1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jeffrey_

Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes

Edgerouter Qos instellen in verband met bufferbloat

Beste forumleden,

Het volgende is er aan de hand, ik heb een cisco EPC3925 deze staat in bridge modus. Nu is er gister een nieuwe router op aangesloten namelijk de Edgerouter 6p van Ubiquiti. We ervaren veel "lag" Voorheen is het ons nog niet op gevallen omdat we niet gingen gamen maar dit doen we nu wel vooral fortnite op de ps4. Door onderzoek ben ik er achter gekomen dat het te maken kan hebben met bufferbloat, hieronder heb ik een test gedaan voor het instellen van Qos en erna maar de bufferbloat blijft bestaan. Nu hoop ik dat mij kan helpen bij het juist instellen van Qos op de router.

Ik heb een internetverbinding van 200/20. Verder valt mij op dat het bufferbloat alleen voorkomt bij de download is upload is netjes!

voor Qos download:


voor Qos upload:


Na Qos download:


na Qos upload:


Router config Qos:


Mis ik hier iets?
ArieKanarie

Groet,

Jeffrey
63 Reacties 63
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Zo te zien heb je alleen de bufferbloat in de upload richting kunnen verhelpen.

Een paar dingen die me opvallen:
- Probeer eens een overdreven lage download in te stellen, bijv 50Mbit. Verhelpt dit de bufferbloat? Als je in een populair Ziggo gebied woont waar op drukke tijden de snelheid inzakt, moet je de Smart QoS op deze moment ook zo laag zetten.
- Ik heb in fUPC (en Zeelandnet) gebied gemerkt dat Cisco 3212 en EPC3925-modems raar reageren met veel download-connecties. Dit was voorheen niet zo, maar misschien is dit ontstaan na een wijkcentrale update. Op welke snelheid je dan ook je verbinding limiteert, er blijft bufferbloat (10-100ms, niet de 2000ms die jij ziet, maar toch). Een echte oplossing voor dit probleem heb ik niet, ik kon het "verhelpen" door voortdurend 2-4Mbit aan lege packets naar de eerste Ziggo router te sturen, maar dat vind Ziggo vast niet fijn op lange termijn. In mijn korte tests met de ConnectBox had deze dit probleem niet.
- Je kunt in principe gewoon de 200/20 snelheid instellen in Smart QoS, die heeft al een marge aan van zo'n 5%, wat voldoende is om de bufferbloat te beheersen.
- Zou je je modemstatistieken kunnen plaatsen?
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
Hey ArieKanarie ,

Dankjewel voor je bericht, ik heb Qos nu ingesteld op 50Mbit.

Zoals je ziet blijft de bufferbloat hoog, dit zou niet moeten toch?

Modemstatistieken:







Ik hoop dat je me verder kan helpen!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het modem is, denk ik, ook aan vervanging tot, deze modems worden door Ziggo omgewisseld als er problemen zijn.
Misschien is met een nieuw modem je probleem ook voorbij.

Laat SVP weten hoe de voortgang is?
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Ik denk dat het hetzelfde probleem is als wat in al omschreef. Dat kan je bevestigen door een grote upload te starten en dan opnieuw de bufferbloat test te doen.
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
Hey Be rt

Dankjewel voor de info! nu wordt het overwegen of ik het zo wil houden of een modem wil hebben met de puma 6 chipset die op zijn beurt ook weer problemen kan veroorzaken. Of heb jij hier geen problemen mee?

ArieKanarie

Ik heb het net getest met een upload bestand van 10gb naar mijn remote vps, bij het uploaden neemt de bufferbloat bij de upload ook weer toe, als ik de test tegelijkertijd start. Ook jij bedankt!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik heb een wat ander ouder modem waar ik tevreden mee ben, dus nog geen Connect box.

Misschien kan iemand anders meer vertellen over de ervaringen met de Connect box.
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
ah oke mijn fout sorry ging ervan uit dat je de connect box had. Be rt
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Geen probleem, hoop dat er snel iemand langskomt die je uit de brand kan helpen.:relaxed:
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
haha, dat hoop ik ook Be rt:grin: :blush: Nog een dinggetje zou het ook merken in je downloads het "bufferbloat" of alleen tijdens het gamen?

Be rt
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik weet niet genoeg van de Connect box om hier iets zekers over te zeggen. Jeffrey_

Dat moeten de ervaringen van anderen doen.
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
Ah oke, bedoelde "bufferbloat" in het algemeen hehe, ik wacht rustig eff de reacties af! bedankt voor nu! Be rt
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
In het signaal tussen onze centrale en het modem kan ik geen afwijkingen ontdekken, ziet er goed uit.

