Beantwoord

Geen afbeeldingen met wifi thuis maar wel via 4G of ander netwerk

• 13 februari 2019
  • 85 Reacties
  • 1237x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

85 Reacties

Nou, uiteindelijk bleek Discogs zelf de afbeeldingen te hebben geblockt voor mij omdat de vraag vanuit mijn account te groot was. Niks met verbinding en Ziggo te maken dus.
Was duidelijker geweest als ze dat even met mij gecommuniceerd hadden.

Probleem is inmiddels opgelost dus.

@ hanh, @ Zpiep, @Be rt, @ Michael Ziggo, @Nick999 bedankt voor jullie bijdragen!

groetjes Rut
He @Rut Veel geleerd van je probleem, toch? Daarom was alles niet voor niets.
Jammer dat we niks vonden. Maakt niet uit. Zoals nu opgelost is het ook goed.
Han
Hoi Han,

dat dacht ik ook, maar ik ben ondertussen alweer geblockt.
Misschien speelt er toch een ander probleem.
De communicatie met Discogs verloopt erg traag en summier dus ik weet niet wat er nu aan de hand is.

groetjes Gerold
Reputatie 4
Badge +2
Als het om vaak dezelfde afbeeldingen gaat.?

Dan kijken en vragen om offline opslag mogelijk ergens, cache enz.
Soms kan dit in browser bijvoorbeeld, maar moet je rekening houden deze niet op te schonen met wissen cache en co.
Reputatie 7
Badge +35
Welke browser gebruik je?
Hoi Zpiep,

ik heb inderdaad mijn cache geleegd een tijd geleden.
Zou het daar mee te maken hebben?

Ik heb Firefox als browser.

groetjes Gerold
Reputatie 7
Badge +35
Als je automatisch je cache leegt bij afsluiten of de browser haalt alles opnieuw iedere keer op en controleert niet of de afbeeldingen al op je computer staan, dan wordt alles opnieuw opgehaald en kunnen dat enorme hoeveelheden worden als je vaak op die website kijkt.
Ik ben geblockt omdat ik vanuit mijn IP adres elke 2 minuten om 5000 afbeeldingen wordt gevraagd. Dat is tenminste wat Discogs heeft terug gekoppeld. Iemand enig idee hoe ik dat kan stoppen? En wat de reden zou kunnen zijn dat die vraag vanuit mij account komt?

Dit is wat Discogs schreef: "Our operations team informed me that the requests for images resumed as soon as we lifted the block, at about 5,000 requests every 2 minutes.

Unfortunately, we aren't able to lift the block at this time. If you aren't running any sort of script to request images, I would recommend contacting your internet service provider again. They may be able to shine some light on the activity."
Reputatie 7
Badge +35
@Rut Als er ergens een instelling is in je browser of in je computer is die dit veroorzaakt, zou ik daar iemand ter plaatste naar laten kijken.
Op afstand, uitsluitend met tekst uitleggen hoe allerlei testen te doen en te vragen wat staat daar en wat staat daar zonder te zien wat daar omheen gebeurd, is dit vrijwel onmogelijk, omdat er tig of meer oorzaken kunnen zijn die zoiets kunnen veroorzaken.
@Be rt en @Rut
Inderdaad Bert, op afstand verder helpen is een probleem. Ik schreef eerder al:
Heb nog nagedacht over je probleem, maar kan helaas geen verklaring verzinnen.
Eigenlijk heb je een expert nodig die kan bekijken hoe het komt dat jouw computer kennelijk maar plaatjes blijft aanvragen. Dat gaat niet op afstand. Ken je toevallig iemand?

Het leek er even op dat het probleem was opgelost, maar dat is niet zo.
Of bv Student aan huis je uit de ellende zou kunnen helpen, Gerold, valt nog te bezien.
Op mij komt het als een behoorlijk lastig probleem over, maar misschien valt het mee. Is voor mij van hieruit niet te overzien.
https://www.studentaanhuis.nl/

Han
Bedankt @Be rt en @hanh.

ik ga even kijken in mijn omgeving wie er kan helpen en eventueel studentaanhuis proberen.

