Vraag

Fors snelheidsverlies Connect Box met VPN

• 13 oktober 2018
  • 65 Reacties
  • 2511x Bekeken

Toon eerste bericht

65 Reacties

Reputatie 7
Jammer dat @Knakworst zich steeds richt tot moderators maar goed ik zal nog een x reageren en hier blijft het dan ook bij aangezien ik me afvroeg of er nog meer mensen zijn met bovenstaand probleem zich zouden willen melden hetgeen nauwelijks gebeurt.

Snelheidsverlies met VPN:

Router: Arris Connectbox
Provider: PIA en 2 proefabbo's van andere providers (ligt dus niet aan de provider)
Protocol: UDP/TCP maakt qua snelheid niet uit, blijft dramatisch slecht

Snelheid getest bij een vriend met PIA als provider met ander modem en provider, nauwelijks verlies.

Ik lees dat hier mensen zijn die de CB in bridge hebben gezet en dat de snelheidsproblemen hierdoor zijn opgelost.

Ik zit er ook over te denken om dit maar te gaan doen ondanks de extra kosten die je moet maken wat ik wel erg jammer vind en onnodig
Reputatie 7
Ik heb alle klachten uit dit topic verzameld en doorgezet voor verder onderzoek. Zoals gezegd konden we dit probleem destijds niet reproduceren, maar de toevoegingen van @Knakworst over de vele connecties bieden misschien een aanknopingspunt.

In afwachting van reactie, ik houd jullie op de hoogte.
@iMark Hoi Mark. Zoals gezegd had ik tot een paar dagen geleden niet deze snelheidsproblemen. Op dezelfde PC, met dezelfde VPN, en dezelfde instellingen. Dus nee, het ligt niet aan de VPN zelf. Het euvel zit 'm echt in het modem. Hardware of instellingen, wie zal het zeggen? Maar met de oude Cisco gaat het wel goed, op dezelfde lijn.

@mguzz Inderdaad is het zwaar te verkroppen dat ik een dure router zou moeten kopen om dit probleem de baas te worden icm deze Arris Connectbox. Omdat de Cisco het dus wel doet.

@Mark Ziggo Bedankt voor het terugplaatsen van de berichten. Ik zou graag mijn Cisco weer in gebruik nemen. Ik vind het heel vervelend om dan mijn telefonische bereikbaarheid af en toe te verliezen, maar deze dramatische achteruitgang van internetperformance is geen optie zo. Als ik moet kiezen tussen twee kwaden, dan liever het oude kwaad. Ik hoor graag of ik gewoon mijn modem weer kan omwisselen en wat ik met de Connextbox moet doen.
Reputatie 5
Badge +7
Kan de Connectbox niet gewoon stuk zijn? Wij hebben veel betere prestaties sinds de Cisco EPC 3925 is vervangen is door een Connectbox.
Ik heb maar één ConnectBox dus dat kan ik niet testen. Het lijkt me overigens sterk dat een defect zich zo zou manifesteren. @iMark hoe bedoel je dat je nu veel betere prestaties hebt? Ik gebruik namelijk bijvoorbeeld de Wifi zelden. Alles gaat bekabeld.
@Mark Ziggo Hallo. Leuk om je net even gesproken te hebben. Ik heb mijn ConnectBox terug omgeruild voor de oude Cisco. Meteen wat testjes gedraaid. Onder UDP kan ik nu weer op fatsoenlijke snelheid downloaden. 400 á 500 connecties open op momenten en geen inkakkende snelheden. Tegelijkertijd een speedtest draaien geeft met ook daar resultaten die in lijn zijn met wat redelijkerwijs te verwachten is onder die omstandigheden.

Op het moment ook een kiestoon voor de telefonie. Hopelijk blijft dat zo.

Ook de user-interface van het modem is tijdens dit alles bruikbaar zonder veel lag.

Ik zal de ConnectBox bewaren zodat, mocht er een fix gevonden worden voor deze performance-bug, ik die kan testen.
Ik heb ook even onder TCP getest wat mijn resultaten zijn. Iets wat ik voorheen met de Cisco nooit heb geprobeerd. Wow, dat is echt verrassend. Precies het tegenovergestelde van de ConnectBox, alleen zo mogelijk nog dramatischer.

Onder TCP gaat het downloaden zeer traag. En een speedtest draaien resulteert in de downloadtest in amper 15 schokkerige Mbit, en een afgebroken uploadtest. Socket error. Want zodra de uploadtest loopt verbreekt de verbinding met de VPN. Meerdere keren getest. Meerdere keren verbinding verbroken. Oei.

