Beantwoord

Haperende verbinding

• 28 augustus 2019
  • 57 Reacties
  • 1681x Bekeken

Toon eerste bericht

57 Reacties

Reputatie 4
Badge +6
Zo als wat @Be rt al aan gaf de beste werking van de modem is zo dicht mogelijk bij de hoofd aop dus in de meterkast splitter ene uitgang na modem en de ander kun je na die splitter doen . Maar raadzaam is zo min mogelijk splitters te gebruiken , en de 2 gats centrasldoos vervangen in een goede retourgeschikte coax doos dit lost veel op mag je wifi niet top zijn kun je een wifi boister of een ap gebruiken
Bedankt voor jullie antwoord.
Ik wil mijn modem best verplaatsen naar de hoofd aop in de meterkast maar dan is de uitdaging om een netwerkkabel naar mijn woonkamer te trekken.
Ik zat eventueel ook te denken of het verstandig is om vanuit de hoofd aop de splitter te vervangen met een versterker zoals zo een.

En vervolgens de verouderde wandcontactdoos aansluiting vervangen met een 2 gats centraaldoos, zou dit nut hebben?

Ik vraag me ook af wat die vanuit de hoofd aop precies splitst aangezien ik maar 1 coax aansluiting kan vinden in mijn appartement.

Reputatie 4
Badge +6
Dit kun je doen , want dan ben je van de demping af op de upstream , maar wordt de upstream 2 dbmv versterkt, bv 42 dbmv wat je zou hebben wordt dan 40 dbmv
Daarbij de 2 gats centraaldoos vervangen , dan moet je er wel een hebben die retour geschikt is , anders kun je nog gedonder krijgen met de mediabox .deze hebben ook een retoursingaal.
En voor dat je de versterker wil plaatsen ,wat je ook aangaf waar de ander kabel vanuit de splitter heen gaat misschien slaapkamer ergens verstopt mag deze echt nergens uitkomen of niets doen , dan zou je de versterker als de kabel echt van goede kwaliteit is niet nodig hebben . Of je moet er echt een lange coaxkabel in gebruik hebben .
Ok bedankt maar wat splitst die nou precies vanuit de hoofd aop?
Betreft dit internet en tv signaal of internet / radio ?
Reputatie 7
Badge +35
@alant160 Een POA-01 splitst het zuivere signaal in tweeën met dezelfde frequenties.

AOP -> POA-01 -> één uitgang naar het modem en één uitgang naar de rest van de bekabeling voor de TV aansluitingen en dan kan er gerust weer een splitter tussen zitten.

Een versterker zou ik ook nog even mee wachten zoals @Fester 538 al schreef.
Mogelijk is je signaal sterk genoeg om de TV's te bereiken.
Een versterker wordt geadviseerd voor coax bekabeling van 10 meter of meer, maar als je signaal al behoorlijk is, is dit niet altijd nodig en kan tot 15 meter ook zonder problemen.
Even uitproberen scheelt een vrsterker van € 50,00 en de nodige bekabeling daar weer naartoe.
Reputatie 1
Vandaag een nieuwe kabel ontvangen en gelijk direct tussen het AOP en de CB geplaatst. Geen verschil te ontdekken in de upstream waardes en dus weer met Ziggo gebeld. Er komt volgende week een monteur langs om te kijken wat het probleem veroorzaakt.

To be continued......

Reputatie 4
Badge +6
Is deze vanuit de hooft aop uit de meterkast , of nog vanuit de 2 gats deze eens direct op de hoofd aop in de meterkast even zonder splitter tussen waarde moet zakken op deze manier , met splitter loopt de upstream op blijft deze op 46 dan kan de aop slecht zijn of er zit een demper in de wijkkast na je woning
Reputatie 1

Inmiddels zijn we 3 maanden verder, maar is de situatie nog niet veranderd. Dagelijks valt de internetverbinding weg. Mijn mediabox next (via wifi verbonden) heeft dan ook geen replay functie meer en werkt alleen weer na een herstart van de CB of een harde reset van de mediabox. 

Het volgende is nu reeds gedaan:

• AOP vervangen door een monteur van Ziggo (volgens de monteur was de oude OK, maar heeft hij die uit voorzorg vervangen)
  • Kast in de straat gecontroleerd en goed bevonden door de monteur van Ziggo
  • CB vervangen zonder resultaat.

Ook gebaseerd op de diagnostiek informatie van de mediabox next, lijkt het probleem te zitten in de verbinding tussen de CB en het internet. Heeft iemand nog een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb er geen vertrouwen meer in dat de klantenservice van Ziggo nog met een oplossing voor dit probleem komt.

