Beantwoord

Internet op mobiel via wifi traag, rest van apparaten werkt prima

  • 14 september 2020
  • 43 reacties
  • 686 keer bekeken

Ik heb een connectbox,. Hierop zijn via vast netwerk, tv en pc’s aan gesloten. Hier werkt internet zonder problemen. TV werkt ook goed. Wifi is op alle andere apparaten goed, maar alleen op mobiele telefoons niet. Dat gaat daar om zowel iPhone als Samsung's.

Wifi gaat via 2,4 en 5 Ghz. 

Op het forum las ik dat je dan in je modem bij DHCP de instelling voor IPv6 op “stateless” moet zetten. Maar als ik inlog op mijn modem, heb ik geen IPv6, alleen IPv4. Heb gebeld met de klantenservice, die gaf aan dat ze dat niet in konden stellen, dan kan ik alleen zelf. De info kon ik dan vinden op community van ziggo. Nou heb ik gekeken, maar ik kan het niet vinden. Wel allerlei artikelen dat ziggo bezig is met omzetten sinds 2017, diverse problemen met en zonder IPv4 en 6 tot aan dat je je modem krijgt aangeleverd met standaard IPv6 ingeschakeld (!). Ik heb modem vanaf september 2019.

Hoe kan ik dit fixen? Gaat mij er voornamelijk om dat we op de mobiele telefoons weer normaal via wifi kunnen internetten (zonder van 4G gebruik te moeten maken).

icon

Best beantwoord door Tom. 22 september 2020, 10:38

Zou je het kapje van de splitter kunnen halen?

Deze kan namelijk voor signaal problemen zorgen.

Als de splitter zonder kapje weer in de hoofsaansluiting zit dan even je modem opnieuw opstarten.

(1 minuut van stroom halen)

Ik raad je aan om een nieuwe modem kabel aan te vragen.

Dit kan een moderator voor je regelen zodra die langskomt🙂

 

Bekijk origineel

43 Reacties

U hoeft het helemaal niet te fixen. Uw probleem heeft ook niets te maken met een IPv4 of IPv6 adres.

Welke problemen heeft u met WiFi op uw telefoons?

Beste Jan,

Dank je  wel voor reageren. Het probleem wat ik heb met wifi op mobiele telefoons lijkt op onderstaand artikel, vandaar dat ik de daarin gegeven oplossing op DHCP IPv6 wilde toepassen.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wel-wifi-geen-internet-51269

De problemen die we hebben is dat er wel wifi-verbinding is - op 2,4 en 5 Ghz, dat maakt niet uit, heeft hetzelfde resultaat. Maar dat er een slechte internetverbinding is. Meestal maar 1 balkje of minder. Internet is dan ook traag of niet aanwezig. 

Ik en mijn vrouw hebben beiden een Samsung S7, onze dochter een iPhone 7 Plus. Ik heb een zakelijk KPN abonnement, mijn vrouw en dochter een abonnement bij Vodafone.

Ik heb een Netwerk Diagnose uitgevoerd, deze werkt goed.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Het probleem is constant, ook al herstart ik de connectbox of laat ik op de mobiele telefoons het “netwerk vergeten”.

 

Zet de kanaal keuze handmatig vast. In de 2.4 GHz band op kanaal 1, 6 of 11, in de 5GHz band op een van de kanalen in d3 range 36 - 48. Hebben de netwerken ook al een verschillende naam?

Ja, de netwerken hebben beide een aparte naam. Heb het kanaal zoals aangeven op kanaal 6 voor 2,4 Ghz en op kanaal 44 voor 5 Ghz gezet. Mobiel opnieuw opgestart, geen verbetering.
Als ik een Wifi Analyzer (op mobiel) er op los laat, dan is voor 2,4 volgens de app, kanaal 14 het beste. Deze kan ik echter niet selecteren. Voor 5 Ghz zou dat kanaal 149 t/m 161 zijn, maar ook die kan ik niet selecteren op de box.
Nog iets anders wat ik kan doen?
 

De kanalen toch echt kiezen uit degene die ik heb aangegeven. De hogere kanalen in de 5 GHz zijn DFS- kanalen en kunnen onderbroken worden.

Dat had ik dus al gedaan: “Heb het kanaal zoals aangeven op kanaal 6 voor 2,4 Ghz en op kanaal 44 voor 5 Ghz gezet. Mobiel opnieuw opgestart, geen verbetering.” 

Moet ik dan daarna het modem opnieuw opstarten ondanks dat deze dat niet aangeeft? De snelheid van internet op mobiel is nog hetzelfde.

Opnieuw opstarten is altijd een goed idee, helaas geen garantie.

Modem opnieuw opgestart. Heb nu 2 streepjes. Ik zit overigens op 1,5 meter afstand van het modem. Dan zou het toch beter moeten zijn dan dat? Kan het niet een instelling zijn op de S7/iPhone? Op alle laptop hebben we geen enkel probleem.

Op de telefoons van mijn vrouw en kind heeft deze actie overigens niets uitgehaald. Nog steeds 1 streepje voor wifi (ook op 1,5 m afstand van het modem).

Hi @kl0957 en welkom op de Community! 

Wat een vreemd probleem. En helemaal omdat het wel goed werkt op jullie laptops. Het signaal aan deze kant ziet er top uit en ook alles wat @Jan F. hierboven als tips heeft gegeven is intussen getest. Ervaar je dit probleem ook als je in een ander huishouden verbonden bent met wifi? En is het probleem altijd al geweest of past sinds kort? 

