Full Dual-Stack op Ziggo ConnectBox

Toon eerste bericht

129 Reacties

@bloemen64
"Ik heb nergens last van nu en ben op de toekomst voorbereid. Wanneer die ook komt bij Ziggo."
Ok je probleem is dus opgelost.
Hoe ging dat?
Je schreef nl eerder:
"Ik wil best wel wat uitproberen. Heb vanmorgen de modem van de stroom gehaald en opnieuw opgestart. dat had geen resultaat. Zelfde melding."

"Lees onderstaande forum entry eens. Misschien valt er bij jou ook iets aantepassen door Mark? (Ook al gaat het over de Compal versie)
https://community.ziggo.nl/aankomende-testen-149/dualstack-ipv6-ipv4-compal-modem-27011"

Die ken ik. Heeft geen betekenis voor mij, want heb geen ConnectBox.
Dat liet ik je al weten. Lees je wel goed?

"Deze test heb je waarschijnlijk gemist:
https://community.ziggo.nl/aankomende-testen-149/testers-gezocht-ipv6-op-de-technicolor-tc7210-21146"
Ik ken de aankondiging van deze test.

Gr Han
Hoi @timsnoek7, ik vind ook dat wij (Ziggo) hier een hele arbitraire scheiding in maken zoals jij nu ook merkt met de vergelijking tussen je eigen abonnement en die van je vader. Het zit zo:

In fUPC gebied: afhankelijk van je modem is er alleen een IPv4 of een IPv6 DS-lite profiel mogelijk
In fZiggo gebied: afhankelijk van je modem én de startdatum van je internet abonnement kun je een IPv4, IPv6 DS-lite of Full-DS IPv4+IPv6 profiel krijgen

Hoezo de startdatum?
Vraag me niet waarom, maar abonnee's die ná april 2017 internetklant zijn geworden krijgen standaard een DS-lite profiel terwijl internetklanten van voor april 2017 standaard Full-DS krijgen. Dat verklaart waarschijnlijk waarom het modem bij je vader wél Full-DS krijgt en op jouw abonnement DS-lite.

@Mark Ziggo Dit verklaart een hoop, echter roept het toch ook een vraag op. even wat achtergrond informatie. voor feb-2018 woonde ik in een ander huis, en ook daar al geprobeerd om Full- dualstack werkend te krijgen, echter nooit gelukt vanwege de ConnectBox Compal. Een Ziggo medewerker heeft toen tegen mij gezegd dat ik het nieuwe modem nodig heb, met dat nieuwe modem moet het gaan werken. Ik vertelde dat ik in maart-2018 ga verhuizen en of ik dan een nieuw modem kan krijgen, dit was echter niet mogelijk omdat mijn huidige modem nog prima werkte. Hij heeft mij toen het advies gegeven (en ook geholpen daarbij), om het huidige abonnement op te zeggen en op mijn nieuwe adres een nieuw Ziggo abonnement af te sluiten. Met deze actie zou ik een nieuw modem krijgen en daarbij dus ook full-Dualstack functionaliteit. Echter lees ik nu dat mijn abonnement te "nieuw" is waardoor ik hier geen gebruik van kan maken.

is het mogelijk dat mijn "profiel" word aangepast zodat ik toch van deze functionaliteit gebruik kan maken? ik ben immers al veel langer klant, en op advies van een ziggo medewerker mijn vorige abonnement opgezegd en opnieuw lid geworden op het nieuwe adres. Wellicht mijn vorige klant profiel weer actief maken en verhuizing doorvoeren? ik roep maar wat....

PS. hartstikke bedankt voor alle reactie en het meedenken!
Reputatie 6
Badge +4
@bloemen64
"Ik heb nergens last van nu en ben op de toekomst voorbereid. Wanneer die ook komt bij Ziggo."
Ok je probleem is dus opgelost.
Hoe ging dat?
Je schreef nl eerder:
"Ik wil best wel wat uitproberen. Heb vanmorgen de modem van de stroom gehaald en opnieuw opgestart. dat had geen resultaat. Zelfde melding."

"Lees onderstaande forum entry eens. Misschien valt er bij jou ook iets aantepassen door Mark? (Ook al gaat het over de Compal versie)
https://community.ziggo.nl/aankomende-testen-149/dualstack-ipv6-ipv4-compal-modem-27011"

Die ken ik. Heeft geen betekenis voor mij, want heb geen ConnectBox.
Dat liet ik je al weten. Lees je wel goed?

"Deze test heb je waarschijnlijk gemist:
https://community.ziggo.nl/aankomende-testen-149/testers-gezocht-ipv6-op-de-technicolor-tc7210-21146"
Ik ken de aankondiging van deze test.

Gr Han

Over "Hoe ging dat?"
Ziggo moderator zag mijn opmerkingen in het forum dat mijn TC erg traag was als je de modem pagina oproept. En de telefoon verbinding valt afentoe weg na 14 dagen gebruik. Restart helpt maar is iedere paar weken nodig. Mocht hem ruilen voor CB. Na 3 dagen in huis. Was niet aangemeld. Heb dat zelf gedaan. Best wel goed. Jammer van het niet aangemeld zijn.

Over "mijn idee dat je een Connectbox hebt".
Klopt, is fout heb je met "timsnoek" verwisseld.

Ik lees erg goed normaal. En door jou opmerkingen te lezen krijg is een gevoel van frustratie. Doe dat tegen Ziggo niet tegen mij.

Ik heb nog een aantal ipv6 test pagina's gecheckt en ze melden allemaal dat er niets mis is behalve dat ICMP gefilterd wordt. Heb de firewall voor ipv6 in het modem uit gezet maar de melding blijft.

@bloemen64
Sorry voor mijn opmerking over het lezen.

ICMP Filtered in de IPv6 test wil zeggen dat er geen response komt op een ping
naar het IPv6 address. Dat mag en is geen probleem.
Is vermoedelijk zo ingesteld in de IPv6 Firewall.
Kun je testen door die kort (!) uit te zetten.
Voor de veiligheid moet ie natuurlijk aan blijven!

De test toont aan dat je ConnectBox goed on line is.
Prima dus.
Snap helaas je probleemstelling niet meer.
Help me het beter te begrijpen:
wat gaat er nog mis?

Gr Han
Bij nader inzien.

Bedoel je dat de foutmelding in je plaatje er nog steeds is,
terwijl je prima on line bent?
Dat heb ik hier nog eens toegevoegd.

Als dit het enige probleem is, dan geen zorgen lijkt me.
Als de boel verder goed functioneert, is die melding raar en niet netjes, dat wel.
Laten we het dan maar als een schoonheidsfoutje opvatten.

Gr Han
Reputatie 6
Badge +4
Bij nader inzien.

Bedoel je dat de foutmelding in je plaatje er nog steeds is,
terwijl je prima on line bent?
Dat heb ik hier nog eens toegevoegd.

Als dit het enige probleem is, dan geen zorgen lijkt me.
Als de boel verder goed functioneert, is die melding raar en niet netjes, dat wel.
Laten we het dan maar als een schoonheidsfoutje opvatten.

Gr Han

Zo zit het precies. Ik merk geen problemen met ipv6 zoals ingesteld in het modem.
Ook de test pagina's die ik geprobeerd heb laten geen serieuze issues zien.
Het enige dat niet werkt is de diagnose tool in de ConnectBox. Daar zei ik al vanaf het begin dat daar een issue mee is. Het maakt niet uit of ik de ipv6 firewall in het modem uitzet of aan laat staan.

Uiteindelijk weet ik nu dat ik een CB heb met full stack en alles verder lijkt te werken op enkele software issues na die geen probleem vormen voor het normale gebruik.

