Oké, hopelijk is dit de laatste update.
Dinsdag 3 september is de monteur langs geweest, helaas moest ik wel 5 uur wachten tot hij er was maar dat is nu eenmaal de planning en is niet anders.
Een spontane jonge kerel die plezier had in z'n werk begon, na een korte uitleg van mijn kant, metingen te verrichten op mijn AOP. "Het signaal lijkt goed" zij hij, waarop ik dacht "dat zeiden de vorige twee monteurs ook, maar toch is het niet goed".
Hij stond op een sloot z'n laptop aan om het signaal even wat verder te inspecteren, aangezien er toch ergens een probleem moest zijn.
Na een uitvoerige meting en controle constateerde hij dat er inderdaad problemen waren met mijn signaal.
Nu was, na een snelle kop koffie, de wijkkast aan de beurt. Er zaten twee 12-voudige multitaps in, een oude en een nieuwe. Mijn verbinding zat op de oude. De kabel van mijn verbinding heeft hij opnieuw gestript en voorzien van een nieuwe connector, de oude zag er vrij gecorrodeerd uit. Na nog wat metingen, wat hij weer uitvoerig deed, werd de wijkkast weer afgesloten.
Weer binnen aangekomen deed hij nog een keer wat metingen op m'n AOP. Het signaal zag er goed uit dus alles weer aangesloten en opgestart. En tot en met nu heb ik weer een stabiele verbinding zoals ik altijd gewend was.
Mijn upstream kanalen hebben nu constante waarden van rond de 42 (±0,75) dBmV, terwijl tijdens het probleem de waarden bij elke refresh wel weer anders waren en en gemiddeld veel hoger lagen (47,5 dBmV) met natuurlijk de voortdurende uitschieters boven de 53 dBmV. Nu ook geen enkele melding meer in het logbestand van de modem en ook nog geen enkele "post read solomon errors".
Gelukkig is het nu opgelost, maar in mijn ogen had het toch sneller gekund.
Monteur 1 vervangt AOP, ziet dat het probleem nog niet is opgelost maar kan geen vervolg actie opstarten. Dat moet de klant zelf doen.
Nieuwe afspraak gemaakt:
Monteur 2 sluit AOP opnieuw aan en verdwijnt na een snelle meting en een snelle blik op de upstream waarden die de connectbox weergeeft. Mijn bevindingen worden min of meer genegeerd en moet daarom de volgende dag alweer een nieuwe afspraak maken.
Monteur 3 lijkt zoals het hoort, zijn werk goed te doen door even iets langer te meten en lost daarmee het probleem op.
Al met al ben ik toch weer blij met een verbinding zoals ik die al jaren gewend ben.