Arjan Wijdeveld

Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Interne netwerk werkt prima, maar 2-3x per dag voor 10-20 min geen internet

Sinds 17-05-2019 (~datum van de speed update) is het hier huilen met de pet op. Midden in de examen tijd van 1 van de kinderen en meerdere keren per dag geen internet en email. Intern draait alles als een zonnetje, eigen netwerkschijven, gedeelde iTunes library en gedeelde printer allemaal keurig benaderbaar. Alleen licht de verbinding met de buitenwereld er vanuit alle computers regelmatig uit. Reboot helpt meestal, en anders ~15 min wachten. Maar als dit een speed upgrade is heb ik liever mijn oude snelheden stabiel terug.

Kan dus niets vinden op het eigen netwerk, en de modem werkt ook goed. Is er iets met de wijkcentrale in Leidsche Rijn (het Zand) veranderd na 17-05-2019? Stukje van de log file van 17-05-2019, melding komt >10 keer voor:

Time Priority Description
Fri May 17 02:09:33 2019 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:23:8c:e...
Fri May 17 02:09:33 2019 Warning (5) B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=58:23:8c:ea:0a:...
Fri May 17 02:10:01 2019 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:23:8c:e...
Fri May 17 02:10:01 2019 Warning (5) B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=58:23:8c:ea:0a:...
etc.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Dit is een duidelijke foto en eerst dacht ik dat het een sq601 was, maar de deze heeft meer demping. Neem kontakt op. Met ziggo voor een andere splitter, al is het om de downstream omhoog te halen zelf vind ik deze aan de lage kant, kan wel binnen de norm zijn wat de meeste zeggen uit praktijk wil dit als deze wat hoger is in de dbmv met de downstream rond de 0 dbmv. Al veel helpen en zou het een stuk minder uitval moeten zijn. Tot helemaal niks meer.
Want de downstream wisselt nogal op een dag in pieken en dippen en tussen de 2 posten die u geplaatst hebt, van de up en downstream zie ik zoals de dbmv als snr verschil in. Er is dus wat met de singaal aan de hand.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Kun je eens de up en de downstream posten van de kabelmodem. Er gaat wat mis in het singaal
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank je voor het meedenken. ik zie niets raars in de up/download SNR.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Hier het zelfde probleem, gelukkig komt er een monteur bij ons voor de zekerheid, want ik verslijt meer modems dan Internet.

Kun je een foto van de aansluiting plaatsen waar je internet binnenkomt, want het kan zijn dat het verouderd is.
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Alles is netjes aangesloten (glasvezel word niet gebruikt), de modem zit met een Hirschmann netjes direct op de coax ingang. Jarenlang geen problemen, vandaar dat het zo raar is dat de internet verbinding nu plotseling zo instabiel is.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Is dat een UMU-1006T op het AOP? Zo ja, dan kan deze splitter wel eens te veel demping op de data uitgang hebben voor de signaalsterkte op het AOP met de negatieve signaalsterktes tot gevolg die het modem toont bij de downstreams. Een splitter met minder demping op de data uitgang zou dan misschien een verbetering kunnen opleveren.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Arjan Wijdeveld

Ik zie een hoop dingen die ik liever niet zie, maar in dit soort apparaten ben ik niet thuis, en laat dit liever aan de ervaren gebruiker over. Maar wel bedankt voor het plaatsen van je foto dat brengt ons weer een stukje duidelijkheid.

Zie dat ArChie.DVB je al aardig helpt en misschien kan een mede Super Expert nog even verder kijken, ik tag ze niet, je ziet ze vanzelf in het topic en anders komt een moderator vanzelf langs.
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Tussen de coax aansluiting (DATA) op het ISRA punt en de modem zit niets, geen splitter versterker of iets anders. De coax voor de TV loopt wel via een versterker (Astro), maar dat heeft geen invloed op de modem. Wat je voor een splitter aanziet is een HD Homerun tuner om het TV signaal op het interne netwerk te zetten.

Dit interne deel (incl. 2 extra modems) werkt allemaal prima, het is alleen het signaal naar buiten (internet) wat sinds 17-05 vaak wegvalt of een enorme lag heeft. Als het werkt is het wel snel, maar het werkt zo vaak niet.
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank je voor alle hulp, maar ik zou graag van een moderator willen weten of er wat met de wijkcentrale aan de hand is.

