cameraatje

Level 6
  • 106Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes

Hoe meet je betrouwbaar je wifi-snelheid en welk verlies is acceptabel?

Het is mij bekend dat de internetsnelheid gemeten moet worden door bekabeld (UTP) te verbinden met de router. Maar hoe kom je er nu achter of de wifi-snelheid tussen router en desktop wel acceptabel is?

In mijn geval: Wanneer ik de snelheid 'bekabeld' meet, kom ik steeds uit op een DL-snelheid iets boven 500 Mbps en UL-snelheid boven 40, dus dit lijkt mij in orde (abon 500/40).
Als ik het zonder kabel meet (dus wifi) dan kom ik uit op DL-snelheden die variëren van 70 - 175 Mbps (en een heel enkele keer een uitschieter daarboven), UL varieert van 23,7 – 41,7 Mbps.

Ik vraag mij dus af of dit acceptabel is? Uiteraard gaat de snelheid bij gebruik van wifi achteruit, maar zó veel? Of bekijk ik het als ontzettend grote leek op dit gebied helemaal verkeerd?

Ter info: afstand tussen desktop en Connect-box (Compal) is ongeveer 12 meter, zelfde etage, zonder tussenliggende muren, wanden, glas, etc., L-vormige ruimte. Verder geen andere apparatuur in gebruik.

Verder viel mij op dat de (wifi)snelheid héél erg varieert. Gedurende een periode van 3 uur zo’n 40 keer snelheid gemeten en dan zie je die snelheid niet een beetje, maar héél erg op en neer gaan. Is dit gebruikelijk?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
(Alvast dank voor evt. reacties en excuses wanneer het een beetje ‘sullig’ overkomt)




Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
cameraatje wrote:
Mark Ziggo
Dank voor uw reactie. Duidelijk!
Betekent dit ook, daar waar ik nu gem. 90 Mbps haal, dat ik nog maar 45 Mbps haal wanneer ik mijn abo van 500 Mbps zou veranderen in 250 Mbps?


Nee, dat blijft gewoon hetzelfde, je zal dan alleen niet meer over de 250mbps kunnen uitkomen.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Wifi is altijd afhankelijk van het apparaat wat verbinding met Wifi maakt.
Hoe groot zijn de antennes van het apparaat en hoe effectief gaat de hardware en de software om met de verbinding die er is.
Kan het apparaat 2,4 of 5 GHz verbinden en wat is de maximale Wifisnelheid van het apparaat?
Op meer dan 5 afstand meter en zeker met muren en glas ertussen wordt de snelheid fors minder.
Sterker mogen in Nederland Wifizenders niet staan.

Wifi is ook afhankelijk van hoe vrij het kanaal is.
Zitten je buren op hetzelfde kanaal, dan kan dit de snelheid behoorlijk naar beneden halen.
Kijk met Wifi Analyzer uit de app stores of je op een behoorlijk vrij kanaal zit.
Zo nee, zet een ander kanaal vast in je modem/router.

Daarnaast kunnen er nog meer zaken spelen: Problemen met trage/slechte verbinding op Android of andere niet Windows/Apple systeemsoftware.

Je kunt alle Wifi zenders 2,4 en 5 GHz ook op hetzelfde SSID zetten met dezelfde beveiligingssleutel, sommige apparaten springen moeiteloos en snel over en andere apparaten willen liever verschillende SSID namen hebben, ook verschillende namen op verschillende Wifizenders.
Probeer het uit wat het beste werkt.

Hier nog een bosje tips: Alles over wifi

Hieruit komt ook voort dat geen enkele provider garanties geeft betreffende Wifi.
Maar zij geven wel Power Promise , daar kan een kostenplaatje aanzitten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Vragen is slim, niet vragen komt sullig over.:relaxed:
cameraatje
Topicstarter
Level 6
  • 106Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
Be rt
Dank voor uw reactie, helaas kan ik er niet zo veel mee. Alle genoemde tips waren mij bekend, maar heeft niet geleid tot hogere wifi-snelheid en mijn idee/gevoel dat de wifi-snelheid toch wel erg laag is t.o.v. geleverde snelheid bestaat nog steeds.

