Vraag

Fors snelheidsverlies Connect Box met VPN

  • 13 oktober 2018
  • 65 Reacties
  • 4678x Bekeken

Reputatie 1
Beste forumgebruikers,

Ik ben me bewust dat een VPN verbinding forse consequenties kan hebben voor je internetsnelheid, dat voorop gesteld. Maar sinds ik een Connect Box heb behaal ik:

  • Met VPN uitgeschakeld (Private Internet Acces): 120/150Mbit down en 10/15Mbit up
(Voorheen met de Technicolor TC7200 was dit nog 180/200Mbit down en 15/20Mbit up. Dus ook zonder VPN heeft de Connect Box een verlies van circa 30 tot 50 Mbit downstream, ten opzichte van mijn vorige Technicolor modem).

  • Met VPN ingeschakeld (Private Internet Acces): 15/20Mbit down en 5 Mbit up . Dat is wel een erg fors verlies.
Mijn vraag is of de met name de downstreamsnelheid verbeterd kan worden door een “bepaalde instelling”? Ik heb wat eerdere topics over trage VPN verbindingen gelezen. De oplossing kwam ik niet tegen. Wel een vragenlijstje (ziet vette tekst hieronder) dat van belang kan zijn om mij eventueel van dienst te kunnen zijn. Zie hieronder:

1. Sinds wanneer speelt het probleem?
Vanaf het moment dat de Connect Box werd geleverd vorige week.
2. Welk type vpn wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN,L2TP/IPSec)
OpenVPN
3. Kan er wel een tunnel worden opgezet?
Ja
4. Welke MTU size wordt er gebruikt?
Geen idee. Hoe kom ik hier achter?
5. Welke codering wordt er gebruikt?
AES128
6. Welke verificatie wordt er gebruikt?
Ik weet niet zeker wat hiermee bedoeld wordt: SHA1 of SHA256?
7. Welke vpnclient wordt er gebruikt?
Client van Private Internet Acces onder Windows XP
8. Is er een test account beschikbaar?
Nee
9. Wordt de verbinding via wifi of bedraad internet opgezet?
Bedraad

Wie is bereid om in deze voor mij duistere materie wat licht te scheppen? Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet

65 Reacties

Beste @Markman Misschien spelen er wel meerdere zaken door elkaar. Ten eerste hoort je connectbox je gewoon het abonnement te leveren, waarvoor je betaalt, dus 200/20. De connectboxen zijn gevoeliger voor storingen dan de TC heb ik begrepen.
Hoe ziet de Ziggo- aansluiting eruit? Wat voor waarden vind je in het modem zelf? Kijken we daarna verder.

En euh.. off topic, maar Windows XP? Ik zou serieus overwegen dat te upgraden.
Reputatie 7
Hoi @Markman Ik heb exact hetzelfde probleem, heb ook een Connect Box gekregen en PIA als provider, zonder VPN haal ik 100/10 (XXL abbo) en met VPN 40/8
Weet je wel zeker dat je OpenVPN gebruikt, ik kan via de client voor Windows dit niet zien.
Heb je dit geinstalleerd volgens onderstaande link?

https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/guides/desktop/windows/windows-openvpn-setup-2
Reputatie 1
Beste @Markman Misschien spelen er wel meerdere zaken door elkaar. Ten eerste hoort je connectbox je gewoon het abonnement te leveren, waarvoor je betaalt, dus 200/20. De connectboxen zijn gevoeliger voor storingen dan de TC heb ik begrepen.
Hoe ziet de Ziggo- aansluiting eruit? Wat voor waarden vind je in het modem zelf? Kijken we daarna verder.

En EUR off topic, maar Windows XP? Ik zou serieus overwegen dat te upgraden.


Die 200/20 zonder VPN haal ik dus bij lange na niet. Kun je iets specifieker zijn over de waarden die je wilt weten, dus welke? Dan reageer ik in de loop van morgen. Geniet van je zaterdagavond zou ik zeggen.

