Vraag

Instabiele internetverbinding

Toon eerste bericht

47 Reacties

Oké, even een korte samenvatting en update

Probleem: internetverbinding valt op random tijden met random intervallen helemaal weg.
Vermogen van upstream-kanalen tijdens wegvallen is dan soms hoger dan 51,7 dBmV op alle 4 kanalen. Ten tijde van een goed functionerende verbinding liggen de waarden rond de 43 ± 1 dBmV

Om te kijken of het aan de splitter lag heb ik de splitter verwijderd (een SQ601 zoals @ArChie.DVB al aangaf) en de modem rechtstreeks op het AOP aangesloten met een nieuwe kabel. De waarden liggen nu lager, wat logisch is, aangezien er geen/minder demping tussen AOP en modem aanwezig is. Helaas was het probleem nog niet verholpen, de verbinding bleef wegvallen en de waarden dus weer stijgen (49 ± 1 dBmV)

Omdat ik ’s avonds toch wel even TV wou kijken heb ik een andere splitter geplaatst (die ik wat makkelijker kon bevestigen i.v.m. beperkte ruimte). En tot nu toe is de verbinding stabiel en zie ik ook veel minder fluctuaties in het vermogen van de upstream. Ook replay TV en bewaarde programma’s worden zonder verstoringen weergegeven.

Nu wil ik natuurlijk niet te vroeg juichen aangezien ik wel vaker dagen heb dat ik totaal geen problemen ondervind maar tot nu toe lijkt het goed. Maar ik heb nog steeds geen vertrouwen in de nieuwe

Nog een paar recente screenshots:

Up time: 12 uur

Allemaal bedankt voor het meedenken, tips en informatieve, ik houd jullie op de hoogte.

Ow, jullie willen natuurlijk ook nog even weten welke splitter ik heb gebruikt.
Dat is de PTS-02KK
Reputatie 7
Badge +35
@Storm Top, dan kan het toch de splitter geweest zijn en de kabel die je er los in hebt gehad, heeft mogelijk ook niet genoeg contact gemaakt in de AOP.

Nu met deze splitter mogelijk wel een goed contact.
Top, veel kijkplezier gewenst en laat SVP over een tijdje nog weten hoe het gaat?
Mocht het toch nog fout gaan, dan heb je in ieder geval alles zelf geprobeerd wat mogelijk was.

Veel kijk- en internetplezier gewenst.☺
@Storm Top, dan kan het toch de splitter geweest zijn en de kabel die je er los in hebt gehad, heeft mogelijk ook niet genoeg contact gemaakt in de AOP.

Nu met deze splitter mogelijk wel een goed contact.

De kabel die ik rechtstreeks tussen modem en AOP heb gebruikt, waarbij de verbinding nog wel wegviel, zit nu dus tussen modem en splitter. De oude kabel (2 x F-connector) was niet meer bruikbaar aangezien in de splitter een IEC-Female moest. En de oude kabel maakte ook goed contact, geen loszittende connectoren in huize Storm 😊
Reputatie 6
Als bij de aanpassingen ook tussendoor de coax kabel is vervangen dan vraag ik me af of het misschien komt doordat de groene coaxkabel geen goed contact maakt in het AOP. Uit de foto haal ik dat het AOP in feite los ligt achter een verwarmingsbuis. Door het loshalen en insteken van splitters en kabels zou het contact van die groene coax kabel bij de laatste wijziging misschien weer net voldoende zijn hersteld waardoor de boel nu weer normaal functioneert. Mochten de problemen zich weer gaan voordoen, dan is het misschien toch verstandig om het AOP door Ziggo te laten vervangen en gelijk op de juiste manier aan de muur te laten bevestigen.
Het AOP laten vervangen en op de juiste manier bevestigen is natuurlijk altijd goed, maar vanaf het moment dat ik m'n eerste "Ziggo modem", een Ubee EVM3200 zonder wifi en zonder router, aan deze AOP koppelde en daarna de Arris met firmware 6.05 had ik geen verbindingsproblemen. Die paar onaangekondigde onderbrekingen die ik in al die jaren heb gehad is denk ik op één hand te tellen dus daar ben ik heel tevreden over. Maar nu met de update naar 6.13 heb ik al meer onderbrekingen gehad dan alle voorgaande jaren. Dan is naar mijn idee de modem/firmware meer de verdachte van het probleem dan de AOP. Mede ook omdat ik veel meer mensen met soortgelijke klachten zie hier op het forum.
Toeval?

