1
Vraag
2
Reacties
timsnoek7

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Full Dual-Stack op Ziggo ConnectBox

Hopelijk is er hier iemand die mij kan helpen...

Ik probeer al zo'n 5 weken DualStack-Full te activeren op mijn modem. Dit zorgt ervoor dat ik een IPv4 en een IPv6 adres kan ontvangen. ik wil deze optie activeren omdat ik IPv4 nodig heb om poorten te kunnen forwarden mbt meerdere NAS systemen en IP camera's. IPv6 heb ik nodig omdat ik bezig ben met IPv6 tunneling voor het werk te testen.

Als ik Ziggo bel is het elke keer anders, de één weet totaal niet waar ik het over heb, en de ander snapt het volledig. Maar niemand weet de juiste config in mijn modem te zetten, de ene keer gebeurd er niks en de andere keer heb ik alleen IPv4 of juist alleen IPv6, DS-lite staat constant aan en staat niet geconfigureerd op DS-Full.

hebben jullie tips of trucs of dit bij Ziggo voor elkaar te krijgen, meerdere berichten op fora vermelden dat het mogelijk is met een Aris modem...

ps. de eerste 2 min dat het modem aangesloten was stond het ook op DS-full echter kreeg het modem toen het config bestand van Ziggo, en daarna nooit meer terug gezien 😞
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

momenteel levert ziggo bij modems in router mode standart dual stack lite een eigen ipv6 en gedeeld ipv4

je kunt dat laten omzetten naar ipv4 only

 

in het oud ziggo gebied hebben sommige gebruikers met het modem in router mode full dual stack zowel een eigen ipv4 en ipv6 zo ver ik weet kan ziggo niet op verzoek je modem voorzien van een full dual stack in router mode

 

sinds begin december is in het oud ziggo gebied full dual stack in bridge mode mogelijk

om gebruik te kunnen maken van full dual stack in bridge mode heb je een smart wifi (connectbox) of zakelijk Ubee UBC1318ZG modem nodig

 

in het oud upc gebied komt full dual stack in bridge mode pas in 2022 beschikbaar

 

Bekijk in context

147 Reacties 147
Verwijderd account
Niet van toepassing
De ipv6 toewijzing wordt door ziggo geregeld, heb je zelf geen invloed op.
Hangt van de regio af waar je woont, welk modem je hebt en dan kun je full ds krijgen of ds-lite, ook weer regio- en modem afhankelijk.
Ziggo is nog druk bezig met de volledige uitrol van ipv6, maar full ds wordt (nog) niet in fupc regio geleverd en komt voorlopig ook niet in die regio.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er bestaat zover ik weet inderdaad Dual Stack IPv4-IPv6 firmware voor de ConnectBox,
die alleen in voormalig Ziggo gebied wordt aangeboden.
Onder welke precieze condities dat gebeurt, weet ik niet.
Daar kan een Ziggo Moderator die hier binnenkort zal langskomen
een beter antwoord op geven & wellicht iets voor je kunnen doen, dat
via de Helpdesk niet goed gaat.

Dual Stack IPv4-IPv6 is geen config optie van de IPv6 DS-Lite firmware.
Met DS-Lite kun je inderdaad geen Port Forwards doen omdat je geen eigen
publiek IPv4 address hebt in dit geval. Ziggo bespaart hiermee op
schaarse IPv4 adressen. Dat is hard nodig.

Er is ook IPv4 firmware. Die kun je volgens mij wel
makkelijk aanvragen bij de telefonische Helpdesk.
Is uiteraard een oplossing als je Port Forwards nodig hebt.

Bij gebrek aan Dual Stack firmware op de ConnectBox, kun je met IPv4 op de ConnectBox tbv van je Forwards, een Tunnel Broker overwegen om aan een IPv6 address te komen tbv van je tests. bv https://tunnelbroker.net/
Enige studie zal wel nodig zijn.

Gr Han
timsnoek7
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor zover voor de reacties!

- ik woon in een voormalig ziggo gebied, dus dat zou geen issue moeten zijn.
- Ziggo ConnectBox is van Aris (dus niet van Compall) dus zou ook geen issue moeten zijn, daar dit modem het enige is wat het op dit moment ondersteund.

IPv6 kan je voor bellen naar Ziggo en dan zetten ze het aan, echter is dat in de DS-lite modus waardoor je IPv4 WAN connectiviteit wegvalt.

Hoop dat er binnenkort een moderator naar dit topic kijkt en mij wellicht kan helpen.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @timsnoek7!

Ik zie dat je hier eerder een topic over gestart bent. Hierop heeft mijn collega @Mark Ziggo gereageerd. Wat hij heeft aangegeven, geldt nog steeds "Full-DS profielen worden nog steeds ontwikkeld en uitgerold voor verschillende modems, ook voor de Connectbox. Op dit moment is er geen proces ingericht om te switchen van een DS-Lite naar een Full-DS profiel."
Darwin

Level 1
  • 227Posts
  • 1Oplossingen
  • 55Likes
timsnoek7 Kijk is bij RIPR NCC En geef bij RIPPE Documents Search de hiernavolgende key in:
213.127.0.0/17
succes.
timsnoek7
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey @timsnoek7!

"Full-DS profielen worden nog steeds ontwikkeld en uitgerold voor verschillende modems, ook voor de Connectbox. Op dit moment is er geen proces ingericht om te switchen van een DS-Lite naar een Full-DS profiel."


vorig topic had ik even moeten sluiten, dit topic heeft meer informatie betreffende het probleem. Fijn dat er nog steeds ontwikkeld word voor Full-DS profielen, echter zoals ik al aangaf hoort mijn modem het al te doen. de Ziggo ConnectBox van Arris, zou al moeten werken icm Full-DS in een voormalig Ziggo gebied. mijn schoonvader die 1 straat verderop woont heeft gisteren een nieuw modem ontvangen (dezelfde als ik), en bij hem werkt het wel zoals het zou moeten werken. hij heeft dus wel Full-DS, dat wilt zeggen een WAN IPv4 & WAN IPv6 adres.

Ik heb het modem van mijn schoonvader bij mij aangesloten en ook dat werk dan met Full-DS, echter natuurlijk daarna weer teruggezet ivm telefoonnummers die op het modem uitkomen.

Ziggo monteur die bij mij thuis was zegt ook dat het mogelijk is echter, kon die op dat moment niet in het systeem vanwege een storing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Is dit Full Dual Stack of Dual Stack Lite?
Kun je dat zien in je modem? timsnoek7
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sinds ik een nieuwe Connect Box heb zie ik vaak een ipv6 ip address. Ik ben ook wel benieuwd of ik ipv6 heb en wat voor "soort".
Bijgevoegd de info pagina van een tijdje terug. Paar dagen nadat ik hem online had.
Een hoop info waar ik niet meteen iets mee kan. Zelfs een "upc" website komt nog voorbij.

Ik gebruik port forwarding.

Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo bloemen64,
je hebt inderdaad (nog) geen IPv6, de versie DS-Lite en je ziet UPC-staan omdat je in fUPC-regio woont, die is vooralsnog uitgeschakeld.
Daarom kun je nog portforwarding gebruiken.
De fUPC-regio ondersteunt (nog) geen Full DS..
Log ook eens in op je modem en klik op de tab 'netwerk diagnose' dan zie je precies wat voor IP-protocol je netwerk gebruikt, hoogstwaarschijnlijk IPv4.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik kan hier niets anders van maken dan dat het Dual Stack firmware is.
Een Status Page als deze heb ik nog nooit gezien.

Wat ken ik wel?
Plaatje 1 DS-Lite
Plaatje 2 Ipv4

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh
fUPC kent geen IPv6 Dual Stack, alleen Dual Stack Lite
Ik wacht nog op antwoord van bloemen64 inzake de melding van netwerk diagnose inzake IPv4/IPv6
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
Ben ook zeer benieuwd.
Het soort onduidelijkheid dat kennelijk bestaat, hou ik niet van.
Het zet mensen maar op het verkeerde been.
Op de status page staat DS-Lite: uitgeschakeld.
En typische Config info van Dual Stack.
Als dat niet waar is, dan klopt die page niet. Brrrrrrrrrr.
GR Han
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
N.N. wrote:
Hallo bloemen64,
je hebt inderdaad (nog) geen IPv6, de versie DS-Lite en je ziet UPC-staan omdat je in fUPC-regio woont, die is vooralsnog uitgeschakeld.
Daarom kun je nog portforwarding gebruiken.
De fUPC-regio ondersteunt (nog) geen Full DS..
Log ook eens in op je modem en klik op de tab 'netwerk diagnose' dan zie je precies wat voor IP-protocol je netwerk gebruikt, hoogstwaarschijnlijk IPv4.


Zoals meer software werkt ook deze test niet goed van Ziggo.

Geen internet verbinding volgens de check. Wel ipv4/ipv6.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok je hebt dus Dual Stack firmware.
Wat zorgen baart is dat de verbinding niet opkomt.

Dat kan nog van alles zijn.

Wat denk jij N.N.?
Ik vermoed wel dat dit geen fUPC is.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh en bloemen64,
het lijkt me het verstandigst het modem vab de stroom te halen, de coax los te halen van de modem, minimaal 1 minuut te wachten, de coax weer aan te sluiten en de stroom er weer op te zetten.
Dan wachten tot alle groene lampjes weer uit zijn en dan nog een een de netwerk diagnose test doen.
Mocht dit nog niet helpen, dan de modem een fabrieksreset geven, d.w.z. met een paperclip de restknop zolang ingedrukt houden totdat je voorop wat ziet gaat knipperen, rood, groen, maakt niet uit, dan loslaten en dan weer wachten tot alles uit is en nog een keer de diagnosetest doen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Oh zie het 'al' in de handtekening van TS. Het is fZiggo.
Sorry, Han
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
N.N. wrote:
Hallo hanh en bloemen64,
het lijkt me het verstandigst het modem vab de stroom te halen, de coax los te halen van de modem, minimaal 1 minuut te wachten, de coax weer aan te sluiten en de stroom er weer op te zetten.
Dan wachten tot alle groene lampjes weer uit zijn en dan nog een een de netwerk diagnose test doen.
Mocht dit nog niet helpen, dan de modem een fabrieksreset geven, d.w.z. met een paperclip de restknop zolang ingedrukt houden totdat je voorop wat ziet gaat knipperen, rood, groen, maakt niet uit, dan loslaten en dan weer wachten tot alles uit is en nog een keer de diagnosetest doen.