Hoe loopt de verbinding als je je PC direct op het Cisco modem aansluit, heb je dan nog steeds zo'n hoge bufferbloat?
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
Hi Mark, Mark Ziggo

Ik heb net mijn router er tussen uit gehaald en helaas het zelfde resultaat:sweat: :cold_sweat: en ik heb meteen daarna ook een ping test gedaan, het resultaat was niet zoals het hoort zonder een puma 6 chipset

zie screenshots





dit zijn resultaten rechtstreeks via de modem>laptop aangesloten met een cat6 kabel
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Aangezien je dezelfde bufferbloat problemen houdt direct op het modem kunnen we oorzaken in de router wel helemaal uitsluiten. Maar hoe gaan we erachter komen of dit een probleem in het modem is of verderop in de keten? Dat gaat mijn kennis te boven momenteel, zelfs Google geeft me weinig tips&trucs hiervoor.

Wat ik vreemd vind is dat dit niet eerder is opgevallen. Je hebt hiervoor nooit online games gespeeld of andere latency afhankelijke activiteiten?

En ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je de QoS extreem laag instelt, max 5 Mbit/s down bijvoorbeeld. Speelt het probleem dan nog steeds?
Jeffrey_
Topicstarter
Level 7
  • 139Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes
Hi Mark Ziggo

Ik snap dat het raar klinkt, sinds kort ben ik begonnen met het spelen van fortnite daarvoor speelde ik altijd offline games. Het zal ongetwijfeld wel opgevallen zijn maar geen aandacht aan besteed. Met het spelen van fortnite ben ik erop gaan letten omdat als ik schoot ik niemand kon raken.

Met het instellen van de Qos op 5 Mbit/s heb ik inderdaad geen bufferbloat! zie screenshots






Iet anders dat me opvalt is de ping test deze resultaten waren om 2 uur nachts



Ik ben toen een potje gaan spelen en helemaal geen "lag" waar te nemen! dat was super hehe!
Wel bleef het bufferbloat op het zelfde niveau bij de test maar dit was geen bottelnek omdat ik alleen gebruik maakte van het netwerk. Persoonlijk verdenk ik de modem omdat het vrijwel "oud" modem is
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Ik zat hier nog eens over na te denken, maar is het een idee om een MTR te laten lopen terwijl je een grote download start? Zo belast je de downstream net zoals bij een speedtest terwijl je de responsetijd van de verschillende hops kunt monitoren.

Ik ruil met alle plezier je modem om, maar dan zul je een ConnectBox krijgen en wordt de Puma6 test aardig roodgekleurd. Of je daar last van hebt vraag ik me af, ik heb thuis ook een ConnectBox maar merk geen problemen bij Overwatch/PUBG.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Die bufferbloat is er al bij de eerste hop omdat de verbinding tussen modem en de ziggo apparatuur in de wijk de bottleneck is en er te grote buffers aangehouden worden.
Met de Smart QoS van de Edgerouter (of andere SQM) kun je dit normaal gesproken verhelpen, maar Jeffrey loopt tegen hetzelfde probleem aan wat ik ook had met m'n Cisco 3212:
Of je nu je bandbreedte limiteert tot 200, 100 of 50Mbit, er ontstaat bufferbloat tenzij je gelijktijdig een stroom pakketjes (2-4Mbit lege pakketjes) upload. Dit deed ik door met hping3 500 lege UDP pakketjes te versturen naar mijn Ziggo gateway.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling en geen echte oplossing, maar daarmee kon ik in ieder geval tijdelijk de bufferbloat laten verdwijnen.

Vroeger had ik dit niet nodig, toen had ik perfecte bufferbloat scores door simpelweg m'n verbinding met SQM te limiteren tot 95% van de maximale snelheid (zonder SQM 300ms bufferbloat). Maar sindsdien is er denk ik iets gewijzigd in de configuratie van de Cisco 3212/3295 of in de Ziggo wijkapparatuur waardoor dit niet meer zo is.

Inmiddels heb ik mijn ConnectBox weer laten activeren. Die heeft ook last van bufferbloat, maar met dat apparaat kan ik dit wel zelf corrigeren door met SQM de verbinding te beheersen, net zoals dat eerder bij de Cisco 3212 ook kon.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
ArieKanarie wrote:
Die bufferbloat is er al bij de eerste hop omdat de verbinding tussen modem en de ziggo apparatuur in de wijk de bottleneck is en er te grote buffers aangehouden worden.
Dit volg ik niet. Is dit een aanname omdat het in 99% van de gevallen zo zal zijn of is dit in bovenstaande topic al aangetoond bij Jeffrey?
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Mark Ziggo wrote:
Dit volg ik niet. Is dit een aanname omdat het in 99% van de gevallen zo zal zijn of is dit in bovenstaande topic al aangetoond bij Jeffrey?


Jeffrey en ik hebben in priveberichten zijn probleem verder besproken. Met limitering van de bandbreedte (~95%) mbv Smart QoS en het gelijktijdig verzenden van de eerder genoemde lege pakketjes was zijn bufferbloat (tijdelijk) op te lossen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic