Kl44sv44k

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Help, bufferbloat en lag!

Goedemorgen, 

Sinds vrijdag aangesloten bij ziggo. 

Helaas gelijk al slechte ervaringen. 

Veel last van bufferbloat bij downstream tot wel 1000-2000ms (getest met dslreports). Ping idle en bij upstream is goed. Echter gamen gaat niet (altijd) zonder problemen;lag. 

Het gaat om een 25/2mbit verbinding met de cbn ch7465lgzg modem (connectbox). 

Tussen de modem en pc zit een utp kabel. 

Mijn vraag is hoe moet ik dit oplossen:

1. Welke instellingen in de modem? (heeft geen QoS) 

2. Ik neem aan dat 25mbit in principe snel genoeg moet zijn voor gaming? 

3. Zou een signaalversterker helpen? M'n waardes zijn goed, maar het gaat wel om de volgende infrastructuur na het AOP: 3way splitter (-6dB) -> 20m coax 9 (schat in -4dB) -> wandcontactdoos met daarin gestoken de splitter voor tv/internet -> connectbox -> 15m utp kabel -> pc

Graag hulp en of adviezen!

Gr Tim 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes

25/2 is niet heel veel, maar zou genoeg moeten zijn voor 2 personen. Je bufferbloat is echter enorm, waardoor een stream van je vriendin of een auto-update van bijv. een telefoon je gamesessie verknalt.

Netflix is inderdaad zo rond de 2-6Mbit afhankelijk van de gekozen kwaliteit, maar buffert de video in blokken. Zo’n blok wordt met maximale snelheid gedownload, gedurende die tijd zul jij lag van 1000-2000ms ervaren in games. Dit wordt dan weer gevolgd door een periode zonder lag, tot Netflix weer een nieuw blok gaat bufferen.

 

Gelukkig kun je wel iets doen aan bufferbloat, maar daar heb je een eigen router voor nodig (en de ConnectBox in bridge mode). Als je een beetje handig bent met computers zou je met een TP-Link C1200 met custom firmware en de anti-bufferbloat maatregelen uit die custom firmware klaar kunnen zijn.

Alternatieven zijn bepaalde routers van Asus met de MerlinWRT firmware, of een Edgerouter ER-X (die heeft geen WiFi).

Op stoplagging.com vind je nog wat andere opties.

Bekijk in context

30 Reacties 30
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik zou de connectbox op het AOP plaatsen, Niet achter splitter - extra kabel - wandcontactdoos en nog eens splitter.

1 splitter op AOP en daar de connectbox op. Probeer dat eerst eens,

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
efok wrote:

Ik zou de connectbox op het AOP plaatsen, Niet achter splitter - extra kabel - wandcontactdoos en nog eens splitter.

1 splitter op AOP en daar de connectbox op. Probeer dat eerst eens,

Ik zou wel willen, maar die zit in de meterkast (buiten mijn appartement) en er lopen geen utp kabels vandaan, alleen coax.

 

Vandaar ook de vraag of een versterker in de meterkast een oplossing zou kunnen zijn. Vraag het me wel af, aangezien de waardes in de modem ok lijken te zijn. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Kl44sv44k 

Welkom op de Community! Jammer dat je ervaring nog niet goed is. Ik adviseer je om het signaal richting je modem niet te versterken. Het modem plaats je binnen max. 1,5 meter van de hoofdaansluiting. Wij zorgen voor voldoende signaal richting je hoofdaansluiting. Een te sterk signaal zal je verbinding verstoren in plaats van verbeteren. 

Gebruik je tijdens het gamen de verbinding nog voor andere zaken? En hoe gaat het met de verbinding als je gewoon een filmpje kijkt bijvoorbeeld?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ik vind de 25/2 wat aan de magere kant…...wat doe je gelijktijdig nog meer met je verbinding ? ( andere bewoners , familieleden ) 

En waarmee game je ? een spelcomputer ? of een windows bak via UTP ?

 

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes

beste manier van aansluiten  aop daarop een poa01 splitter de ene uitgang na de modem en de andere na de tv , nu heb je over 20 meter kabel het kan nodig zijn om vanuit de splitter poa 01 de uitgang wat na de tv gaat een singaalversterker ertussen te zetten en van de versterker uit na de tv . kun ie eens de pagina s eens posten van de modem de up en de downstream  op de manier van aansluiten op het aop met de poa 01 splitter 

Brent33

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Poa splitter is de nieuwe goeie splitter van Braun dempt 4db, geen 3weg splitter plaatsen van ander merk bijv EMU splitter.

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de reacties tot nu toe! 

Hier mijn antwoorden:

- alleen mijn vriendin maakt gebruik van de lijn en streamt zo nu en dan Netflix etc, is 5mbit ofzo? 

- gamen is op pc (mid/high-end) met utp 1gbit

- ik zal vrijdag (eerder geen tijd) de modem eens direct op de AOP aansluiten en kijken wat dat doet.. 

Wat ik me wel afvraag is waarom men denkt dat dit beter zou zijn om de modem aan te sluiten op het AOP, dan op de plek waar de modem nu si aan gesloten. Het signaal is nu toch ook al sterk genoeg? Ziggo raad zelfs een signaal versterker af. Dus waarom zou het in de meterkast op het AOP beter moeten werken?

Hieronder de test score as-is:

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Om van het AOP in de meterkast naar de Connectbox in je appartement te kunnen komen is er een coax kabel van 20 m beschikbaar.
Was die kabel er al of heb je hem zelf aangelegd?
Er zit een  3-weg splitter op het AOP.  Waar worden de andere splits voor gebruikt?

Om het eenvoudig te houden. Je hebt een nieuwe aansluiting van Ziggo.
Dan kun je een gratis installatiemonteur bij Ziggo bestellen.
Wellicht is dat wat.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:

Om van het AOP in de meterkast naar de Connectbox in je appartement te kunnen komen is er een coax kabel van 20 m beschikbaar.
Was die kabel er al of heb je hem zelf aangelegd?
Er zit een  3-weg splitter op het AOP.  Waar worden de andere splits voor gebruikt?

Om het eenvoudig te houden. Je hebt een nieuwe aansluiting van Ziggo.
Dan kun je een gratis installatiemonteur bij Ziggo bestellen.
Wellicht is dat wat.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/

De kabel is al aangelegd tijdens de oplevering (2017).

De andere coax kabels lopen naar andere ruimtes. 

Een monteur zal geen waarde toevoegen aan dit probleem denk ik, omdat ik in staat ben alle werkzaamheden zelf uit te voeren.

Eerste stap nu is om te kijken hoe de prestaties zijn als ik de modem direct op het AOP aansluit. Doe ik dit weekend. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Op zich hoeft een lange coax naar de Connectbox geen probleem te zijn.
Het is niet zoals Ziggo voorschrijft, maar het wordt door klanten met succes toegepast om de Connectbox centraler te kunnen opstellen voor de Wifi.

Omdat de kabel nogal lang is en je aan het eind ook nog een split gebruikt, is een coax-versterker aan het AOP geen gek idee. De Splitter kan dan weg. Deze bv:
https://www.kabelnl.nl/Easy-Install-FRA-752-X-antenneversterker-Ziggo-gecertificeerd-4G-Proof

Het geheel is simpelweg een kwestie van proberen. Er is dus een risico dat het toch niet naar wens gaat werken.

Een alternatief kan zijn toch op 1 of andere manier een UTP-kabel van meterkast naar je appartement aan te leggen. Dan kan de Connectbox op de aanbevolen manier kort worden aangesloten op het AOP. Ik besef dat dit kennelijk geen echte optie voor je is.

Tenslotte nog een geheel andere aanpak.
Connectbox in meterkast en een Ethernetverbinding aan de bestaande coax-kabel toevoegen. Die blijft ook voor TV te gebruiken.
https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Inca-1G-Internet-over-coax-3921100027-695020564-i11771-t19390.ht... 2 stuks nodig.
Heb hier zelf geen ervaring mee, maar men heeft mij wijsgemaakt dat dit een stabiele en voldoend snelle verbinding oplevert. 1 Gbps verwacht ik niet, maar wel beter dan wat met Powerline Adaptors gemiddeld mogelijk is.

Omdat ik zelf alleen in UTP Ethernetverbindingen geloof, heb ik enige twijfel, die niet terecht hoeft te zijn. Je kunt dit evt proberen en na teleurstelling de boel terugsturen.
Bekijk de voorwaarden van de webshop waar je een aanschaf doet.

Noot. er is ook nog een luxe dure combi Inca en coaxversterker.
https://www.coolblue.nl/en/product/829750/hirschmann-inca-combi-set-hmv41-moka-adapter.html
Aan elk coax kabeleind kun je een Inca Adaptor aansluiten, als je daar een Ethernetnetverbinding wilt gaan aftappen.
Naar mijn inzicht krijg je idem met een andere versterker, als je een Inca adaptor op de Input kabel van de versterker zet.

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de opties die je hierboven beschrijft @hanh

Ik zal deze nog eens bekijken als het aansluiten direct op het AOP meerwaarde heeft. 

Zodra ik weer wat heb kunnen proberen horen jullie van mij. 

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nou alle theorieën over de aansluiting en bekabeling kunnen overboord... 

Modem direct op AOP aangesloten (met- en zonder ziggo splitter ertussen), maar helaas in beide gevallen precies dezelfde problemen.

Hoge ping bij downstream 1000-2000ms.

Enige wat over blijft qua oorzaak in mijnsinziens het feit dat 25mbit niet meer van deze tijd is?!

QoS opties heeft de modem niet, dus volgens mij kan ik er verder niks mee.

Wat zou @Rikst Ziggo namens ziggo nu voor mij kunnen betekenen? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dan lijkt het me zinvol schermprints  van het modem hier te plaatsen van de down- en upstreamwaarden en de laatste bladzijden van het netwerklog. Wellicht levert dat aanwijzingen op.

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Nog graag de bladzijden van de netwerkhistorie (log)

Staat in hetzelfde rijtje als de waarden.

ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes

25/2 is niet heel veel, maar zou genoeg moeten zijn voor 2 personen. Je bufferbloat is echter enorm, waardoor een stream van je vriendin of een auto-update van bijv. een telefoon je gamesessie verknalt.

Netflix is inderdaad zo rond de 2-6Mbit afhankelijk van de gekozen kwaliteit, maar buffert de video in blokken. Zo’n blok wordt met maximale snelheid gedownload, gedurende die tijd zul jij lag van 1000-2000ms ervaren in games. Dit wordt dan weer gevolgd door een periode zonder lag, tot Netflix weer een nieuw blok gaat bufferen.

 

Gelukkig kun je wel iets doen aan bufferbloat, maar daar heb je een eigen router voor nodig (en de ConnectBox in bridge mode). Als je een beetje handig bent met computers zou je met een TP-Link C1200 met custom firmware en de anti-bufferbloat maatregelen uit die custom firmware klaar kunnen zijn.

Alternatieven zijn bepaalde routers van Asus met de MerlinWRT firmware, of een Edgerouter ER-X (die heeft geen WiFi).

Op stoplagging.com vind je nog wat andere opties.

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@ArieKanarie

Dank voor je uitgebreide antwoord. 

Heb je ook enige verklaring waarom ik hier nu specifiek last van heb en andere mensen niet? En is dit niet een verantwoordelijkheid van ziggo om op te lossen? Ziggo zelf is hier niet bepaald duidelijk over, of kan ziggo mij hier wel mee helpen? @Rikst Ziggo 

Wat ik me nu af vraag, wat meer kans van slagen heeft; abonnement upgraden naar 50/5mbit of die router aanschaffen die je hier beschrijft?

Kan ik met deze router zowel voor ethernet als wifi de bandbreedte limiteren (om bufferbloat te voorkomen)? 

ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Kl44sv44k wrote:

@ArieKanarie

Dank voor je uitgebreide antwoord. 

Heb je ook enige verklaring waarom ik hier nu specifiek last van heb en andere mensen niet? En is dit niet een verantwoordelijkheid van ziggo om op te lossen? Ziggo zelf is hier niet bepaald duidelijk over, of kan ziggo mij hier wel mee helpen? @Rikst Ziggo 

Heel veel mensen hebben eigenlijk last van bufferbloat op hun verbinding. Of dit nu internet van Ziggo of een DSL provider is. Er zijn maar weinig providers die prioriteit geven aan het minimaliseren van bufferbloat. Internetgebruikers denken nog steeds dat bufferbloat of lag een logisch gevolg is van een volle verbinding, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Internet providers vinden het natuurlijk ook wel prima als mensen hun verbinding upgraden naar 200, 300 of 500Mbit om dit te verbeteren.

In jouw specifieke geval heb je er meer last van omdat je online games speelt, een lage internetsnelheid hebt en een gedeelde internetverbinding waar een (netflix) stream aanstaat terwijl jij een game speelt.

 

Dan nog even over de mogelijke oplossingen:

Een router aanschaffen uit mijn lijstje oplossingen gaat sowieso helpen, ook op een 25/2 verbinding. Je hebt dan alleen te maken met de eenmalige kosten van een router en de moeite van het instellen, ik zou willen dat dit makkelijker was en ik naar een kant en klaar “doosje” kon wijzen wat je kon kopen.

Bandbreedte wordt gelimiteerd op de WAN/internet poort van de router, dus ook je wifi valt hieronder. Wifi blijft wel af te raden om op te gamen verder.

 

Je pakket upgraden zal ook gedeeltelijk helpen, je verbinding zal dan minder snel en minder lang “vol” zitten. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat alleen upgraden naar 50/5 je een lagloze spelsessie gaat opleveren als er tegelijkertijd een ander apparaat actief is. Je zou dan eerder naar 250/25 moeten, waarbij ik je uit ervaring kan vertellen dat een grote automatische update van een apparaat of stuk software alsnog voor bufferbloat zal zorgen.

 

p.s. de routers die ik eerder aanraadde zijn snel genoeg als bufferbloat-oplossing voor verbindingen tot 100/150Mbit, daarboven heb je snellere/duurdere modellen nodig

Kl44sv44k
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@ArieKanarie

Nogmaals dank voor je hulp. 

Toch bijzonder dat ziggo van vrijwilligers afhankelijk moet zijn om hun klanten van goed advies te kunnen voorzien. Ze mogen je wel dankbaar zijn (en uiteraard ook de andere gebruikers die mij geholpen hebben).

Ik heb besloten om eerst het plaatsen en installeren van een extra router te onderzoeken. Hoe toekomst-proof is deze oplossing eigenlijk? 

Zodra dit gelukt is zal ik mijn bevindingen delen. 

Uitgelicht topic