Beantwoord

enhancement-verzoek webinterface Ziggo Connectbox

• 15 januari 2019
  • 8 Reacties
  • 449x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 8 reacties
Graag de webinterface van de Ziggo Connectbox uitbreiden met de systeemtijd van de Connectbox, zoals in routers van derden ook vaak het geval is.

Met de Ziggo Connectbox is het mogelijk om MAC-filtering op bepaalde tijdstippen in te stellen. Heel handig, zo kan ik dus per dag bepalen tot hoe laat mijn dochter op internet kan; door de weeks wat korter, in het weekend wat langer.

Het instellen van de tijden gaat in blokken van een uur (wat mij betreft, ruim genoeg), maar... Of het werkt, is een blind-quess... Nergens in de webinterface van de Ziggo Connectbox is de systeemtijd terug te vinden. Boeien, zult u misschien denken, tot dat blijkt dat de tijd van de Ziggo Connectbox soms compleet verstoord kan zijn. Had ik voor door de weeks netjes vanaf 23:00 de blokjes aangeklikt om de MAC-filtering actief te maken, bleek dochterlief rond middernacht nog vrolijk online. De tijd liep dus niet gelijk en het is ondoenlijk om er achter te komen wat de systeemtijd op dat moment is.

Het resetten van de Ziggo Connectbox (stroom uitschakelen voor zeker 30 seconden of langer) werkt echter wel (zoals geopperd in andere topics op dit forum): hierna loopt de tijd weer gelijk. Hoe ik dat wist? Ik heb een kort ping-script gemaakt, dat elke seconde een ping doet naar een webadres. Bij een succesvolle reply, geeft het het tijdstip weer plus de melding 'ONLINE', bij een failure geeft het het tijdstip weer plus de melding 'NO_INTERNET'. Dit alles laat ik wegschrijven in een logfile. Het was inmiddels 15:45 geworden en ik vulde het MAC-adres van mijn notebook in bij MAC-filtering, klikte het blokje tussen 16:00 en 17:00 aan en heb de instellingen opgeslagen. Ik heb het script gestart en ben iets anders gaan doen. Aan het einde van de middag heb ik het logfile uitgelezen. Om 20 seconden na 16:00, zag ik meldingen 'NO_INTERNET' in mijn logfile, een seconde of wat na 17:00 wederom de meldingen 'ONLINE'.

Omslachtig, niet?

Aangezien de connectbox deze functionaliteit biedt om MAC-filtering op verschillende tijdstippen in te voeren, waarmee wij ons kroost de toegang tot internet (via de connectbox althans) te ontzeggen, mogen wij er ook van uitgaan dat dit werkt. Dit blijkt soms dus niet het geval en een minder technische gebruiker zal dan volledig in het duister tasten waarom e.e.a. niet werkt als onverhoopt de systeemtijd weer eens niet gelijk loopt. Het duidelijk weergeven van de actuele systeemtijd, zal dan duidelijkheid geven over de oorzaak van het probleem.
icon

Best beantwoord door hanh 16 januari 2019, 12:57

De ConnectBox gebruikt geen Time Server om de tijd de syncen. Met de hand instellen kan ook niet.
Zie dit doorwrochte Topic over de makke van de tijd op de connectbox: Time Drift.
https://community.ziggo.nl/community-zolder-75/mac-filtering-en-time-drift-in-de-connectbox-24650
Ja het ligt helaas op zolder.
Er lopen ik weet niet hoe lang al Tickets over e.e.a bij de Developers.
Maar er gebeurt niets.
Gr Han
Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
Ik vind dit een goed idee. De tijd is gebaseerd op een time-server in de USA. Bij de overgang van zomer- naar wintertijd en andersom levert dat nog wel eens problemen op omdat de overgang in Europa en de USA niet op dezelfde datum plaats vindt.
Badge +11
Ik dacht dat die box op UTC liep.
Reputatie 7
Badge +25
@efok Dat klopt. Volgens mij wordt er softwarematig de UTC tijd opgezet, maar gebaseerd op een timeserver in de USA die niet op dezelfde datum naar zomer/wintertijd overschakelt.
Badge +11
UTC is UTC, zomer of winter. Normaliter geeft een timeserver protocol (NTP) UTC tijd af, en ligt het eraan welke timezone je op je client-apparaat hebt geconfigureerd. Daarmee wordt de locale tijd ingesteld en op het juiste moment zomer of wintertijd geschakeld, maar de bron blijft UTC. Geen idee wat er voor de connectbox in staat, maar dat het niet gewoon de CET is, lijkt wel vast te staan.
De ConnectBox gebruikt geen Time Server om de tijd de syncen. Met de hand instellen kan ook niet.
Zie dit doorwrochte Topic over de makke van de tijd op de connectbox: Time Drift.
https://community.ziggo.nl/community-zolder-75/mac-filtering-en-time-drift-in-de-connectbox-24650
Ja het ligt helaas op zolder.
Er lopen ik weet niet hoe lang al Tickets over e.e.a bij de Developers.
Maar er gebeurt niets.
Gr Han
Om 23:00 hoort de MAC-adresblokkade in te gaan. Niet dus, mijn dochter zat om 23:10 gewoon nog te Netflixen. De tijd van de connectbox liep gelijk toen ik dit toppic logte (nadat ik 'm een reset had gegeven door de stekker er 2 minuten uit te trekken). Gisteravond mijn pingscript om 22:45 aangezet en een blokkade ingesteld voor mijn eigen systeem van 22:00-23:00. Resultaat: geen internet (correct). Om 23:00, nog steeds niet, pas om 23:20 gaf mijn script weer als output 'ON-LINE'. Dit betekent dus dat de tijd van de connectbox in 23 dagen tijd, 20 minuten achter is gaan lopen.

Mijn conclusie: het ding synchroniseert helemaal niet met een timeserver, dit doet hij alleen initieel (na een reset) en hanteert vervolgens gewoon een interne (nergens weergeven) interne klok, die zwaar uit de pas loopt.
@raydv
Klopt. De link die ik eerder gaf is nu weer te bekijken.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/mac-filtering-en-time-drift-in-de-connectbox-24650
Daar staat het allemaal. Is van 11 maanden geleden en er is in de tussentijd niets veranderd.
Wat ik zelf overigens vind is dat ze allerlei andere problemen met de ConnectBox maar beter kunnen gaan aanpakken. Laat de MAC Filtering maar weg, dan beloof je ook niks. Oplossing: ConnectBox in Bridge en eigen Router met nette MAC Filtering.
Gr Han
Ik heb contact gehad met 'Dennis'. Ze zijn er mee bezig en er komt een firmware-update die het probleem oplost (en niet pas over een half jaar).

Reageer