readefries

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Instabiele verbinding na overstap Ziggo: modem swap?

Ik ben nu een halve maand overgestapt op Ziggo, en merk op al mijn telefoons, tablets, tvs en computers nogal een instabiele verbinding (e.g. trage dns resolving, soms geen reactie van de router, etc.).

 

Ik lees op het forum diverse onderwerpen over de instabiele verbindingsproblemen met de ConnectBox.  Een andere gebruiker heeft daar een mooi overzicht van gemaakt:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/overzicht-arris-connetbox-problemen-38258/index3.h...

 

Ik zou graag van Ziggo een andere modem/router ontvangen die wel stabiel is. De Connectbox lijkt een niet af product, ik begrijp dan ook niet dat deze naar klanten uitgerold wordt.

24 Reacties 24
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@readefries Merk je verschil tussen bedraad en wifi?

De connect box is een simpele router die bij 100.000 duizenden klanten naar tevredenheid werkt. Met zoveel boxen is het niet zo vreemd dat het bij sommigen niet goed werkt.

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steefb Er is niks wat bedraad is aangesloten (behalve de hue bridge), dus dat kan ik niet testen.

 

Het enige wat ik merk, is dat het bij de oude provider (met de zelfde downloadsnelheid) geen problemen gaf, maar nu met ziggo de verbinding instabiel is.

 

Bij het uitblijven van klagen, betekend dat niet dat het wél goed werkt, hooguit dat mensen het accepteren.

 

Ik heb last van niet startende streams bij het kijken naar series en films of sites die niet openen of traag openen. Vaak zie ik in de browser dan in de statusbalk dat de dns nog niet resolved, wat doorgaans in (een paar) honderd miliseconden geregeld moet zijn.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Wat zijn de up- en downstreamwaardes die u vindt in uw modem? Heeft u ook een een router in gebruik? Hoe u Wifi-problemen oplost vindt u hier.

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De up- en downstreamwaardes moet ik thuis even kijken. Wifiproblemen heb ik niet, ik zit op andere wifikanalen dan de buren en andere buren wonen te ver weg. Bovendien heb ik volledig ontvangst.

 

Het gaat echt op het opbouwen en behouden van verbindingen die niet lekker lijken te gaan.

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Jan F. 

 

Het aantal SR Errors lijkt me erg hoog. Ook zie ik time-outs voor T3. Beide lijken me niet wenselijk voor een goed werkende internetverbinding.

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 242000000 4 37 256qam 9
2 178000000 5 37 256qam 1
3 186000000 5 37 256qam 2
4 194000000 5 37 256qam 3
5 202000000 5 37 256qam 4
6 210000000 5 37 256qam 5
7 218000000 5 37 256qam 6
8 226000000 5 37 256qam 7
9 234000000 5 37 256qam 8
10 250000000 5 37 256qam 10
11 258000000 4 37 256qam 11
12 266000000 4 37 256qam 12
13 274000000 4 37 256qam 13
14 282000000 4 37 256qam 14
15 290000000 4 37 256qam 15
16 298000000 4 36 256qam 16
17 306000000 4 36 256qam 17
18 314000000 5 37 256qam 18
19 322000000 4 37 256qam 19
20 330000000 4 37 256qam 20
21 338000000 5 37 256qam 21
22 346000000 5 37 256qam 22
23 354000000 5 37 256qam 23
24 362000000 4 37 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.356 52965492592 3136
2 Goed (Locked) 37.636 52962687781 1633
3 Goed (Locked) 37.356 52962685725 1435
4 Goed (Locked) 37.356 52962689072 1813
5 Goed (Locked) 37.356 52962690631 1757
6 Goed (Locked) 37.636 52962684662 2116
7 Goed (Locked) 37.356 52962696203 2030
8 Goed (Locked) 37.636 52962696903 2233
9 Goed (Locked) 37.636 52962693102 2799
10 Goed (Locked) 37.356 52962697385 3469
11 Goed (Locked) 37.636 52962698567 3807
12 Goed (Locked) 37.636 52962687749 4641
13 Goed (Locked) 37.356 52962697719 5319
14 Goed (Locked) 37.356 52962699754 5158
15 Goed (Locked) 37.356 52962700833 5652
16 Goed (Locked) 36.610 52962678798 5321
17 Goed (Locked) 36.610 52962702955 4181
18 Goed (Locked) 37.356 52962678269 3825
19 Goed (Locked) 37.356 52962703621 4234
20 Goed (Locked) 37.356 52962702316 3947
21 Goed (Locked) 37.356 52962705677 3453
22 Goed (Locked) 37.636 52962688180 3409
23 Goed (Locked) 37.636 52962704038 3435
24 Goed (Locked) 37.356 52962706719 3623

