Mrtinus79

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Grondkabel in eigen tuin vervangen

Hi All,

ik wil de grondkabel in de tuin vervangen. Het grijze kastje staat naast mijn eigen tuinmuur en ik hoef dus niet door gemeente grond oid. De reden van de vervanging is dat hij (volgens de monteur) een breuk heeft ergens in de tuin, daarbij ligt hij nu op ca 10cm diep. We gaan de tuin verbouwen, dus leek het mij handig dit nu aan te pakken.

 

Wat er dus moet gebeuren (althans zo zie ik het voor mij):

  1. levering van een kabel ca 15m of advies waar te bestellen (ZIGGO?)
  2. Kabel in de grond aanleggen (netjes op 60cm) en uitkomend bij de grijze kast. (dit kan ik zelf)
  3. aansluiten kabel in huis (dit kan ik zelf)
  4. aansluiten kabel in het grijze kastje (ZIGGO monteur)
  5. testen/ doormeten (ZIGGO monteur)

Hoor graag of iemand advies heeft of weet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Gr Martijn

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Mrtinus79 en welkom op de Community, 

Goed dat je met deze vraag hier even aanklopt! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, als er sprake is van een mogelijke kabelschade dan moet dit altijd hersteld worden door een netwerkmonteur van Ziggo of
door de aannemer bij jou in de regio nadat er door ons een schadeticket aangemaakt is. Als je op dit moment problemen ervaart met het signaal, of vermoed dat er sprake is van schade aan de kabel, dan lijk het mij 
verstandig om een afspraak met een netwerkmonteur te plannen. Ziggo is namelijk verantwoordelijk tot en met het aansluitpunt in huis zoals @Willem-A ook al aangeeft.

Kun je je profielgegevens aanvullen met je postcode en huisnummer? Dan kan ik gelijk even een blik werpen op de verbinding. 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Mrtinus79 ik zal hiervoor even een moderator inlichten. @Paul Ziggo ?

Zelf denk ik dat je niet alles mag doen wat je wilt. Het aansluiten van de kabel in huis mag officieel ook niet. Het AOP valt onder Ziggo en dus zal een monteur dat ook in orde maken en wellicht ook het AOP vervangen. Verder is het aan Ziggo en dus laat ik het verder aan hen over. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mrtinus79 wrote:

Hi All,

ik wil de grondkabel in de tuin vervangen. Het grijze kastje staat naast mijn eigen tuinmuur en ik hoef dus niet door gemeente grond oid. De reden van de vervanging is dat hij (volgens de monteur) een breuk heeft ergens in de tuin, daarbij ligt hij nu op ca 10cm diep. We gaan de tuin verbouwen, dus leek het mij handig dit nu aan te pakken.

 

Wat er dus moet gebeuren (althans zo zie ik het voor mij):

  1. levering van een kabel ca 15m of advies waar te bestellen (ZIGGO?)
  2. Kabel in de grond aanleggen (netjes op 60cm) en uitkomend bij de grijze kast. (dit kan ik zelf)
  3. aansluiten kabel in huis (dit kan ik zelf)
  4. aansluiten kabel in het grijze kastje (ZIGGO monteur)
  5. testen/ doormeten (ZIGGO monteur)

Hoor graag of iemand advies heeft of weet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Gr Martijn

 

Hi, 

Ik snap je verhaal en in mijn tijd was dat onderling wel te regelen, maar of dat nu nog zo is vraag ik me af , regels zijn regels….zegt men.

 

Maar mogelijk zoals @Willem-A ook aangeeft kan iemand van het mod team helpen.,

Kijk stukje coax groen moet via een aannemer te regelen zijn of een monteur dropt het even af als hij in de buurt is , maar dat soort dingen afspreken is tegenwoordig lastig.

 

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Ik weet vrijwel zeker dat dit niet wordt toegestraan. Net zo min als het ook niet is toegestaan om zelf een AOP te vervangen.

De reden hiervan is dat Ziggo de verbinding tot aan het AOP binnenshuis garandeert en beheert en zodra iemand zelf een kabel vanaf de EV gaat trekken, kan Ziggo dit niet meer garanderen. 

Dit nog afgezien van wie in een dergelijk geval voor de kosten zou opdraaien als er in dat stuk kabel een breik komt of vocht. Het is dan immers privé eigendom.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Mrtinus79 en welkom op de Community, 

Goed dat je met deze vraag hier even aanklopt! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, als er sprake is van een mogelijke kabelschade dan moet dit altijd hersteld worden door een netwerkmonteur van Ziggo of
door de aannemer bij jou in de regio nadat er door ons een schadeticket aangemaakt is. Als je op dit moment problemen ervaart met het signaal, of vermoed dat er sprake is van schade aan de kabel, dan lijk het mij 
verstandig om een afspraak met een netwerkmonteur te plannen. Ziggo is namelijk verantwoordelijk tot en met het aansluitpunt in huis zoals @Willem-A ook al aangeeft.

Kun je je profielgegevens aanvullen met je postcode en huisnummer? Dan kan ik gelijk even een blik werpen op de verbinding. 

W.Schram

Level 7
  • 175Posts
  • 6Oplossingen
  • 107Likes

Als ik jouw was zou ik een loze pijp (zwarte waterleiding) in de grond leggen, kan je altijd later de groene kabel er doorheen trekken meteen goede afscherming

Uitgelicht topic