@mguzz. Ik heb zowel de client gebruikt die PIA ter beschikking stelt, als de OpenVPN client (onder jouw link) met de vpn configfiles van PIA. Dat laatste is qua snelheid in mijn geval nog dramatischer. De genoemde snelheden (15/20 down en 5 up) behaal ik met de client van PIA zelf. Ook voor jou: fijne zaterdagavond.
@Markman login met je browser in op http://192.168.178.1

Ik heb zelf geen connectbox, dus ken het menu niet precies, maar daarmee kijk je "in het modem" en kun je onder de geavanceerde opties ergens uitlezen hoe het met de connectie van het modem gesteld is.
Je vindt daar schermen met de "downstream" en "upstream" waarden. Kun je daar eens plaatjes van plaatsen?
Reputatie 1
@efok

Dank voor je reactie. Morgen post ik een screenshotje plus wat overige gegevens over de aansluitingen in mijn netwerk.
Reputatie 1
@efok

Bijgaand wat meer informatie plus wat screenshots.

Ik heb 3 apparaten opgenomen in mijn netwerk:
1 computer via een bekabelde verbinding op ip adres: 192.168.178.10
1 android tv box via een bekabelde verbinding op ip adres: 192.168.178.11
1 smartphone op wifiband 5Ghs en ip adres: 192.168.178.12

Ik gebruik het IPv4 protocol. De ip adressen zijn statisch, dwz via opties op de modempagina zijn de ip adresen gereserveerd op basis van het mac adres. Elke apparaat behoudt hierdoor zijn eigen ip adres. De MTU size, mocht die van belang zijn, staat ingesteld op 1500. Mocht je meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dat graag van je.

Zie verder onderstaande screenshots.

Downstream informatie Router





Upstream informatie Router



Algemene informatie Router




Netwerkhistorie




Speedtest
Met VPN ingeschakeld. De uploadsnelheid is momenteel prima.



Met VPN uitgeschakeld zijn de snelheden momenteel prima.

Die screenshots van je downstream zien er keurig uit. Upstream geeft kanaal 4 wel issues. Misschien kan @ArChie.DVB daar iets meer over zeggen. Die ziet goed in de docsis- techniek. Desalniettemin haal je zonder VPN wel gewoon je snelheden, gelukkig.

met VPN keldert je download wel fors ja. Openvpn maakt gebruik van encryptie en dat kost processorkracht en je levert altijd snelheid in. Wat haalde je met je Technicolor dan? Eventueel kun je het eens testen met een andere VPN provider freevpn.se. Gratis en zonder account aan te maken.
Reputatie 1
@efok

Met de Technicolor haalde ik max 60Mbit. Zelfs mijn Andoidbox in de woonkamer is momenteel sneller (circa 35Mbit) . Het lijkt mij dus niet alleen iets met het versleutelen te maken te hebben, gezien de lowbudget cpu in die Android doos.


Testje met gratis vpn dienst doe ik zsm.
Reputatie 1
Ik zie dat ik een screenshot voor mijn downstream heb gemist. Ik moest nog verder naar beneden scrollen op de modempagina. Nogal wat Pre Reed errors en op kanaal 7 wat Post Reed errors, Geen idee wat dit is.

Reputatie 7
Badge +26
Het hangt er een beetje vanaf wanneer de laatste reset van je modem is geweest, maar dit zijn prima waarden. Grof gezegd Pre Reed errors zijn fouten in pakketten die bij je modem aankomen, Post Reed errors zijn foutjes die het modem niet kan herstellen. Het is foutcorrectie die digitaal heel veel wordt toegepast.
Reputatie 7
Badge +17
Hou er rekening mee dat je bij pia afhankelijk bent van hun snelheid en niet die van je abbo.
Zelfde topic is al vaker voorbijgekomen en pia levert (net als anderen) niet altijd de max snelheid.
Huidige snelheid :
  • PrivateInternetAccess (51.76 Mbits/s)
Hier een overzicht van de snelheden van verschillende vpn providers (wordt dagelijks bijgewerkt)
https://www.bestvpn.com/guides/vpn-speed-tests/
Reputatie 1
Hou er rekening mee dat je bij pia afhankelijk bent van hun snelheid en niet die van je abbo.
Zelfde topic is al vaker voorbijgekomen en pia levert (net als anderen) niet altijd de max snelheid.
Huidige snelheid :
  • PrivateInternetAccess (51.76 Mbits/s)
Hier een overzicht van de snelheden van verschillende vpn providers (wordt dagelijks bijgewerkt)
https://www.bestvpn.com/guides/vpn-speed-tests/