Ik ga morgen checken of de groene coaxkabel nog goed en vast en op de juiste manier in de AOP zit.

Verder houd ik het forum in de gaten en volg ook alle andere soortgelijke topics hierover, misschien komt daar iets uit.

Bij het zien van bovenstaande hoef ik jullie denk ik niet verder te vertellen hoe het met m'n verbinding is...

Wordt vervolgd!
Reputatie 6
Het AOP laten vervangen en op de juiste manier bevestigen is natuurlijk altijd goed, maar vanaf het moment dat ik m'n eerste "Ziggo modem", een Ubee EVM3200 zonder wifi en zonder router, aan deze AOP koppelde en daarna de Arris met firmware 6.05 had ik geen verbindingsproblemen. Die paar onaangekondigde onderbrekingen die ik in al die jaren heb gehad is denk ik op één hand te tellen dus daar ben ik heel tevreden over.
Oké, ik probeer mee te denken en te zoeken naar een mogelijke verklaring voor de resultaten met en zonder de verschillende splitters waarbij ik tracht één en ander te toetsen aan de techniek.

Maar nu met de update naar 6.13 heb ik al meer onderbrekingen gehad dan alle voorgaande jaren. Dan is naar mijn idee de modem/firmware meer de verdachte van het probleem dan de AOP. Mede ook omdat ik veel meer mensen met soortgelijke klachten zie hier op het forum.
Toeval?

Het hoeft geen toeval te zijn. Het vervelende is echter dat Ziggo vanaf de introductie van de eerste Connectboxen heeft besloten om een groot aantal afwijkende zaken t.o.v. andere merken EuroDOCSIS 3.0 modems te negeren. Denk aan opvallende aantallen T3/T4 timeout meldingen, Pre en Post Reed Solomon error tellingen en DOCSIS meldingen in de log. Achteraf blijkt dat er nog veel meer mis is aangezien de Puma chipset geen goede keuze bleek te zijn waar zowel de Compal als de Arris uitvoering van de Connectbox op zijn gebaseerd. De basis was dus al niet in orde en iedere firmware update introduceert steevast weer allerlei nieuwe problemen waardoor het wel zeer lastig wordt om oorzaken voor problemen aan te wijzen terwijl Ziggo zelf ondertussen alle problemen maar blijft negeren. Het lijkt er een beetje op dat ze tegenwoordig de klanten maar laten testen of iets goed heeft uitgepakt en als het dan misgaat niet de leiding nemen om problemen zo spoedig mogelijk opgelost te krijgen door bijvoorbeeld nog slechtere firmware updates onmiddellijk terug te draaien. Gezien alle direct in het oog springende bugs vraag ik me af of Ziggo/LGI überhaupt beschikt over de kennis en kunde om zich te bemoeien met consumenten hardware.

Ik ga morgen checken of de groene coaxkabel nog goed en vast en op de juiste manier in de AOP zit.
Je zou kunnen beginnen om wat te rommelen aan de kabel en/of het AOP en dan te controleren of het aantal post Reed Solomon errors van de downstream kanalen opeens is opgelopen en/of het modem meer foutmeldingen in de log begint te produceren en/of het vermogen van de upstream kanalen sneller toeneemt.

Bij het zien van bovenstaande hoef ik jullie denk ik niet verder te vertellen hoe het met m'n verbinding is...

Nee, het modem heeft de upstream signaalsterkte als gevolg van het niet ontvangen van ranging response berichten van de CMTS ondertussen al weer zodanig vaak verhoogt dat het moment aanstaande is dat het gezamenlijke vermogen van de upstreams tegen de grens loopt en het modem genoodzaakt is om een kabelinterface reset uit te voeren zodat het opnieuw kan beginnen.