"Op meer dan 5 afstand meter en zeker met muren en glas ertussen wordt de snelheid fors minder." Maar hoe kom je er nu achter hoeveel minder zónder glas en muren er tussen?

Dat de snelheid bij wifi van héél veel factoren afhankelijk is, is duidelijk, maar volgens mij (en daar heb ik wat moeite mee) kan een provider zich daar altijd achter verschuilen. Wanneer je twijfelt aan de wifi-kwaliteit van een modem/router wordt er altijd direct verwezen naar 'de externe omstandigheden', je kunt dus nooit aantonen of het (technisch) wel in orde is.

Omdat het wat lastig 'wandelen' is met een Windows-desktop onder mijn arm, heb ik nu eens wifi-snelheid gemeten met een tablet.
Eerst meet ik snelheid op de beg.grond, tablet 1 meter vanaf Ziggo modem/router, gemiddeld 90 Mbps.
Daarna doe ik hetzelfde op de 2e etage. Hier heb ik geen enkel bereik van modem/router, maar daarom heb ik hier een Ziggo booster (afwijkende netwerknaam) op WCD geplaatst. Ik meet nu (verbonden met booster-netwerk en wederom 1 mtr afstand) wifisnelheid en kom dan gemiddeld op 108 Mbps! Dus booster geeft hogere snelheid dan de router, terwijl je het omgekeerde zou verwachten. De booster heeft (volgens mij) een lager zendvermogen én verliest ook nog aardig wat door de elektriciteitsleiding over meerdere elektriciteitsgroepen.
Zie ik het gezien het bovenstaande dan verkeerd dat ik twijfel aan de 'zend-kwaliteit' van de Compal modem/router?

En zoals gezegd, 2 etages hoger binnen eigen huis heb ik geen enkel bereik van mijn router (niet eens zichtbaar op lijst beschikbare netwerken op mijn tablet, maar 'zie' wel de netwerken van héél veel buren in mijn omgeving, zelfs één straat verder!)
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
5 GHz signaal gaat niet goed door de muren, en 2.4 GHz is sowieso bagger. Aan u de keus.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Gelukkig is 2,4 niet sowieso bagger, het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.
Ik heb op 2,4 overal van voor in het huis tot achter in de tuin 35-50 Mbit/s, hoger kunnen mijn telefoons niet en werkt prima voor alle functies, met een tablet haal ik 50-85 Mbit/s.
Meer dan genoeg voor de Ziggo Go app en Netflix en YouTube.
Maar wel met 3 Wifi punten met 10 meter tussenruimte tussen ieder Wifipunt.

Op de 2e verdieping zitten er wel 2 plafonds tussen en waar zijn die van gemaakt?
Voor een 2e verdieping is sowieso een 2e Wifipunt nodig, blijkt uit de praktijk.

De booster lijkt hier ook enigszins beter te werken als het modem, maar dat is lastig vergelijken, het kan variëren. cameraatje
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Ok, correctie: 2.4 GHz is bagger i.v.m. op 500 Mbps downloaden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Helemaal mee eens almodovaris gelukkig doet 5 GHz dat wel.:relaxed:
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
De Wifi functie van de connectbox schijnt niet zo slecht te zijn. Maar wat al gezegd is: de plaats en omgeving hebben een grote invloed op Wifi snelheden. Dat is een gegeven en moet je accepteren.
Mijn motto: alles bekabeld, behalve mobiele apparaten als tablets en telefoons.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
De leeftijd van het mobile apparaat doet er ook toe.

Beetje verouderde info hieronder :

