mike_

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hulp met instellen subnets thuisnetwerk

Alvast excuses als ik verward overkom, ben namelijk vrij nieuw met deze techniek.

Laat ik beginnen met het schetsen van een beeld van de huidige situatie.
Ik heb thuis een Ziggo Connect Box waarop een bekabelde "wifibooster" voor de tuin en een powerline adapter zijn aangesloten. Deze broadcasten alle hetzelfde SSID en wachtwoord om een enigszins enkel wifinetwerk te creëren. Op dit moment krijgen alle apparaten een IP-adres binnen de 192.168.1.10-255 range toegewezen door de DHCP server op de Connect Box. Wegens het snel toenemen van het aantal devices en verbindingen in zowel de tuin als de zolder leek het mij overzichtelijker om devices die verbonden zijn met de Connect Box een IP in de 192.168.1.10-255 range toe te wijzen, devices in de tuin 192.168.2.10-255, enzovoort.

Nu het probleem: alhoewel ik een vrij duidelijk beeld heb hoe ik het wil hebben, blijkt de executie (voor mij, althans) knap lastig. Mij lijkt dat als ik gebruik maak van een /22 subnet apparaten met een IP van 192.168.0.1 - 192.168.3.254 met elkaar zouden kunnen communiceren. Echter heb ik geen flauw idee hoe ik dit op de Connect Box moet instellen zonder dat hij zelf willekeurig IP adressen in deze range gaat uitgeven. Als ik de huidige subnet mask van /24 behoud lijkt mij dat de devices elkaar niet kunnen bereiken als ze niet met hetzelfde netwerk verbonden zijn. Overigens, hoe installeer ik deze nieuwe configuratie op de powerline adapter en wifibooster? Hoe zorg ik ervoor dat de DHCP server alleen IP adressen toewijst binnen de range die tot die gateway behoort?

Alvast bedankt!
7 Reacties 7
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo Mike,

Op de Connectbox kun je 1 /24 subNet instellen in 192.168.0.0/16.
Standaard is dat 192.168.178.0/24, maar dat kun je veranderen in bv 192.168.1.0/24.
De DHCP Server deelt adressen uit in het gekozen subNet in de ingestelde Range (startadres, aantal adressen).

Dat is hele verhaal over de Connectbox en eigenlijk ook over andere Routers voor de thuismarkt.
Ik snap wel waar je naar toe zou willen, maar het wordt dan behoorlijk ingewikkeld. Met 1 Router in je netwerk, kom je er niet. Of het zou een zeer Advanced Router moeten zijn, waar ik geen details van ken. Ook dan zal het een hoop ingewikkeld instelgedoe worden om de twee subNets, die je wilt, naar wens aan elkaar te kunnen knopen.

Ik raad je aan het simpel te houden. Wat je kunt doen is vaste Ip's in je netwerk door de DHCP Server te laten uitdelen.
Dat kan met DHCP Address reservations voor MAC adressen van apparaten die een vast ip moeten krijgen.
Om overzicht te houden, kun je zelf adresblokken gebruiken voor een bepaalde groep vaste Ip's.
Bv apparaten in de tuin geef je een Ip adres vanaf 100 t/m .....

Maar let op. Een Connectbox is een gevoelig beestje en wat beperkt in de mogelijkheden.
Verandering van het standaard subnet 192.168.178.0/24 kan soms vreemde problemen geven.
Het max aantal DHCP adresreserveringen is aan de lage kant. Het precieze aantal weet ik niet meer. Ik herinner me iets als 16 of 32.
Ik raad je dus ook aan de ConnectBox in Bridge te laten zetten en een fatsoenlijke eigen Router te gaan gebruiken.
Wat je hoe dan ook eerst kan proberen, is, of je met de Connectbox aan je gemak kunt komen. Mocht het onderweg tegenvallen, dan heb je al aardig wat instelwrk gedaan. Dat moet je dan voor lief nemen.
Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Voordat je op 244 devices zit...... wat heb je dan allemaal wel niet in je netwerk hangen?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey mike_ . Welkom hier!
We hebben je niet meer gezien na je eerste bericht hier. Kom je snel terug met een update/antwoorden? 🙂
mike_
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Excuses, het reageren was er een beetje bij ingeschoten.

De reden voor het instellen op deze manier is niet dat ik te veel devices in mijn netwerk heb hangen, meer om wat meer structuur in het netwerk te krijgen. Devices die ik wil kunnen bereiken hebben sowieso al een static IP, dus dit is geen probleem.

De powerline adapter en wifibooster zijn beide nogal beperkt in configuratiemogelijkheden, dus ik heb het niet voor elkaar gekregen om dit plan ook echt in te voeren. Wel heb ik nu sinds ongeveer een week een default gateway van 192.168.1.0 op de Connect Box ingesteld, tot dusver geen problemen gemerkt. We zullen zien of dat ook zo blijft.

Ik denk dat ik het gewoon bij de oude configuratie houd. Ik heb geen zin om een volledig nieuw netwerk aan te schaffen alleen maar om het op deze manier aan te schaffen. Misschien niet helemaal naar mijn zin, maar het werkt naar behoren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Wel heb ik nu sinds ongeveer een week een default gateway van 192.168.1.0 op de Connect Box ingesteld

Dat is niet mogelijk.
mike_
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Wel heb ik nu sinds ongeveer een week een default gateway van 192.168.1.0 op de Connect Box ingesteld
Dat is niet mogelijk.

*192.168.1.1
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dacht ik al. Niks aan de hand. Tikfoutje.

Uitgelicht topic