @Mark Ziggo, kunnen jullie kijken?

gr, Henno
Reputatie 5
Badge +6
@jmeekels86, sorry for the geek talk.
Ik probeer het een beetje educatief verantwoord te houden...😎
Reputatie 1
Badge
@jmeekels86, sorry for the geek talk.
Ik probeer het een beetje educatief verantwoord te houden...😎


Geen probleem, leer ik ook nog wat 😉
Bedoel je met EV de wijkkast? Moet eens goed kijken waar die uberhaupt staat, zou het nieteens weten.
Ik wacht wel even af wat de Ziggo mensen erover zeggen hier.

Bedankt voor de informatie !
Reputatie 5
Badge +6
EV staat voor eindversterker, staan in elke straat waar Ziggo klanten heeft. In elke kast zit een HF eindversterker met splitters voor zo max tegen de 16 klanten.
De eindversterker wordt gevoed, ook netspanning via Coax grondkabel naar de WV (wijkverdeler).
https://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers_ng/html/showimage.html?https%3A%2F%2Fic.tweakimg.net%2Fcamo%2F71a2c0957eda5a249c91a0f121b713a6d4cfc902%2F%3Furl%3Dhttp%253A%252F%252Fi66.tinypic.com%252Fvpca3c.jpg
Rechts een WV, (links een grote EV, die verschillende EV's voed. De WV's hangen meestal in een glasvezelring waar ze hun signaal vandaan halen.

Plaatje komt uit dit draadje van tweakers; https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1686557

gr, Henno
Reputatie 5
Badge +6
En ze kunnen het te warm krijgen: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ziggo-wijkkast-en-het-zonnetje-19610
Reputatie 1
Badge
Oke, duidelijk!

Heb hem volgens mij gevonden, in de zon staat die vrijwel nooit. Kan alleen niet schatten hoeveel huizen erop aangesloten zijn. Hij staat vlak naast een appartementencomplexje aan het eind van de straat (straat van maar 4 huizen)

Bedankt!
Reputatie 7
Hey @jmeekels86. Welkom hier! Goed dat je hier een account aangemaakt hebt om je verhaal en vraag te delen. Na alles wat getest en geconstateerd is (#LekkerBezig trouwens!) lijkt het me zeker verstandig dat er even een monteur bij je langskomt 🙂. Kan ik je hier vandaag voor 14:00 over bellen? Komt het niet uit, denk ik dat je het best eventjes zelf contact met de klantenservice kunt opnemen op het moment dat het jou uitkomt en de monteur inplannen.

Ik hoor graag van je!

BTW. Super mooie informatie, @Henno! #LekkerBezig
Reputatie 1
Badge
Hey @jmeekels86. Welkom hier! Goed dat je hier een account aangemaakt hebt om je verhaal en vraag te delen. Na alles wat getest en geconstateerd is (#LekkerBezig trouwens!) lijkt het me zeker verstandig dat er even een monteur bij je langskomt 🙂. Kan ik je hier vandaag voor 14:00 over bellen? Komt het niet uit, denk ik dat je het best eventjes zelf contact met de klantenservice kunt opnemen op het moment dat het jou uitkomt en de monteur inplannen.

Ik hoor graag van je!

BTW. Super mooie informatie, @Henno! #LekkerBezig


Hey Lycke,

Bedankt voor je reactie. Rond 14:00 moet wel lukken. Ik zal de telefoon in de gaten houden.
Moet ik m'n nummer nog in een DM sturen?
Als je het nummer belt wat geregistreerd staat op het adress zul je namelijk niet mij aan de lijn krijgen.

Al weet ik even niet hoe ik een DM zou moeten sturen
Reputatie 7
Goed dat je het zegt! Stuur me dan maar even een privébericht met je telefoonnummer, dan bel ik je vanmiddag!
Reputatie 7
Badge +35
@jmeekels86 Mocht je niet weten hoe een PB/PM/privébericht moet sturen.

Klik op @Lycke Ziggo haar hoofd, niet te hard SVP, en op de volgende pagina op Stuur bericht.
Reputatie 1
Badge
Zo, de monteur net langs geweest. Heb sinds ik zelf thuis kwam de hele dag de upstream waardes bekeken. Deze lagen constant rond de 48-51 (met nog zelfs 1x uitval).

De groene kabel zat blijkbaar niet goed op de wandcontactdoos gemonteerd, hij trok hem er zonder iets los te schroeven uit. Dat kan natuurlijk wel een hogere weerstand verklaren 😛

Na monteren waren de waardes op het meetapparaat volgens de monteur goed. Een kleine zelf check in het modem gaf waardes aan van 44-45,5. Lijkt toch al iets te schelen nadat die de voorgaande 4u de waardes alleen maar boven de 48 waren. Hopelijk is het de oorzaak, zo niet dan meld ik mij wel weer hier :)

Bedankt allemaal
Reputatie 1
Badge
Dat duurde niet lang. Het viel weer uit. Na een blik in het modem kreeg ik de volgende waardes:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 57 5120 64 qam 9

ineens nog maar 1 kanaal beschikbaar, wilt dat nog iets zeggen?
57 lijkt me ook veels te hoog

Volgens de monteur moest ik het modem nu uit de bridge modus halen en gebruiken als router om te bekijken of mijn eigen router het probleem kon verergeren. Dat maar eens doen dan.
Reputatie 5
Badge +6
Wat de monteur zei is regelrechte onzin...
Dat je nog maar 1 kanaal hebt en die staat op 57 dbmv te zenden wil zeggen dat je upstream helemaal dicht zit.
Hier stoort ook nog iets op het netwerk. Je hebt een netwerk monteur nodig...

Gr Henno