Markman

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Fors snelheidsverlies Connect Box met VPN

Beste forumgebruikers,

Ik ben me bewust dat een VPN verbinding forse consequenties kan hebben voor je internetsnelheid, dat voorop gesteld. Maar sinds ik een Connect Box heb behaal ik:


  • Met VPN uitgeschakeld (Private Internet Acces): 120/150Mbit down en 10/15Mbit up
(Voorheen met de Technicolor TC7200 was dit nog 180/200Mbit down en 15/20Mbit up. Dus ook zonder VPN heeft de Connect Box een verlies van circa 30 tot 50 Mbit downstream, ten opzichte van mijn vorige Technicolor modem).


  • Met VPN ingeschakeld (Private Internet Acces): 15/20Mbit down en 5 Mbit up . Dat is wel een erg fors verlies.

Mijn vraag is of de met name de downstreamsnelheid verbeterd kan worden door een “bepaalde instelling”? Ik heb wat eerdere topics over trage VPN verbindingen gelezen. De oplossing kwam ik niet tegen. Wel een vragenlijstje (ziet vette tekst hieronder) dat van belang kan zijn om mij eventueel van dienst te kunnen zijn. Zie hieronder:

1. Sinds wanneer speelt het probleem?
Vanaf het moment dat de Connect Box werd geleverd vorige week.
2. Welk type vpn wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN,L2TP/IPSec)
OpenVPN
3. Kan er wel een tunnel worden opgezet?
Ja
4. Welke MTU size wordt er gebruikt?
Geen idee. Hoe kom ik hier achter?
5. Welke codering wordt er gebruikt?
AES128
6. Welke verificatie wordt er gebruikt?
Ik weet niet zeker wat hiermee bedoeld wordt: SHA1 of SHA256?
7. Welke vpnclient wordt er gebruikt?
Client van Private Internet Acces onder Windows XP
8. Is er een test account beschikbaar?
Nee
9. Wordt de verbinding via wifi of bedraad internet opgezet?
Bedraad

Wie is bereid om in deze voor mij duistere materie wat licht te scheppen? Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet
82 Reacties 82
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Beste Markman Misschien spelen er wel meerdere zaken door elkaar. Ten eerste hoort je connectbox je gewoon het abonnement te leveren, waarvoor je betaalt, dus 200/20. De connectboxen zijn gevoeliger voor storingen dan de TC heb ik begrepen.
Hoe ziet de Ziggo- aansluiting eruit? Wat voor waarden vind je in het modem zelf? Kijken we daarna verder.

En euh.. off topic, maar Windows XP? Ik zou serieus overwegen dat te upgraden.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hoi Markman Ik heb exact hetzelfde probleem, heb ook een Connect Box gekregen en PIA als provider, zonder VPN haal ik 100/10 (XXL abbo) en met VPN 40/8
Weet je wel zeker dat je OpenVPN gebruikt, ik kan via de client voor Windows dit niet zien.
Heb je dit geinstalleerd volgens onderstaande link?

https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/guides/desktop/windows/windows-openvpn-setup-2
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
efok wrote:
Beste Markman Misschien spelen er wel meerdere zaken door elkaar. Ten eerste hoort je connectbox je gewoon het abonnement te leveren, waarvoor je betaalt, dus 200/20. De connectboxen zijn gevoeliger voor storingen dan de TC heb ik begrepen.
Hoe ziet de Ziggo- aansluiting eruit? Wat voor waarden vind je in het modem zelf? Kijken we daarna verder.

En EUR off topic, maar Windows XP? Ik zou serieus overwegen dat te upgraden.


Die 200/20 zonder VPN haal ik dus bij lange na niet. Kun je iets specifieker zijn over de waarden die je wilt weten, dus welke? Dan reageer ik in de loop van morgen. Geniet van je zaterdagavond zou ik zeggen.

@mguzz. Ik heb zowel de client gebruikt die PIA ter beschikking stelt, als de OpenVPN client (onder jouw link) met de vpn configfiles van PIA. Dat laatste is qua snelheid in mijn geval nog dramatischer. De genoemde snelheden (15/20 down en 5 up) behaal ik met de client van PIA zelf. Ook voor jou: fijne zaterdagavond.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Markman login met je browser in op http://192.168.178.1

Ik heb zelf geen connectbox, dus ken het menu niet precies, maar daarmee kijk je "in het modem" en kun je onder de geavanceerde opties ergens uitlezen hoe het met de connectie van het modem gesteld is.
Je vindt daar schermen met de "downstream" en "upstream" waarden. Kun je daar eens plaatjes van plaatsen?
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
efok

Dank voor je reactie. Morgen post ik een screenshotje plus wat overige gegevens over de aansluitingen in mijn netwerk.
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
efok

Bijgaand wat meer informatie plus wat screenshots.

Ik heb 3 apparaten opgenomen in mijn netwerk:
1 computer via een bekabelde verbinding op ip adres: 192.168.178.10
1 android tv box via een bekabelde verbinding op ip adres: 192.168.178.11
1 smartphone op wifiband 5Ghs en ip adres: 192.168.178.12

Ik gebruik het IPv4 protocol. De ip adressen zijn statisch, dwz via opties op de modempagina zijn de ip adresen gereserveerd op basis van het mac adres. Elke apparaat behoudt hierdoor zijn eigen ip adres. De MTU size, mocht die van belang zijn, staat ingesteld op 1500. Mocht je meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dat graag van je.

Zie verder onderstaande screenshots.

Downstream informatie Router




Upstream informatie Router


Algemene informatie Router



Netwerkhistorie



Speedtest
Met VPN ingeschakeld. De uploadsnelheid is momenteel prima.


Met VPN uitgeschakeld zijn de snelheden momenteel prima.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Die screenshots van je downstream zien er keurig uit. Upstream geeft kanaal 4 wel issues. Misschien kan ArChie.DVB daar iets meer over zeggen. Die ziet goed in de docsis- techniek. Desalniettemin haal je zonder VPN wel gewoon je snelheden, gelukkig.

met VPN keldert je download wel fors ja. Openvpn maakt gebruik van encryptie en dat kost processorkracht en je levert altijd snelheid in. Wat haalde je met je Technicolor dan? Eventueel kun je het eens testen met een andere VPN provider freevpn.se. Gratis en zonder account aan te maken.
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
efok

Met de Technicolor haalde ik max 60Mbit. Zelfs mijn Andoidbox in de woonkamer is momenteel sneller (circa 35Mbit) . Het lijkt mij dus niet alleen iets met het versleutelen te maken te hebben, gezien de lowbudget cpu in die Android doos.


Testje met gratis vpn dienst doe ik zsm.
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ik zie dat ik een screenshot voor mijn downstream heb gemist. Ik moest nog verder naar beneden scrollen op de modempagina. Nogal wat Pre Reed errors en op kanaal 7 wat Post Reed errors, Geen idee wat dit is.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Het hangt er een beetje vanaf wanneer de laatste reset van je modem is geweest, maar dit zijn prima waarden. Grof gezegd Pre Reed errors zijn fouten in pakketten die bij je modem aankomen, Post Reed errors zijn foutjes die het modem niet kan herstellen. Het is foutcorrectie die digitaal heel veel wordt toegepast.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Hou er rekening mee dat je bij pia afhankelijk bent van hun snelheid en niet die van je abbo.
Zelfde topic is al vaker voorbijgekomen en pia levert (net als anderen) niet altijd de max snelheid.
Huidige snelheid :

  • PrivateInternetAccess (51.76 Mbits/s)

Hier een overzicht van de snelheden van verschillende vpn providers (wordt dagelijks bijgewerkt)
https://www.bestvpn.com/guides/vpn-speed-tests/
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Nick999 wrote:
Hou er rekening mee dat je bij pia afhankelijk bent van hun snelheid en niet die van je abbo.
Zelfde topic is al vaker voorbijgekomen en pia levert (net als anderen) niet altijd de max snelheid.
Huidige snelheid :

  • PrivateInternetAccess (51.76 Mbits/s)
Hier een overzicht van de snelheden van verschillende vpn providers (wordt dagelijks bijgewerkt)
https://www.bestvpn.com/guides/vpn-speed-tests/

Dat ik mijn DL snelheid van 200MB niet haal, begrijp ik. Maar 20Mbit van de momenteel 51.76 Mbit (PIA snelheid) dat is een stevig verlies.
erikj

Level 3
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Markman,
Heb je nog wat kunnen doen om de VPN DL snelheid te verbeteren? Jouw situatie is herkenbaar. Ben onlangs van modem veranderd (Cisco naar Connectbox) en mijn VPN snelheid (OpenVPN) is ook flink naar beneden gegaan.
Markman
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
erikj
Nee, afgaande op de adviezen hierboven, was alles okay dus ik heb verder niets getweakd. Op mijn Android box haal ik ongeveer 30-35Mbit. Dat is toereikend. De Belgische server van PIA is meestal wat sneller dan de Nederlandse. Op mijn Windows (XP) pc is de snelheid dermate laag/problematisch dat de VPN vaak uitgeschakeld staat. Maar dat zou ook aan de PIA client kunnen liggen. Er staat een Windows upgrade gepland binnen enkele weken. Dan verwacht ik beter snelheden.
fuzzyduck

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds ik de Connectbox heb idem voor NordVPN. Snelheid fors gekelderd. Ik haal bij lange na niet wat ik voorheen haalde(bridge glasvezelmodem). Ik mag blij zijn met de helft van mn NordVPN abbo, maar dat is zeker lang niet altijd het geval.

Het ligt niet aan de encryptie CPU (ddwrt op Linksys WRT3200ACM), want die is ongewijzigd. Netwerk is bekabeld.

Het moet toch echt zitten in de Connectbox (Bridge modus).

DDWRT connectie MTU staat op AUTO.

De openVPN verbinding(conform tutorial NordVPN)
tun-mtu 1500
tun-mtu-extra 32
mssfix 1450
erikj

Level 3
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Heren, Ter info. Had een Connectbox en inmiddels Cisco modem weer teruggeplaats via Ziggo medewerker en mijn NordVPN OpenVPN verbinding is nu weer stabiel(er) dan met de Connectbox. Ook geen 'AEAD Decrypt error: bad packet ID' meldingen meer. Dus de Connectbox lijkt toch niet goed overweg te kunnen met UDP VPN verbindingen.
fuzzyduck

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
erikj wrote:
Heren, Ter info. Had een Connectbox en inmiddels Cisco modem weer teruggeplaats via Ziggo medewerker en mijn NordVPN OpenVPN verbinding is nu weer stabiel(er) dan met de Connectbox. Ook geen 'AEAD Decrypt error: bad packet ID' meldingen meer. Dus de Connectbox lijkt toch niet goed overweg te kunnen met UDP VPN verbindingen.


erikj Welke type Cisco is dat?

Mag ik een PM van een Ziggo medewerker/forum beheerder? Ik wil over een oplossing praten. Bijvoorbeeld Kim Ziggo ?
erikj

Level 3
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
fuzzyduck Het gaat om een Cisco EPC3925. Ga overigens nog wel contact opnemen met Ziggo om mijn resultaat te bespreken.
ariendg

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dezelfde ervaring na het recent aansluiten van mijn Connect Box. Het zou allemaal sneller worden. Dit valt ook vies tegen.
Onacceptabele situatie verkregen voor mijn zakelijke Windows VPN. Geen PIA in mijn geval maar een simpele pptp vpn die nog wel werkt maar waar de upload snelheid flink verminderd is.

Ik zou graag contact hebben met een ziggo medewerker over het aansluiten van mijn oude Ubee modem want deze werkt nu niet meer helaas. Aanlsuiten geeft een 198.19.176.x wan adres en daardoor geen verbinding.

Uitgelicht topic