Dsvanham

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dualstack IPv4/IPv6 met bridged modem

Ik zou graag een full dual-stack IPv4/IPv6 willen in combinatie met een bridged router voor de NAS en VPN naar huis.

Als ZZPer werk ik met een bedrijf die vpns hebben die alléén ipv6 aanbied, maar ook één bedrijf die just alléén ipv4 aanbied

En ik moet met allebij de bedrijven een verbinding kunnen maken..

Dus ik zou graag zien dat ziggo dit zou aanbieden want nu val ik tussen wal en schip.

Op dit moment heb ik nog een prive abonnement, maar ik zou graag over willen stappen naar een zakelijk abonnement om dit te verwezelijken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat kan om velerlei redenen niet lukken.

Ziggo levert alleen IPv6 naast IPv4 als je een Ziggo kastje in Router Mode gebruikt. Bridge Mode = altijd IPv4 only.

En dan is het nog maar de vraag wat je in Router Mode krijgt: DS-Lite of Full DS.
In voormalig UPC gebied kan Full DS sowieso niet.
https://community.ziggo.nl/abonnement-mijn-ziggo-153/oud-of-nieuw-ziggo-gebied-12240

Full DS op bestelling is een No-Go. Helaas. Ook al zou dat kunnen.
Voor consumenten is dat zeker. Hoe het precies bij zakelijk zit, twijfel ik een beetje over.
Misschien lukt het bij een Zakelijk Pro abo, als je in voormalig Ziggo gebied woont, tenminste.

Bekijk in context

39 Reacties 39
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat kan om velerlei redenen niet lukken.

Ziggo levert alleen IPv6 naast IPv4 als je een Ziggo kastje in Router Mode gebruikt. Bridge Mode = altijd IPv4 only.

En dan is het nog maar de vraag wat je in Router Mode krijgt: DS-Lite of Full DS.
In voormalig UPC gebied kan Full DS sowieso niet.
https://community.ziggo.nl/abonnement-mijn-ziggo-153/oud-of-nieuw-ziggo-gebied-12240

Full DS op bestelling is een No-Go. Helaas. Ook al zou dat kunnen.
Voor consumenten is dat zeker. Hoe het precies bij zakelijk zit, twijfel ik een beetje over.
Misschien lukt het bij een Zakelijk Pro abo, als je in voormalig Ziggo gebied woont, tenminste.

Dsvanham
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik woon dus in voormalig upc gebied.

Hoop dat het via een zakelijk abonnement wel kan.

Zou jammer zijn als ik moet overstappen van provider.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

In voormalig UPC gebied kan Full DS sowieso niet.

KPN levert vaak wel kaal IPv6. Als je geen Glas totaan de deur hebt kan de geleverde snelheid een probleem worden. Check it out.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hey goedemiddag @Dsvanham en welkom hier op de Community! 

Wat @hanh zegt klopt helemaal. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik hier weinig kaas van heb gegeten dus ik ben voor je op onderzoek uit gegaan in het kader van meedenken! Daar kwam het volgende uit; 

Je kunt een eigen router aansluiten met IPv6 ondersteuning en het IPv4 adres wat de router van het modem krijgt, is in de regel het eerste dus 192.168.178.10 (mits je modem opnieuw hebt opgestart) en dat adres kan je in DMZ zetten in het modem. IP adres wat in DMZ is gezet krijgt volledige toegang en wordt er niks geblokkeerd en/of gefilterd door het modem. Heb je dan het effect wat je graag zou willen hebben?

Dsvanham
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Op dit moment heb ik een tweede router in bridged modus staan acther de connect box.

Deze router heeft wel de mogelijkheid voor IPv6.

Kan dit ook in bridged modus of moet dat als DMZ modus?
Krijg ik dan een full dual-stack van jullie?

Als dat mogelijk is, graag.
Want ik heb namelijk ook een echt ipv4 address nodig naast een ipv6 address.

 

Alvast bedankt.

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

Hallo @Dsvanham de ideale situatie die je voor ogen hebt kunnen wij niet leveren. Wanneer onze modem in bridge gezet wordt dan geven we alleen IPv4 door, en full Dual Stack kunnen wij ook zakelijk niet leveren op verzoek.

