Full Dual-Stack op Ziggo ConnectBox

• 29 juni 2018
  • 113 Reacties
  • 6368x Bekeken

Toon eerste bericht

113 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
De standaard helpdesk kan niet en mag niet van IPv4 naar IPv6 omzetten.
Daarnaast kunnen zij IPv6 nog niet ondersteunen, dus vragen over IPv6 hebben daar nu nog geen zin.

Het heeft ook geen zin als je dan Dual Stack Lite krijgt en dan b.v. geen port forward kunt doen met IPv4.
Alleen in bepaalde regio's is Dual Stack technisch mogelijk.
Mocht je echt IPv6 nodig hebben, dan kunnen Ziggo moderators mogelijk iets betekenen in deze, maar niet meer dan het achterliggende systeem (op dit moment) kan.
Het is gelukt! Ik heb nu DS-Lite.

Meerdere keren bellen bleek inderdaad keer op keer naar hetzelfde te leiden - ze mogen het niet.

Toen ik vanavond in Rotterdam liep, kwam ik langs de VFZiggo winkel en probeerde het spontaan daar eens. En voila - een medewerker die totaal niets begreep van mijn vraag was wél zeer bereidwillig en bood aan om even een collega te bellen bij de tweedelijns helpdesk die er vast wel meer over wist. Zo ongeveer acht minuten later was het geregeld!
Heel even was het nog "nee sorry meneer, u heeft een IPv4 only modem". Het bleek te gaan om een eenvoudige vergissing, want de medewerker keek in het systeem naar mijn Mediabox XL van Samsung die als modem dienst zou kunnen doen en met mijn nieuwe klantprofiel dat niet meer kan zijn.

De complicerende factor kan dus zijn voor anderen dat je nog even moet vertellen dat je een apart modem hebt indien je ook een Mediabox XL hebt.

(Dus @Mark Ziggo, als je mijn eerdere bericht nog leest, je hulp voor mij specifiek is inmiddels niet meer nodig. Wel zou het heeeeeel erg fijn zijn voor andere mensen die weten wat ze aanvragen het iets gemakkelijker te maken dit te regelen.)
Reputatie 7
Badge +35
@gertvdijk Je hebt geluk dat je via via een stap dieper hebt kunnen komen.
Maar ik heb begrepen dat het standaard niet kan, dan krijg je duizenden mensen die heen en weer blijven switchen en mogelijk niet goed weten waar dat alles toe dient en een enkeling die wel weet waar het over gaat en die vind zijn weg wel.☺
@gertvdijk Je hebt geluk dat je via via een stap dieper hebt kunnen komen.
Maar ik heb begrepen dat het standaard niet kan, dan krijg je duizenden mensen die heen en weer blijven switchen en mogelijk niet goed weten waar dat alles toe dient en een enkeling die wel weet waar het over gaat en die vind zijn weg wel.☺

Maar... nieuwe klanten hebben allemaal deze IPv6-situatie, toch? Inmiddels zitten we volgens de statistieken op ongeveer ~ 27% IPv6 adoption rate bij Ziggo in het Nederlandse deel van de Liberty Global AS (~ 40% over alle regio's van Liberty Global).
Voor meer info met linkjes naar de bronnen, zie deze Twitter thread.

Je hebt dus te maken met puur een vinkje in je klantprofiel op basis van je aansluitingsdatum (in mijn geval ~ maart 2017) of je wel of niet naar het IPv6-deel van het internet kan... en je kunt dat niet eenvoudig gelijktrekken met de situatie "van de buren" die zich nu aanmelden bij Ziggo met hetzelfde abonnement en wél bij die 27% horen zonder er naar te hoeven vragen.

Uiteraard begrijp ik dat er ergens een rem moet zitten om niet telkens heen-en-weer te schakelen. Iemand bij wie apparaat X niet werkt op de Connect Box vanwege IPv6, die moet het gewoon uit kunnen laten zetten, maar nu schiet het wel de andere kant uit. Als ik alleen met de eerstelijns helpdesk had kunnen praten, dan had ik als enige optie om eerst op te zeggen en vervolgens een hele nieuwe aansluiting aan te vragen. Dat is serieus besproken bij telefonisch contact... Koekoek.

