miralove

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Instellingen aanpassen om verandering ip-adres te voorkomen/verminderen?

Hallo!

Zojuist heb ik vermomen dat ons ip-adres is aangepast. Dit is echter niet de eerste keer dit jaar en de laatste wijziging was net pas vorig weekend! Erg vervelend dat ons ip-adres nu zo vaak wijzigd, omdat ik voor mijn werk nu geen toegang heb tot bepaalde adressen en mijn ip-adreswijziging weer moet doorgeven.

Ik weet dat je als particulier een dynamisch ip-adres hebt en deze dus kan wijzigen, maar 2 maal in één week tijd is niet handig.

Is het mogelijk om hier iets aan te doen? Bijvoorbeeld door bepaalde instellingen aan te passen in de modem o.i.d.? Ik las ergens iets over IPv6 DS-Lite? Dat staat bij ons nu ingeschakeld.

Groetjes,
Miranda
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je DS-Lite hebt, dan heeft de ConnectBox geen eigen extern IPv4 adres.
Je ConnectBox communiceert via IPv6 met een speciale Ziggo Server. Die heet CGNAT aka AFTR.
IPv4 dataverkeer wordt ingepakt via IPv6 verzonden. Voor de ipv4 Connectie is een IP4 adres nodig. Die komt uit een pool adressen via het CGNAT. Die adressen deel je met anderen en het toegewezen adres kan veelvuldig wijzigen.
Met DS-Lite kun je besparen op aan klanten beschikbaar te stellen IPv4 adressen.

Om dit alles te vermijden kun je Ziggo vragen om IPv4 Firmware. Dan heb je een eigen extern IPv4 adres. Dat is dynamisch, kan dus veranderen, maar dat gebeurt zelden.

Bekijk in context

1 Reactie 1
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je DS-Lite hebt, dan heeft de ConnectBox geen eigen extern IPv4 adres.
Je ConnectBox communiceert via IPv6 met een speciale Ziggo Server. Die heet CGNAT aka AFTR.
IPv4 dataverkeer wordt ingepakt via IPv6 verzonden. Voor de ipv4 Connectie is een IP4 adres nodig. Die komt uit een pool adressen via het CGNAT. Die adressen deel je met anderen en het toegewezen adres kan veelvuldig wijzigen.
Met DS-Lite kun je besparen op aan klanten beschikbaar te stellen IPv4 adressen.

Om dit alles te vermijden kun je Ziggo vragen om IPv4 Firmware. Dan heb je een eigen extern IPv4 adres. Dat is dynamisch, kan dus veranderen, maar dat gebeurt zelden.

Uitgelicht topic