Een "beknopte uitleg" van IPv6

• 9 april 2015
  • 39 Reacties
  • 52089x Bekeken

Toon eerste bericht

39 Reacties

Reputatie 1
Na een kleine ip-reeks aanpassing is hij vrij en kom ik inderdaad op een pagina van het modem uit, maar de info die jij zegt, staat er niet in.... 😉
Reputatie 7
Badge +29
Als je modem in bridge staat, heb je inderdaad IPv4. Haal je hem uit bridge, dan heb je als het goed is IPv6 DS-Lite.
Reputatie 1
Als je modem in bridge staat, heb je inderdaad IPv4. Haal je hem uit bridge, dan heb je als het goed is IPv6 DS-Lite.

DS-lite, oftwel je v4 wordt genat? Dan heb je er als nog niets aan omdat er naast ziggo nog vele andere partijen grandioos achterlopen met de v6 uitrol 😞 je moet dus zowel een routable v4 als v6 op je router hebben om het bruikbaar te houden...
Hallo @Ivo-tje ,
je kunt welzeker inloggen in het modem met 192.168.100.1

@Ivo-tje Deze link werkt wel; http://192.168.178.1 zij? WS een vertyping van @N.N. (kan gebeuren)

Nog een klein verhaaltje IPv6:

IPv6 is het nieuwe internetprotocol voor IP-adressen, Waarom IPv6? Simpel, IPv4 werd gelanceerd in 1990
en raakte zo langzamerhand vol met IP-adressen.

Elke computer, tablet of smartphone met internetverbinding heeft een IP-adres.
Dankzij dat adres kan je surfen (computers vinden er elkaar mee en wisselen data uit). Het aantal beschikbare IP-adressen hangt af van een internetprotocol.

* Het internetprotocol (IPv4) bestaat uit 32 bits en maakt 4,2 miljard unieke IP-adressen mogelijk.
Door het toenemende internetgebruik wereldwijd is dat ontoereikend geworden.

* Er zijn dus nieuwe IP-adressen nodig en dat kan alleen met een nieuw internetprotocol: IPv6.

* Dat bestaat uit 128 bits en zorgt voor bijna oneindig veel IP-adressen

* Een IPv6-adres ziet er zo uit: 2a02:1800:60:2201:84ec:a5fc:69bd:bcb7

* In een IPv6-adres zit er een admin prefix. De admin prefix is 2001:db8::/32. Door de admin prefix te gebruiken, vermijd je dat je iemand zijn IP gebruikt. 2a02:1800:60:2201:84ec:a5fc:69bd:bcb7 wordt, dus 2001:db8:: 84ec:a5fc:69bd:bcb7, waarbij 84ec:a5fc:69bd:bcb7 een random 64-bit ID is.
Reputatie 7
Badge +26
@DarwinIk denk dat het wel inmiddels is gelukt☺ dit was een opmerking van 5 maanden terug.... En op page 1 een zeer uitgebreide uitleg van ts Ceasar. ( 3 jaar geleden) Maar ok even een samenvatting .... Zullen we maar zeggen🙂
Zo is het @robbo Herhaling is de kracht van de boodschap. (Eerlijkheidshalve is het mij ontgaan om de datum te checken van epistel welke @caesar schreef).
Reputatie 7
Dus, je scant zelfs oudere topics om te kijken of je hier en daar nog een goede aanvulling kan zijn. Alleen de echte fanatieke users doen dat, nice! Wederom #LekkerBezig Darwin 🙂
Als je deze lange, maar ongetwijfeld prima uitleg over IPv6 begrijpt heb je volgens mij een hoge opleiding gevolgd. Mij gaat het boven mijn pet. Ik ben weer goed in andere dingen, maar wat me wel opvalt is dat er over besturingssystemen gesproken wordt van Microsoft en niet of de Apple apparatuur (bijv. iMac) er ook automatisch mee om kan gaan. Aangezien het aantal Apple-gebruikers steeds meer worden, lijkt het mij zinvol om ook daarover te vermelden hoe e.e.a. zit.
Reputatie 7
Badge +26
Dit is een vrij algemene uitleg over IPv6, over besturingssystemen wordt nauwelijks geschreven, hoeft ook niet want alle moderne besturingssystemen kunnen met IPv6 omgaan. Ook apple dus.
Rete interessant allemaal.

Vraagje, als je het wilde web opgaat met IPv6, en omdat je een "eigen" IP adres krijgt, ben je ook heel gemakkelijk te vinden, of zie ik dat verkeerd?
Reputatie 7
Badge +26
Dat is nu toch ook? Ik heb al tijden hetzelfde adres.
Dat is nu toch ook? Ik heb al tijden hetzelfde adres.

Nee, want als ik het mac adres verander van de router, herstart de modem, dan krijg ik een ander IP.
Reputatie 4
Badge +2
Rete interessant allemaal.

Vraagje, als je het wilde web opgaat met IPv6, en omdat je een "eigen" IP adres krijgt, ben je ook heel gemakkelijk te vinden, of zie ik dat verkeerd?

@Zwavelstok

Hmmm. Ja, je krijgt unieke adressen! Niet één ..... maar een heleboel! Bij Ziggo krijg je een /56-netwerk voor je aansluiting, hetgeen betekent dat je 2^72 (128 - 56 = 72) adressen krijgt. Ik denk dat je daar wel voloende aan hebt.

Cruciaal: NAT wordt (standaard) NIET toegepast in IPv6.. dat is namelijk ook niet nodig! Dus ook portforwarding is niet meer nodig!

Een IPv6 adres, 128-bit breed, is voor een host (pc/phone) opgedeeld uit twee delen. Het voorste deel komt uit die /56 en is dus uniek voor jou aansluiting. Maar goed ook, anders kan het verkeer niet bij jou afgeleverd worden. Het achterste gedeelte is gebaseerd op je mac-adres. Dat stuk is dus HEEL goed traceerbaar. Zelfs over verschillende netwerken heen! (je laptop kan dus gevolgd worden als je eerst thuis en later op het werk met ipv6 werkt).

Met heeft ingezien dat die traceerbaarheid in het kader van privacy ONgewenst is. Daarom heeft men een aantal aanvullende standaarden bedacht. Bij een van de oplossingen is het IPv6 adres waarmee je het internet opgaat een random adres, dat om bijv. het uur gewijzigd wordt (voor wat betreft het laatste gedeelte dus).

Daarnaast heb je dan nog een tweede IPv6-adres (is feitelijk je belangrijkste, eerste adres) op je PC of server of phone. Dat adres verandert niet (zolang je binnen het netwerk blijft). DAT adres kun je gebruiken om bijv. een website te hosten, die altijd op hetzelfde adres bereikbaar is. ALS je dat zou willen.

Dus heb je een uniek adres? JA (maar niet één, een heeeeleboel). Ben je traceerbaar... eh.. NEE.
Tnx man

Reageer