Hoi BoeropTV,
Welkom op de Ziggo Community 🙂 Ik zie dat je van de Community leden al goed wat informatie en tips hebt gekregen. Het veranderen van het IP is niet zo simpel als het modem even van de stroom halen. Ik zal de reden even kort toelichten en je een tip geven waarmee je het IP wel kunt veranderen.
Simpel gezegd onthoudt de CMTS (een onderdeel in ons netwerk) het (MAC) adres van je modem en het dynamische IP die je modem heeft. Als het modem dan even kort van de stroom is geweest en weer een verbinding maakt met ons netwerk herkent de CMTS het (MAC) adres van je modem en geeft die weer datzelfde IP adres. Als dat IP adres niet meer beschikbaar is, bijvoorbeeld wanneer deze aan andere modem is toegekend, dan krijgt je modem een nieuwe IP adres. Maar als je modem maar een paar minuten offline is geweest is de kans dus erg groot dat je IP adres niet aan een ander modem is gegeven. Helaas is er ook niet een 'knop' voor ons om het IP adres voor je te veranderen.
Nu mijn tip waarmee het IP adres wel is te veranderen. Als jij je modem in de bridge modus zet en een eigen router aansluit, dan ziet de CMTS (zie uitleg hierboven) niet meer het (MAC) adres van je modem, maar die van de router. Voor de CMTS lijkt het dan alsof er een nieuwe apparaat is aangesloten en die krijgt een nieuwe IP adres. Dus, voor deze tip heb je wel een router nodig, dat is het nadeel. Als je daarna enkele dagen wacht (ik zou in elk geval 1 week wachten), kun je jouw modem weer uit de bridge modus halen en je eigen router ontkoppelen. De kans is groot dat je modem dan weer een nieuw IP adres krijgt.
De uitleg is aardig technisch, dus als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.