Groetjes Rut
@Rut
Laat weten hoe dit gaat aflopen. Je zult begrijpen dat ik razend benieuwd ben.
Leer ik er ook nog wat van en anderen die die dit Topic bekijken.
Han
Hoi Han,

nog een paar vragen voordat ik studentaanhuis ga proberen:

stel dat er malware mijn computer is binnengedrongen, dan zou de "aanval" dus moeten doorgaan als ik met de laptop op een andere locatie naar de website van Discogs ga.
Kunnen zij dat dan direct zien?
Dat zou i.i.g uitsluitsel geven of er een probleem in mijn laptop zit of dat het probleem zich elders bevind.

Ik heb Ziggo gevraagd om te kijken waar die vraag elke 2 minuten om 5000 afbeeldingen vandaan komt maar zij zeggen dat niet te kunnen zien.
Ik weet dus niet of het iets met de laptop te maken heeft of met iets anders.

wat is precies een externe IP?
volgens Discogs komt die enorme aanvraag om afbeeldingen vanuit IP adres 24.132.121.110.
Verandert dat adres als ik met de laptop op een andere locatie ben? (bijvoorbeeld op het werk of op school).

zou het (een soort van) ddos aanval kunnen zijn? en is dat dan te traceren?

sorry voor al deze vragen. ik probeer zoveel mogelijk inzicht te krijgen in wat het probleem zou kunnen zijn voordat ik studentaanhuis inschakel.

alvast bedankt!

groetjes Rut
Eigenlijk geef je zelf al een aantal antwoorden in je probleemstelling.
Echter als ik wifi uitschakel en via 4G kijk kan ik wel alle afbeeldingen zien. Daarbij heb ik vanmorgen de laoptop op een ander netwerk getest en ook daar worden de afbeeldingen gewoon weergegeven.

Als je op een Phone overschakeld van Wifi (=je eigen lokale netwerk) naar 4G (=netwerk van je Mobiele Provider) kijgt je Phone een ander Ip dan in je thuisnewerk, waarlangs het wel goed gaat.
Laptop op ander netwerk testen geeft ook een ander Ip dan thuis en dat gaat dus ook goed.

Je kunt je externe IPv4 adres thuis testen met:
https://www.whatismyip.com/
Daar kan ook een IPv6 address bij staan.
Als dat zo is zie dan noot onderaan.

Voor IPv4 zijn er thuis twee adressen van belang.
Een systeem in je netwerk heeft een lokaal IPv4 adres, dat de DHCP Server in je netwerk uitdeelt.
Dat is in jouw geval 192.168.192.x (zie je ipconfig /all) Iereeen heeft dit type adressen. Ze zijn alleen geschikt voor lokaal gebruik in een thuisnetwerk- in de Internetbuitenwereld bestaan ze niet. Communicatie over IPv4 met de buitenwereld verloopt via het unieke externe IPv4 address van de Router.
Dat Ip ligt in het Ziggo network dat weer onderdeel is van het Internet. Je Router krijgt dit externe adres van Ziggo toegewezen. De Router is zo slim het verkeer via dat ene externe IP tussen jouw PC en de buitenwereld te kunnen onderscheiden van dat voor een andere PC in je netwerk. Anders zou het soep worden.
Tot zover over IPs.

Je maakt je zorgen over Malware. Hoe zit het met de beveiliging van je PC? Wat gebruik je daarvoor?
Bij Windows 10 is er standaard voldoende bescherming aanwezig. Op Windows 7 gebruik ik Microsoft Security essentials. Welke Windows versie heb jij op je laptop?