Inderdaad. Oud Ziggo. Ik weet waarom al die afkoppeling en opnieuw opstarten nodig zijn. Zal morgen als ik in de buurt van het modem ben hem opnieuw opstarten. Ik weet dat het na aansluiten gewerkt heeft. Maar dat is geen garantie dat het blijft werken. Wat ik wel zie is dat mijn iPad, Samsung S6 en S9 een ipv4 en ipv6 address hebben. Zijn allemaal via Wifi aangemeld. Andere apparaten hebben maar 1 adres. Of ik dit ipv6 adres ook kan vinden vanaf buiten zou ik op mijn werk moeten proberen. Ik weet alleen niet of daar ipv6 ook aanwezig is.
Ik gebruik het niet. Nog niet nodig.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha bloemen64,

Het kan een registratieprobleem zijn.
Iets nog niet in orde met de Ziggo adminstratie van je ConnectBox.
Als dit in de tussentijd op orde is gekomen, zou een Restart/Reboot
de zaak in gang kunnen zetten.
Probeer ook een factory reset.

Lukt het dan nog niet, dan de HelpDesk bellen of de 24/7 Chat benaderen.

Ik zeur nog ff door.

-- over Dual Stack ConnectBox firmware
Dat Ziggo die in produktie heeft genomen, blijkt bij jou.
Mij was dit nog onduidelijk.

Er is 1 IPv6 address dat van buiten te benaderen is: dat van je ConnectBox.
Staat op de Status Page.
Voor een apparaat binnen je LAN moet een 'IPv6 Firewall regel' worden aangemaakt
om het IPv6 address publiek bereikbaar te maken.
Het is iets anders, maar vergelijk dit maar met IPv4 Port Forwards.

Een apparaat dat niks van IPv6 weet werkt prima in Dual Stack.
Windows en Apple Systemen zijn standaard geschikt om naast een IPv4,
ook een IPv6 address te hebben.

Omdat alles minstens een IPv4 address heeft, werken IPv4 Port Forwards zoals het hoort.

-- DS-Lite ConnectBox firmware
Geheel andere koek. Ook IPv6 maar geen eigen IPv4 publiek address.
Dat deel je met anderen. Ziggo en andere ISPs besparen hiermee op de uitgifte van IPv4
adressen. Dat is hard nodig. Ze raken op.
Als je Port Forwards nodig hebt dan gaat dat niet met DS-Lite.
Dan moet je overstappen naar IPv4 firmware of naar Dual Stack.

Meer diepgang? Zie:
https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/concept/ipv6-dual-stack-lite-overview.html

-- IPv4 firmware
Zoals gebruikelijk

-- Tot slot
Heb je nu IPv6 nodig? Nee. Het is meer iets voor een toekomst, die
nog ver weg ligt. Ziggo moet wel ervaring opdoen met e.e.a.
Dan moet het ook naar klanten toe.
Het gebruik van DS-Lite is voor Ziggo nu al bittere noodzaak ivm het
kunnen besparen op IPv4 adressen. Het voorkomt sneller nee te moeten verkopen
omdat ze geen vrije adressen meer hebben.
IPv4 adressen zijn al 'op', omdat alle adressen in handen zijn van marktpartijen.

Ben zeer benieuwd naar je verdere ervaringen.
Zou het jammer vinden als je besluit meteen maar over te stappen
op bv IPv4 firmware.
Dat kun je makkelijk aanvragen bij de Helpdesk.

Je zou mij een plezier doen eerst nog kort te bekijken of de Dual Stack
aan de praat te krijgen is.
Zie maar.

Gr Han
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi timsnoek7, ik vind ook dat wij (Ziggo) hier een hele arbitraire scheiding in maken zoals jij nu ook merkt met de vergelijking tussen je eigen abonnement en die van je vader. Het zit zo:

In fUPC gebied: afhankelijk van je modem is er alleen een IPv4 of een IPv6 DS-lite profiel mogelijk
In fZiggo gebied: afhankelijk van je modem én de startdatum van je internet abonnement kun je een IPv4, IPv6 DS-lite of Full-DS IPv4+IPv6 profiel krijgen

Hoezo de startdatum?
Vraag me niet waarom, maar abonnee's die ná april 2017 internetklant zijn geworden krijgen standaard een DS-lite profiel terwijl internetklanten van voor april 2017 standaard Full-DS krijgen. Dat verklaart waarschijnlijk waarom het modem bij je vader wél Full-DS krijgt en op jouw abonnement DS-lite.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic