Vraag

Edgerouter Qos instellen in verband met bufferbloat

Toon eerste bericht

63 Reacties

Reputatie 5
Badge +5
@Jeffrey_ ik zou indien mogelijk een ConnectBox gaan gebruiken ipv de Cisco EPC3212/3295. Dan kun je met behulp van je Edgerouter de bufferbloat in mijn ervaring wel onder bedwang houden. De puma6 jitter problemen van de ConnectBox hebben geen invloed op UDP verkeer, alleen TCP/ICMP.
Hier thuis heb ik inmiddels enkele maanden deze combinatie draaien. Gaming heeft geen last van een volle verbinding met auto-updates, streaming en andere downloads.
Hi @hanh

Ik kwam er ook bij toeval achter, ik was aan het kijken vooral alternatieve modems toen ik zag ik de Ubee UBC1318ZG. Het is zeker interessant, inderdaad wat je zegt nog even afwachten. Misschien wordt hij in de toekomst ook aangeboden aan consumenten😁
Hi @ArieKanarie Dankje wel voor het delen van je test resultaten, ik denk dat ik een nachtje over ga slapen😜 want stel dat het nou toch het zelfde blijft dan zit ik ook met dat ... puma 6 chip. In ieder geval bedankt!
@Jeffrey Goed gevonden zeg, dat ubee modem: Op die pagina staat helemaal niet dat hij niet wordt aangeboden aan consumenten. Hij wordt zowel genoemd voor internet, als voor zakelijk internet. Wel een heel interessant ding: Weet iemand welke chipset er in zit?

Ubee UBC1318ZG modem zonder wifi

Bestel je Internet van Ziggo dan ontvang je als je wilt een modem zonder wifi: het Ubee UBC1318ZG modem.

Eigenschappen

• Downloadsnelheid tot 1000 Mbit/s
  • Geschikt voor Ziggo Internet, met router- en bridgemodus
  • Geschikt voor Ziggo Zakelijk Internet, zonder interne router actief
  • Internetapparatuur bedraad aansluiten
  • USB-aansluiting voor netwerkschijf

Technische specificaties

• Docsis 3.1 modem
  • 4 Gigabit ethernet-aansluitingen (met ondersteuning link-aggregation, download tot 3900 Mbit/s)
  • 2 RJ11-telefoonaansluitingen
  • Aan-/uitknop naast aansluiting voeding
  • USB-aansluiting

Overigens heb ik een ERLite achter een TC7210 (in bridge) en herken ik jouw buffferbloat-plaatjes totaal niet. QoS heb ik gewoon uitstaan op de ERlite, en het werkt als een trein. Ook met online games, geen enkel issue.
Ik zou liever zien dat Ziggo, een "dom modem" uitbrengt voor consumenten. 😃
@efok
Vermoedelijk Broadcom.
https://wikidevi.com/wiki/List_of_DOCSIS_Cable_Modems

Ook bij de Docsis 3.0 stuff geen Intel Puma.
Houden ze bij Ubee kennelijk niet van. Prima zo.

Gr Han
Ik zou liever zien dat Ziggo, een "dom modem" uitbrengt voor consumenten. :D

Dat lijkt een config te zijn van dit ding.
Er is ook een handleiding van deze UBEE,
https://www.ziggo.nl/pdf/Handleidingen/internet-en-bellen/21060552-Ubee-vervangend-modem-aansluitenV1.0224_DIG.PDF
Achteraan staat iets geheimzinnigs, dat je hoopvol maakt.
Gaat Ziggo Dual Stack aanbieden voor een kabelModem?

Hoe werkt Zakelijk Internet Pro bij beschikbaarheid van zowel IPv4 als IPv6 De Zakelijk Internet Pro dienst wordt opgebouwd vanaf je locatie over de aanwezige coaxaansluiting. Op deze coaxaansluiting wordt een modem geplaatst door Ziggo. Het modem van Ziggo maakt verbinding met een centrale Edge Router in het Ziggo netwerk. Deze router bevat alle configuraties die je aansluiting geschikt maken voor gebruik. Je ontvangt bij de installatie de toegewezen IPv4- en IPv6-adressen ...........

Wij eenvoudige consumenten zullen nog wel een tijdje moeten wachten.
Maar er is vlgs mij licht aan het eind van de tunnel.
Als ik maar niet dood ben tegen die tijd.😅
Ik zou liever zien dat Ziggo, een "dom modem" uitbrengt voor consumenten. :D

Helemaal mee eens, maar dit ding in bridge, is al een stapje verder in die richting. Lijkt me dat hij betere specs heeft dan de huidige connectbox.

Achteraan staat iets geheimzinnigs, dat je hoopvol maakt.
Gaat Ziggo Dual Stack aanbieden voor een Modem?

Hoe werkt Zakelijk Internet Pro bij beschikbaarheid van zowel IPv4 als IPv6 De Zakelijk Internet Pro dienst wordt opgebouwd vanaf je locatie over de aanwezige coaxaansluiting. Op deze coaxaansluiting wordt een modem geplaatst door Ziggo. Het modem van Ziggo maakt verbinding met een centrale Edge Router in het Ziggo netwerk. Deze router bevat alle configuraties die je aansluiting geschikt maken voor gebruik. Je ontvangt bij de installatie de toegewezen IPv4- en IPv6-adressen ...........

Alweer geheimzinnigheid😋. Dit gaat toch wel specifiek over Zakelijk Internet Pro. Dat bieden ze nu ook al, maar is me te duur.
We wachten idd nog steeds op Dual Stack voor eigen routers achter bridge modem, of modem only, voor consumenten. Ik hoop, @hanh dat je dat gewoon mag meemaken 😀
Goeien dag,

Ik ben ook met me internet bezig om die bufferbloat zo laag mogelijk te krijgen,
Ik heb xr500 nighthawk met netduma os.
Ik heb me download bandbreedte op 86%
En upload op 90%
Een lagere upload dan krijg ik meer bufferbloat als ik rond de 70% van mijn bandbreedte gebruikt.
Nu is mijn bufferbloat vrij laag en behaal ik een A op dslreports.
Alleen merk ik dat vaak met upload best veel lag/ping spikes is. Dan schiet die bufferbloat vaan boven de 300ms en dat soms 2 á 3x in een test van 60 seconden.
De upload van ziggo is vaak onstabiel.
Ik heb via Twitter geprobeerd contact te leggen met ziggo maar helaas geen reactie.

Mvg willem
Reputatie 5
Badge +5
Ik heb xr500 nighthawk met netduma os.

Ik kan moeilijk vinden of die router/firmware een fatsoenlijke anti-bufferbloat oplossing heeft. Die firmware beweert gebaseerd te zijn op OpenWRT, maar ze bieden geen sources aan, wat volgens mij wel verplicht is in dit geval. Op basis van OpenWRT en sqm-scripts kun je heel goed bufferbloat verhelpen (ofwel met de fq_codel+htb combinatie, maar liever nog met "Cake").
Als ik dit topic mag geloven gebruiken ze een zelf gekluste combinatie van standaard anti-bufferbloat en deep packet inspection. Onnodig complex voor iets wat Cake beter kan.

Welk Ziggo modem gebruik je er bij?
Hoi arie,
Ik heb een technicolor tc7210
En die staat in bridgemodus.
Reputatie 5
Badge +3
Is er nu al bekend of en wanneer dit modem voor particuliere uitkomt? Zakelijk wordt hij al geleverd.
Heb zelf ook 3 nieuwe routers aangeschaft met daarop fq_codel (down80% up90%). De bufferbloat was voor een dag laag (dslreports). Maar daarna is de bufferbloat weer enorm hoog. Erg vervelend. Het lijkt erop dat er bij de ISP ziggo iets word gedaan? Heb naar de klantenservice gebeld. En niemand kon mij helpen. Waardoor ze mij doorverwezen naar community forum. Ik hoop alsnog een duidelijke antwoord te krijgen wat wij als klant kunnen doen.

wrt3200acm ddwrt (voor een dag werkend)
r7800 x4s ddwrt & met openwrt met SQM Cake krijg ik enkele ping timeouts.
nighthawk rx500 DumaOs (voor een dag werkend)

ziggo tc7210.Z (bridged mode)

Heb de overige routers terug gestuurd. Want het ligt in iedergeval niet aan mijn router. Want het fenomeen herhaald zich met elke router die ik aanschaf.

kan het zijn dat ziggo intern bij de ISP iets blokkeert of aanpast?

Reageer