WiFi is nog een relatief nieuwe techniek en daarom is er volop ruimte om snelheden te verhogen en de techniek te verbeteren. Zo is 802.11ac de opvolger van 802.11n en was 802.11n op zijn beurt weer de opvolger van 802.11b. De nieuwe standaard is een stuk sneller dan 802.11n en dit komt onder andere door de mogelijke datastromen. Waar het bij 802.11n WiFi mogelijk was om data te streamen over 4 kanalen (4×4 MIMO) met elk een eigen bandbreedte van 40MHz, kunt u bij 802.11ac gebruik maken van maximaal 8 datastromen met elk een eigen bandbreedte tussen de 80 en 160MHz.
De snelheid van de 802.11ac standaard wordt verder verhoogd door de 256-QAM modulatie, waar de 802.11n het deed met 64-QAM. Dit houdt in dat er 256 verschillende signalen over dezelfde frequentie worden gestuurd door ze allemaal afzonderlijk in een net iets afwijkende fase te zenden. Op deze manier kan de beschikbare bandbreedte zo optimaal mogelijk benut worden, iets wat belangrijk is op de 5MHz band.
De belangrijkste vernieuwing van 802.11ac ten opzichte van 802.11n is gestandaardiseerde Beamforming. In de 802.11n standaard was deze technologie nog niet gestandaardiseerd. Kort gezegd zorgt Beamforming ervoor dat radiosignalen zo omgezet worden dat ze geschikt zijn voor een specifiek device. Hierdoor wordt de doorvoersnelheid consistenter en hoger en gaat het energieverbruik omlaag.

Maar geeft aan dat de netwerkadapter een belangrijke rol speelt , en uiteraard afstand is belangrijk en obstakels ,
cameraatje de plafonds is je huis zijn die van beton met bewapening er in ?
cameraatje
Topicstarter
Level 6
  • 106Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
Ronihd
Klopt, bewapend betonnen vloeren/plafonds. Daarom heb ik op de bovenste etage een ziggo-booster via WCD. De snelheid die ik op mijn tablet meet is op 1 mtr afstand van de booster hoger dan wanneer ik met mijn tablet de snelheid meet op 1 mtr afstand van de modem/router. Dat vind ik vreemd, want je zou verwachten dat de router een sterker signaal geeft dan de booster die het signaal van de router ontvangt via tientallen meters elektriciteitsleiding.

efok
Helemaal mee eens, maar helaas is het in mijn geval niet mogelijk om zonder hakken en breken alles te bekabelen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
cameraatje wrote:
Ronihd
Klopt, bewapend betonnen vloeren/plafonds. Daarom heb ik op de bovenste etage een ziggo-booster via WCD. De snelheid die ik op mijn tablet meet is op 1 mtr afstand van de booster hoger dan wanneer ik met mijn tablet de snelheid meet op 1 mtr afstand van de modem/router. Dat vind ik vreemd, want je zou verwachten dat de router een sterker signaal geeft dan de booster die het signaal van de router ontvangt via tientallen meters elektriciteitsleiding.


Dat ben ik zeker me je eens maar kan niet zo maar een oplossing bedenken waardoor dat komt en opgelost kan worden.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
cameraatje wrote:
Daarom heb ik op de bovenste etage een ziggo-booster via WCD. De snelheid die ik op mijn tablet meet is op 1 mtr afstand van de booster hoger dan wanneer ik met mijn tablet de snelheid meet op 1 mtr afstand van de modem/router. Dat vind ik vreemd, want je zou verwachten dat de router een sterker signaal geeft dan de booster die het signaal van de router ontvangt via tientallen meters elektriciteitsleiding.

De snelheid van je verbinding is zo snel (of traag) als de traagste verbinding in de keten. Bovenstaand is daardoor prima te verklaren.

Wifi beneden: Het modem zendt wifi uit waarmee de tablet verbinding maakt en haalt daarmee gemiddeld 90Mbps. Dat is blijkbaar de maximale snelheid die deze tablet in combinatie met deze wifi zender op deze locatie kan halen.
Wifi boven: Vanaf het modem loopt een UTP kabel naar adapter A, deze verbindingssnelheid is 1Gbps of 100Mbps (kun je wel zien in de modem GUI). Adapter A maakt een PLC verbinding met adapter B via het stroomnet, behaalde snelheid onbekend (>40Mbps bij groen ledje). En adapter B zendt een eigen wifi netwerk uit waarmee de tablet verbinding maakt. Blijkbaar is 108Mbps (gemiddeld) de maximale snelheid die deze tablet in combinatie met deze wifi zender op deze locatie kan halen.

