Lingertje

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Instabiele verbinding en packet loss

Hallo, sinds ongeveer een week of 3 hebben wij hier thuis last van een internetverbinding die niet helemaal lekker werkt. Hiervoor hebben wij verleden week een nieuw modem ontvangen maar helaas doen de problemen zich nog steeds voor. Deze problemen komen vooral tot uiting bij het downloaden van bestanden of updates, deze raken corrupt (Chrome geeft de melding "mislukt"). En bij het spelen van online games, hierbij is te zien dat om de X-aantal seconden er zo'n 10-30% packet loss is. Dit gebeurt zowel op Wi-Fi als rechtstreeks aangesloten op het modem d.m.v. een UTP kabel.

Om het probleem te herleiden heb ik zelf wat testjes gedaan. Allereerst een "ping google.com" in de command line hier zie je wel wat pakket verlies maar kan er verder niet veel uit opmaken. Daarnaast heb ik een programma genaamd "PingPlotter" geïnstalleerd en deze laten pingen naar ziggo.nl en google.com. Ook hier is goed het pakket verlies te zien, alleen weet ik niet precies of hieruit iets te herleiden is? (Zie de bijlagen)

Om te testen of het niet aan de desktop ligt heb ik mijn telefoon ingesteld als hotspot en hetzelfde geprobeerd over 4G en hier doen de problemen zich niet voor.

PS. We hebben de laatste dagen ook last van een storend TV signaal waarbij soms blokjes te zien zijn. Dat zou misschien aan hetzelfde kunnen liggen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Ik heb nog een keer gekeken, naar aanleiding van Evert's post, Lingertje, in je downstream hebben kanalen 5 en 6 maar de halve symbol rate.
Hier is iets goed fout.
Aan het nieuwe modem ligt het niet, je had al een signaal probleem met je oude modem, en de servicedesk heeft je een nieuwe gestuurd, die, oh ironie, gevoeliger is voor... signaal problemen (door meer kanalen up- en downstream)...
Hier heb je een monteur bij nodig.
Bel de servicedesk of wacht op een van de moderators.

gr, Henno

Bekijk in context

16 Reacties 16
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Je hebt heel veel packetloss vanaf je router naar buiten (dus niet in je interne netwerk). Kun je screenshots maken van je downstream en upstream modemstatistieken en hier plaatsen? Waarschijnlijk is daar iets mis.
Lingertje
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArieKanarie, kan jij mij vertellen waar ik deze statistieken kan vinden?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Lingertje
Welk merk en type modem heb je?
Lingertje
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N. van Ziggo is dat de connect box, deze staat alleen op bridge mode. De router is de Netgear Nighthawk AC1900 model R7000, daar zou ik het denk ik moeten kunnen vinden?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Lingertje,
log in op je modem met 192.168.100.1.
Ga naar geavanceerde instellingen
Ga naar hulpmiddelen
Ga naar netwerkstatus
klik op de tab downstream, maak een screenshot
klik op de tab upstream, maak een screenshot
en plaats de screenshots in dit topic ter beoordeling.
Je kunt als je ingelogd bent ook eerst even op de tab netwerkdiagnose klikken en kijken wat daar uit komt.
Lingertje
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt N.N.!
Hierbij de screenshots. Uit de netwerkdiagnose kwam niks naar voren.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ziet er in mijn ogen prima uit, maar ik ben geen techneut, de US-waarden moeten niet boven de 50 uit komen en die zitten daar ruim onder. De DS-waarden zien er ook goed uit.
En de T3-time-outs zijn ook mooi laag, maar de netwerkdiagnosetest gaf ook al geen problemen.
Probeer eens het volgende:
Zet je computer, router en modem uit, wacht minimaal 30 seconden zet dan eerst de modem aan, wacht totdat deze volledig op stoom is en zet dan de router aan en wacht ook dan weer totdat deze volledig op stoom en en zat als laatste de computer aan. Kijk dan eens hoe het gaat. Afsluiten altijd in omgekeerde volgorde.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Lingertje, als de tijdstippen van de T3's niet overeenkomen met je packetloss op de eerste hop, dan lijkt die meer op een capaciteitsprobleem op de CMTS (IT term voor netwerk apparatuur in een kabel omgeving) of daar vanaf naar het AMS-IX.
Meer iets voor netwerkbeheer van Ziggo om naar te kijken... Mark Ziggo??

gr, Henno
Lingertje
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N. & Henno bedankt voor jullie reacties!

N.N. Ik heb de apparaten opnieuw opgestart zoals door jouw beschreven. Dit heeft helaas het probleem niet opgelost.

Henno is er een manier hoe ik kan controleren of deze tijdstippen overeenkomen? Het pakket verlies wat ik zie in PingPlotter lijkt wel overeen te komen met de "Request timed out" in de command prompt. Alleen weet ik niet of dat is wat jij bedoelt.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Ping in de opdracht prompt is hetzelfde als wat PingPlotter doet.
Ik bedoelde de PingPlotter tijdstippen samenvallen met de T3 meldingen in het modem.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Lingertje Je downstream is te hoog.
Maak je gebruik van een signaalversterker en is je modem daarachter aangesloten? Zo ja, het is beter om het modem niet achter zo'n versterker aan te sluiten.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Ik heb nog een keer gekeken, naar aanleiding van Evert's post, Lingertje, in je downstream hebben kanalen 5 en 6 maar de halve symbol rate.
Hier is iets goed fout.
Aan het nieuwe modem ligt het niet, je had al een signaal probleem met je oude modem, en de servicedesk heeft je een nieuwe gestuurd, die, oh ironie, gevoeliger is voor... signaal problemen (door meer kanalen up- en downstream)...
Hier heb je een monteur bij nodig.
Bel de servicedesk of wacht op een van de moderators.

gr, Henno
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Henno bedoeld waarschijnlijk de upstream kanalen 5 en 6 met een halve symbol rate.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Eeuhh duh.. Ja!
:zipper_mouth:
Lingertje
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Allereerst dank voor jullie reacties! Ik heb contact opgenomen met de servicedesk en er komt komende week een Ziggo monteur langs. Deze zal ik ook de bevindingen uit dit topic laten zien.

Evert96 de lijn komt het huis binnen via een UPC kastje, deze gaat door naar de splitter. Hier zit de coax kabel aangesloten op slot 1, deze lijkt niet versterkt te worden +0dB. Vanuit hier gaat de coax kabel direct de connect box in.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Henno, ik had er nog bewust naar gekeken en toch heb ik die verkeerde symbol rate over het hoofd gezien :grimacing: Dus weer top dat jij het alsnog wel gezien hebt! :thumbsup_tone3:

Lingertje, super! Ik ben benieuwd wat die monteur allemaal gaat doen.
Sowieso de meest rechter connector op de versterker vervangen verwacht ik, want die is echt niet meer van deze tijd.
Wil je ons een update geven als de monteur geweest is? 🙂

Fijn weekend in ieder geval!

Uitgelicht topic