Full Dual-Stack op Ziggo ConnectBox

Toon eerste bericht

129 Reacties

@Mark Ziggo Dankjewel. Dit is in ieder geval de eerste keer dat een Ziggo-medewerker met een verklaring komt die ik kan plaatsen. Dus niet dat eeuwige "het kan nu eenmaal niet" wat ik zeker 30 keer naar me toe geslingerd heb gekregen door de jaren heen.

Is het niet een idee dat Ziggo ergens een IPv6 FAQ maakt voor technische gebruikers waarin jullie gewoon eerlijk zeggen waar het op staat.
Stel je voor dat Ziggo iets als dit communiceert:

"We bieden nog geen IPv6 in bridge mode aan omdat we op dit moment access control implementeren aan de kant van de consumentenmodems. Het is de bedoeling dat we dit uiteindelijk overhevelen naar onze backbone. Zodra dit geregeld is, kunnen klanten gebruik gaan maken van IPv6 in bridge mode. Hiervoor dient je router wel DS-Lite te ondersteunen.
Op deze pagina vind je een overzicht van de IP-adressen van onze AFTR's. Dit moet worden geconfigureerd om gebruik te kunnen maken van IPv4 via carrier-grade NAT."

Daarmee zou je in één keer van alle frustratie van vele klanten af zijn.

Mijn Ziggo-abonnement loopt over een maand af, en ik twijfel echt of ik wel klant wil blijven. Ik heb nu al zo lang en zo vaak vragen gehad over IPv6, en ben altijd van het kastje naar de muur gestuurd. Verder loop ik tegen twee hele concrete problemen aan die de dienstverlening voor mij erg beperken:

1. Ziggo levert geen IPv6 in bridge mode, wat ik eigenlijk echt nodig heb;
  2. Door een bug in (waarschijnlijk) de Arris Connect Box-firmware werken 6in4-tunnels naar HE.net of andere Protocol41-servers tergend langzaam. Zie daarvoor dit topic. En ja, ik heb dan uitgerekend precies weer dat modem..
Ik ben dus echt helemaal buitengesloten van IPv6, tenzij ik het encapsuleer in mijn OpenVPN-tunnels, maar die moet ik dan weer op elk endpoint draaiend hebben, wat ook verre van ideaal is.

Ik hoop echt dat Ziggo iets voor me kan betekenen, en met mij die vele anderen die echt heel erg beperkt worden.
Reputatie 7
Inhoudelijk snap ik het echter niet. Diezelfde adressen zou ik dan toch ook kunnen benaderen als mijn modem in router-mode staat?????
Nee, dan zit je achter de router/firewall van het Ziggo modem en zorgt die voor de benodigde restricties.

@Mark Ziggo Dankjewel. Dit is in ieder geval de eerste keer dat een Ziggo-medewerker met een verklaring komt die ik kan plaatsen. Dus niet dat eeuwige "het kan nu eenmaal niet" wat ik zeker 30 keer naar me toe geslingerd heb gekregen door de jaren heen.

Is het niet een idee dat Ziggo ergens een IPv6 FAQ maakt voor technische gebruikers waarin jullie gewoon eerlijk zeggen waar het op staat.
Stel je voor dat Ziggo iets als dit communiceert:

"We bieden nog geen IPv6 in bridge mode aan omdat we op dit moment access control implementeren aan de kant van de consumentenmodems. Het is de bedoeling dat we dit uiteindelijk overhevelen naar onze backbone. Zodra dit geregeld is, kunnen klanten gebruik gaan maken van IPv6 in bridge mode. Hiervoor dient je router wel DS-Lite te ondersteunen.
Op deze pagina vind je een overzicht van de IP-adressen van onze AFTR's. Dit moet worden geconfigureerd om gebruik te kunnen maken van IPv4 via carrier-grade NAT."
Daarmee zou je in één keer van alle frustratie van vele klanten af zijn.

Graag gedaan! En ik vind het ook wel een goed idee zo'n IPv6 FAQ, het zal er dan op neer komen dat ik die ga schrijven. 🤔

Nog andere vragen / ideeën / input voor zo'n IPv6 FAQ?
Reputatie 5
Badge +3

Inhoudelijk snap ik het echter niet. Diezelfde adressen zou ik dan toch ook kunnen benaderen als mijn modem in router-mode staat?????Nee, dan zit je achter de router/firewall van het Ziggo modem en zorgt die voor de benodigde restricties.

@Mark Ziggo Aha! Ja, nu begrijp ik het wel. De acces control naar de centrale ziggo-servers zit kennelijk aan de custumer-edge (consumenten)-zijde. Poeh he... dat is ontwerptechnisch toch wel een wat vreemde (lastig te beheren/controleren) keuze.
Maar, nu snap ik het tenminste! En inderdaad, je zult dan eerst centraal een aantal zaken moeten oplossen/configuren voordat je dit los kunt laten.

Graag gedaan! En ik vind het ook wel een goed idee zo'n IPv6 FAQ, het zal er dan op neer komen dat ik die ga schrijven. 🤔

Nog andere vragen / ideeën / input voor zo'n IPv6 FAQ?

Er is volgens mij al een draadje over IPv6 (FAQ). Wellicht daar op verder bouwen?
Edit: gevonden!
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/een-beknopte-uitleg-van-ipv6-2989

Bij deze mijn aanbod om je te helpen met die FAQ. Ik denk dat ik er wel iets van weet ;-)

groet,
Jbr
Ik denk dat bridge mode het belangrijkste is. Dat is denk ik met afstand de meest gestelde vraag: IPv6 in bridge mode. Dus leg uit waarom dat nog niet werkt, hoe knullig de reden ook is (dat waarderen klanten), probeer toch een tijdlijn te schetsen (veel klanten willen dit echt), leg uit hoe je DS-Lite configureert (AFTR IP's), geef een uitleg over hoe ieder IP publiek routeerbaar is, dat stateful firewalling nodig is, leg uit dat privacy extensions gebruikt kunnen worden, dat NAT (en portforwardings) niet meer nodig zijn, dat je in een pool van klanten komt met het zelfde IPv4 IP (op de AFTR) komt, en dat soort zaken.

Maar probeer vooral echt vaart te zetten achter bridge mode zou ik zeggen.

Reageer