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 39 5.120 64qam 8
2 36000000 38 5.120 64qam 7
3 44500000 38 5.120 64qam 6
4 52000000 39 5.120 64qam 5

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 6 0
2 2.0 0 0 1 0
3 2.0 0 0 1 0
4 2.0 0 0 7 0
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

De pre RS errors zijn een bug in het compal modem. De post RS errors horen nagenoeg 0 te zijn. De data bereikt niet helemaal onbeschadigd je modem.

Er is best wel commentaar op de connectbox, als je dit forum een beetje doorspit, waarbij de compal en de allebei hun issues hebben. Echt niet iedereen is tevreden. Maar eerst moet je signaal op orde.

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Denk je dat het zin heeft een splitter tussen de WCD en het modem te plaatsen? Ik heb het nu niet gedaan, omdat ik toch geen TV/Radio aansluit op de kabel en de meegeleverde splitter niet zo degelijk uit ziet als Ziggo voorheen opstuurde...

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Met de post RS errors is ook niet zoveel mis als het modem een lange uptime heeft.

Er lijkt nu bij 1 op de 3.000.000 pakketjes wat fout te gaan, is dat veel?

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen idee, dat hangt er helamaal vanaf hoe de modem dat op TCP niveau oplost. We ervaren nu een instabiele verbinding, waar we geen problemen hadden bij de vorige provider (behalve toen T-mobile via Duitsland wilde routeren). Het lijkt er dus op dat hij hier niet mee om kan gaan.

 

Ik krijg de indruk dat ‘hij’ (de modem dus), de handdoek in de ring gooit wat betreft de openstaande verbindingen, en niet probeerde de kabelverbinding opnieuw op de bouwen en probeerd de openstaande verbindingen te herstellen.

Schiksie

Level 11
  • 550Posts
  • 63Oplossingen
  • 119Likes

Als je nu pas een halve maand klant bent heb je in principe nog recht op de gratis installatiemonteur. Dus misschien die eens laten komen zodat die gelijk kan meten of er niet wat mis is in het signaal vanaf buiten 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
readefries wrote:

Geen idee, dat hangt er helamaal vanaf hoe de modem dat op TCP niveau oplost. We ervaren nu een instabiele verbinding, waar we geen problemen hadden bij de vorige provider (behalve toen T-mobile via Duitsland wilde routeren). Het lijkt er dus op dat hij hier niet mee om kan gaan.

 

Ik krijg de indruk dat ‘hij’ (de modem dus), de handdoek in de ring gooit wat betreft de openstaande verbindingen, en niet probeerde de kabelverbinding opnieuw op de bouwen en probeerd de openstaande verbindingen te herstellen.


Misschien kun je de status van je verbinding nog wat inzichtelijker krijgen met een programmatje als pingplotter. Via Wifi zal het wat schommelen en zijn de tijden iets langer, maar er horen geen data-pakketjes verloren te gaan.

De signaalsterkte op je modem is prima in orde, dus een (dempende) splitter zal je niet helpen. Of de post RS errors echt teveel zijn weet ik niet zeker. Ik had de verhouding niet uitgerekend, maar bij een goede verbinding horen ze m.i. niet voor te komen. Wat voor Abonnee Overname Punt heb je? Recent? of een oudje?

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Regelmatig trage of geen dns resolving heb ik ook last van sinds ziggo mijn compal modem op full dual stack heeft gezet. Vervelend is dat de problemen random voorkomen en te verhelpen zijn door even de wifi te verbreken en weer te verbinden. Ziggo doet hier dus niets mee, maar het is wel heeeeel irritant. Bedraad heb ik gelukkig geen problemen.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?

Wat betreft wifi met verschillende apparaten kan er nogal verschil zitten in welke instellingen in het modem en wifi netwerk je gebruikt voor een goede stabiele verbinding.

Wifi verbindingsproblemen met verschillende apparaten - mogelijke oplossingen.

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Schiksie da’s misschien wel een goed idee.