In de logs zie ik dagelijks onderstaande meldingen terug komen:

• llegal - Dropped INPUT packet: SRC= 
  • DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option
  • No Ranging Response received - T3 time-out;
  • Fragmented IP - SRC=185.6

Hierbij de actuele up en downstream waardes:

Reputatie 4
Badge +6

bij deze vind ik nu de upstream best aan de hoge kant kun je wat foto s plaatsen van de aop en splitter en de voledige downstream pagina s met waar de errors ook mee wordt aan gegeven 

Reputatie 5
Badge +6

@BVE_78 , als je verbinding er even niet is, is dat hetzelfde tijdstip als de T3 in de log en een nummer ophoging in de upstream tabel?

Info: https://volpefirm.com/docsis_timeout_descriptions/

Je hebt alle indicaties van een slecht, te laag signaal, zowel up- als downstream.

Zoals Fester aangaf, foto's van je AOP….

gr, Henno

Reputatie 1

@Fester 538  en @Henno , 

Bedankt voor jullie reactie. Hierbij alvast een foto van mijn AOP. Ik zal vanavond nieuwe screenshots maken van de Up en downstream waarden. De T3 - timeouts lijken inderdaad samen te vallen met het moment waarop de verbinding wegvalt.

Reputatie 5
Badge +6

Je verliest ergens 6 dB, dat is een factor 4, aan signaal. Je downstream zou rond de 5 a 6 dBmV moeten liggen, bij jouw is deze -1, de upstream loopt tegen de 50 dBmV aan (zeker 3 maanden geleden), en dat is bijna het maximum wat het modem kan zenden. Vandaar ook die T3's.

Eerste stap is het vervangen van de AOP, deze lijkt niet heel nieuw, en dat is de eerste stap die Ziggo moet doen. 

Neem contact met ze op, via de chat gaat dat snel, en verwijs naar dit draadje. Laat een monteur komen. Vraag de monteur de signaal waarden te meten als de AOP vervangen is. Het kan aan connectoren, zelfs grondkabel, van AOP naar EV (eindversterker kast aan straat) liggen.

gr, Henno

Reputatie 1

@Henno,

De foto die ik gepost heb is inderdaad van mijn oude AOP, deze is inmiddels vervangen zonder verbetering. De huidige situatie is gelijk aan de situatie met mijn oude AOP, vandaar dat ik voor het gemak de oude foto had gebruikt. Excuses voor de verwarring. 

De monteur die ter plaatse is geweest voor het vervangen van de AOP heeft het signaal bij mij thuis en in de kast op straat gemeten. Volgens hem was dit allemaal binnen de normen. Ook met mijn oude AOP overigens, maar deze heeft hij uit voorzorg vervangen. De monteur gaf mij destijds de indruk dat hij voor niets was geweest, maar er zijn wel degelijk problemen begrijp ik uit jouw reactie.

Reputatie 5
Badge +6

De signaalwaarden zijn wel binnen de normen maar sterk afwijkend van wat ze moeten zijn.

Heb je buren met Ziggo? Kun je daar eens kijken?

6 dB aan signaal van de straat naar jouw toe minder is heel veel. Je modem staat soms tegen de 50 dBmV te zenden, deze ondervind dus ook weerstand in het bereiken van de CMTS. Je ziet onderbrekingen in de Docsis datastroom waardoor je modem regelmatig in T3 staat, en dan komt er geen signaal meer door.

Dit kan ook door ruis op het netwerk komen.

Hier is een netwerk monteur nodig met een Docsis signaal meter.

@Mark Ziggo kun jij instappen?

gr, Henno.

Reputatie 1

Hierbij de foto van de huidige situatie in de meterkast….dit is 3 maanden geleden door een monteur van Ziggo zo aangelegd

Reputatie 1

Downstream van vandaag:

Reputatie 1

Upstream:

Reputatie 1

Netwerk historie:

vanochtend weer een T3 melding gehad. De mediabox next is dan ook niet meer online.

Reputatie 5
Badge +6

Je AOP ziet er netjes uit, maar het signaal klopt niet. Ik vermoed ruis. Op kanaal 2 downstream een groot aantal RS fouten.

Je hebt een monteur met meetapparatuur nodig.

Een stukje terug had ik ook gevraagd om buren ook vergelijkbare problemen hebben, ben je nog in de gelegenheid geweest om te vragen?

Reputatie 1

@Henno ,

Ik heb de buren inderdaad nog niet gevraagd, dat zal ik vandaag ook nog even doen. Hoe kan ik een monteur met meetapparatuur laten komen? Als ik de klantenservice bel, dan heb ik het gevoel van de kast naar de muur gestuurd te worden…..

Reputatie 7
  • AOP vervangen door een monteur van Ziggo (volgens de monteur was de oude OK, maar heeft hij die uit voorzorg vervangen)
  • Kast in de straat gecontroleerd en goed bevonden door de monteur van Ziggo
  • CB vervangen zonder resultaat.

Ook gebaseerd op de diagnostiek informatie van de mediabox next, lijkt het probleem te zitten in de verbinding tussen de CB en het internet. Heeft iemand nog een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb er geen vertrouwen meer in dat de klantenservice van Ziggo nog met een oplossing voor dit probleem komt.