Wordt vervolgd!
Jammer dat het nog niet is opgelost en daarom vervolgd moet worden.
@ArChie.DVB Bedankt voor het meedenken.

Je zou kunnen beginnen om wat te rommelen aan de kabel en/of het AOP en dan te controleren of het aantal post Reed Solomon errors van de downstream kanalen opeens is opgelopen en/of het modem meer foutmeldingen in de log begint te produceren en/of het vermogen van de upstream kanalen sneller toeneemt.

Dit heb ik gister al getest en toen bleef alles rustig. Had ik niet vermeld maar dat is meestal het eerste wat ik automatisch doe als ik contactverbindingen niet vertrouw, even aan de kabels frunniken. (In een grijsverleden van m'n ouwe baas geleerd toen ik stage liep)
Maar toch ga ik morgen even kijken hoe één en ander in elkaar zit.
Vanochtend AOP even beter gecontroleerd maar alles zit goed verbonden. Ook na flink aan de kabels te hebben getrokken en gedraaid zie ik hier geen (extra) problemen met de verbinding. Ook geen extra log entries in het modem.
Vanaf gister 17:25 weer 2 keer een onderbreking in de verbinding gehad.
Onder tussen weer 2 onderbrekingen verder en weer zonder vermelding in log van de modem.

Verder heb ik even ingelogd bij een kennis op z'n Arris. Met een up-time van bijna 25 dagen staan daar minder post/pre read solomon errors dan wat ik hier heb na 40 uur. De firmware versie die daar draait is 6.10.

Up time: 40 uur

Kom op Ziggo moderators, laat eens iets van jullie horen in dit topic 😉
Reputatie 7
Badge +35
@Storm Ik zou nu Ziggo bellen of anderszins contact opnemen en zo snel mogelijk een monteur laten komen.
Je terugkerende hoge upstream laat duidelijk zien dat de oorzaak aan de AOP dan wel verder richting Ziggo zit.

Een Ziggo moderator zou ook niets anders kunnen doen van een afstand dan een monteur adviseren.
Een Ziggo moderator zou ook niets anders kunnen doen van een afstand dan een monteur adviseren.

Ik dacht dat een Ziggo moderator ook de verbinding kon monitoren voor een wat langere tijd (of heb ik dat niet goed gelezen?). Want een moment opname/meting lijkt me niet echt effectief aangezien de upstream-waarden meestal op een normale waarde zitten.
Reputatie 7
Badge +35
Als al duidelijk is dat er een blokkade zit tussen je modem en de Ziggo servers, dan kun je met een monitoring alleen hetzelfde terugzien als je hier laat zien, maar niet de oorzaak vinden.
Je zult dan eerst de hardware basis in orde moeten brengen om te kunnen zien waar een mogelijke oorzaak zit.

Storingen:
75% zit in de eigen bekabeling, die heb je al uitgesloten door rechtstreeks aan te sluiten, behalve het laatste stukje en 10% in je eigen apparatuur, 10% je AOP en 5% verder weg richting Ziggo, even grofweg de cijfers uit de troubleshooting praktijk.
Dan begin je met uitsluiten op de makkelijkste plek met de grootste kans op een oplossing, lukt dit niet dan kijk je pas verder in het systeem van Ziggo.

Voor de snelste weg naar een oplossing, neem contact op met Ziggo en vertel je problemen en wat je al gedaan en ervaren hebt.
Bedankt @Be rt voor de duidelijke uitleg. Monteur is ondertussen besteld en komt volgende week donderdag. Dus tot die tijd nog even door worstelen...
Reputatie 7
Bedankt @Be rt voor de duidelijke uitleg. Monteur is ondertussen besteld en komt volgende week donderdag. Dus tot die tijd nog even door worstelen...
Dat lijkt mij inderdaad de juiste vervolgactie, het upstream signaal is erg instabiel.

Wij moderators kunnen niet elke dag in elk topic actief zijn, dus kan het even duren voordat je een reactie van ons krijgt hier. Contact opnemen met de Klantenservice wanneer je direct hulp wilt is natuurlijk altijd mogelijk.
Omdat het van kwaad tot erger gaat, meerdere uitvallen per uur dus een opname terug kijken op tv is geen optie, heb ik toch nog een vraag.