@efok Het AOP is iets meer als een jaar oud: toen werd het huis gebouwd en opgeleverd. Aan ouderdom kan het dus niet liggen 🙂

Als ik met pingplotter verschillende end-points plot, zie ik eigenlijk overal wel last van jitter 😞

 

 

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu een paar dagen achter elkaar PingPlotter actief gebruikt op mijn laptop, en zie over de verschillende hosts tussen de 1,5 en 3% packet loss, grote pieken in latency en toenemende jitter op die mommenten.

 

Ik vind het dan ook niet raar als videodiensten stoppen met afspelen of sites niet laden als de verbinding zo slecht is.

 

Ik heb niet het idee dat ik zélf nog iets kan doen, of hebben jullie nog suggesties wat ik in de kabelmodem kan aanpassen om de verbinding te verbeteren?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community @readefries. Welkom!

Behoorlijk balen dat je sinds jouw overstap naar Ziggo te kampen hebt met een instabiele draadloze verbinding. Dat is natuurlijk allesbehalve wenselijk en dit moet dan ook opgelost worden. Ontzettend fijn om te zien dat iedereen al zo goed met je meedenkt en tips geeft. Je hoofdaansluiting zelf ziet er netjes uit. Ik begrijp dat je verder geen apparaten bekabeld hebt aangesloten, behalve de Hue Bridge. Als je een instabiele verbinding ervaart merk je dit dan ook in de bekabelde verbinding met jouw Hue Brdige? Zoals @Schiksie al aangeeft heb je nog recht op installatiegarantie. Ik denk dan ook dat het in dit geval wijsheid is om een monteur in te laten plannen, zodat de monteur op locatie de verbinding van A tot Z onder de loep kan nemen. De monteur kan dan ook het binnenkomende signaal op jouw hoofdaansluiting controleren.

De monteur kan je gemakkelijk zelf inplannen op deze pagina. Kom je er online niet uit? Geen paniek. Via de chat kun je ook gemakkelijk een afspraak in laten plannen en anders plan ik deze met alle liefde voor je in. Ik raad je wel aan om dan je adresgegevens in je profiel te zetten. Dit is alleen zichtbaar voor ons als moderator(s). Laat je mij dan ook direct een aantal data weten waarop de monteur kan langskomen en in welk dagdeel? Dit kan tussen 8:00-13:00, 12:00-18:00 of in de avond tussen 17:00-22:00. Houd ons vooral op de hoogte! 

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia Ziggo Het probleem is niet de draadloze verbinding, maar de verbinding die de modem heeft met het kabelnetwerk. Zoveel (onherstelbare) fouten in de verbinding op de fysieke/data-linklaag van je netwerk is verre van normaal! Op geen enkel netwerk.

 

Ik vind het écht jammer dat je (en andere collega’s als ook zo op het forum lees) klanten blijft wijzen naar het draadloze netwerk, wanneer het probleem overduidelijk in Ziggo kant van het netwerk ligt (modem/signaal op de kabbel). Het enige wat kwa draadloos is veranderd is de Ziggo modem. Hiervoor had ik van latency, jitter en het daarbij komende gevolg van niet startende/uitvallende streams en webpagina’s die niet openen geen last.

 

Helaas kan ik online geen afspraak inplannen met een monteur:

Het is niet mogelijk om een monteursafspraak te maken. Bel 0900 18 84 (gebruikelijke belkosten) of gratis 1200 met een vaste Ziggo-lijn. Je bereikt ons 7 dagen per week van 08.00 tot 22.00 uur.

 

Wil je mij helpen om een afspraak te maken met een monteur? Kun je kijken of er iets te plannen is ‘s avonds voor 6, 7 9, 13 of 14 januari? Bedankt alvast!

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Natuurlijk wil ik je helpen om een afspraak in te plannen @readefries. Als ik het signaal op je modem controleer, dan zie ik daarin geen gekke dingen wat het kan verklaren. Heel apart, want je ervaart wel degelijk problemen met de verbinding. De monteur komt hiervoor bij je langs op 6 januari 2020 tussen 17:00-22:00. Je krijgt uiteraard nog een bevestiging van de afspraak per e-mail. 

readefries
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het maken van een afspraak, ‘t Staat in mijn agenda!

 

Ik hoop dat ie wat aan de lijn/modem kan doen, want met al die fouten op het binnenkomende signaal vind ik het niet raar dat de verbinding soms wegvalt of niet opstart en is niet wat ik zou mogen verwachten van een internetverbinding (en ook niet mijn ervaring met Ziggo in ‘t verleden).

Uitgelicht topic