Dan de nadelen van DS-Lite vs Full-DS en het niet kunnen port-forwarden. Dat roept Ziggo dan toch echt over zichzelf af. Blijkbaar krijg ik nu DS-Lite waar Full-DS mogelijk had kunnen zijn. Het lijkt mij technisch gezien alleen maar lastiger om CGNAT als onderdeel van DS-Lite te doen, hoor. Ik denk hierbij aan zaken als "aftapbaarheid"/bewijsvoering, mensen die bellen naar de helpdesk omdat ze geen port-forwards in kunnen stellen, etc.

Daarnaast vraag ik me echt af waarom IPv6 aan/uit (afgezien van keuze DS/DS-Lite) dit niet allemaal gewoon een setting is in je modem. Technisch gezien is het toch gewoon 1) route announces uit, 2) DHCPv6 voor PD uit, 3) DNS server advertering via DHCP naar IPv4-varianten zetten - dat levert ook een IPv4-only situatie op het LAN van de klant. Dat kan allemaal lokaal in het modem zelf, als je het mij vraagt.
(De situatie "bridged" is al apart op zichzelf en heb ik even niet meegenomen hierin.)
Reputatie 6
Badge +3
Ik hoop dat het niet intern tegen gehouden wordt. En dat je niet teveel van de huidige implementatie verwacht. Voor zover ik het heb kunnen volgen is de werking anders dan je verwacht bij een standaard ipv6 aansluiting.

Informatie van Ziggo kan nog wel een beetje beter. Mij werd in ieder geval niet gemeld dat mijn nieuwe modem ipv6 had en actief was.
Case.

Enkele dagen geleden overleed mijn Tecnnicolor 7210 (met pilot Dual Stack Firmware).
Vervanger is een Arris ConnectBox.
Na installatie heb ik Dual Stack Firmware. Dat was ook mijn verwachting, op grond van wat ik hierover weet.

Dual Stack kan alleen in voormalig Ziggo gebied + als je abonnee was voor april 2017.
Bij een vervanging door een ConnectBox gebeurt het kennelijk automatisch.
Om het op een bestaande CB voor elkaar te krijgen heb je een Moderator nodig of een toevallige servicemedewerker die van de hoed en de rand weet.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/full-dual-stack-op-ziggo-connectbox-28720#post288305
Reputatie 7
Badge +35
@gertvdijk IPv6 werkt nog niet zoals je dat volgend de specificaties mag verwachten.
Ziggo lijkt er nog niet geheel klaar voor en rolt allerlei soorten IP combinaties versies uit naar de modems op dit moment.
Technisch zit er nog heel veel verschil in de achtergrond in verschillende regio's die ooit samengevoegd zijn en dat is lastig.
IPv6 is nog vrijwel niet echt relevant, heel veel apparatuur en servers en internet staan nog niet op IPv6.
Ik weet niet of ik nu veel zou investeren nu het nog niet volledig te gebruiken is.
Ik vermoed dat er effectieve actie komt en gebruiksmogelijkheden, op het moment dat het echt relevant gaat worden voor consumenten en zakelijke klanten.
Ziggo moet met IPv6 bezig zijn voor de toekomst van alle klanten, als omschakeling van IPv4 naar IPv6 aan de orde komt. Zover is het nog lang niet.
Op korte termijn maakt wel/niet IPv6 voor een klant niet uit. Heel het Internet is over IPv4 bereikbaar. Soms ook over IPv6, naast over IPv4.
Vlekkeloos gaat IPv6 van Ziggo nog niet. Dat is jammer. Je zou er als klant niks van moeten merken. Klanten die niks merken van dat ze IPv6 hebben, bestaan wel.

