mds

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoge packet loss, signaalsterkte is in orde

Sinds een paar dagen merk ik dat ik een extreem hoge packet loss heb, tussen de 10 en 40%. Nu is er gisteren een monteur langs geweest, heeft de hoofdaansluiting aangepast, een splitter geplaatst en een nieuwe versterker. Leek daarna opgelost te zijn, maar nu krijg ik toch weer de hoge packet losses. Configuratie: Ziggo Connectbox in router modus met daarachter twee routers waarvan een verbonden is met een tunnelbroker. Hoge packet loss krijg ik vanaf beide netwerken. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hallo allemaal,
Vanochtend is er opnieuw een monteur langs geweest, heeft het signaal nogmaals gemeten en alles bleek in orde te zijn. Nu heb ik een nieuwe Connectbox ontvangen en geinstalleerd, tot nu lijkt alles in orde te zijn. Packet Loss bijna helemaal weg, af en toe 1-5% maar kan ook aan iets anders liggen dan de modem. Ook de snelheden die ik haal zijn weer normaal, 360-400 down en 40 up. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken, de connectbox was uiteindelijk de boosdoener. Ik kan nu weer vrolijk internetten zonder traagheid en problemen 🙂 Ik zal morgen nog een update plaatsen, maar ik ga ervan uit dat alles goed blijft werken nu.
Gr Matthijs

Bekijk in context

27 Reacties 27
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Lijkt me dat je eerst rechtstreeks op je Ziggo Connectbox moet gaan meten,.
Daarna kun je verder gaan kijken.
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Zojuist getest direct op de Ziggo Connectbox, packet loss van 42.2%. Ik heb de connectbox ook aan en uit gezet, hierna kreeg ik tijdelijk geen packet loss meer, maar na ongeveer 15 min begon het weer.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Geef eens een screenshot van de waardes in de Network status van de connect box. "Downstream bonded channels ","Upstream bonded channels" en je "Network Log". Plaats ook gelijk maar een foto van je AOP (waar Ziggo je huis binnenkomt)
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mds
Wat bedoel je met Packet Loss?
Bij welke destination host? Hoe meet je dat?
Laat eens een voorbeeldresultaat zien.
Gr Han
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Simpel ping command vanaf de terminal: ping google.com of ping 8.8.8.8
Vervolgens een tijdje laten lopen om een goed resultaat te krijgen en dan beëindigen. Uitkomst is een packet loss tussen de 10 en 40%
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Dat is raar. Globaal bezien zien de waarden op je screenshots er volgens mij wel ok uit.
http://www.dslreports.com/faq/16085

Er is wel iets aan de hand, dunkt me.
Kan niet overzien, wat dit is.
Gr Han
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor het meedenken, helaas nog geen oplossing en ik heb het probleem nog steeds.
Zijn er nog mensen die een mogelijke oorzaak weten, wat kan ik het beste doen?
Zou een nieuwe Connectbox misschien helpen?
Alvast bedankt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok.
Hoe zit het met je internet-snelheid?
Meet eerst met Laptop of PC rechtstreeks bekabeld aangeloten op de ConnectBox.
Dan op Router 1 en op Router 2.
Gebruik daarvoor:
http://www.dslreports.com/speedtest

Als alles ok is moet je telkens om en nabij de snelheid van je abonnement te zien krijgen.
Wat is die abo-snelheid & wat zijn de resulaten van de tests.

Om iets meer te weten te komen over Packet Loss kun je het beste
Pingplotter gebruiken.
https://www.pingplotter.com/

Laat die maar eens lopen op 8.8.8.8 terwijl je bekabeld bent aangesloten
op ConnectBox, resp Router 1 en Router 2.
We kunnen hier de plaatjes gaan bekijken.

Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo mds, welkom op onze Community.

Dank voor de foto's! Rond de 40% packet loss is echt niet fijn! Op die manier gaat internetten niet lekker.