Terug naar UDP. Wat met de ConnectBox geen succes was. Speedtest weer fatsoenlijk up en down, en de torrentclient doet het weer naar verwachting. Ook tegelijk.

Wellicht relevant om te vermelden ook, dat alle connecties die ik de afgelopen dagen heb genoemd puur over outbound gaan. Achter de VPN geen inbound connecties. Misschien is dat ook een aanknopingspunt.
Ik zit met hetzelfde probleem.
2 Dagen geleden geswitched naar een Connectbox (en Mediabox Next) in bridge modus.
Mijn setup is als volgt: Ziggo Connectbox verbonden met mijn tp-link router en dan via een switch bekabeld verbonden met mijn computer.
Het internet werkt prima met of zonder VPN, echter zodra ik een torrent aanzet (terwijl de VPN ook aanstaat) valt de snelheid naar onbruikbare snelheden.

Snelheden:
  • Zonder VPN en zonder torrents 250/25
  • Zonder VPN met torrents 250/25
  • Met VPN zonder torrents 250/25
  • Met VPN en torrents 11/25
Ik gebruik ook Private Internet Access. Voorheen nooit problemen gehad altijd een stabiele 220 tot 250mbit met of zonder VPN en Torrents.
Ik hoop dat er snel een oplossing/verklaring komt voor dit probleem.

Met vriendelijke groet,
Cesar
Reputatie 7
Helaas nog geen nieuws van onze techneuten die dit verder onderzoeken. Zodra ik iets weet horen jullie het.
Nu ben ik geen techneut, maar mijn VPN werkt nu wel naar behoren.

Ik had last van dezelfde problemen als hierboven, dus ik dacht: laat ik mijn oude router eens van zolder halen. De ConnectBox moest op afstand door Ziggo worden aangepast voordat ik de router in bridge kon zetten (als ik het goed begreep moest IPV4 worden aangezet en IPV6 uit). Vervolgens kon ik het modem in bridge zetten en mijn oude router gebruiken.

Nu kreeg ik op mijn vrije zaterdag het modem niet goed ingesteld (als iemand me kan helpen met de juiste DD-WRT instellingen dan hoor ik het graag) dus heb ik mijn CB weer aangezet (dus niet meer in bridge).

De VPN werkt nu weer als een zonnetje (PIA met OpenVPN instellingen in Ubuntu).

Dat lijkt mij dus een goede oplossing. PIA ondersteund sowieso geen IPV6, dus die leuke Dual Stack feature van de CB kun je net zo goed laten uitschakelen.
dus die leuke Dual Stack feature van de CB kun je net zo goed laten uitschakelen.
@wjvanr
Dat is niet correct geformuleerd. Vermoedelijk had je IPv6 DS-Lite (Dual Stack Lite). Was dat zo? Dan kan VPN inderdaad problemen geven. Overstap naar IPv4 helpt dan.

Met IPv6 Full Dual Stack op de Connectbox heb je geen last van problemen met VPN.
Reputatie 7
dus heb ik mijn CB weer aangezet (dus niet meer in bridge).

De VPN werkt nu weer als een zonnetje (PIA met OpenVPN instellingen in Ubuntu).

Vreemd, je laat je CB in bridge zetten en vervolgens weer terug en je VPN werkt weer goed?
Dan ga ik dat ook maar eens proberen, heb ook PIA OpenVPN in zowel W10 als Linux en UDP
@mguzz
Vreemd, je laat je CB in bridge zetten en vervolgens weer terug en je VPN werkt weer goed?
Vermoedelijk was het voor Bridge Mode IPv6 Ds-Lite en is het nu IPv4.
In fUPC kun je zelf switchen tussen IPv4 Router Mode en Bridge Mode, nadat DS-Lite is vervangen.
Zoiets, denk ik.
Reputatie 7
@mguzz

Vreemd, je laat je CB in bridge zetten en vervolgens weer terug en je VPN werkt weer goed?Vermoedelijk was het voor Bridge Mode IPv6 Ds-Lite en is het nu IPv4.

Zou kunnen, heb de mijne terug laten zetten naar IPv4 maar dat maakte niet uit
Ik ben aardig wat oplossingen tegengekomen waarbij VPN via IPv4 goed ging als vervanger van DS-Lite en niet via DS-Lite.
Vanuit de DS-Lite techniek, zoals ik die begrijp, snap ik dit niet.
Ik maak me hiermee uit de voeten: Zal wel iets braks zijn aan de DS-Lite Firmware.
Jouw ervaring is weer anders. Kan best.
Het blijft wat duister., allemaal.

Reageer