Full Dual-Stack op Ziggo ConnectBox

Toon eerste bericht

113 Reacties

Reputatie 7
Badge +31
@zepkleiker
We hebben het in dit consumentenforum over het consumentenproduct.
Zakelijk kan het heel anders liggen, daar zijn ook andere modems/routers en andere producten en veel meer mogelijkheden, daar wordt hier niet over gecommuniceerd.
Deze vraag kun je beter bij Ziggo Zakelijk wegleggen.
Reputatie 7
Reactie op punt 3, een router achter het modem sluit toch niet uit dat je er geen firewall op hebt? Ik wil gerust via SNMP of wat dan ook bijv. mijn Ubiquiti EdgeRouter read-only gegevens aan ziggo geven dat ze de settings kunnen uitlezen oid.
Of dat voor bridge-modems IPv6 alleen op verzoek geregeld kan worden, startende met Ubiquiiti (en aanverwante semi-professionele apparatuur en vandaar uitbreiden).

Klopt, maar zo werkt het op dit moment. Modem in bridge = IPv4 only!

Kan dit alleen met de connectbox of ook met de andere modems waar (ooit) IPv6 op aanwezig was, bijv cisco danwel de Technicolor (fZiggo)
Dit kan ook met andere modems (switchen tussen IPv6 en IPv4), als daar IPv6 firmware voor gemaakt is. In ieder geval voor de Technicolor TC7210 de Cisco EPC3925 & EPC3928 en de Ubee EVW320B & EVW321B.

Is het nu wel of niet mogelijk om via "voorkeurs regels" IPv6 te krijgen.

Eerst quote en link ik je berichtje dat 't ook via de klantenservice mogelijk zou zijn om IPv6 te krijgen, krijg ik netjes een berichtje dat het mogelijk is/zou zijn en dan krijg ik de dag daarna als ik het ook voor een familie-lid vraag, de reactie dat het opeens toch niet mogelijk zou zijn.....

Graag opheldering hierover....

Ja, mits het modem geschikt is en niet in bridge staat. In feite werkt het andersom: je modem krijgt een IPv6 profiel tenzij er een IPv4 voorkeursregel wordt toegevoegd. Keuze tussen Full-DS of DS-Lite is er echter niet.
Als een Klantenservice medewerker anders beweert is hij/zij niet op de hoogte van de juiste werkwijze (de IPv4 voorkeursregel verwijderen).

Ik heb sinds eergisteren een proefperiode van Ziggo, zodat ik de verbinding kan testen naast mijn VDSL-verbinding van XS4ALL.

Zojuist gebeld met de helpdesk om mijn ConnectBox in bridge te laten zetten, maar er was geen enkele mogelijkheid om ook een IPv6-prefix te krijgen, tenzij ik de ConnectBox weer uit bridge-modus laat halen, waarna ik weer op DS-lite zit. Dat vind ik echt een gigantisch minpunt ten opzichte van XS4ALL, zeker voor zakelijke klanten. Voor mij is dat een showstopper en waarschijnlijk gaat Ziggo er dan weer uit binnenkort ten faveure van XS4ALL.

Wat betreft de Zakelijk (ZZP) abonnementen heb je helemaal gelijk, die werken niet anders dan de consumenten modems. Bij Zakelijk Pro (MKB) zijn er meer mogelijkheden, maar dat pakket sluit misschien niet goed aan op jouw behoeftes? Wat de extra mogelijkheden bij Zakelijk Pro zijn weet ik helaas ook niet, daarvoor zul je echt contact op moeten nemen met Ziggo Zakelijk.
@Be rt en @Mark Ziggo , dank voor de extra informatie! Als ik naar Zakelijk Pro zou moeten zou Ziggo significant duurder worden dan XS4ALL, dus dan zou de keuze snel gemaakt zijn.

Maar ik zal het inderdaad nog even in die hoek gaan zoeken. Thanks!
Badge
Gisteravond gebeld met de klantenservice om het modem uit bridgemode te halen en meteen de v4 voorkeursregel te laten verwijderen en dat kon inderdaad zonder problemen. Dezelfde avond na een reboot was bridgemode uit, maar na een dag nog steeds geen v6 na meerdere keren rebooten. Heb ik nu 20 uur later te weinig geduld of blijft ergens iets hangen? Iemand een gelijke ervaring? Of kan @Mark Ziggo hier inzicht geven?
Reputatie 7
Gisteravond gebeld met de klantenservice om het modem uit bridgemode te halen en meteen de v4 voorkeursregel te laten verwijderen en dat kon inderdaad zonder problemen. Dezelfde avond na een reboot was bridgemode uit, maar na een dag nog steeds geen v6 na meerdere keren rebooten. Heb ik nu 20 uur later te weinig geduld of blijft ergens iets hangen? Iemand een gelijke ervaring? Of kan @Mark Ziggo hier inzicht geven?
Heb je een bevestigingsmail gekregen van de wijziging? Ik weet niet zeker of deze wordt verstuurd bij het 'opzeggen' van de ipv4 regel.
Maar omdat het een 'opzegging' is stelt het programma automatisch een opzegtermijn van 1 maand in die je nog aan moet passen en dat is mijn collega vergeten te doen.

Bij deze aangepast, morgen wordt de regel verwijderd en kun je je modem resetten. (Als ik de datum naar vandaag aanpas is er kans dat het misloopt, dus voor de zekerheid op morgen gezet.)
Badge
Bedankt voor het nakijken, ik heb er vertrouwen in dat het nu goed gaat komen. Tot nu toe nog geen v6, maar de dag is nog niet om. Alvast een fijn weekend
Reputatie 7
Badge +31
@jk-5 Is het inmiddels gelukt?
Badge
Nee, net nog gereboot en helaas nog geen v6
Reputatie 7
Nee, net nog gereboot en helaas nog geen v6
Raar, ik zie dat de order pas vandaag verwerkt is rond 08:33 vanochtend. Je modem is ook al gereset en je hebt een Full-Dual Stack DS-Lite profiel.

Edit: foutje, verkeerd gekeken naar het profiel 😑
Badge
Ik zag het ook net, dat is erg goed nieuws. Ik heb alleen op mijn modem geen full dual stack actief, maar DS-Lite. Dat is in ieder geval wat op de 'informatie' pagina van het modem zelf staat. De ipv4 instellingen zoals port forwarding zijn daardoor ook uitgeschakeld. Ik vind dit zelf niet eens een groot probleem, maar zoals ik van je hoor zou ik dual stack moeten kunnen krijgen. Als ik zo thuis ben dan nog maar eens een reboot proberen.
In ieder geval erg bedankt voor de moeite en support!
Badge
Helaas na reboot ook nog geen full dual stack. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de compal connectbox alleen ds-lite ondersteunt, maar dat is niet van een officiele bron van Ziggo gekomen.

Reactie op punt 3, een router achter het modem sluit toch niet uit dat je er geen firewall op hebt? Ik wil gerust via SNMP of wat dan ook bijv. mijn Ubiquiti EdgeRouter read-only gegevens aan ziggo geven dat ze de settings kunnen uitlezen oid.
Of dat voor bridge-modems IPv6 alleen op verzoek geregeld kan worden, startende met Ubiquiiti (en aanverwante semi-professionele apparatuur en vandaar uitbreiden).
Klopt, maar zo werkt het op dit moment. Modem in bridge = IPv4 only!
Gaat hier nog verandering in komen daar in feite ook wij, consumenten tegenwoordig eigen apparatuur mogen gebruiken?
Reputatie 7
Badge +31
@Dutch2005 Daar loopt hier een uitgebreid topic over.
Het ligt nu weer in Brussel bij de EU.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/een-eigen-modem-router-op-de-kabel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029
Reputatie 7
Helaas na reboot ook nog geen full dual stack. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de compal connectbox alleen ds-lite ondersteunt, maar dat is niet van een officiele bron van Ziggo gekomen.
Stik, dan heb ik verkeerd gekeken. Ik zag zowel een IPv4 als IPv6 adres staan bij de CPE IP's, maar dat is het oude IPv4 adres wat niet meer is toegewezen. Er bestaat wel een Full-DS profiel voor de Compal, maar de toewijzing van profielen zitten allerlei haken en ogen aan waardoor het lastig te voorspellen is of een modem DS-Lite of Full-DS zal krijgen. Daar is helaas geen keuze in.

Klopt, maar zo werkt het op dit moment. Modem in bridge = IPv4 only!Gaat hier nog verandering in komen daar in feite ook wij, consumenten tegenwoordig eigen apparatuur mogen gebruiken?
Dat durf ik niet te voorspellen, ik heb er geen concrete informatie over.
@Mark Ziggo

Helaas is het voor de Facebook Ziggo medewerkers niet mogelijk om de IPv4 regels aan te passen?

Is dit onkunde? Technisch niet wetend hoe? of kunnen de facebook support medewerkers van Ziggo minder dan jij en/of de Telefonische collega's?

Zie onderstaande post.

[img]https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/ziggo-nl/attachment/4edce5b5-8411-4738-b9d3-0928fb9dc90f.jpg[/img]https://i.imgur.com/j6Yk90R.jpg

Wellicht kan hier na gekeken worden.
Badge
Ik heb 2 verschillende medewerkers aan de telefoon gehad en bij beide was het codewoord het 'opzeggen van de ipv4 voorkeursregel' ipv 'activeren van ipv6'. Kan zijn dat je daar meer geluk mee hebt.

Wel balen dat er onduidelijkheid is over toekenning van de profielen, maar ik ben nu in ieder geval tevreden met ds-lite.
Reputatie 7
@Mark Ziggo
Helaas is het voor de Facebook Ziggo medewerkers niet mogelijk om de IPv4 regels aan te passen?
Is dit onkunde? Technisch niet wetend hoe? of kunnen de facebook support medewerkers van Ziggo minder dan jij en/of de Telefonische collega's?

Onwetendheid, maar dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Er staat wel een dummy-proof handleiding op onze kennisbanken hoe een modem te switchen van IPv6 naar IPv4 maar er staat nergens hoe je het dan weer terug kunt zetten naar IPv6. In principe is het ook niet de bedoeling om steeds maar heen en weer te blijven switchen, maak een keuze en blijf daarbij. Maar dat je dit af en toe zou willen omzetten vanwege wisselende behoeftes snap ik helemaal!
Ook hier via Twitter DM een afwijzing gekregen voor het activeren van IPv6. 😐

Situatie is Compal ConnectBox in fZiggo gebied (Delft) waarbij ik alléén een IPv4-adres in de webinterface zie van de ConnectBox. Ik heb nooit iets aangevraagd in die richting, het is allemaal default sinds de oplevering van mijn aansluiting in ~ maart 2017. Als ik de informatie in deze thread goed begrijp kan ik met deze situatie toch wel IPv6 krijgen?

Reactie van Ziggo Webcare hieronder. Iemand een tip hoe ik dit beter kan verwoorden zodat de medewerker de uit te voeren actie wel begrijpt? 😃 Thanks!
(Vervolg van mijn vorige bericht.) Nog een laatste reactie ontvangen: "Ik kan hierin helaas niets betekenen, Gert. We zetten onze klanten niet op verzoek om van IPv4 naar IPv6."

Ik heb het ook nog even telefonisch geprobeerd en ben op hetzelfde uitgekomen - de medewerker zegt "niet de bevoegdheid te hebben" IPv6 in te stellen voor mijn account.

Binnenkort ga ik IPv6 toch echt nodig hebben voor mijn huisaansluiting, gezien mijn werkzaamheden in de IT. En met een tunnelbroker of 6to4 gaat Netflix gelijk op zwart, dus ik wil heel erg graag native IPv6, zoals nieuwe klanten dat ook krijgen.

@Mark Ziggo Kan jij mij misschien ook helpen? Thanks!

@Mark Ziggo

Onwetendheid, maar dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Er staat wel een dummy-proof handleiding op onze kennisbanken hoe een modem te switchen van IPv6 naar IPv4 maar er staat nergens hoe je het dan weer terug kunt zetten naar IPv6. In principe is het ook niet de bedoeling om steeds maar heen en weer te blijven switchen, maak een keuze en blijf daarbij. Maar dat je dit af en toe zou willen omzetten vanwege wisselende behoeftes snap ik helemaal!

Uiteraard moet er niet steeds gepingpongt worden (wil niemand).

Het zou echter vreemd zijn als je wel als nieuwe klant van IPv6 naar IPv4 kan, maar als bestaande klant (en dus nooit IPv6 hebt gehad als je maar lang genoeg bij ziggo klant bent geweest) geen IPv6 kan krijgen (wat een nieuwe klant standaard krijgt).