Dat ik mijn DL snelheid van 200MB niet haal, begrijp ik. Maar 20Mbit van de momenteel 51.76 Mbit (PIA snelheid) dat is een stevig verlies.
Beste @Markman,
Heb je nog wat kunnen doen om de VPN DL snelheid te verbeteren? Jouw situatie is herkenbaar. Ben onlangs van modem veranderd (Cisco naar Connectbox) en mijn VPN snelheid (OpenVPN) is ook flink naar beneden gegaan.
Reputatie 1
@erikj
Nee, afgaande op de adviezen hierboven, was alles okay dus ik heb verder niets getweakd. Op mijn Android box haal ik ongeveer 30-35Mbit. Dat is toereikend. De Belgische server van PIA is meestal wat sneller dan de Nederlandse. Op mijn Windows (XP) pc is de snelheid dermate laag/problematisch dat de VPN vaak uitgeschakeld staat. Maar dat zou ook aan de PIA client kunnen liggen. Er staat een Windows upgrade gepland binnen enkele weken. Dan verwacht ik beter snelheden.
Sinds ik de Connectbox heb idem voor NordVPN. Snelheid fors gekelderd. Ik haal bij lange na niet wat ik voorheen haalde(bridge glasvezelmodem). Ik mag blij zijn met de helft van mn NordVPN abbo, maar dat is zeker lang niet altijd het geval.

Het ligt niet aan de encryptie CPU (ddwrt op Linksys WRT3200ACM), want die is ongewijzigd. Netwerk is bekabeld.

Het moet toch echt zitten in de Connectbox (Bridge modus).

DDWRT connectie MTU staat op AUTO.

De openVPN verbinding(conform tutorial NordVPN)
tun-mtu 1500
tun-mtu-extra 32
mssfix 1450
Heren, Ter info. Had een Connectbox en inmiddels Cisco modem weer teruggeplaats via Ziggo medewerker en mijn NordVPN OpenVPN verbinding is nu weer stabiel(er) dan met de Connectbox. Ook geen 'AEAD Decrypt error: bad packet ID' meldingen meer. Dus de Connectbox lijkt toch niet goed overweg te kunnen met UDP VPN verbindingen.
Heren, Ter info. Had een Connectbox en inmiddels Cisco modem weer teruggeplaats via Ziggo medewerker en mijn NordVPN OpenVPN verbinding is nu weer stabiel(er) dan met de Connectbox. Ook geen 'AEAD Decrypt error: bad packet ID' meldingen meer. Dus de Connectbox lijkt toch niet goed overweg te kunnen met UDP VPN verbindingen.

@erikj Welke type Cisco is dat?

Mag ik een PM van een Ziggo medewerker/forum beheerder? Ik wil over een oplossing praten. Bijvoorbeeld @Kim Ziggo ?
@fuzzyduck Het gaat om een Cisco EPC3925. Ga overigens nog wel contact opnemen met Ziggo om mijn resultaat te bespreken.
Ik heb dezelfde ervaring na het recent aansluiten van mijn Connect Box. Het zou allemaal sneller worden. Dit valt ook vies tegen.
Onacceptabele situatie verkregen voor mijn zakelijke Windows VPN. Geen PIA in mijn geval maar een simpele pptp vpn die nog wel werkt maar waar de upload snelheid flink verminderd is.

Ik zou graag contact hebben met een ziggo medewerker over het aansluiten van mijn oude Ubee modem want deze werkt nu niet meer helaas. Aanlsuiten geeft een 198.19.176.x wan adres en daardoor geen verbinding.
Reputatie 7
Hoi allemaal, veel klachten over trage vpn verbindingen hier! De enige overéénkomst die ik tot nu toe zie is het modem: jullie hebben allemaal de Arris Connectbox. Verder lopen de protocollen, profielen en locaties sterk uitéén.

