1
Vraag
2
Reacties
MBG

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Extra router of modem verplaatsen?

Binnenkort krijg ik ziggo i.p.v. KPN.
Op de begane grond komt coax binnen, op 1e verdieping staat alle apparatuur. Zal ik coax doortrekken naar boven of extra router plaatsen.
Heb al cat 5 liggen naar boven voor router, maar mis dan Graag advies welke kabel ik vast trekken moet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi MBG,

Ik heb even een kijkje genomen en zie dat je inmiddels bent aangesloten en al regelmatig contact hebt gehad met mijn zakelijke collega's. Vandaag komt er nog een monteur voor de Wifibooster zie ik. Fijn dat alles uiteindelijk toch gelukt is.

Bekijk in context

13 Reacties 13
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Raad je aan de Ziggo Modem/Router kort aan te sluiten op de begane grond.
Daar moet een net zogeheten AOP zijn waar de groene Ziggo kabel op binnenkomt.
Maak ff een fotootje van dat aansluitpunt. Kunnen we gelijk zien of dat niet vervangen moet worden. Dat is gratis.

De Ziggo Modem/Router moet in Bridge Mode worden gezet.
Alleen het kabelModem wordt dan nog gebruikt voor Internet en evt Telefonie.
En dan met minstens cat5e naar boven op je eigen Router.

Je schrijft cat5. Daar kan met wat geluk 1 Gbps mee worden gerealiseerd.
Bij pech wordt het 100 Mbps.
Dan vervangen door, maar meteen, cat6.

Coax naar boven heb je overigens toch nodig voor TV-kijken.
Hoeveel TV-aansluitpunten heb je nodig? Moet er ook een FM-Tuner worden aangesloten?
Wellicht is een coax-versterker nodig en meer dan 1 coaxkabel naar boven.

Gr Han
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
hanh was me net voor.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Als je een ConnectBox krijgt kan je deze in bridgemode (laten) zetten.
Dan een utp kabel naar de eerste verdieping en deze in je eigen router.
Mits de kabel cat5e of beter is hoef je geen kabel te trekken.
MBG
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
MBG
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor jullie reacties. Men niet zo ingevoerd in deze materie.
Heb net wat foto"s geupload, maar die moeten nog beoordeeld worden denk ik. Daar staan Kabel en Coax aansluiting op. Ga sowieso een monteur van `ziggo vragen om eea aan te komen sluiten maar wilde vast wat voorbereiden.. Moet router nog kopen, heb je een advies? telefonie B&O moet wel boven hangen anders heb ik op de 2e verdieping geen bereik. Kan dat over diezelfde UTP kabel.
MBG
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik kan op de foto's niet duidelijk zien wat de eerste plaats is waar Ziggo je huis binnenkomt.
Kun je hier nog een duidelijke foto van plaatsen?

De plaats waar Ziggo je huis binnenkomt is meestal met een groene coax kabel in een doos.

Ik zie op de foto van de begane grond nog een oude stekker.

Mocht de coax doos in de woonkamer de eerste plaats zijn waar Ziggo je huis binnenkomt, dan is dit een oud AOP = Abonnee Overname Punt ne wordt deze gratis vervangen door een Ziggo monteur.
Ik wacht even je foto af van de werkelijke eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.

Er is ook een mogelijkheid als de monteur toch bij je is voor een nieuw AOP, dat hij ook de stekkers en bedrading aansluit tegen kostprijs, hij is er dan toch al en dat scheelt voorrijkosten en je hebt garantie op de werkzaamheden.
Je hebt tenslotte ook installatie garantie.
Langere kabels in je huis vallen trouwens onder je eigen verantwoordelijkheid, dus daar kan de kostprijs voor gevraagd worden.

Monteur:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur

Materiaalkosten:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/materiaalkosten

Wil je het zelf doen, gebruik dan een goede coax kabel KOKA9 of Technetix COAX-IH of iets dergelijks van hoge kwaliteit met 4G/LTE proof 1,2 GHz.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi MBG, heb je nog een update voor ons? Ben je al verder in wat je gaat doen?
MBG
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ben inmiddels een beetje wanhopig. Het verplaatsen van het ziggo binnenkomstpunt van de begane grond naar de 1e verdieping kost me 186 en duurt 6 tot 8 weken. geen optie.
Modem boven aansluiten met een coax verlengkabel raden jullie af ivm signaal verlies, en modem beneden neerzetten betekent, dat een extra kabel voor de telefonie naar boven moet en een coax kabel voor de tv naar de tweede verdieping en een extra iets voor de nas netwerkspeler. past niet in de buis die nu voor KPN gebruikt wordt.
Heb gebeld met een binnendienst medewerker, die aangeeft dat ziggo zelf geen kabels langer maakt naar de eerste verdieping om vandaar uit te gaan verdelen , maar ik heb geen zin in allemaal kabels door het huis en gaten in de muren. HELP!
MBG
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan beter bij KPN blijven en genoegen nemen met 11 mb download snelheid.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Als ik een schamele 11 Mbit had, ging ik snel overstappen, en toch wat kabels bijtrekken. Denk even aan de optie van een switch op de 1e verdieping. Leg zoveel mogelijk bekabeld aan. Evt met een WiFi accespoint erbij, voor je mobiele appparaten, als je met het modem niet ver genoeg komt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
MBG schreef: "Modem boven aansluiten met een coax verlengkabel raden jullie af ivm signaal verlies, "

Dat is standaard aansluiting die Ziggo garandeerd, maar bij mijn moeder in haar zorgappartement kwam Ziggo binnen in de meterkast op de gang, dat is lekker, heel de binnenhal Wifibereik, maar niet in het appartement.

Haar TV aansluiting binnen was na 20 meter kabel in de woonkamer, hier ook het modem aangesloten en in 5 jaar geen storing gezien.
Het kan dus wel, maar er is geen garantie vanuit Ziggo.

Zorg dat je een goede afgeschermde coax kabel gebruikt met de goede stekkers, dan zou ik niet weten waarom het niet zou werken.
De coaxkabel rechtstreeks in je witte stekkerdoos, zonder die splitter die ik op je foto zie en boven een splitter op de stekker, 1 uitgang naar je modem en 1 uitgang naar je TV, dan zou dat zomaar kunnen lukken.

Heb je vragen over het materiaal wat je minstens moet gebruiken, laat het hier weten.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi MBG,

Ik heb even een kijkje genomen en zie dat je inmiddels bent aangesloten en al regelmatig contact hebt gehad met mijn zakelijke collega's. Vandaag komt er nog een monteur voor de Wifibooster zie ik. Fijn dat alles uiteindelijk toch gelukt is.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic