ajlinden

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Internet instabiel, moet modem vaak resetten

Mark Ziggo
Een maandje geleden schreef je mij het volgende:

QUOTE
@ajlinden Vanmiddag rond 12:45 is er een monteur geweest in de centrale bij jou in de buurt. Hij heeft een aantal onderdelen vervangen en ik ben benieuwd of dat de problemen bij jou thuis ook heeft opgelost. Moet je nog steeds zo vaak je modem resetten de komende dagen? Let me know!
UNQUOTE

Helaas is het signaal nog steeds uitermate belabberd, dagelijks en vaak ook meerdere keren per dag het modem resetten is nog steeds nodig. Heel vervelend wanneer je, zoals ik, vaak thuis werkt en veel meetings hebt. Het wordt tijd dat 1) Ziggo dit goed oplost en 2) een compensatie geeft.
10 Reacties 10
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Fijn om weer eens wat van je te horen ajlinden! Ik ging ervan uit dat de problemen waren opgelost aangezien je niet meer reageerde op mijn bericht van 29 april en de signalen in jouw wijk helemaal stabiel zijn sinds de werkzaamheden van onze monteur.

1) Als jij niets van je laat horen weten wij niet dat er een probleem speelt.
2) Als je ons niet laat weten dat er een probleem speelt en daarmee ons ook niet de kans geeft om het op te lossen kun je ook geen compensatie claimen.

Ik zie dat je modem op dit moment 3 dagen online is, je hebt hem dus al een aantal dagen niet gereset.
Wat ervaar je precies voor problemen? Omschrijf exact wat je ziet en ervaart, want ik zie op afstand geen enkel probleem in de verbinding tussen ons en jouw modem. We moeten dus op zoek naar de oorzaak.

NB: Ik heb hier een nieuw topic van gemaakt, dit lijkt een individueel probleem wat we voor het overzicht het beste individueel kunnen troubleshooten.
ajlinden
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hallo Mark Ziggo , na je initiële melding dat het probleem opgelost zou moeten zijn is het inderdaad een paar weken goed gegaan. Daarna kwamen de problemen opnieuw. Het begint met vastlopende apps en programma's, vervolgens verschijnt er een uitroepteken bij het WiFi icon op telefoon en PC's. De foutmelding is "kan geen IP-adres verkrijgen"...………. dan weet ik wel weer hoe laat het is en helpt alleen een modem-reset nog. Dat is in een week tijd zo'n vijftal keer voorgekomen. Dat ik dan niet meteen wanneer ik weer online ben naar dit forum ga om het te melden komt omdat ik belangrijker dingen heb te doen en tevens hoop dat de laatste keer is geweest dat de storing zich voordoet.

Feit blijft dat er vanaf het moment dat mijn woning internet heeft (2018) tot aan de snelheidsverhoging geen enkele storing is geweest (voor zo ver ik mij kan herinneren) en vanaf de snelheidsverhoging meer en vaker storingen voorkomen dan dat ik acceptabel vind.

Zelf een netwerkdiagnose uitvoeren via de connect-box kan ik helaas ook niet want na 10% "Diagnose wordt uitgevoerd" houdt het op. Dat blijft 10% totdat ik de diagnose afbreek.

M.b.t. Compensatie. De meeste mensen, waaronder ikzelf, melden een kortdurende storing niet en zijn blij dat ze weer online zijn. Iedere storing is vervelend, maar voor mensen die internet voor meer dingen gebruiken dan email ophalen en internetbankieren is het net iets vervelender. Bij mij thuis zijn er verschillende mensen die met grote regelmaat virtual meetings hebben (zowel zakelijk als voor studie) en dan is Quality of Service gewoon rete-belangrijk. Je hoort mij echt niet piepen over een eenmalige storing, maar meerdere keren per week is te veel. En ja, het gaat op dit moment al vier dagen goed. Afkloppen maar.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Vervelend is het zeker en ik verwacht ook niet dat je bij elke kleine hapering meteen in de pen klimt. Maar om het probleem goed op te lossen heb ik meer informatie nodig.

Het signaal ziet er op afstand prima uit, ook in je modemlog geen meldingen die op uitval van de verbinding kunnen duiden. Je PC geeft aan "kan geen IP-adres verkrijgen", dat wijst in de richting van een DHCP probleem (het uitdelen van IP-adressen door het modem) en niet richting signaalproblemen.
Ik zie dat je je Mediabox XL ook in je thuisnetwerk hebt opgenomen en daarvan is bekend dat dat ip-conflicten kan geven. Zou je je Mediabox XL uit het thuisnetwerk kunnen halen (UTP kabel eruit of wifi connectie ongedaan maken) en via het menu in de mediabox het thuisnetwerk in te stellen "op de mediabox"?

Ben benieuwd of dat het probleem oplost.
ajlinden
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Als het goed is is de Mediabox XL nu uit het thuisnetwerk verdwenen. Hij staat nog wel op vol vermogen zijn SSID uit te zenden op 2.4Ghz. Kan dat niet gewoon uit?, ik wil helemaal niet dat de Mediabox de ether staat te vervuilen.

Verder bestaat mijn netwerk uit een Linksys VELOP Wifi mesh systeem met drie access points (Velop in Bridge mode) en een Netgear Gigabit Switch (omdat de connect box niet genoeg poorten heeft voor mijn bekabelde thuisnetwerk).

Deze netwerkconfiguratie inclusief de Mediabox heeft voor de snelheidsverhoging nooit problemen gegeven, maar ik vind het prima om de Mediabox er tussenuit te laten, liefst nog met de volledig uitgeschakelde Tx.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
ajlinden de Klantenservice kan ook op afstand de Wifi op je Mediabox XL uitzetten 🙂 zo gepiept
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
ajlinden wrote:
Hij staat nog wel op vol vermogen zijn SSID uit te zenden op 2.4Ghz. Kan dat niet gewoon uit?, ik wil helemaal niet dat de Mediabox de ether staat te vervuilen.

Staat bij dezen uit!
ajlinden
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Mark Ziggo Top! bedankt. Snelheid en stabiliteit zijn momenteel ook prima.
ajlinden
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Mark Ziggo Helaas zojuist weer moeten resetten. Ook al is het "maar" 1 of 2 keer per maand, het is gewoon te veel. En ten overvloede nogmaals: Vóór de snelheidsverhoging was de stabiliteit wel in orde.

Als Ziggo niet in staat is om op mijn adres stabiel internet aan te bieden dan rest mij geen andere keuze dan over te stappen naar een andere provider. De lagere snelheid neem ik dan wel voor lief. Stabiliteit gaat voor snelheid.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Misschien is het al een keer gevraagd, maar zou je schermprints kunnen plaatsen van de volgende status schermen van het modem: upstream, downstream en netwerk historie.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
ajlinden wrote:
Mark Ziggo Helaas zojuist weer moeten resetten. Ook al is het "maar" 1 of 2 keer per maand, het is gewoon te veel. En ten overvloede nogmaals: Vóór de snelheidsverhoging was de stabiliteit wel in orde.
Als Ziggo niet in staat is om op mijn adres stabiel internet aan te bieden dan rest mij geen andere keuze dan over te stappen naar een andere provider. De lagere snelheid neem ik dan wel voor lief. Stabiliteit gaat voor snelheid.

Als ik de verbinding tussen ons en jouw modem bekijk op 26-6 rond 09:00-10:00 zie ik geen enkele aanleiding voor uitval in het docsis signaal, ook niet in je modemlogs. Hier zit de oorzaak niet.
Het enige wat met de snelheidsverhoging in je modem is gewijzigd is de QoS waarde, dat heeft hooguit impact op de beschikbare capaciteit in het netwerk (waarin ik ook geen problemen zie). Hier zie ik ook geen oorzaak.
Ik denk dat het door jou gelegde verband met de snelheidsverhoging onterecht is en op toeval berust, er moet iets anders gewijzigd zijn waardoor deze problemen zijn ontstaan.
Misschien heeft jouw modem na een reset bij de snelheidsverhoging ook een firmwareupdate geïnstalleerd? Helaas kan ik dat niet controleren...

Ik vrees dat ik verder weinig voor je kan betekenen vanuit Ziggo. Ook omdat het maar een enkele keer voorkomt en we geen idee hebben wat het probleem veroorzaakt.
Zelf kun je nog verder testen, bijvoorbeeld door bepaalde apparatuur uit te schakelen om te kijken of die invloed hebben hierop. Maar omdat het probleem zo sporadisch optreedt kan dat wel even duren natuurlijk. :expressionless:

Uitgelicht topic