In de logs zie ik dagelijks onderstaande meldingen terug komen:

• llegal - Dropped INPUT packet: SRC= 
  • DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option
  • No Ranging Response received - T3 time-out;
  • Fragmented IP - SRC=185.6

Hierbij de actuele up en downstream waardes...

Hi BVE_78, bovenstaande meldingen in de modemlogs hebben (behalve de T3's) eigenlijk geen invloed op de werking van je internetverbinding en een paar T3 meldingen merk je ook niets van. Waar je wel op kunt letten zijn bijvoorbeeld de “cable modem reboot”, “MIMO event” of “registration complete” meldingen die aangeven dat het modem zich opnieuw heeft aangemeld op het netwerk of zelfs helemaal opnieuw opstart. Daar zie ik er ook een paar van tussen 18-12 11:50 en nu, maar ik weet natuurlijk niet of jij zelf één van die reboots hebt geïnitieerd.

Ik zie verder geen zorgwekkende afwijkingen in de signaalwaardes, dat ligt allemaal netjes binnen de marge en de monteur heeft deze ook gecontroleerd in september. Ik zie ook geen aanwijzingen voor ruis in het netwerk waar bijvoorbeeld de buren ook last van zouden hebben.

Het lukt me helaas niet om je modem goed uit te lezen, dat ligt aan onze tools vrees ik. Maar ik vermoed dat de resets veroorzaakt worden door bepaalde apparatuur in het thuisnetwerk. Heb je bijvoorbeeld een NAS, ip-camera of ander soort server thuis? Of heb je misschien keukenapparatuur van Siemens/Bosch die via wifi verbonden zijn?

Reputatie 1

De buren geven aan dat ze ook problemen hebben met de internetverbinding, maar kunnen niet aangeven of dit net zo frequent gebeurd als bij ons. 

Reputatie 1

@Mark Ziggo ,

De laatste reboot heb ik zelf gedaan, dat is de enige manier om weer even van de problemen af te zijn. Het probleem herhaalt zich eigenlijk elke dag. Ik zal bij de volgende onderbreking van de verbinding kijken wat er in de logs staat aangegeven. Het rare in deze kwestie is dat niet alle verbonden apparaten evenveel last van de onderbrekingen hebben. Met name de Iphone van mijn vrouw en de mediabox next herstellen de internetverbinding niet als er een onderbreking is geweest. In de diagnostiek van de mediabox next is dan zichtbaar dat er geen verbinding meer is tussen de connectbox en het internet. Dit geeft veel frustraties, omdat dagelijks de apparatuur opnieuw opgestart moeten worden, met lange wachttijden als gevolg.

De apparaten die jij noemt heb ik niet verbonden met mijn thuisnetwerk. Wel o.a. de volgende apparatuur:

• Solar edge inverter (via kabel) voor mijn zonnepanelen.
  • diverse telefoons en tablets (iphone & android)
  •  2 slimme schakelaars (wifi)
  • playstation
  • diverse laptops.

Reputatie 7
Badge +35

@BVE_78 Even hardop meegedacht over een probleem wat regelmatig voorbijkomt met een wit kapje op een splitter.

Als het witte kapje op de splitter te ver over de splitter zit, dan kan de splitter niet ver genoeg in de wandcontactdoos.

Kun je eens proberen om dat witte kapje van de splitter af te halen en dan de splitter weer opnieuw erin steken?

Reputatie 1

@Mark Ziggo ,

Ik ben net thuis en krijg weer te horen dat de mediabox weer niet online is en er weer problemen zijn. Sinds de reboot van de CB  gisteravond rond 19:43, heb ik al weer 3x  een T3 melding in de log staan (20:53, 3:14 & 10:34). Volgens @Henno (zie onderstaande post) zou dit ook mijn problemen verklaren.

Ik heb niet het vermoeden dat de CB gereset wordt, dit heb ik nog niet geconstateerd in ieder geval. Wat mij opvalt in de logs, zijn de vele T3 meldingen en de “ llegal - Dropped FORWARD packet:”  meldingen.

De signaalwaarden zijn wel binnen de normen maar sterk afwijkend van wat ze moeten zijn.

Heb je buren met Ziggo? Kun je daar eens kijken?

6 dB aan signaal van de straat naar jouw toe minder is heel veel. Je modem staat soms tegen de 50 dBmV te zenden, deze ondervind dus ook weerstand in het bereiken van de CMTS. Je ziet onderbrekingen in de Docsis datastroom waardoor je modem regelmatig in T3 staat, en dan komt er geen signaal meer door.

Dit kan ook door ruis op het netwerk komen.

Hier is een netwerk monteur nodig met een Docsis signaal meter.

@Mark Ziggo kun jij instappen?

gr, Henno.

Reageer