GeertS

Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Geen internet via router na in bridge zetten Ziggo modem

Hallo allemaal,

Ik al meerdere topics over onderstaand probleem doorgenomen, maar kan nog niet echt een bevredigend antwoord vinden. Ook Ziggo helpdesk heeft me gisteravond niet kunnen helpen. Ik zit met onderstaand probleem, en aangezien jullie geweldig zijn moet dat op te lossen zijn 😛

Ik heb thuis internet van Ziggo, via de Connect Box. Het draadloos signaal is echter zo stabiel als een rietje, dus ik wilde mijn eigen router (Archer C7, v1.0) graag weer in dienst nemen als router. Hiervoor heb ik Ziggo gevraagd om de modem in de bridge-modus te zetten. Router heb ik (WAN-poort) aangesloten op de LAN1 poort van de modem.

Resultaat is nu echter dat ik wél internet heb als ik een computer rechtstreeks op de LAN1-poort van de modem aansluit, maar géén internet heb wanneer ik de router aan de modem koppel en dan de computer koppel. Ook draadloos krijg ik geen internet-signaal, maar wel verbinding met de Archer. De DHCP-server van de router staat aan, hij staat verder ingesteld op dynamic IP.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Modem aan en uit gezet
- Router aan en uit gezet
- Router terug gezet naar fabrieksinstellingen.

Wat ik zelf vermoed (maar wellicht is dat helemaal geen onderdeel van het probleem):
Als ik kijk op de instellingen van de router, dan zie ik dat IP-adres, DNS-server, etc allemaal op 0.0.0.0 staan. Ik zou verwachten dat ik daar iets anders zou moeten zien, maar misschien is dat het probleem wel niet. Moet ik mijn router instellen binnen het IP-bereik van de modem (192.168.178.xx) of zou dat automatisch moeten gaan?

Of is het zo dat op het ogenblik dat de modem in bridge wordt gezet, er nog een tijd overheen gaat voordat alles goed werkt? Gezien het feit dat ik wel internet had op mijn computer zou ik dat niet denken...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Goed, laatste update:
Afgelopen zaterdag weer geprobeerd om het internet aan de gang te krijgen met de modem in de bridge stand. Modem gereset, toen pas router eraan gehangen, toen de computer. En voorwaar: Internet!
Helaas, geen draadloos internet. Alles geprobeerd, maar dat was niet stabiel aan de gang te krijgen. Er waren momenten dat ik even verbinding had, maar dat viel ook zo weer weg. Signaal was stabiel, maar verbinding met internet niet. Geprobeerd met beveiliging, zonder beveiliging, niets hielp.
Toen maar weer Ziggo gebeld om het terug te zetten en nu de router ingezet als accesspoint. En zo werkte het draadloze signaal natuurlijk prima....

Iemand enig idee hoe het mogelijk is dat ik via mijn router wel bedraad signaal heb maar geen draadloos signaal?

Bekijk in context

14 Reacties 14
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
GeertS

0.0.0.0 Betekent, normaliter, dat de router gebruik moet maken van de verbindingsgegevens die de DHPC-server van Ziggo, op aanvraag zal verstekken. Dus dat is goed.

(N.B.: Voor de zekerheid kan je het manual raadplegen of misschien heeft de router wel de luxe dat er een helpscherm op te roepen is. Lees het gehele scherm eens van boven naar beneden en van links naar recht eens door.)

Om dat aanvragen en derg. goed te laten verlopen is het meestal het handigst, om alles uit te zetten (Ziggo-modem, router en PC) om daarna allen één voor één weer opstarten. Dus eerst het modem opstarten en pas als deze geheel tot leven is gekomen, de router. En als de router volledig op gestart is dan pas de PC.

Groet,
DennyW
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21921Likes
***Overbodige informatie weggehaald.***
We liepen synchroon DennyW:relaxed:
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Be rt wrote:
***Overbodige informatie weggehaald.***
We liepen synchroon DennyW:relaxed:


Niet geheel Bert, het nazien kabels (of een andere proberen) als iets niet werkt, is altijd goed!:relaxed:
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Dus als ik het goed begrijp dan moet ik:
1) Ziggo bellen om hem weer in Bridgemodus te zetten (heb dat gisteravond weer terug laten draaien)
2) Op het ogenblik dat de bridgemodus werkt de modem uit zetten, 30 seconden van de stroom houden, en weer aan zetten.
3) De router aan de modem koppelen.
4) De computer en dergelijke aan de router hangen.

Blijft bij mij de vraag over; waarom heeft mijn computer dan wel internet als ik deze rechtstreeks aan de modem koppel, en geeft mijn router dan geen internetsignaal door?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Nee, dat begrijp je niet goed.

Alles uit. Dan één voor één weer aan. Als dat niet helpt, dan kan het zijn dat Windows je ongevraagd probeert te beschermen tegen de boze buiten wereld.
Vanaf Win7 en zeker met Win10 kan je er tegenaan lopen dat als het besturingssysteem door heeft dat met een nieuw / vreemd modem de weg naar het internet wordt gezocht dat deze dat niet zo maar wil laten gebeuren. Maar dat is een eventueel vervolgstapje. Kleine moeite.
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Dus:
1) Router loskoppelen van modem
2) Ziggo de modem in bridge laten zetten.
3) Modem uitschakelen, en vervolgens weer inschakelen
4) Wachten totdat modem volledig is opgestart
5) Router (WAN-poort) aan modem koppelen (op LAN1)
6) Router aanzetten
7) Wachten tot router volledig is opgestart
😎 Lan-kabels naar computers etc aan router koppelen
9) Apparatuur (computers) opstarten.
10) Eureka-moment beleven en Denny op mijn blote knietjes danken.

Dat beter? 🙂

Ik ga er niet vanuit dat de computer een probleem geeft aangezien deze wel gewoon verbinding had met internet wanneer ik de kabel rechtstreeks aan de modem hing...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
GeertS wrote:
Dus:
1) Router loskoppelen van modem
2) Ziggo de modem in bridge laten zetten.
3) Modem uitschakelen, en vervolgens weer inschakelen
4) Wachten totdat modem volledig is opgestart
5) Router (WAN-poort) aan modem koppelen (op LAN1)
6) Router aanzetten
7) Wachten tot router volledig is opgestart
😎 Lan-kabels naar computers etc aan router koppelen
9) Apparatuur (computers) opstarten.
10) Eureka-moment beleven en Denny op mijn blote knietjes danken.

Dat beter? 🙂


Ja, dat is beter.:relaxed:



GeertS wrote:
Ik ga er niet vanuit dat de computer een probleem geeft aangezien deze wel gewoon verbinding had met internet wanneer ik de kabel rechtstreeks aan de modem hing...


Niet zelf zo maar ergens van uitgaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het ziggo-modem (in de standaard mode zoals deze geleverd wordt) is enerzijds een modem en anderzijds een gateway-router (plus switch en Wifi-AP).
De nieuwe Archer router wil je nu gaan gebruiken als (nieuwe) gateway-router voor je netwerk. Dat kan Windows zo maar in de gaten hebben. Voor Windows is dat een nieuwe internetverbinding. Soms moet je Windows dan even "een zetje geven" om deze te overtuigen dat je dat echt wel wilt.
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Goed, laatste update:
Afgelopen zaterdag weer geprobeerd om het internet aan de gang te krijgen met de modem in de bridge stand. Modem gereset, toen pas router eraan gehangen, toen de computer. En voorwaar: Internet!
Helaas, geen draadloos internet. Alles geprobeerd, maar dat was niet stabiel aan de gang te krijgen. Er waren momenten dat ik even verbinding had, maar dat viel ook zo weer weg. Signaal was stabiel, maar verbinding met internet niet. Geprobeerd met beveiliging, zonder beveiliging, niets hielp.
Toen maar weer Ziggo gebeld om het terug te zetten en nu de router ingezet als accesspoint. En zo werkte het draadloze signaal natuurlijk prima....

Iemand enig idee hoe het mogelijk is dat ik via mijn router wel bedraad signaal heb maar geen draadloos signaal?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21921Likes
Mogelijke oplossingen:
Even vanuit een eerste hoek gedacht:
Laatste update van de C7 v1 firmware geïnstalleerd? Ondersteund ook IPv6.
Laatste update van je Wifi adapter in je computer geïnstalleerd?
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Laatste firmware is inderdaad geïnstalleerd bij mijn weten. Dat zou ik nog eens kunnen checken. Zou dat een verschil kunnen geven, aangezien het draadloos signaal wel werkt als ik de router als accesspoint instel?

Draadloos signaal was voor de iphones en ipads en dergelijke. Dat zou dus geen probleem moeten zijn, die zijn up-to-date 🙂
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Even voor alle duidelijkheid: Als het Ziggo-modem in bridge staat, is de Wifi van het Ziggo-modem ook buiten werking. (Althans dat hoor het te zijn.)
De "eigen" router, of daarop aangesloten AP's moeten dan het Wifi-contact te verzorgen.

Om dit goed in te stellen / te laten werken kan je beter de bestaande Wifi-verbindingsgegevens in de clients "laten vergeten"/ verwijderen om daarna deze op nieuw vast te leggen.
GeertS
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:
Even voor alle duidelijkheid: Als het Ziggo-modem in bridge staat, is de Wifi van het Ziggo-modem ook buiten werking. (Althans dat hoor het te zijn.)
De "eigen" router, of daarop aangesloten AP's moeten dan het Wifi-contact te verzorgen.


Dat klopt, en dat snap ik. Ik heb de router dus wel zo ver dat ik een draadloos netwerk op kan zetten, die verbinding is ook sterk genoeg. Wat ik ook doe, ik krijg alleen geen internetsignaal via mijn draadloze verbinding. Soms dan ook in één keer wel, maar dan ook weer niet, en ook niet op alle devices. Zoals ik zei: Nu ik mijn router heb ingesteld als accesspoint werkt het weer perfect...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Zeker weten doe ik het niet, maar in dit forum is al een paar naar voren gekomen dat het (nog of weer) actief zijn van de Wifi-radio/ontvanger(s) een oorzaak van zou kunnen zijn.

Je kan je voostellen als de Wifi-radio’s actief blijven als het modem in brigde in gezet, dat deze “stoorzenders” worden (vooral als het Ziggo-modem en je eigen Wifi-router vlak bij elkaar staan) en helemaal vervelend wordt het als de Connect Box radio’s ook nog eens dezelfde SSID’s blijven uitzenden.

Om er achter te komen of dit de oorzaak is, zou je (al is het maar voor het experiment) de ConnectBox
-terug kunnen zetten in fabrieksinstellingen;
-de beide Wifi-radio’s uitzetten (SSID’s en wachtwoorden worden ook weer terug gezet naar “Ziggo-instelling”;
-modem in bridge (laten) zetten;
-router in “normale” gateway/edge -routermode zetten.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste GeertS,

Welke opties op de WAN pagina zijn beschikbaar en welke zijn momenteel van toepassing in uw TP-Link Archer C7?

MVG

Uitgelicht topic