Gr Han

Noot over IPv6 address
Het adres dat je ziet, is het Globale IPv6 adres van het syteem waarop je test. Dat is een echt internet-adres, maar het is afgeschermd voor toegang op initiatief van de boze buitenwereld. Dat zit dus anders in elkaar dan bij IPv4 onderdeel van je netwerk (zie boven).
Dat IPv6 adres wordt alleen gebruikt bij communicatie met Servers in de buitenwereld die naast via IPv4 ook via IPv6 te bereiken zijn, zoals bv www.google.com.
De meeste Servers zijn thans nog uitsluitend via IPv4 te bereiken.
bedankt Han.
ik gebruik Windows 10.

ik snap ondertussen al iets meer van IP adressen.
Ik zou als test dus op een andere plek kunnen inloggen op mijn Discogs-account en als het probleem in mij laptop zit zou daar "de aanval" moeten doorgaan. Zo niet, ligt het probleem buiten mijn laptop. Toch?
@Be rt
Kun je ff helpen hier. Ik beweer nl dat er onder Windows 10 voldoende standaard beveiliging zit. De Windows Defender zover ik weet. Maar de details ken ik niet.
Jij wel. Moet je nog iets speciaals doen?
Alvast bedankt.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +35
@hanh schreef: "Ik beweer nl dat er onder Windows 10 voldoende standaard beveiliging zit."

Daar ben ik het helemaal mee eens, Defender, eerder onder andere namen, werkt hier al 13 jaar probleemloos en op de al door mij geïnstalleerde computers in mijn omgeving ook. (Vanaf 2006 al honderden.)

Welk antivirus of blokkers heb je op je computer staan? @Rut

Ik zou die allemaal eens verwijderen en dan gaat Defender vanzelf aan.

Als je dan de computer scant met dit volgende programma, scan je met de laatste geudate versie: Microsoft Safety Scanner https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/threat-protection/intelligence/safety-scanner-download
dan zouden vreemde zaken wel gevonden kunnen worden.

Anders kan het toch een instelling zijn in Firefox, maar die ken ik niet goed genoeg om daar iets over te zeggen.
@Be rt ,

ik heb gisteren een scan uitgevoerd met Windows Defender; niks gevonden.
vanmorgen Malwarebytes Anti-Malware gedownload die heeft wat dingen opgeruimd.
ik gebruik ook AVG free.

eigenlijk zeggen jullie dat alles eraf kan en Windows Defender genoeg is?
Reputatie 7
Badge +35
@Rut Hoe meer programma's, hoe trager de computer en uit de praktijk blijkt dat allerlei antivirussen en blokkers soms te fanatiek zijn en van alles kunnen blokken of vertragen.

Heb je Defender eerst geupdate voordat je scande?
Als AVG namelijk nog geïnstalleerd was staat Defender uit en update ook niet.
Reputatie 7
Hoi @Rut, is er nog wat nieuws onder de zon?
Hallo Michael,

nee, ben in gesprek met Discogs, maar dat wil niet vlotten.

Ik heb de laptop op het werk ruim 4 uren open laten staan op Discogs en het IP-adres van daar doorgegeven, maar dat was te kort volgens hen. Ik zou dat nog eens moeten doen maar dan 24 uur of meer. Dat is lastig voor mij want ik heb de laptop voor meerdere doelen nodig.

Verder is er een idee Windows 10 opnieuw te installeren, maar ik heb geen Windows 10 DVD gekregen bij de aankoop want Windows 10 stond al geïnstalleerd op de laptop. Ik weet ook niet meer waar ik die besteld heb en de garantie was maar voor 1 jaar en de laptop is nu 2,5 jaar oud.

Nu zijn er wel mogelijkheden volgens mij omdat op een andere manier te doen maar ik ben ook een beetje moe geworden van al dit gedoe. Daarbij ben ik bang dat het misschien niet lukt om op een andere manier Windows 10 opnieuw te installeren en kan ik helemaal niks meer met mijn laptop.

groetjes Gerold
Reputatie 7
Ik snap 'm, Gerold. Het is een op deze manier een lastige situatie. Is er niemand in je omgeving die Windows 10 nog een op schijfje heeft staan voor je?
Hoi Michael,

ik zet vanavond de laptop bij een vriend neer en laat dan de Discogs tot zaterdag-ochtend open staan. Als er dan geen rare dingen gebeuren heb ik toch nog steeds het sterke vermoeden dat het aan mijn intensieve surfgedrag op die site ligt.
Mocht er vanaf die plek inderdaad ook veelvuldig om plaatjes worden gevraagd dan ga ik er vanuit dat mijn laptop geïnfecteerd is en ga ik na denken over opnieuw Windows 10 installeren.