Beste Mariska,

Het heeft eerder wel gewerkt. Dat was enkele tot enkele maanden nadat de monteur hier is geweest om het modem te installeren. Het is inderdaad een vreemd probleem. Het enige wat ik op het modem heb gewijzigd is de naam van het SSID (zowel 2,4 als 5 Ghz) en de uit te delen range van IP. Daarnaast heb ik enkele clients een DHCP-reservering gegeven. Lijkt me niet dat dat de oorzaak kan zijn.

We ervaren het probleem alleen thuis. Wanneer ik elders verbind heb ik geen enkel probleem. Zelfde geldt voor mijn vrouw en dochter.

Kan het niet toch dat verhaal van DHCP IPv6 op stateless omschakelen zijn? Zoals ook aangegeven in het artikel op het forum? Mijn modem mist deze optie, dus ik kan het niet uitproberen.

 

Hoor graag, alvast bedankt.

Reputatie 5

Hmm, dat is inderdaad vreemd. Waren de problemen er ook al voordat je de SSID's en DHCP reserveringen hebt aangepast? En zie je een mogelijkheid om je modem eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen?

Dag Vincent,

Dat weet ik niet meer. Ga komend weekend de instellingen noteren en daarna het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen. Laat ik het je daarna hier weten.

Dag Vincent,

Heb het modem terug gezet naar fabrieksinstellingen vanochtend. Dat heeft de situatie niet verbeterd. Direct na de reset, was vooral de 2,4 Ghz verbinding waardeloos, de 5 Ghz liep ook niet echt lekker. Heb de wifi-kanalen op handmatig gezet en op de eerder genoemde waarden. Dit verbetert de situatie iets, maar over het geheel is nu zelfs slechter dan voor de reset. Verbinden met 2,4 Ghz gaat af en toe niet eens in 1 keer, wordt het wachtwoord niet geaccepteerd. 

En nu?

Reputatie 7
Badge +12

Zou je deze instellingen willen toepassen?

Als je alle instellingen hebt toegepast dan even je modem opnieuw opstarten.

(1 minuut van stroom halen)

 

Beste Tom,

Dank je wel voor je bericht. Heb de instellingen aangepast m.b.t. IPv4, zoals hierboven reeds vermeld heeft dit modem geen IPv6.

2,4Ghz netwerk loopt nog steeds niet lekker, zie screendumps van Speedtest.

Kan het niet gewoon aan het modem liggen?

Reputatie 7
Badge +12

Je zou haast wel denken dat het wifi gedeelte van het modem niet meer goed werkt.

Als er bezoek met jullie wifi verbind hebben ze dan hetzelfde probleem?

Dat weet ik niet zo, Toevallig komt er vanavond iemand, zal dat even vragen te testen.

Dag Tom,

Afgelopen weekend hadden we bezoek die hetzelfde hadden met hun mobiele telefoon. Daarbij komt nu ook dat sinds het resetten van het modem, we op de televisie geregeld storings-blokjes ervaren. Soms een enkele, maar regelmatig ook hele vlakken.

Reputatie 7
Badge +12

Wat vervelend zeg…

Aangezien er ook blokjes optreden bij televisie kijken wil ik het volgende van je vragen:

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels,Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

 

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

 

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

Instructies:

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem-29212

Reputatie 7

Goedemiddag @kl0957,

Wil je de zaken die @Tom. vraagt nog eens controleren en onder dit topic met ons delen? Kijk voor wat betreft de draadloze verbinding ook nog eens naar de tips op deze pagina. 

Beste Tom en Paul,

 

Toevallig vanochtend een storing hier gehad, kon helemaal niets meer. Duurde daarna erg lang voordat het modem na uitzetten en ruim 5 minuten weer aan, weer online was. 

Bij deze de gevraagde foto en screendumps. Aansluiting zit in de woonkamer en is door een monteur van  Ziggo geïnstalleerd en getest. Op deze aansluiting zit het modem, radio en de Connectbox.

@Paul Ziggo wat betreft het opsporen van storingsbronnen: dit had ik ook al gedaan. We hebben een dect-zender, maar ook wanneer deze uit staat bestaat nog steeds het wifi-probleem.

 

Reputatie 7
Badge +12

Zou je het kapje van de splitter kunnen halen?

Deze kan namelijk voor signaal problemen zorgen.

Als de splitter zonder kapje weer in de hoofsaansluiting zit dan even je modem opnieuw opstarten.

(1 minuut van stroom halen)

Ik raad je aan om een nieuwe modem kabel aan te vragen.

Dit kan een moderator voor je regelen zodra die langskomt🙂

 

Beste @Tom. 

Met het kapje eraf lijkt het nu veel beter te gaan op 2,4 Ghz. Wel vreemd dat het zolang goed is gegaan en nu dit kapje voor zoveel problemen zorgt!

Ieder in ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp :thumbsup_tone1:

Reputatie 7
Badge +12

Super fijn om te horen!

Heb je het 2.4 en 5ghz netwerk gescheiden van elkaar door ze niet dezelfde naam te geven?

 

Sommige apparaten kunnen daar niet goed mee over weg en geven daardoor problemen met verbinden of een heel wisselende snelheid omdat ie wisselt tussen 2.4 en 5 ghz.

Reageer