Zodra een klant ogenschijnlijk wel te maken krijgt met een probleem met IPv6, wordt het al snel nogal technisch geneuzel om uit te zoeken of het inderdaad aan het hebben van IPv6 ligt. Soms is dat zo, soms niet.
Toevoeging.
Het bekendste 'probleem' met IPv6 is er bij IPv6 DS-Lite Firmware op de ConnectBox en je hebt Port Forwards nodig. Dat komt het meest voor. Dat kan niet bij DS-Lite van Ziggo. Standaard wordt dan teruggestapt naar IPv4-only.
Overgang van DS-Lite naar Dual Stack binnen fZiggo zou mogelijk moeten zijn bij een abonnee van voor april 2017. Dan heb je ook Port Forwards. Dit evt na een tussenstap naar IPv4. Een Mod kan hierbij helpen.
Ziggo moet met IPv6 bezig zijn voor de toekomst van alle klanten, als omschakeling van IPv4 naar IPv6 aan de orde komt. Zover is het nog lang niet.
Zover is het al lang wel! In februari 2011 was IANA door zijn IPv4 adressen heen en in september 2012 waren die van RIPE op. Ziggo heeft zelf nog wel wat op de plank liggen, maar wereldwijd gezien zijn de IP4 adressen gewoon op. De omschakeling van IPv4 naar IPv6 was 8 jaar geleden al aan de orde en had al lang voltooid moeten zijn. Die omschakeling had voltooid moeten worden vóórdat er niet genoeg IPv4 adressen meer waren om iedereen tijdens de overgang full Dual Stack te geven. Die toekomst waar Ziggo voor alle klanten bezig mee moet zijn is acht jaar geleden al begonnen. Toen al had Ziggo haar klanten er op moeten voorbereiden dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedereen een eigen publiek IPv4 adres te geven en dat we aan de IPv6 moeten. Ik ben over het algemeen heel tevreden met Ziggo, maar dit is iets wat ze veel te lang voor zich uitgeschoven hebben!
@m.vd.vlist
Afgezien van die van de grote jongens zoals Google, Netflix etc, zijn nog enorm veel Servers in de wereld geen Dual Stack. Er dus aan de kant van de aanbieders/dienstverleners ook nog een hoop te doen om omschakeling van IPv4 naar IPv6 naderbij te maken.

Ziggo/Liberty Global zit kennelijk nog ruim in z'n nog vrije IPv4 adressen. Je zou mogen veronderstellen dat daar zicht op is en naar gehandeld wordt.

Besparing op IPv4 adressen van klanten kan met IPv6 DS-Lite.
Dat gebeurt op de ConnectBox en op de MBXL. (Ook als de MBXL niet gebruikt wordt als Modem/Router is er een IP adres voor interaktieve TV-diensten).
Ziggo DS-Lite icm CGNAT staat geen Port Forwards toe, zodat er moet worden overgestapt naar IPv4 om dat te kunnen doen, evt mbv IPv4 UPnP. Om welk percentage het hier gaat is onbekend. Port Forwarding kan met een andere implementatie van DS-Lite/CGNAT, maar ik zie nog geen ontwikkeling in die richting.
Kortom: Wat het beleid rond IPv6 precies is, blijft duister. Of het verantwoord is idem.

Dat het allemaal veel te traag gaat, ben ik met je eens. Men leeft kennelijk graag gevaarlijk.
Misplaatst optimisme viert hoogtij. Niet alleen bij Ziggo.
Als een ISP z'n transitie-huiswerk goed zou doen, dan is het wachten op de rest van de wereld om omschakeling daadwerkelijk mogelijk te maken.
Dat gaat niet zomaar en het bevordert laksheid.

We zullen zien wanneer het schip strandt.
Reputatie 7
TL;DR, hoe kan ik het voor het familielid actief krijgen zonder te bellen?Stuur mij een privébericht met zijn of haar gegevens (klantnummer, adres en telefoonnummer), dan kan ik het regelen voor hem/haar.

