Beantwoord

Haperende verbinding

• 28 augustus 2019
  • 57 Reacties
  • 1710x Bekeken

Reputatie 1
Sinds langere tijd heb ik last van een haperende verbinding, waarbij diverse apparaten wel met wifi verbonden zijn, maar (tijdelijk) geen internetverbinding lijken te hebben. Vandaag in de logs van de connectbox gedoken en gezien dat er veel T3 meldingen in staan. Na het lezen van diverse topics op dit forum, maar de stoute schoenen aangetrokken en zelf een topic opgestart, met de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Foto's van het AOP en een screenshot van het log heb ik toegevoegd.

icon

Best beantwoord door Be rt 3 september 2019, 12:11

@alant160 je kunt proberen met allerlei kunstgrepen, zoals een koppelstuk, het probleem op te lossen, maar dan heb je nog 2 splitters, een koppelstuk en een lange kabel ertussen zitten.
Ik weet niet of de moeite waard is en het een betere verbinding garandeerd.

Het enige wat zekerheid bied is het modem naast het AOP:
AOP -> POA-01 -> één uitgang naar het modem en één uitgang naar de rest van de bekabeling voor de TV aansluitingen en dan kunnen er gerust splitters tussenzitten.

Wil je dan ook een betere Wifiervaring in je huis, dan kun je mogelijk gebruik maken van de Ziggo Wifi Acces Points via een netwerkkabel of via de stroomkabel, te huur of te koop.
Ziggo Wifibooster Acces Points
Bekijk origineel

57 Reacties

Reputatie 4
Badge +6
Kun u ook de up en de downstream waarde posten.
Reputatie 7
Badge +26
Kunt u de up- en downstreamwaardes hier ook laten zien?
Reputatie 1

Reputatie 1

Reputatie 4
Badge +6
Er lijkt ergens een flinke demping te zitten, de upstream is aan de hoge kant de down die zit verder wel goed zie deze normaal in de + 4, wat je kunt doen dat is je modern direct op de aop aansluiten even zonder splitter om te zien of je upstream waarde zakt. De downstream zou in waarde omhoog gaan mag dit sterk dalen in de upstream dan is de kans dat de splitter stuk is en kun je deze bij ziggo een nieuwe vragen. Post de up en downstream opnieuw als deze direct op de aop is aan gesloten. Doordat de upstream wat hoog is heeft de modem moeite om ziggo te berijken.
Reputatie 1
Hierbij de waarden wanneer de connectbox direct (zonder splitter) is aangesloten op het AOP.

Reputatie 4
Badge +6
Wat wijsheid is als er niks meer tussen de aop en modem inzit, upstream zit I. De norm maar nog hoog en dat zonder splitter, komt dit van buiten uit er kan een demper in de wijkkast zitten op de kabel dat na je woning gaat, of de aop is stuk. Neem kontact op met ziggo. En leg deze bevindingen voor bij hun, om een monteur in te plannen, je hebt nu gedaan wat je kon doen. Zelf maar daar zijn de meningen hier op de community verschillend over en vaak een discussie, mooiste waarde is de upstream op 42 dbmv upstream met splitter en de down rond de +4 en de snr 37 a 38
Reputatie 1
Bedankt, ik zal morgen maar weer eens contact opnemen met ziggo.
Reputatie 4
Badge +6
Laat maar weten als u wilt of het geholpen heeft.
Reputatie 7
Hey @BVE_78 . Goed dat je hier een topic hebt aangemaakt! Hoe gaat het nu? Heb je een update voor ons? ^^
Reputatie 1
Op advies van Ziggo zal ik eerst de kabel tussen het AOP en de connectbox vervangen om te kijken of het daar mog beter van wordt. Ik dacht nog een kabel te hebben, maar dat is helaas niet zo. Morgen maar weer even bellen. Wordt vervolgt. De kabel nog wel opnieuw in de CB gedaan, maar de upstream zit nog steeds op 48 dBmV. Voor zover ik dat kan beoordelen geen verschil....

Wordt vervolgt....
Ook ik ervaar hier problemen mee sinds vorige week, zelfde symptomen en de waardes zijn vergelijkbaar met elkaar.
Per toeval kwam ik ook een oude topic tegen: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/kort-wegvallen-internetverbinding-20224

Oorzaak daar was destijds een gecorrodeerde verbinding in de wijkkast, wellicht is dit bij ons ook het geval?
Inmiddels hier dezelfde riedeltje gevolgd, coax kabel, splitter, AOP etc vervangen maar probleem blijft..
Reputatie 7
Badge +35
@alant160 Even om een compleet beeld te krijgen:

Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en het onderste deel van de Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Hieronder alvast de waardes van de modem.
Foto met splitter/AOP etc kan ik pas vanavond maken als ik thuis ben

