Hoe breid ik het wifi-netwerk uit met mijn Airport extreme

• 4 september 2018
  • 13 Reacties
  • 6415x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 5 reacties
Mijn situatie:
In de meterkast helemaal beneden staat het Ziggo modem. Via dit Ziggo modem heb ik een wifi netwerk in ons huis gemaakt. Echter helemaal boven is het signaal heel zwak en het internet heel traag.

Ik probeer nu met mijn Airport extreme (4th And 5th Generation - IPv6 Router Mode) het wifi-netwerk te versterken en te vergroten (deze tip gaf de Ziggo klantenservice mij en volgens hen is dit de meeste kans op succes). Echter lukt het me nog niet en weet ik niet welke instellingen ik precies moet gebruiken?

Mijn Airport extreme heb ik via een UTP kabel (die overal in huis zijn aangelegd) verbonden met het Ziggo modem.

Vraag 1) Welke poort moet ik dan gebruiken op de Airport extreme, de LAN of WAN poort?
Vraag 2) De Airport extreme zat ook nog vol met oude instellingen en een oud WIFI netwerk etc. Moet ik deze helemaal resetten?
Vraag 3) Moet ik onder het Tabje 'Draadloos' kiezen voor A) Maak draadloos netwerk aan. 😎 Verbind met draadloos netwerk. C) Breid bereik draadloos netwerk uit ?
Vraag 4) Moet ik deze instellingen doen en de Airport extreme configureren als deze met een UTP kabel verbonden is met mijn computer?

Ik hoop dat iemand precies de stappen kan vertellen (en juiste instellingen) hoe ik met mijn Airport extreme icm het Ziggo modem het wifi-netwerk kan versterken en vergroten?!

Bedankt alvast!

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Ik weet weinig van Apple, @EnergieBoy des te meer, hij komt langs als hij online is, maar misschien heb je al iets aan dit topic:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/connect-box-met-apple-airport-27128
Reputatie 7
Hoi @Meez
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Bedankt @Be rt voor het melden, ik zal proberen de TS te helpen.

Je kan natuurlijk je Apple Airport Extreme gewoon aansluiten op je router met een UTP kabel. Zelf heb ik de router van Ziggo in Bridge staan, dat is toch een stuk lekkerder werken. Maar aansluiten met een kabel en met je Ziggo modem normaal moet ook gewoon kunnen, dat is wat jij graag wenst omdat je beneden gewoon de Wifi van Ziggo wilt blijven gebruiken.

De DHCP functie moet uitgeschakeld worden op de Airport (Routermodus onder Netwerk). Volgens mij heet dit Brugmodus, hij zal dan de instellingen IP adres opnemen van je Ziggo router. Daarna moet het allemaal werken.

Gebruik de UTP-aansluiting op het modem. Sommige modems hebben meerdere (LAN-)aansluitingen. Het maakt niet uit welke je gebruikt. Gebruik op de router de WAN-aansluiting. De router heeft hier maar één aansluiting voor, deze is vaak blauw van kleur.

Ik zou je Apple router wel eerst even helemaal resetten, dat is altijd het beste. Aansluiten is dan kinderspel en je hebt best kans dat die alles zelf overpakt (behalve dan de Brugmodes). Daarna ga je natuurlijk de Wifi instellen zoals jij die zelf hebben wenst.
Beste @EnergieBoy, veel dank voor je reactie.

Via een UTP kabel heb ik de Airport extreme aangesloten op de Ziggo Router. De Airport extreme staat op zolder.

Ik heb deze helemaal gereset. Nu heb ik de Airport extreme via een ethernet poort ook gekoppeld aan mijn MAC zodat ik de Airport extreme kan gaan configureren. Na de reset krijg ik als eerst de volgende keuze (zie bijlage). Wat moet ik kiezen?

Reputatie 7
Voeg toe aan een bestand netwerk, want je gaat deze verbinden met je bestaande Ziggo router netwerk 🙂
@EnergieBoy, dit had ik gister inderdaad ook gedaan en net nogmaals opnieuw. Het gekke is dat nadat deze configuratie voltooid is en ik toegang krijg tot de Airport extreme, het tabje 'Netwerk' niet meer aanwezig is (zie afbeelding)??

Wat nu? Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik er voor zorgen dat ik de Airport extreme in Bridge mode kan zetten?

Even voor de zekerheid. Bij de vorige stap 'Voeg toe aan bestaand netwerk' heb ik het WIFI netwerk gekozen wat ik heb aangemaakt met het Ziggo modem (die in de meterkast beneden staat...

Reputatie 7
Je moet niet het Wifi netwerk kiezen, want dat gaat hij deze ook zo gebruiken.
Je kan toch ook kiezen voor je normale netwerk met kabel?
@EnergieBoy Volgens mij kan ik niet kiezen voor het normale netwerk met kabel? Ik zie alleen een aantal WIFI netwerknamen waaruit ik kan kiezen. Waaronder diegene van mijn Ziggo router. Volgens mij is er geen 'naam' van het normale netwerk met kabel??

Wat nu?
Reputatie 7
Heb je dan de kabel wel in juiste gaatje gestoken op je router van je Ziggo?
@EnergieBoy De Ziggo router heeft alleen 4 Internet poorten (en 2 Tel poorten). Ik heb hem in een van die ethernet poorten gestoken.

Maar hier lees ik dat je juist niet moet kiezen voor 'Breid bestaand netwerk uit' maar voor 'Maak netwerk aan'. Dit heb ik zojuist geprobeerd. Dan krijg ik inderdaad ook weer het tabje 'Netwerk' te zien, zodat ik 'Brugmodus' kan kiezen... (zie afbeelding):

Het vreemde is wel dat je dan ook een nieuw WIFI netwerk maakt. Zie afbeelding. (dit moet je instellen tijdens de configuratie), maar deze gebruik je dan verder niet..? Dit nieuwe WIFI netwerk is inderdaad ook zichtbaar onder het WIFI icoontje op mijn MAC (waar je het WIFI netwerk kunt selecteren).

Op het Airport-configuratieprogramma ziet het er nu zo uit (zie bijlage):

Hoe weet ik nou of het zo goed staat ingesteld? Boven vlakbij de Airport extreme is het nog steeds traag internet...
Reputatie 7
Dit ziet er wel goed uit!
Voor mij ook weer een lange tijd geleden dat ik het heb ingesteld.

Je kan natuurlijk inloggen op je Airport en dan kijken wat je Wifi instellingen zijn. Eventueel zou je deze kunnen aanpassen zodat die NIET hetzelfde is als die van je Ziggo modem. En dan alsnog een test doen via Wifi. Heb je dan nog steeds traag internet, kan me haast niet voorstellen, zeker niet als er een kabel tussen beneden en boven zit.
Je kan natuurlijk inloggen op je Airport en dan kijken wat je Wifi instellingen zijn. Eventueel zou je deze kunnen aanpassen zodat die NIET hetzelfde is als die van je Ziggo modem. En dan alsnog een test doen via Wifi.

@EnergieBoy Ik heb nu 2 WIFI netwerken: 1) Via het Ziggo modem heb ik een WIFI netwerk aangemaakt. Dat gebruik ik nu door het hele huis (op zolder dus nog steeds slechte verbinding), 2) Via de Airport extreme werd tijdens de configuratie ook een WIFI netwerk aangemaakt (deze is ook nu zichtbaar onder het WIFI-icoontje in de menubalk op mijn computer).

Maar jij bedoelt dat ik het nieuwe WIFI netwerk 2 ga gebruiken in het hele huis? Ik begrijp het niet meer. Het is toch de bedoeling dat de Airport extreme als WIFI-booster gaat fungeren (in brugmodus) om het signaal op zolder te versterken? En dat hij het WIFI signaal van het Ziggo modem doorgeeft en versterkt?

Ik heb ingelogd op de Airport extreme, dit zijn de settings:

Reputatie 7
Je kan gewoon een nieuw netwerk wifi aanmaken op je Airport. Dit mag je een zelfde naam geven als beneden maar kan ook een andere naam zijn. Ik heb een zelfde naam gekozen, maar dit omdat ik beneden geen Ziggo router meer aan heb. Als je een andere naam kiest voor wifi dan zal je zien dat als je boven bent deze hebt en beneden die andere.

Als dat nu goed werkt zou je eventueel ook een zelfde wifi naam kunnen geven, met ww, en dan weet je zeker dat als je van boven naar beneden gaat je over stapt op een goed wifi sterkte.
Reputatie 7
Hallo Meez, welkom op onze Community.

Het is al een tijdje geleden dat er in dit topic iets gepost is. We lezen graag nog hoe het bij je afgelopen is 🙂

Reageer