Intern loopt alles over het netwerk als een zonnetje (ook bij internet problemen), en hoewel het druk lijkt qua kabels zit alles netjes direct op een vaste netwerkaansluiting & heeft de coax voor de TV er niet zoveel mee te maken (Astro laat overigens wel tweezijdig signaal door, en door hele huis prima beeld).
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Die data aansluiting is onderdeel van de splitter die in de coax aansluiting van het AOP is gedrukt. Die splitter heeft die wittige kap op je foto. De AOP heeft de gelige kap. Met AOP bedoel ik hetgeen wat jij een ISRA noemt. Die opdruk splitter moet je een kwartslag draaien om hem van het AOP los te kunnen halen en heeft meestal ergens een type aanduiding. Als het een UMU-1006T is, dan heeft dat type een hoge demping op de data uitgang.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Het enigste wat ik zie, dat is de lage dbmv waarde in de downstream. Zit het modem. Direct opde sq601 splitter zo ja. Probeer eens een ander splitter of als je de mogelijkheid hebt direct op de aop, om te zien of de downstream waarde wat om hoog gaat na de +0db mag het niet zo zijn. Dan kun je een monteur vragen om er na te laten meten
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Zie ook onderstaande afbeelding voor het AOP en de UMU-1006T opdruk splitter:
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Top! Daar kan ik wat mee. Huis is 10 jaar oud, de splitter is er origineel opgezet. Lijkt me een makkelijk klusje om deze te vervangen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Arjan Wijdeveld Welk modem heb je in gebruik?
Is het een TC7210?
Ik zie vooralsnog geen afwijkingen in je dBmV waarden, deze zitten ruim binnen de normen.

Als je contact opneemt met Ziggo sturen ze mogelijk een andere splitter naar je toe.

Ziggo moderators komen hier eens in de paar werkdagen voorbij in ieder topic.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Fester 538 wrote:
Direct opde sq601 splitter zo ja.


Is het wel een SQ-601? Er is qua demping op de data uitgang nogal een verschil tussen een SQ-601 (4 dB) of een UMU-1006T (10 dB).
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Modem inderdaad een TC7210 van Technicolor. Nooit problemen mee gehad (ben er ook niet echt dol op, de Fritzen hier in huis zijn een stuk makkelijker qua interface en 100% stabiel).

Zal morgen naar de splitter kijken (wat ik nog als ISRA punt geleerd heb). Deze zit er origineel op (dus zo'n 10 jaar oud). Voor de speed update van half mei heb ik 10 jaar nooit serieuze problemen gehad (er zijn wel een paar firmware versie van de Technicolor geweest die een wekelijkse reset vereiste, maar dat is al zeker een jaar geen punt meer). Blijf het raar vinden dat er nu plotseling regelmatig uitval is van de internetverbinding terwijl alles op het eigen netwerk 100% blijft werken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Heb je de update tot 500/40?

Dat ging hier en bij anderen ook mis met de TC7210, haperende download en af en toe heel kort geen verbinding, lastig met skype en replay.
Er is niets veranderd, alleen nu een Arris Connect box en weer strak 500/40.

Maar een Ziggo moderator heeft hier meer overzicht over of het werkelijk zo is of toeval dat die bij mij en bij anderen net defect was.
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ging weer helemaal mis vanavond. Power gemiddeld iets ingezakt, maar vergelijkbaar.
Splitter is inderdaad UMU-1006. Ben altijd wel een Hirschmann fan. Is dit een beter alternatief? https://bit.ly/2HPi1wS

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Dit is een duidelijke foto en eerst dacht ik dat het een sq601 was, maar de deze heeft meer demping. Neem kontakt op. Met ziggo voor een andere splitter, al is het om de downstream omhoog te halen zelf vind ik deze aan de lage kant, kan wel binnen de norm zijn wat de meeste zeggen uit praktijk wil dit als deze wat hoger is in de dbmv met de downstream rond de 0 dbmv. Al veel helpen en zou het een stuk minder uitval moeten zijn. Tot helemaal niks meer.
Want de downstream wisselt nogal op een dag in pieken en dippen en tussen de 2 posten die u geplaatst hebt, van de up en downstream zie ik zoals de dbmv als snr verschil in. Er is dus wat met de singaal aan de hand.
Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Wordt er niet beter op. De log file laat nu ook DHCP conflicten zien. De andere modems staan netjes in AP mode.

Ziggo modem:

Thu May 23 19:35:20 2019 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA...
Thu May 23 19:35:24 2019 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=58:23:8c:ea:0a:66;CMTS-MAC=...

... kan met de geforceerde reboot van de Ziggo modem te maken hebben, internet lag er weer uit rond deze tijd.

Uitgelicht topic