@gertvdijk - Fijn dat het uiteindelijk gelukt is!
@hanh

Ik heb al tien jaar IPv6. Eerst via tunnels van SixXs en he.net en sinds medio
2016 native van Ziggo. Eerst een Ubee EVW321b en sinds zes weken een Arris Connectbox. Ik heb in Firefox de SixOrNot add-on geïnstalleerd. Daarmee kan ik zien of er via IPv4 of via IPv6 verbonden wordt. Tien jaar geleden was het nog magertjes maar vandaag de dag zijn het toch echt niet alleen de grote jongens wier website IPv6 ondersteunt. Het hangt er natuurlijk een beetje van af wat je surft, maar naar mijn beleving ligt het aantal websites dat ik bezoek en wat IPv6 doet boven de 70%. Ook hier in Nederland. De publieke omroepen doen IPv6. Veel webshops en websites van bloggers en vloggers ook. Tja, de site van Ziggo dan weer niet. 😞 Er valt aan de kant van de content aanbieders nog best veel te doen, maar het is toch voornamelijk de CPE waar nog het meest te doen is. Gelukkig is wat Ziggo aan de klanten aan nieuw spul levert nu allemaal IPv6 capable. Nu het nog aan zetten...

Dat Ziggo/Liberty Global nog ruim in haar voorraad IPv4 adressen zou zitten is
een veronderstelling waarvan ik sterk betwijfel of die wel klopt. Ze publiceren
er geen cijfers over. Begrijpelijk want dat is concurrentiegevoelige
informatie. Maar gezien het feit dat Liberrty Global al meer dan een half
decennium geen nieuwe adressen meer heeft kunnen krijgen van RIPE en ARIN en ze wereldwijd bijna alleen nog DS-Lite aan nieuwe klanten uitdeelt, denk ik dat de bodem van de schatkist nu toch echt in zicht is.

DS-Lite is altijd in combinatie met CGNAT. Dat is onderdeel van het DS-Lite
protocol en niet speciaal iets van Ziggo. Bij CGNAT wordt een IPv4 adres
gedeeld met meerdere klanten en dat staat port forwarding in de weg. Er zou van degenen met wie het adres gedeeld wordt, hooguit één klant bijvoorbeeld poort 80 geforward kunnen krijgen. Thuis servers draaien op IPv4 achter een DS-Lite aansluiting wordt lastig. Omdat ik aan zie komen dat DS-Lite op termijn onvermijdelijk gaat worden voor de meeste "gewone" klanten, heb ik mij voorbereid. Ik heb een account genomen bij Feste-Ip.Net. Wie maar één of twee poonten nodig heeft kan op die manier voor een paar Euro per jaar zijn systeem van buiten af toch bereikbaar maken voor hen die nog alleen IPv4 hebben.

Ik heb Feste-Ip.Net nog niet echt nodig gehad, ik heb immers Full Dual Stack.
Maar ik realiseer mij dat ik één van de gelukkigen ben. Dat velen het op
termijn met DS-Lite zullen moeten doen is naar mijn inschatting onvermijdelijk.
En voor wie thuis geen servers draait is het ook geen probleem.

Het gaat allemaal veel te traag, maar Ziggo is heus niet de enige die niet
opschiet. Bijna alle providers in Nederland kijken de kat uit de boom. Xs4All
is zo'n beetje de enige die wel aan de weg timmert en die zijn zaakjes wel voor elkaar heeft.

Maar wij (de klanten van Ziggo) mogen ook de hand in eigen boezem steken. Wij hebben nagelaten in voldoende getale lawaai te maken. Dus laten we ons ook maar eens horen. Nu het technisch mogelijk is met de ConnectBox IPv6 aan te zetten door "de IPv4 voorkeursregel op te zeggen", heeft het zin "lastig" te worden. Als er genoeg klanten om gaan vragen, is het een kwestie van tijd totdat de eerste lijns helpdesk de nodige instructie krijgt en de bevoegdheid om het ook te mogen uitvoeren.

Voor mij is het nog geen uitgemaakte zaak dat het schip gaat stranden.
Misschien wel, maar misschien is het nog niet te laat voor een koerswijziging.
We gaan het zien.

Reageer