En hier nog de splitter en coax punt

Reputatie 4
Badge +6
Dit is meestal het probleem , deze zit op een 2 gats centraaldoos daarop een splitter , dat geeft een berg demping je modem moet bij de eerste punt staan waar ziggo binnen komt op de aop waar de groene kabel zit . De 2 gats doos vervangen in een centraaldoos die retour geschikt is , met zo min mogelijk demping beste een gats doos
Meerdere malen aan Ziggo gevraagd om te controleren of de signaal in orde was, kreeg zelfs een keer als antwoord te horen dat het perfect was..
Dus beetje tegenstrijdig dit.
Kijkje nemen in de wijkkast lijkt me in dit geval dan geen kwaad
Reputatie 7
Badge +35
@alant160 Als dit de eerste plaats is waar Ziggo je huis binnenkomt, dan moet hier eerst een hedendaags Abonnee Overname Punt geplaatst worden, mogelijk zijn dan je problemen dan al voorbij.
Dit wordt gratis gedaan door een Ziggo monteur, als je tenminste niet zelf de originele AOP eruit gehaald hebt.

Een AOP is een dubbel galvanisch gescheiden overname punt van het signaal wat van Ziggo komt en dat is deze radio/TV wandcontactdoos zeker niet.

Nu in de wijkkast kijken heeft geen zin als thuis niet alles op orde is.
Correctie, ziet er naar uit dat het in de meterkast binnenkomt en vanuit daar naar mijn woonkamer gaat.
Gisteren is de internetverbinding overigens wel stabiel zonder wijzigingen door te voeren.

Reputatie 3
Badge +1
@alant160 Waar staat je modem dan precies?
Reputatie 7
Badge +35
Ik vermoed dat het modem aan de splitter POA-01 hangt die op de wandcontactdoos zit.
Klopt dat @alant160 ?

Op deze manier van aansluiten kun je in het geheel niets beoordelen over van de werkzaamheid van het modem door de drie splitters die er nu tussen zitten.
En die 3 splitters veroorzaken de hoge weerstand naar de Ziggo servers, waardoor de upstream te hoog wordt.

Ziggo garandeert de werking van het modem binnen 3 meter van het Abonnee Overname Punt.
De juiste aansluiting is AOP -> POA-01 -> één uitgang naar het modem en één uitgang naar de rest van de bekabeling voor de TV aansluitingen.

Als je in dit geval een monteur laat komen zijn de kosten voor jezelf, omdat deze werkwijze niet gegarandeerd wordt door Ziggo.
@fastbiker modem staat in de woonkamer, de coax kabel hiervan komt vanuit de wandcontactdoos, met daarop een splitter (1e foto)

@Be rt klopt ja, moet zeggen dat het ongeveer 4 maanden perfect werkte tot vorige week, nu heb ik even de IPS (Intrusion Prevention System) functie uigezet van mijn Synology Router. Ik tel dit geval overigens maar 2 splitters, 1 vanuit meterkast en 1 in woonkamer.

Zou het dan helpen ik mijn huidige wandcontactdoos ga vervangen met iets beters?
Reputatie 7
Badge +35
@alant160 Je hebt toch echt drie splitters, de wandcontactdoos is ook een splitter, dus die vervangen levert mijns inziens geen verbetering op.

Uit de praktijk blijkt dat deze wijze van aansluiten vrijwel altijd problemen geeft op den duur, zoals je nu ervaart, vandaar dat Ziggo alleen de modemwerking garandeerd binnen 3 meter vanaf het AOP.
@Be rt Ok duidelijk, dus wat zou je aanraden?
Geen idee of ik die splitter in de meterkast er tussenuit kan halen door bijvoorbeeld de 2 coax kabels met een koppelstuk aan elkaar te verbinden ?
Maar dan kan ik waarschijnlijk mijn TV niet aansluiten of zou dit in theorie wel kunnen met de splitter in de woonkamer?
Reputatie 7
Badge +35
@alant160 je kunt proberen met allerlei kunstgrepen, zoals een koppelstuk, het probleem op te lossen, maar dan heb je nog 2 splitters, een koppelstuk en een lange kabel ertussen zitten.
Ik weet niet of de moeite waard is en het een betere verbinding garandeerd.

Het enige wat zekerheid bied is het modem naast het AOP:
AOP -> POA-01 -> één uitgang naar het modem en één uitgang naar de rest van de bekabeling voor de TV aansluitingen en dan kunnen er gerust splitters tussenzitten.

Wil je dan ook een betere Wifiervaring in je huis, dan kun je mogelijk gebruik maken van de Ziggo Wifi Acces Points via een netwerkkabel of via de stroomkabel, te huur of te koop.
Ziggo Wifibooster Acces Points

Reageer