Ik hou de community op de hoogte.

groetjes Rut
Reputatie 4
Badge +2
UHUM student aan huis beetje pech staat daarna een groot deel van je pc open.

Heb oa. meegemaakt dat mijn dokumenten, naar public dropbox ging na een bezoek van studentaanhuis, dit bewust gedaan want 2 gebruikers op die pc.

Alles wat in mijn dokumenten opgeslagen werden konden degene die hun dropbox kenden dus ook gelijk inzien.

Als ze ook gelijk aan de gang gaan met smtp op bijv default smtp.ziggo zetten terwijl die personen actief een andere emailprovider gebruiken met eigen smtp is al helemaal het hek van de dam bij mij.😉

Van windows 10 goed zorgen dat je de installatie key/nrs hebt, media image kan je gewoon downloaden bij microsoft en die of op dvd branden of een usb bootdisk maken.
Even zoeken op het web.

Alles bij wat je doet goed zorgen voor werkenden externe backups , dus andere schijven / sticks, waar je controleerd dat alles er ook daadwerkelijk op staat en vanaf andere pc te lezen is. ( zou standaard bij ieder moeten zijn ook van mail enz is het helaas tevaak niet)😉

Windows 10 even zoeken op het web kent zo enige aan backup en herstel, ik neem aan dat je minstens een herstel dvd/stick aangemaakt hebt, indien niet snel doen en via
https://duckduckgo.com/html daar ingeven "windows 10 herstel disk"

malwarebytes niets gevonden met wel updated versie dan is er nog maar heel zelden kans dat er toch nog wat op je pc aan dat soort zaken staat, is 1 van de betere scanners.
Nog beter maar dan weer even op het web zoeken is een malwarebytes Rescue Disk, over andere fabrikant, waarvan je de pc ook opstart en dan de scan doet.

Reputatie 4
Badge +2
@Rut Hoe meer programma's, hoe trager de computer en uit de praktijk blijkt dat allerlei antivirussen en blokkers soms te fanatiek zijn en van alles kunnen blokken of vertragen.

Heb je Defender eerst geupdate voordat je scande?
Als AVG namelijk nog geïnstalleerd was staat Defender uit en update ook niet.

Ok zie ook hier in duits https://www.chip.de/test/Virenscanner-fuer-Windows-10_116408064.html

op plaats 15 nu maart 2019 op plaats 14 met en false positives en maart 2019 nog eens gebleken wel degelijk best hoog performance verlies met net een bevredigend voor windows defender.

Ieder zijn eigen keus en mening, voor windows 7 enz is het werkelijk niets, bij windows 10 hangt het ervan af wat je allemaal doet.

Zelf geef ik altijd de tip, zo af en toe even een totaal andere scanner laten lopen als extra controle! Zijn er genoeg.

Maar ik schrijf blijkbaar wel meer onzin is men hier van mening zelfs als een reply van mij als antwoord gekenmerkt was
( waar o.a. diverse belangrijke waarschuwingen instonden met betrekking gevaar niet wissen / verwijderen van emailadressen na opzeggen en of verwijderen in Ziggo account door Ziggo zelf , en men dat bijv. middels AVG op kan vragen om er achter te komen dat nog heel oude zaken actief blijken enz),
Gaat men daar alle post in dat topic inclusief dus groen antwoord achteraf wissen.
Ben zeker niet lief genoeg.?

Weg meningsvrijheid als men terecht zeer kritisch is op dat lakse deel bij Ziggo wat mailadressen opzeggen verwijderen, maar eigenlijk gewoon actief laten , zonder dat de emailadreshouders dit weten en wel soms jaren😉