Waarom sommige mensen met dezelfde CB DS-Lite hebben is ook duidelijk geworden. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Dat is dan iest tussen Ziggo en de klant.
Heb volgens mij ook dualstack. Ik krijg alleen portforwarding nog niet aan de praat om mijn Synology NAS te kunnen bereiken. Heeft iemand een idee hoe dat werkt met Dualstack?
Reputatie 6
Badge +4
Heb volgens mij ook dualstack. Ik krijg alleen portforwarding nog niet aan de praat om mijn Synology NAS te kunnen bereiken. Heeft iemand een idee hoe dat werkt met Dualstack?
Er is volgens mij geen verschil. Ik heb ook een Synology NAS en gebruik quickconnect. Nergens last van. De quickconnect lijkt alles te hebben "geregeld" voor mij. Moet je wel even aanmelden via je NAS.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/cloud_set_up_quickconnect

Dit onderdeel past niet in dit forum. Als je meer vragen hebt dan kun je me een prive bericht sturen. Lijkt me beter dan hier verder op in te gaan in dit forum.

Gr,
Frederik.
@bloemen64
Hallo Frederik,

Mooi dat het goed werkt.
Aan je reaktie op de vraag van FredMS, merk ik dat
'goed' hier geen loze kreet is.
Je NAS is immers ook al netjes opgenomen in het netwerk.

Denk dat je hem beter verder op weg kunt helpen, dan ik.
Je zou hem nog kunnen vragen of hij ook die rare melding heeft.

Succes verder,

Han
Hallo Frederik, THNX! Heb inmiddels de portforwarding via de NAS doorgezet en die staan nu ook in de Arris maar op het door ziggo opgegeven IPv4 adres kan ik de NAS niet bereiken. Enig idee wat ik vergeet?
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Frederik, THNX! Heb inmiddels de portforwarding via de NAS doorgezet en die staan nu ook in de Arris maar op het door ziggo opgegeven IPv4 adres kan ik de NAS niet bereiken. Enig idee wat ik vergeet?

Ik zal vanavond thuis even kijken. Ik gebruik de link die je via quickconnect krijgt. Daar staat geen ip adres in. Alleen een naam. Aangezien je ip adres nogal eens veranderd heb je niets aan dat adres. Mischien is dat ook wel gebeurd nu.

Om toch nog bij het onderwerp te blijven. Wil je de diagnose test ook eens uitvoeren in je modem en kijken of je ook een foutmelding krijgt (geen internet verbinding)?
Dan weet ik of het iets in mijn modem is of in de software zit.

Dit lijkt allemaal ok op wat gezeur over wifi en afstanden na. Ik probeer in te loggen met het ipadres :5001 en via de DSfile-app beide lukt niet. Strange..........
@bloemen64 @FredMS
Bij de Ipv6 test heeft Frederik ICMP: Filtered
niks mee aan de hand.
Fred heeft: ICMP: Reachable
ook goed.
Wel een verschil.
Is op zich niks om je zorgen over te maken.

En dan nog het verschil tussen die diagnose pagina's.
Fred heeft ook andere meldingen, die wel terecht zullen zijn.
Blijft dan de rare melding van Frederik weg?

Hard en software versie zijn bij jullie gelijk.
Een solide verklaring voor dit alles zal moeilijk kunnen worden gegeven.

@FredMS
Frederik maakt gebruik van Synology DDNS.
Heb zelf geen Synology maar herinner zoiets.
Kennelijk is het externe IPv4 Ip daar al 'by name' bekend.

Met het externe Ip moet het ook kunnen. Nadeel is dat dit
onopgemerkt kan veranderen. Met DDNS heb je daar geen last van.

Dit is het complete overzicht van het port gebruik.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_network_ports_are_used_by_Synology_services
Bij DS-File staan verschillde opties afh van de versie van DSM.
5001 kan de goede port zijn (is voor https, dus veiliger dan 5000 = http)
Is de Forward ok?

Meer kan ik er niet over zeggen.

Gr Han
Reputatie 6
Badge +4
Dit lijkt allemaal ok op wat gezeur over wifi en afstanden na. Ik probeer in te loggen met het ipadres :5001 en via de DSfile-app beide lukt niet. Strange..........

Probeer je vanuit huis de NAS te bereiken of extern. "Thuis" connect je gewoon naar je ip adres van je NAS. De poort (5000 of 5001) wordt zelf gevonden. Via extern heb ik gemerkt dat de port-forwarding via UPnP poort 5001 van je NAS niet op de externe poort 5001 mapped. Ik kan nu niet zien welke maar kijk maar eens bij UPNP. Daar staan de poorten zoals ze vanaf extern gebruikt moeten worden.

On topic:
Uit jou screenshots zie ik dat de diagnose ook de verbinding naar je telefoon checkt. Ik ging ervan uit dat alles vanuit het modem gedaan werd.
Aangezien ik via de Wifi van mijn Asus router connect en dan bedraad naar het modem verder ga kan het zijn dat mijn Asus iets tegenhoud. Die staat als AccessPoint ingesteld. Alles zou er gewoon doorheen moeten gaan zonder filtering. Maar je weet maar nooit of dat ook bij ipv6 zo is zonder iets in te stellen. Heb daar tot nu toe geen aandacht aan besteed.

Zal vanavond thuis eens direct met de CB connecten. En dan nog eens de diagnose checken.
De diagnose software lijkt geen issue te zijn omdat het bij jou wel werkt.
Inloggen op de NAS vanaf de interne wifi via het interne ip is geen probleem. Van buitenaf kom ik er met het IPv4 adres nog niet in. Ook met het IPv6 adres niet. Wel lukt het via DDNS, waaraan hetzelfde ip is gekoppeld, in te loggen van buitenaf. Ik ben het ff kwijt hoor.
Reputatie 6
Badge +4
Inloggen op de NAS vanaf de interne wifi via het interne ip is geen probleem. Van buitenaf kom ik er met het IPv4 adres nog niet in. Ook met het IPv6 adres niet. Wel lukt het via DDNS, waaraan hetzelfde ip is gekoppeld, in te loggen van buitenaf. Ik ben het ff kwijt hoor.
Mijn NAS is wakker geworden en heb gecheckt hoe ik erbij kan. Via poort 50625. Dat zal bij jou een ander adres en mogelijk ook een andere poort zijn.
https://[ip adres]:50625 werkt bij mij.
Ik zie wel dat alles op mijn NAS een ipv6 adres heeft gekregen. ipv4 lijkt verdwenen. De DDNS link is ook een ipv6 versie geworden. Ik kan er echter van buiten via ipv4 gewoon bij.

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb gisteren avond geprobeerd om de forwarding adressen te vinden. Dat is een ramp in het modem.
De ene keer zie ik ze de andere keer niet. Als ik ze zie dan zijn de NAS adressen inderdaad op een ander poort nummer gelegd dan de oorspronkelijke poort.

Waarom het met DDNS wel werkt en via je ip adres niet kan alleen aan de connectie liggen. Als je "http://" gebruikt dan gebruik je port 5000 op de NAS. Bij "https://" gebruik je poort 5001.
Misschien dat het daar aan ligt. Anders zou ik het niet weten.

On topic:
Ik heb een directe Wifi verbinding gemaakt met de CB. Diagnose resultaat is precies gelijk aan wat ik had.
Er lijkt toch een verschil te zitten in de setup in het Ziggo network voor onze twee modems.
@bloemen64
Fred plaatste al een screenshot van de ipv6 test. Zie eerder.

Nadat ik die zag, wees ik op het verschil bij ICMP tussen die van hem en jou.

Gr Han
Reputatie 6
Badge +4
@bloemen64
Fred plaatste al een screenshot van de ipv6 test. Zie eerder.

Nadat ik die zag, wees ik op het verschil bij ICMP tussen die van hem en jou.

Gr Han

Zag ik net te laat. Heb daarna de vraag weggehaald in mijn post. Zoals je kunt zien. Intussen heb jij gereageerd. Fred heeft inderdaad een 100% score. Ik niet. Zou nu niet meer weten wat er voor verschil kan zijn. Op die ICMP heb ik geen invloed denk ik. Alles wat ik kon doen heb ik gedaan.
De diagnose lijkt nog een beetje buggie. Fred krijgt twee keer dezelfde tip. Bij mij is het balletje met de fout melding zonder nummer.
Waarschijnlijk met een volgende software update opgelost.
Ja ik zou er ook zo over denken.

Hoop dat Fred zijn Synology onder controle heeft gekregen.

Je zou in de verleiding kunnen komen, te denken dat de ConnecBox
met Dual Stack de veroorzaker is van het probleem van Fred.

Daarom is het mooi dat jij in de buurt bent, met een zeer vergelijkbare situatie, die
goed werkt.

Gr Han
Uiteindelijk werkt alles nu 🙂 Handmatig, zonder UPNP de poorten geforeward en vooral lang wachten totdat de Arris of de Synology ook alles 'oppakt' en gaat syncen maar nu werkt alles weer. Agenda, Contacten etc.etc. op mobiel en ook toegang via IP adres van de router werkt weer. Dit lukt alleen via poort 5000 raar genoeg maar in de Synology schakelt ie zelf door https 5001. Dank voor de reacties!
@FredMS @bloemen64
Mooi, Fred.
Succes verder voor jullie allebei, Han
Reputatie 6
Badge +4
Uiteindelijk werkt alles nu 🙂 Handmatig, zonder UPNP de poorten geforeward en vooral lang wachten totdat de Arris of de Synology ook alles 'oppakt' en gaat syncen maar nu werkt alles weer. Agenda, Contacten etc.etc. op mobiel en ook toegang via IP adres van de router werkt weer. Dit lukt alleen via poort 5000 raar genoeg maar in de Synology schakelt ie zelf door https 5001. Dank voor de reacties!
Ggd. Als het maar weer werkt. Voordat de wijzigingen doorgevoerd zijn kan inderdaad even duren. Gisterenavond zag ik nog maar 1 port forward in de CB. Was bang dat ze allemaal weg waren. Na herstarten waren ze terug. Al die wijzigingen kosten tijd. Meer tijd dan we de software geven. Geduld is een schone zaak.

Ik zag vanmorgen dat Markziggo een nieuwe topic had aangemaakt met het juiste onderwerp. Ik had verwacht dit NAS onderwerp daar terug te vinden maar hij heeft de nieuwe gesloten omdat we hier lekker "verkeerd" bezig waren. 😎 😎
Reputatie 6
Badge +4
Op de een of andere manier zit er toch iets niet lekker met de port forwarding. Op mijn telefoon en laptop kan ik mijn energie meter extern uitlezen. Via 4G niet. Op mijn werkt lukte dat vroeger ook. Nu ook niet meer. Bij Beeclear zelf kan ik via hun extern gemapte poort nog steeds op mijn werk de energie meter van hun uitlezen. Het lijkt er een beetje op dat je via ipv6 van buiten verbind met het modem. De energie meter heeft alleen een ipv4 adres. Die kan ik niet via ipv4 extern bereiken. Misschien is dit gerelateerd aan mijn ICMP issue.
Zal toch eens een helpdesk ticket insturen.
@bloemen64
Wat ik zag dat de BeeClear en Web Server aan boord heeft die
je binnen je LAN bv kunt bereiken via:
http://intern_ip/

Als je dit van buiten je LAN wil dan is dit nodig:
- BeeClear een vast intern Ip geven
- externe port 80 Forwarden naar port 80 van dat Ip
Dan gaat:
http://je_externe_ipv4_ip/
werken.

Of het laatste lukt binnen je LAN hangt af
van of je Router een Local Loop Back heeft.
Wat hoe dan ook thuis moet lukken is:
- telefoon: Wifi uit, zodat ie 4G gaat doen
- dan: http://je_externe_ipv4_ip/

Gr Han

Reageer