Ik heb helaas niet alle informatie over de gebruikte technieken van iedereen. Hoe meer info hoe beter! Zie bijvoorbeeld de vragen in het eerste bericht, maar ook speedtests met vpn vs zonder vpn, traceroutes met vpn vs zonder vpn.

We zullen dit probleem ook op kantoor proberen te reproduceren. Als het een probleem in het modem is zullen wij dat hier ook ervaren.
Bedankt voor het meedenken.

Inmiddels heb ik een ticket lopen voor de levering van een dommer modem zonder puma6 chipset. De technicolor tc7210. Ik hoop zat Ziggo zo flexibel is(ik denk het niet) deze uit te leveren aan klanten die VPN problemen ervaren.
Reputatie 7
1. Sinds wanneer speelt het probleem?
Vanaf het moment dat de Connect Box werd geleverd.
2. Welk type vpn wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN,L2TP/IPSec)
OpenVPN
3. Kan er wel een tunnel worden opgezet?
Ja
4. Welke MTU size wordt er gebruikt?
1500
5. Welke codering wordt er gebruikt?
AES128-256 (CBC)
6. Welke verificatie wordt er gebruikt?
SHA1
7. Welke vpnclient wordt er gebruikt?
Client van Private Internet Acces onder Windows 10
8. Is er een test account beschikbaar?
Nee
9. Wordt de verbinding via wifi of bedraad internet opgezet?
Bedraad


Connectbox met Dualstack
MTU 1500
Private Internet Access ondersteund niet IPv6

met VPN


zonder VPN

Zonder VPN

Met VPN
Bij deze mijn reactie.

1. Sinds wanneer speelt het probleem?
Vanaf het moment dat de Connect Box werd geleverd. En dat was bij mij eind december. Eind vorige week Cisco router weer teruggeplaatst en sindsdien geen issue meer.
2. Welk type vpn wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN,L2TP/IPSec)
OpenVPN met protocol UDP
3. Kan er wel een tunnel worden opgezet?
Ja
4. Welke MTU size wordt er gebruikt?
1500
5. Welke codering wordt er gebruikt?
Bij NordVPN AES-256-GCM > mijn vaste VPN aanbieder
Bij ExpressVPN AES-256-CBC > als trial om te vergelijken
6. Welke verificatie wordt er gebruikt?
SHA512
7. Welke vpnclient wordt er gebruikt?
Client op pfSense router (2.4.4 p2)
8. Is er een test account beschikbaar?
Nee
9. Wordt de verbinding via wifi of bedraad internet opgezet?
Bedraad

Bij NordVPN, extreme instabiliteit als in alternerende download minuten lang 1MB en dan weer minutenlang 20MB en bij lage download encryptie foutmeldingen. Bij ExpressVPN minder instabiel en minder encryptie foutmeldingen. Bij beide VPN aanbieders diverse servers geprobeerd.

ExpressVPN config voor pfSense
NordVPN config voor pfSense

Beide partijen hebben wel wat custom opties zoals tun-mtu 1500, tun-mtu-extra 32, mssfix 1450. Geen idee wat voor effect dat heeft op dé MTU.
Reputatie 7
Ik kan het probleem helaas niet reproduceren op kantoor. Een collega van ons heeft een NordVPN abonnement dus we hebben zijn telefoon even gekaapt om te testen. We zien wel wat snelheidsverlies, maar niet zo veel als jullie ervaren.

Alles met onze Arris Connectbox via 5GHz wifi en met OpenVPN via de standaard NordVPN app (android). We hebben over een periode van een half uur verschillende speedtests gedaan en kwamen eigenlijk constant tot onderstaande resultaten.

Zonder VPN (ja er staat T-Mobile bij het IP, maar het is echt via de Arris Connectbox):



NordVPN via UDP:



NordVPN via TCP:

@Mark Ziggo Het modem was ook ingesteld in bridge modus?

Reageer