Wanneer ik een goede verbinding heb zit m’n latency rond de 15ms gemiddeld (ping op 8.8.8.8) met upstream-waarden van rond de 44 dBmV. Van het één op het ander moment is er een request time-out waarbij de upstream-waarden rond die 44 dBmV blijft “hangen”. Na het terug komen van de verbinding blijft de waarde ook redelijk constant. Terwijl de volgende keer je eerst ziet dat de waarden langzaam oplopen (51 – 54 dBmV) om dan vervolgens de verbinding weer te verliezen.

Kan het zijn dat de modem/router gewoon defect is? Aangezien het probleem pas is begonnen met het uitwisselen van m’n Ubee voor de Connectbox Arris. En na de firmware update is het alleen maar erger geworden.
Reputatie 7
Kan het zijn dat de modem/router gewoon defect is? Aangezien het probleem pas is begonnen met het uitwisselen van m’n Ubee voor de Connectbox Arris. En na de firmware update is het alleen maar erger geworden.
Dat kan, onze monteurs hebben altijd wel reserve modems in de bus om defecte exemplaren om te kunnen ruilen. Komt vast goed donderdag.

...Komt vast goed donderdag.

Door persoonlijke omstandigheden heb ik de monteur voor donderdag moeten annuleren en een nieuwe afspraak gemaakt.
Vandaag is er een installatie monteur geweest die, na enige spitwerk, m'n AOP heeft kunnen vervangen.
Maar helaas, het probleem is daarmee niet verholpen en de packet loss blijft:

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1501, Received = 1455, Lost = 46 (3% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 210ms, Average = 13ms

Enkele pakketjes verliezen is geen probleem, maar de drops komen in clusters waardoor de verbinding dus even helemaal weg is en online gamen onmogelijk wordt:

Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=81ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=46ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=37ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=16ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=26ms TTL=54
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=34ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=54
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=30ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=26ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=38ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=30ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=28ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=54
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=35ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=54
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=16ms TTL=54

En dat terwijl ik de afgelopen 2 dagen amper packet loss had (1 a 2 per uur, wat verwaarloosbaar is)

Upstream waarden tijdens packet loss met nieuwe AOP

Tijd voor een vervolg...
Reputatie 6
Upstream signaalsterkte is veel te hoog. Kennelijk weer zo'n monteur die op goed geluk maar wat vervangt zonder te controleren of het echt iets heeft geholpen en dan aan Ziggo rapporteert dat dit de oplossing was.
Hier moet ik je even tegenspreken, na het vervangen de AOP en het doormeten was het signaal inderdaad verbeterd. Maar zoals ik eerder al schreef is dit een moment opname waar je dus niets aan hebt en verwachtte ook niet echt dat de fout in AOP zat. Daarvoor waren de verstoringen te random.
Maar aan mijn kant van het netwerk is alles dus goed, alhoewel ik die connectbox voor geen meter vertrouw. Dus het is nu weer aan Ziggo om vanaf mijn voordeur verder te kijken.

De monteur heeft ook netjes vermeld dat het probleem nog niet is opgelost, maar helaas had hij geen bevoegdheden om een vervolg actie in gang te zetten.

Wat ik wel jammer vind is dat de monteur niet op de hoogte was gebracht wat het echte probleem wat ik had/heb: packet/ping loss. En dat terwijl ik bij de klantenservice toch duidelijk had gezegd dat ze de monteur moesten informeren over het probleem zodat ze niet iemand zouden sturen die het probleem niet kan verhelpen. Helaas....
Reputatie 7
Hi @Storm, vervelend om te horen dat de problemen nog niet opgelost zijn. Ik heb je zojuist aan de telefoon gesproken en we horen wel weer van je als jouw agenda ruimte biedt om een nieuwe afspraak in te plannen.
Reputatie 6
Badge +15
@Storm de volgende keer de klantenservice informeren over het bestaan van dit topic. Dan kan de monteur zich van tevoren inlezen.
@Mark Ziggo bedankt voor jouw belletje.

@KBX458 de vorige keer ook al aangegeven dat ik hier een topic had en zal het de volgende keer ook weer doorgeven.

Reageer