Zou je willen weten hoe snel de PLC verbinding is? Dan hoef je op adapter B alleen maar een UTP kabel aan te sluiten (en zorg dat de UTP verbinding aan beide kanten op 1Gbps werkt) en dan een paar speedtestjes te draaien. Kom je daarmee tot 500Mbps? Dan is de PLC verbinding dus nog sneller en zul je bestanden via LAN moeten gaan verplaatsen om de snelheid te meten, maar dat is wel een hoop gedoe voor een leuk weetje.
cameraatje
Topicstarter
Level 6
  • 106Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
Mark Ziggo
Dank voor uw reactie. Duidelijk!
Betekent dit ook, daar waar ik nu gem. 90 Mbps haal, dat ik nog maar 45 Mbps haal wanneer ik mijn abo van 500 Mbps zou veranderen in 250 Mbps?
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
cameraatje wrote:
Mark Ziggo
Dank voor uw reactie. Duidelijk!
Betekent dit ook, daar waar ik nu gem. 90 Mbps haal, dat ik nog maar 45 Mbps haal wanneer ik mijn abo van 500 Mbps zou veranderen in 250 Mbps?


Nee, dat blijft gewoon hetzelfde, je zal dan alleen niet meer over de 250mbps kunnen uitkomen.
cameraatje
Topicstarter
Level 6
  • 106Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
Steefb wrote:

cameraatje wrote:
Mark Ziggo

Dank voor uw reactie. Duidelijk!
Betekent dit ook, daar waar ik nu gem. 90 Mbps haal, dat ik nog maar 45 Mbps haal wanneer ik mijn abo van 500 Mbps zou veranderen in 250 Mbps?
Nee, dat blijft gewoon hetzelfde, je zal dan alleen niet meer over de 250mbps kunnen uitkomen.


Mooi! Dan weet ik wat mij te doen staat: snel downgraden, want die 250 haal ik sowieso niet! :stuck_out_tongue_winking_eye:
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
cameraatje wrote:
Ronihd
Klopt, bewapend betonnen vloeren/plafonds. Daarom heb ik op de bovenste etage een ziggo-booster via WCD. De snelheid die ik op mijn tablet meet is op 1 mtr afstand van de booster hoger dan wanneer ik met mijn tablet de snelheid meet op 1 mtr afstand van de modem/router. Dat vind ik vreemd, want je zou verwachten dat de router een sterker signaal geeft dan de booster die het signaal van de router ontvangt via tientallen meters elektriciteitsleiding.

efok
Helemaal mee eens, maar helaas is het in mijn geval niet mogelijk om zonder hakken en breken alles te bekabelen.


cameraatje
Niet alleen de wapening in beton is een hindernis, ook eventuele demping/isolatie-folie onder laminaat (aluminiumfolie) heeft een negatieve uitwerking. Verder dempen die oppervlakten niet alleen, zij kunnen ook de signalen (gedeeltelijk dan) reflecteren. de reflecties mengen zich met het basis-signaal (en andere reflecties) maar geven heel wisselend effecten. Je kan die signalen niet zo maar bij elkaar optellen en aftrekken want zij zijn ook in tijd verschoven. (verschillend pad qua richting en afstand).
Het gevolg kan zijn "dode" of zwakke zones ook op relatief korte afstand.

Reflecterende materialen zijn ook van die gemetalliseerde, goed geïsoleerde glas-puien en muur isolatiematerialen, spiegels en metalen kasten. Kortom: de signaal sterke kan op verschillende plekken in huis erg van elkaar afwijken (ook al denk je dat de afstand ongeveer hetzelfde is).
Deze problematiek staat weer los van het Wifi-gebruik van de buren. Als de buur-kinderen flink aan het streamen zijn zal dat best zijn weerslag kunnen hebben op jouw Wifi-genot. Verder is Wifi twee-weg verkeer; als jouw Wifi-router veel ongewenst verkeer ontvangt, zal die niet zo vlot met jouw PC kunnen communiceren aan de ander kant van het huis. Het omgekeerde geldt ook. Op wisselende momenten kunnen de doorvoersnelheden negatief beïnvloed worden. Hoe goed je spullen ook zijn.

Breken en hakken
Kabeltjes hoeven niet in buisjes in de muur weggewerk te worden. Een kabelgootje achter de gordijnen en / of achter de CV-pijpen valt amper of niet op.
Bedrijven die (achteraf) alarminstallaties aanleggen werken vaak ook met UTP-kabel en vrezen echt niet alle leidingen in de muren.
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes

Uitgelicht topic