TL;DR, hoe kan ik het voor het familielid actief krijgen zonder te bellen?
Reputatie 5
Badge +2
@Dutch2005 bij mij is door een modem omruil netjes IPV6 aangezet. Full stack. Zoals het hoort. Probeer de modem van het familie lid om te ruilen. Als die in het juiste gebied woont en langer dan 1 jaar lid is zou het gewoon goed moeten gaan. Reden voor omruil zou dan ipv4 naar ipv6 kunnen zijn. Miischien een oud modem die de 250 Mb niet aankan. Slechte Wifi. Ik denk dat er wel iets te "vinden" is voor omruil.

Zelf iets regelen voor een ander bij Ziggo gerelateerd aan ipv6 is een ramp.

Nieuwe abonnees zullen DS-lite krijgen. Alleen ipv6. Willen die port forwarden dan kan dat niet en vallen ze terug op ipv4. Andersom proberen is een ramp.
Ziggo lijkt zo weinig mogelijk Full stack te willen leveren. Blijkbaar willen ze van de ipv4 adressen af omdat die op zijn of bijna op.

Port forwarding op full stack kan ook genoeg problemen geven.

Ipv6 die je krijgt lijkt ook niet goed te zijn. Of kan minder dan je verwacht. Die netwerk taal is mij te lastig. Lees maar eens op het forum over /64 en dat soort issues.
@Dutch2005 bij mij is door een modem omruil netjes IPV6 aangezet. Full stack. Zoals het hoort. Probeer de modem van het familie lid om te ruilen. Als die in het juiste gebied woont en langer dan 1 jaar lid is zou het gewoon goed moeten gaan. Reden voor omruil zou dan ipv4 naar ipv6 kunnen zijn. Miischien een oud modem die de 250 Mb niet aankan. Slechte Wifi. Ik denk dat er wel iets te "vinden" is voor omruil.

Zelf iets regelen voor een ander bij Ziggo gerelateerd aan ipv6 is een ramp.

Nieuwe abonnees zullen DS-lite krijgen. Alleen ipv6. Willen die port forwarden dan kan dat niet en vallen ze terug op ipv4. Andersom proberen is een ramp.
Ziggo lijkt zo weinig mogelijk Full stack te willen leveren. Blijkbaar willen ze van de ipv4 adressen af omdat die op zijn of bijna op.

Port forwarding op full stack kan ook genoeg problemen geven.

Ipv6 die je krijgt lijkt ook niet goed te zijn. Of kan minder dan je verwacht. Die netwerk taal is mij te lastig. Lees maar eens op het forum over /64 en dat soort issues.

Hij heeft een IPv6 compatible modem zo'n connectbox
Reputatie 5
Badge +2

@Dutch2005 bij mij ......

Dat kunnen twee types zijn. Nieuw Arris of oud Compal.
Omruilen zal dan niet zo makkelijk zijn.

Beide zullen moeilijk naar IPV6 gezet worden als dat al niet zo was. Ik begrijp niet waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. Ik begreep dat omschakeling in de planning zit bij Ziggo. Wanneer is de vraag.

Volhouden maar dan en success.

. Wanneer is de vraag.

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen denk ik...

Issue is gewoon dat 't vanuit Ziggo niet dringend is om 't te implementeren (hebben nog bulk aan public IPv4 over).

@Mark Ziggo
Wellicht handig dat de handleiding ook dummy-proof voor de rest gemaakt wordt? (zowel IPv6 --> IPv4 & IPv4 --> IPv6)Zodat jij hier niet steeds de requests om 't forum over krijgt?

Mijn inziens zou de klantenservice 1e aanspreekpunt moeten zijn, niet jij omdat ze.... ..... zijn bij de klanten service...
Reputatie 5
Badge +2

. Wanneer is de vraag.

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen denk ik...

Issue is gewoon dat 't vanuit Ziggo niet dringend is om 't te implementeren (hebben nog bulk aan public IPv4 over).

@Mark Ziggo
Wellicht handig dat de handleiding ook dummy-proof voor de rest gemaakt wordt? (zowel IPv6 --> IPv4 & IPv4 --> IPv6)Zodat jij hier niet steeds de requests om 't forum over krijgt?

Mijn inziens zou de klantenservice 1e aanspreekpunt moeten zijn, niet jij omdat ze.... ..... zijn bij de klanten service...

Zo iets zal het zijn. Als pasen en pinksteren op 1 dag valt en die dag een dinsdag is.
Ik zie mij niet als aanspreek punt. Probeer te helpen als het kan. Hoop dat dat ook gebeurd als ik een issue heb.

Maar een aantal info pagina's zou helpen.

Reageer