Ik zie een versterker, een coax kabel in een paar lussen en een splitter op de AOP. De signaalsterkte is goed, er is geen ruis (SNR) maar de pre-RS erros wijzen wel op problemen met data overdracht via de coax.

Om een aan mogelijke situaties uit te sluiten: Sluit je modem eens tijdelijk rechtstreeks aan op de AOP - dus nadrukkelijk zonder die splitter en versterker aangesloten - met een kabel die niet in lussen ligt. Hoe gaat het dan?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Even off-topic, deze vraag heeft niet met je probleem te maken maar het valt me op in je screenshot: ArChie.DVB is het toeval dat de downstream kanalen 16 t/m 19 (rond de 800 MHz) hier niet in beeld zijn, of is Ziggo van die frequenties afgestapt, gezien de grote problemen met 4G??
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken, op jullie advies heb ik een aantal tests uitgevoerd:

  • De modem rechtstreeks op de hoofdaansluiting maakt geen verschil in de resultaten, zou mij ook zeer verbazen aangezien dit afgelopen donderdag is aangelegd door een Ziggo monteur
  • Internetsnelheden variëren een klein beetje tussen de routers. De Down snelheid is echter significant lager dan die zou moeten zijn, terwijl deze voorheen meer in de buurt kwam van de abonnement snelheid (400/40).

  • Connectbox: 310/41
  • Router 1: 240/39
  • Router 2: 230/41

De resultaten die ik heb behaald met PingPlotter lijken veel op elkaar:
Ziggo Connectbox:
Router 1 (Apple Airport):

Router 2 (Edgerouter X):


Ik verwacht dat de oorzaak van mijn probleem de frequentie wissel is van Ziggo. Mijn problemen begonnen namelijk ongeveer tegelijkertijd met die wissel naar 4G frequentie, ongeveer 1,5/2 weken terug.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met deze info, alvast bedankt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha mds ,

Bedankt voor je plaatjes!

Eerst dit. Ik verwacht dit niet meteen, maar stel dat de te constateren problemen liggen aan het computersysteem waarmee je test.
Is het mogelijk dit uit te sluiten door ook nog ff te kijken via een ander test-systeem.
Voor alle zekerheid! Misschien deed je dit al. Laat dit spoedig weten.

Bij wat volgt is het uitgangspunt dat het test-systeem in orde is.

de snelheden
Die zijn te laag. Zoals gezegd mag je drie keer 400/40 verwachten. Zeker aan de ConnectBox.
Die aan de Routers kan wellicht iets lager zijn, maar het verschil in Down-speed vind ik te opvallend.
Het geeft aanleiding eens in die Routers te duiken en bv te bekijken of QoS aan staat etc. Gezien je 'vreselijke' plots kan dit als 'minor problem' nog wel ff blijven liggen, denk ik.

de plots
Bij Target Host 8.8.8.8 hoort geen Packet Loss. Nog nooit gezien. Het hele beeld is verontrustend. De Response van je Gateway is ook al niet lekker.
Het geheel wijst erop dat je Upstream waarschijnlijk rammelt.
Het te verwachten Response Packet (ICMP Time Exceeded) op de Ping try Packets van de traceroute, komt te weinig binnen bij alle tussengelegen hops.

Dat ligt niet aan al die hosts van die hops. Er kan er wel eens eentje tussenzitten die Loss laat zien (soms 100%) omdat het nu eenmaal zo is ingesteld op die host dat er in mindere mate een Response Packet wordt verstuurd op de Ping try Packets.
Dan is er niks aan de hand. Maar dit beeld kan echt niet! Er wordt wel Response verstuurd, maar het komt veel te weinig bij je aan.

Met de plot aan de ConnectBox had je kunnen volstaan.
Die aan de Routers kunnen niet veel beter zijn, en dat is dan ook zo.

wat nu?
Er is iets goed mis. Anne H Ziggo is je man om je verder te helpen.
Mijn problemen begonnen namelijk ongeveer tegelijkertijd met die wissel naar 4G frequentie, ongeveer 1,5/2 weken terug.

Dit klinkt als een goede verklaring, maar zegt mij niet veel.
Ik vond eerder je Modem Up/Dowstream waarden wel ok. Op frequenties let ik niet zo.
Ben geen expert op dit terrein.

efok schrijft ook iets over 4G, dat op mij geheimzinnig overkomt:
Even off-topic, deze vraag heeft niet met je probleem te maken maar het valt me op in je screenshot: @ArChie.DVB is het toeval dat de downstream kanalen 16 t/m 19 (rond de 800 MHz) hier niet in beeld zijn, of is Ziggo van die frequenties afgestapt, gezien de grote problemen met 4G??

Nu ken ik hem als iemand die ik vrijwel altijd meteen begrijp. Nu helaas niet. Moet haast wel aan mij liggen.
Is dit wel zo off-topic?

Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo mds, rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting zou de modem gewoon in orde moeten zijn. Dat is duidelijk niet het geval. Ik heb je verbinding gemeten (ahv mac-adress in je screenshots). Nu is het verbinding goed, er is geen ruis en er worden geen RS errors gegenereerd. Ik zie wel dat er rond middernacht RS errors zijn geweest (behoorlijke CCER waarden op de modem, hele lichte CCER waarden in de wijk. Beide op alle frequenties; het kan dus niet 4G interferentie zijn).

Ik heb een 3 daagse meting gestart die niet om het uur maar om de paar minuten alle modem waarden opslaat. Daar moeten we een conclusie in kunnen vinden. Stuur mij een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer. Dan check ik je gegevens. In verband met een weekenddienst heb ik straks al weekend en ben ik er donderdag weer.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mds
O jee:
Het geheel wijst erop dat je Upstream waarschijnlijk rammelt.

Moet zijn Downstream!
Nobody is perfect.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het probleem zit hier toch duidelijk in de connectie van eigen netwerk naar het modem? Die connectie geeft al 30% loss. En dus alle hops daarna ook, dat is dan nogal wiedes. De connectie van het modem zelf met Ziggo lijkt wel in orde. Dit kan toch gewoon aan het modem liggen? Of aan een brakke kabel tussen apparatuur en modem bijvoorbeeld?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
efok
Goed dat je even langskwam. Werkt verfrissend.
Je ziet ook dat de Gateways van de Routers brandschoon zijn.
Twee brakke kabels tussen Routers en ConnectBox kun je m.i uitsluiten.
Ik hou het nu op een interne failure in de ConnectBox, als meest voor de hand liggende oorzaak.

Gr Han
mds
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hallo allemaal,
Hartelijk bedankt voor het meedenken en de hulp!
Ping tests heb ik eerder al gedaan vanaf verschillende devices om zeker te zijn dat het niet aan een apparaat lag maar aan het netwerk. Duidelijk voor mij is nu wel dat het probleem hoogst waarschijnlijk bij de Connectbox ligt.
De snelheden waren voorheen beter dan ze nu zijn, rond de 360/40 op de beide routers dacht ik. Verwacht dat de lage snelheden nu te maken hebben met de packet loss die optreed. Als het packet loss probleem is opgelost ga ik nog eens naar de router settings kijken of er meer te halen valt.
Hopelijk komt er meer duidelijkheid over het probleem na de 3 daags test. Nog even afzien dus 🙂
De hoge packet loss tussen mijn interne routers en de connectbox, zou het kunnen zijn dat de connectbox overladen is en daarom traag? Als ik de connectbox aan en uit zet lijkt het probleem even weg te zijn, 15 min, maar komt dan toch weer terug. Daarom dacht ik ook toen de Ziggo monteur langs was gekomen dat het probleem was opgelost, maar toen de monteur weer weg was bleek dit niet zo.

Uitgelicht topic