Storm

Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Instabiele internetverbinding

Sinds een week of drie is mijn internetverbinding instabiel. De verbinding valt soms enkele seconden tot meerdere minuten helemaal weg (bekabeld en via wifi). De rest van het netwerk blijft beschikbaar en bereikbaar en ook wifi blijft netjes werken. In het logbestand van de modem (Connect Box) zie ik geen vermeldingen van alle onderbrekingen. Er staan zelfs geen T3 Timeouts bij de gebundelde upstream-kanalen die ik met de vorige firmware wel had evenals spontane reboots. Die reboots waren trouwens minder vervelend dan de huidige instabiele verbinding.

Normale waardes


Waardes tijdens “wegvallen” internetverbinding


Mijn vraag: kan het zijn dat ik een nieuwe splitter op mijn AOP moet? Omdat ik het huidige type niet precies weet (ik dacht zelf een UMU-1006/T) doordat ik er amper bij kan (moet eerst de halve woonkamer verbouwen om er goed bij te kunnen, maar dat doe ik wel als het écht nodig is)



Deze splitter i.c.m. het vorige modem (Ubee) hebben jarenlang voor probleemloos internetverbinding gezorgd.

Recente verandering:
- Modem vervangen door Connect Box
- Mediabox XL vervangen door Mediabox Next
- Firmware update modem

Wat me verder nog is opgevallen is dat wanneer er tijdens TV kijken een blokkerig scherm te zien is dat de internetverbinding dan onstabiel is of helemaal weer wegvalt.

Hopelijk kunnen jullie me helpen dit op te lossen, want online een potje poker spelen is nu even geen optie.

Toegift:
2 x 24 uur internet:


Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Oké, hopelijk is dit de laatste update.

Dinsdag 3 september is de monteur langs geweest, helaas moest ik wel 5 uur wachten tot hij er was maar dat is nu eenmaal de planning en is niet anders.
Een spontane jonge kerel die plezier had in z'n werk begon, na een korte uitleg van mijn kant, metingen te verrichten op mijn AOP. "Het signaal lijkt goed" zij hij, waarop ik dacht "dat zeiden de vorige twee monteurs ook, maar toch is het niet goed".
Hij stond op een sloot z'n laptop aan om het signaal even wat verder te inspecteren, aangezien er toch ergens een probleem moest zijn.
Na een uitvoerige meting en controle constateerde hij dat er inderdaad problemen waren met mijn signaal.
Nu was, na een snelle kop koffie, de wijkkast aan de beurt. Er zaten twee 12-voudige multitaps in, een oude en een nieuwe. Mijn verbinding zat op de oude. De kabel van mijn verbinding heeft hij opnieuw gestript en voorzien van een nieuwe connector, de oude zag er vrij gecorrodeerd uit. Na nog wat metingen, wat hij weer uitvoerig deed, werd de wijkkast weer afgesloten.
Weer binnen aangekomen deed hij nog een keer wat metingen op m'n AOP. Het signaal zag er goed uit dus alles weer aangesloten en opgestart. En tot en met nu heb ik weer een stabiele verbinding zoals ik altijd gewend was.

Mijn upstream kanalen hebben nu constante waarden van rond de 42 (±0,75) dBmV, terwijl tijdens het probleem de waarden bij elke refresh wel weer anders waren en en gemiddeld veel hoger lagen (47,5 dBmV) met natuurlijk de voortdurende uitschieters boven de 53 dBmV. Nu ook geen enkele melding meer in het logbestand van de modem en ook nog geen enkele "post read solomon errors".



Gelukkig is het nu opgelost, maar in mijn ogen had het toch sneller gekund.
Monteur 1 vervangt AOP, ziet dat het probleem nog niet is opgelost maar kan geen vervolg actie opstarten. Dat moet de klant zelf doen.
Nieuwe afspraak gemaakt:
Monteur 2 sluit AOP opnieuw aan en verdwijnt na een snelle meting en een snelle blik op de upstream waarden die de connectbox weergeeft. Mijn bevindingen worden min of meer genegeerd en moet daarom de volgende dag alweer een nieuwe afspraak maken.
Monteur 3 lijkt zoals het hoort, zijn werk goed te doen door even iets langer te meten en lost daarmee het probleem op.

Al met al ben ik toch weer blij met een verbinding zoals ik die al jaren gewend ben.

Bekijk in context

69 Reacties 69
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ik hoop maar dat Ziggo niet besloten heeft om de T3 en T4 meldingen te onderdrukken. Dat zou wel zeer dom zijn. Aan de hoge waarden bij de upstreams is wel af te leiden dat er T3 of T4 toestanden optreden, want op die momenten is het verhogen van de upstream signaalsterkte één van de weinige dingen die het modem kan toepassen om uit de problemen te proberen te komen.

De splitter is gezien de opdruk overigens een SQ601 i.p.v. een UMU-1006T. Een andere splitter zal niet veel effect hebben. Plaats ook eens schermprints van de downstreams en de netwerk historie.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor jouw reactie.

Hieronder een wat meer info:








Zoals is te zien in de openingspost waren 29-05 een zeer veel onderbrekingen maar in de log file is daar zéér weinig over terug te vinden.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ik weet niet waar je naar op zoek bent in de log, maar die RCS, SYNC en T3 meldingen zijn toch een behoorlijke indicatie dat er signaalproblemen zijn.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Waar ik naar opzoek ben is een oplossing voor dit signaalprobleem. En wat ik wilde aangeven is dat ik veel meer verstoringen heb dan dat ik kan terugvinden in de log. Zelfs een herstart kan ik niet terugvinden in de log.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Oké. De RCS, SYNC en T3 meldingen in de log wijzen op signaalproblemen wat zal leiden tot verstoringen. Als een modem goed kan functioneren, dan tref je dit soort meldingen niet aan in de log.

Uit de geplaatste downstreams informatie haal ik dat het gaat om een Arris Connectbox en ik zie ook dat er sprake is van onherstelbare packets (de post Reed Solomon errors) op alle kanalen. Om die op de juiste manier te kunnen interpreteren is ook de uptime van het Arris modem nodig die op één van de andere statuspagina's is terug te vinden. Als het modem namelijk slechts kort voor het maken van de schermprints een reset van de kabelinterface heeft uitgevoerd, dan kunnen de aantallen post Reed Solomon errors aan de hoge kant zijn aangezien dergelijke waarden na iedere reset van de kabelinterface op 0 worden gezet. Is er echter sprake van een langdurige uptime, dan zijn de aantallen post Reed Solomon errors niet zorgwekkend.

Helaas zijn er op basis van herstart experimenten met de Arris Connectbox van gebruikers op dit forum nogal twijfels ontstaan over de logging van het modem omdat allerlei meldingen die je normaliter zou aantreffen na een reset van de kabelinterface tijdens de registratie van een modem bij de CMTS ontbreken bij de Arris uitvoering. Probleem onderzoek wordt daardoor zeer lastig. Jammer dat Ziggo zelf niet beter test op dit soort aspecten.

Overigens heb je twee keer de SNR en Reed Solomon error informatie schermprint van de downstreams geplaatst. Zou je ook een schermprint van de frequentie en signaalsterkte informatie van de downstreams kunnen plaatsen?
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ik vermoed dat je AOP door een monteur zal moeten worden vervangen. Ik zal Be rt vragen om een second opinion.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor jullie reacties.

ArChie.DVB hierbij de juiste schermprint:




Beschikbaarheid: 2 days 13h:13m:49s
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het kan ook zomaar zijn dat de splitter defect is.
Hoe zijn de upstream waarden als je de kabel van het modem rechtstreeks in de witte doos= AOP?
Deze splitter kun je een kwartslag draaien en dan er af halen.
Als dan de upstream waarden een stuk lager zijn dan is kan het aan de splitter liggen.
Neem dan contact op met Ziggo en vraag om een andere splitter.

Als de upstream waarden nog steeds 47 of hoger zijn, dan is het raadzaam om een monteur te laten komen, want met een andere splitter wordt het nog hoger en dan ben je niets opgeschoten.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Bedankt voor de aanvullende schermprints. De signaalsterkte van de downstreams laat geen zorgwekkende afwijkingen zien. Als ik deze nieuwe schermprint van de pre en post Reed Solomon errors vergelijk met de vorige, dan krijg ik de indruk dat er ondertussen weer een kabelinterface reset plaats heeft gevonden. De pre en post Reed Solomon error waarden in de nieuwe schermprint zijn namelijk lager dan in de schermprint die je eerder gemaakt en geplaatst had. Daaruit kunnen we dan direct ook de conclusie trekken dat de beschikbaarheid bij het Arris modem niet wordt gereset op het moment dat het modem een kabelinterface reset uitvoert waardoor de boel nog verwarrender wordt.

Jammer dat die Connectboxen zulke slechte logging hebben waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om onderzoek uit te voeren en een goed advies te geven. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan een Ziggo monteur te laten komen die op goed geluk maar wat gaat vervangen met een redelijke kans dat je er uiteindelijk niets mee op schiet. Als je pech hebt zal die vervangingsmonteur roepen dat het signaal in orde is (ze kijken immers alleen maar naar de signaalsterkte) en krijg je een rekening gepresenteerd voor het voor niets langskomen. Door het ontbreken van goede logging door het modem valt immers niet aan te tonen dat het modem als gevolg van signaalproblemen niet goed functioneert ook al lijkt de signaalsterkte in orde. Voor zover de Ziggo monteurs daar al naar zouden kijken voordat ze de boel ontkoppelen.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het probleem is dat het heel onregelmatig is. Vanmiddag heb ik nog geen problemen gehad en nu zitten de upstream-waarden nu tussen 43,75 en 44,5 (en soms nog lager).

Het rare is dat ik voor de firmware update geen problemen ondervond en nu dus wel.

Dit probleem zorgt er ook voor dat gepauzeerde programma's overschakelen naar live TV en afspelen van opnames stopt omdat m'n internetverbinding te traag is (zeg maar dood)
Ik heb trouwens een 500/40 aansluiting.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Be rt wrote:
Het kan ook zomaar zijn dat de splitter defect is.
Hoe zijn de upstream waarden als je de kabel van het modem rechtstreeks in de witte doos= AOP?
Deze splitter kun je een kwartslag draaien en dan er af halen.
Als dan de upstream waarden een stuk lager zijn dan is kan het aan de splitter liggen.

Uiteraard zullen de upstream waarden direct na het verwijderen van de splitter en het weer aankoppelen van het modem andere waarden hebben dan een modem dat al een tijdje in gebruik is. Dat is volstrekt normaal omdat het modem pas begint met het aanpassen van de zend signaalsterkte wanneer het ranging proces faalt. Dat is herkenbaar aan de T3 meldingen in de log. Dit is ook de reden waarom de upstream signaal sterkte oploopt bij signaalproblemen en na verloop van tijd kan zorgen voor een reset van de kabelinterface als die signaalsterkte teveel is opgelopen. Het is dus geen indicatie dat een splitter defect zou zijn, maar een indicatie dat er sprake is van signaalproblemen. In tegenstelling tot de downstream signaalsterkte hoeft de upstreamsignaal sterkte dus niet constant te zijn.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
ArChie.DVB wrote:
...Als ik deze nieuwe schermprint van de pre en post Reed Solomon errors vergelijk met de vorige, dan krijg ik de indruk dat er ondertussen weer een kabelinterface reset plaats heeft gevonden. De pre en post Reed Solomon error waarden in de nieuwe schermprint zijn namelijk lager dan in de schermprint die je eerder gemaakt en geplaatst had....


Ik heb een nieuwe print gemaakt omdat ik bij de vorige de up-time niet meer wist. De reboot heb ik zelf uitgevoerd nadat m'n internetverbinding compleet bagger was. Helaas zonder resultaat.

Edit: Nog even voor alle duidelijkheid; wanneer de modem zichzelf zou resetten, gaan dan de lampjes op het modem dan ook knipperen? Ik heb namelijk zicht op het modem en het is me met deze firmware nog niet opgevallen.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
..Hoe zijn de upstream waarden als je de kabel van het modem rechtstreeks in de witte doos= AOP?..

Nadat ik de juiste kabel heb gevonden heb ik even moeten worstelen (slechte bereikbaarheid AOP) om het modem rechtstreeks aan te sluiten. de waarden nu:

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zou bellen of contact opnemen met Ziggo voor een nieuwe splitter, dit is wel heel veel lager en lijkt aan de splitter te liggen.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
En dit is van een paar minuten terug:


Mijn verbinding valt nog steeds weg, dus splitter is niet directe oorzaak.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Storm welkom op de Community. Bedankt voor je actieve aanwezigheid in je eigen topic 🙂

Er zijn signaalproblemen, dat is wel duidelijk. Om te bepalen waar dat vandaan komt is een praktische aanpak nodig. Haal die splitter er eens tussenuit en sluit de modem direct aan op de AOP. Dit is al voorgesteld maar ik lees nog niet wat er dan met het signaal gebeurd. Zit die groene kabel nog wel netjes vast in de AOP?
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Anne H Ziggo. ik denk dat we een crosspost hebben 😉
Resultaten staan hier boven. Maar zoals ik al zei, geen verbetering in de stabilteit.


Deze waarden liggen nu ook hoger.

Resultaten 30 minuten met modem rechtstreeks op AOP:

Niet te doen dus...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dan zal er een monteur moeten komen om de AOP na te kijken of verder te meten.
Storm
Topicstarter
Level 1
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Maar meten is slechts een momentopname. Als de verbinding normaal is kan een monteur dan alsnog afwijkingen constateren of moet de verbinding eerst wegvallen?

Uitgelicht topic