angelo.sylvia

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dubbel modem?

ik heb de oude router van Ziggo en nu krijg ik de nieuwe van Ziggo
zou ik die achterelkaar kunnen zetten, zonder problemen te krijgen?
10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Dat lijkt me niet de bedoeling, waarschijnlijk is hij als vervanging bedoeld en moet je de oude terugsturen.
angelo.sylvia
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oh, dat heeft me niemand verteld en heb ik ook nergens gelezen?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Je hebt waarschijnlijk een oud modem en krijgt een nieuw modem en die worden geactiveerd.
Als het een nog voor Ziggo bruikbaar modem is, dan wil Ziggo hem altijd terug, hij is in bruikleen gegeven.
Zie de voorwaarden.

Er kan maar 1 modem op je abonnement actief zijn, dus de oude werkt niet meer als de nieuwe geactiveerd is.

Al zou je hem mogen houden, wat wel eens gebeurt met heel oude modems, dan is er nog een mogelijkheid om hem te gebruiken als Acces Point met een UTP verbinding, als ik mij niet vergis.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
angelo.sylvia

In sommige gevallen is de oude Ziggo-modem-router zo verouderd, dat deze niet terug hoeft, maar dat je bericht heb gekregen dat de oude naar de kringloop mag of zo iets. In alle ander gevallen krijg je instructie hoe de oude terug moet sturen.
Oké. Dat is niet moeilijk.

Kan je twee Ziggo-modem-routers achterelkaar schakelen?
Nou nee, niet echt. Het zijn kabelmodems en die hebben geen ethernet WAN ingang.

(N.B.: A/V-DSL-modems ook niet, die worden op de telefoonlijn aangesloten. Er zijn uitzonderingen zoals de Fritzbox waar je een LAN-poort kan omschakelen tot vol waardig WAN-poort.)

Wat in theorie wel zou kunnen, is een verbinding maken van LAN naar LAN. Maar…dan moet je nog wel wat extra doen. Aan het eind meer hierover.
Het voordeel van LAN naar LAN is dan, dat je per saldo iets meer LAN-poortjes hebt. Verder heb je zo twee Wifi-Access-points, maar de oude Wifi is dan niet meer het nieuwste type en de firmware wordt niet meer bijgewerkt. Oei een (toekomstig) veiligheidsprobleem.

Wat je zonder meer moet doen is de twee DHCP-server uitschakelen. Twee kapiteins op één schip, dat gaat niet goed.

Al met al nog al wat gepruts.
Als een modem niet meer terug hoeft, is de voedingsadapter zondermeer een item om te bewaren. Altijd handig voor noodgevallen.

Groet,
DennyW
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi @angelo.sylvia, welkom op de Ziggo Community! De Communityleden hebben je al van heel wat nuttige info voorzien wat betreft of je wel of niet twee modems achter elkaar aan kunt sluiten. @all, dank daarvoor! Kom je hier verder mee uit de voeten, angelo.sylvia?
Wat betreft of het oude modem terug moet, normaal gesproken wordt dat in de brief aangegeven. Ik begrijp dat het hierin niet is aangegeven? Zodra je het nieuwe modem hebt geïnstalleerd, kan ik het voor je achter de schermen checken 🙂 Als je me een seintje geeft zodra je het nieuwe modem online hebt staan, kijk ik het voor je na!
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Aanvullend: Het is technisch mogelijk om meerdere modems actief te hebben op adres. Sommige klanten hebben bijvoorbeeld zowel een modem voor het Internet abonnement als een Mediabox waarin een modem zit. Beide zijn actief, maar anders geconfigureerd. Uiteraard zal Ziggo standaard bij de modem registratie/activatie voor het Internet abonnement ervoor kiezen om één modem per klant actief te laten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
ArChie.DVB Daar heb je gelijk in, dat kan zelfs met 4.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
DennyW wrote:
angelo.sylvia

Wat je zonder meer moet doen is de twee DHCP-server uitschakelen. Twee kapiteins op één schip, dat gaat niet goed.


angelo.sylvia
Een kleine aanvulling hierop is eigenlijk wel nuttig:
Als beide modem-routers voor het LAN-gedeelte hetzelfde subnet (b.v. 192.169.178.x / subnetmask 255.255.255.0) gebruiken, dan is dat ook lastig.
Beide interface-pagina’s zullen dan hetzelfde IP-adres hebben, namelijk 192.168.178.1 . Dat maak het aanroepen “lastig”. Daar valt met een heel klein beetje creativiteit omheen te werken, maar makkelijker is het als de IP-adressen verschillen.

Onwerkbaar is het als beide routers hetzelfde IP-adres gebruiken als gateway-adres!
Ergo:
-gateway adres mag niet hetzelfde zijn;
-IP-adres interface-pagina liever ook niet;

Opm.: Er zijn Ziggo-modem-routers zoals de Ubee EVW321B, waar je deze beide adressen kan wijzigen (b.v. van 192.168.178.1 naar 192.168.178.2. Het kan maar het makkelijkst lijkt mij om voor de tweede router een ander subnet te hanteren.
En niet te vergeten de DHCP-server in de tweede router uit te schakelen.

N.B.: Als je met dit soort wijziging aan de gang gaat is het normaal dat je uit de interface gegooid wordt. Je moet er dan weer in zien te komen met het dan geldende IP-adres.
Als de DHCP-server uit staat kan krijgt de aangesloten PC natuurlijk geen (nieuw) IP-adres . Dit los je op door de PC dan tijdelijk even vast (statisch) IP-adres toe te kennen (plus subnetmask). Een gateway-adres en DNS-server-adres is hiervoor niet nodig. Als de PC blijft melden echter melden dat er geen internet-verbinding is, kan je dat negeren. Je wilt immers even naar de interface-pagina en die staat niet op internet maar wordt gegenereerd door de router.

Is dit alles te lastig dan kan je met zo’n extra router ook (in “eilandgebruik”) spelen met netwerkjes en / of apparaten testen welke je niet meteen op je thuisnetwerk wilt aansluiten.
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi angelo.sylvia, het is al weer even geleden dat we je hier hebben gezien 🙂
Hoe heb je het er inmiddels bij staan? Heb je nog wat aan de tips van Communityleden hier gehad? We zijn erg benieuwd!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Alles eens gelezen... Terug sturen of naar de vuilstort brengen lijkt me het eenvoudigst zo te zien...

Uitgelicht topic