Dsvanham
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Anne H Ziggo wrote:

Hallo @Dsvanham de ideale situatie die je voor ogen hebt kunnen wij niet leveren. Wanneer onze modem in bridge gezet wordt dan geven we alleen IPv4 door, en full Dual Stack kunnen wij ook zakelijk niet leveren op verzoek.


Zou daar nog in de toekomst verandering in komen?

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Dsvanham - Dat is mogelijk, maar daar is helaas nu nog niets over bekend.

wilgraagip4enip

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Alex Ziggo ik begrijp van een collega van de afdeling IP & Transport dat IPv4 en IPv6 dual-stack wel degelijk mogelijk is in bridge mode. Wellicht een idee om intern even af te stemmen, zodat klanten voortaan geholpen worden?

vdham

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Noteer mij ook maar voor een test van dual-stack (ipv4 en ipv6) en bridge modus.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

wilgraagip4enipv6 wrote:

...ik begrijp van een collega van de afdeling IP & Transport dat IPv4 en IPv6 dual-stack wel degelijk mogelijk is in bridge mode...


Als de Ziggo modem/router in bridge mode staat, levert Ziggo alleen IPv4. Hopelijk wordt dat t.z.t. wel anders, maar dat zal ( Ziggo kennende ) nog tijden duren.

"...afdeling IP & Transport...” welke afdeling?


 

vdham wrote:

Noteer mij ook maar voor een test van dual-stack (ipv4 en ipv6) en bridge modus.

Ja, dat zouden heel veel wel willen. Maar er is m.b.t. dit onderwerp geen test.

 

wilgraagip4enip

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Pasi IP & Transport is nu op de hoogte van dit issue en gaat ermee aan de slag. Ze waren verbaasd dat dit nog niet kon. Ik heb me ook aangemeld als field tester.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Nu is het zo dat als een modem in bridge is geschakeld er slechts één router op aangesloten kan worden.

Bij de huidige full dual stack kan je (Ziggo-modem in router modus) er meerdere (eigen) routers op aansluiten die dan elk een eigen IPv6 subnet hebben.

Zie s.v.p. deze link hoe dit gaat.

 

 

1 jaar geleden

 

Ik heb de volgende info gekregen van onze ontwikkelaars:

De werking van onze modemrouters is als volgt:

  • In voormalig Ziggo gebied krijgt het modem een /56 blok en kan max 8 /59’s uitdelen aan ieder apparaat dat zelf routeert (dat geldt ook voor de interne eRouter).
  • In voormalig UPC gebied krijgt het modem een /57 blok en kan max 4 /59's uitdelen.

Uit die /59 halen de meeste (alle?) routers een /64 die ze zelf weer gebruiken.

 

 

 

 

 

1 jaar geleden

Hierop wil ik graag aanvullen dat van die 4 of 8 /59 blokken er één gebruikt zal worden door de eRouter (Ziggo-modem-router) zelf, zodat er resp. nog 3 of 7 /59 blokken resteren die via PD uitgedeeld kunnen worden aan daarop aangesloten modems.

 

 

 

Dan is het maar de vraag wat je krijgt als bij full dual stack met een modem in bridge. Lijkt mij een puntje voor de testers.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
wilgraagip4enipv6 wrote:

@Pasi IP & Transport is nu op de hoogte van dit issue en gaat ermee aan de slag. Ze waren verbaasd dat dit nog niet kon. Ik heb me ook aangemeld als field tester.

Nou, dat verbaast me wel  Deze wens is hier al veel vaker geuit en nooit gehonoreerd, omdat er op de docsis laag ook nog iets aangepast moest worden. Zou wel mooi zijn als “ IP en Transport “ daar wat vaart achter zet. Zet mij dan ook maar op die lijst.

Dsvanham
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zou ziggo iets als 6RD aan kunnen bieden? Meerdere routers ondersteunen dat.

Vooral als men hun eigen router achter de ziggo router heeft.

bjarnoldus

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zou ook graag IPv4/IPv6 in bridgemodus willen hebben, en zou me ook graag willen aanmelden als tester.

rogiers

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zou me ook graag aanmelden als tester voor bridge + ipv4/ipv6

JteU

Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ik zou ook graag IPv4/IPv6 in bridgemodus willen hebben, en zou me ook graag willen aanmelden als tester.

HBVDH

Level 4
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik zou ook graag IPv4/IPv6 in bridgemodus willen hebben, en zou me ook graag willen aanmelden als tester.

Uitgelicht topic