diggler

Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Downstream Upstream waardes

Bij mij thuis komt het signaal vanaf de straat de woonkamer binnen; direct achter de gevel. TV, modem & de hele reutel staat 5 meter verderop; heb er dus een versterker met retour (Hirschmann) tussen gezet. Maakt dit veel uit voor de juiste waardes?

Laatste tijd valt de verbinding op Connectbox uit; geen internet meer. Allerlei groene lampjes gaan branden. Zodra ik het merk → reboot modem. Staat niet in bridge.

Al es gebeld met Ziggo; na mijn klachten gehoord te hebben zegt ze iets aangepast te hebben; het kanaal van straatkast naar modem stond op automatisch. Dit is door ziggo op afstand vastgezet op kanaal 6. Hier heb ik nog nooit van gehoord, is dit een veel gebruikte oplossing?

Probleem was de laatste tijd (enkele weken) meermalen per dag; soms 1x per uur. Na ziggo gebeld te hebben is het 1x per dag.

 

Nog steeds niet zoals het hoort, wat kan ik doen?

36 Reacties 36
diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Wil er afbeeldingen aan toevoegen maar krijg foutmelding…?

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

U heeft een en ander niet standaard aangesloten. Op het punt waar Ziggo binnenkomt plaatst u de geleverde splitter. Op een uitgang sluit u de modemen aan, op de andere uitgang de TV's via de versterker. 

Een modem dient niet via de versterker te gaan. Ook een versterker plaatsen aan het eind van een langere kabel plaatsen is een slecht idee. Als die kabel ergen rommel oppikt krijgt u alleen maar versterkte rommel.

Kunt u een foto maken van de situatie? Lukt dat niet, klik op het donkere vakje in de balk boven uw reactie en selecteer het juiste bestand.

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes

@diggler 

Als ik je verhaal zo lees en het antwoord van de helpdesk, dan hebben ze alleen je ‘wifi-kanaal’ aangepast naar kanaal 6. Dit is een handeling direct op je modem en niet in de straatkast. Ook heeft dit geen enkel effect op het signaal van je modem.

 

Bij mij thuis komt het signaal vanaf de straat de woonkamer binnen; direct achter de gevel. TV, modem & de hele reutel staat 5 meter verderop; heb er dus een versterker met retour (Hirschmann) tussen gezet. 

Het modem moet zo rechstreeks mogelijk aangesloten worden op het eerste aansluitpunt. Dus je modem moet direct achter de gevel geinstalleerd worden.

Ik heb je verbinding uitgelezen en het ziet er inderdaad niet goed uit. Je modem heeft een Upstream TX van 57 en dat is veel te hoog. 

 

Kun je zoals @Jan F. ook heeft verzocht, een foto maken van de situatie? Of een uitgebreide omschrijving van hoe je installatie er exact uit ziet?

 

p.s.: Er zijn in het verleden ook monteurs bij jou thuis langsgekomen. Was het modem destijds ook al zo aangesloten of heb je zelf tussentijds het e.e.a. gewijzigd aan je installatie?

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

HI Serkan (en Jan),

 

dank voor de reacties. Monteur heeft het goed opgeleverd; splitter direct achter de gevel. Heb de situatie zelf naderhand aangepast.

Helpdesk heeft niet het wifi kanaal vastgezet op 6. Ik heb daar specifiek naar gevraagd (want dat kan ikzelf evt. ook wel). Het wegvallen vd wifi is/was nl niet het probleem, zoals ook omschreven in de OP. Probleem was dat de hele verbinding (wifi + bedraad) wegviel en dat de Connectbox ‘in de war’ was (groene lampjes). De aardige mevrouw vertelde dat mijn kanaal van de straatkast naar huisaansluiting/Connectbox op automatisch stond, en dat ik een kanaal deelde met 320 andere aansluitingen. Vandaar dat zij hem heeft vastgelegd op kanaal 6, een leeg kanaal. Althans, dat is wat zij vertelde.

Als ik foto’s wil bijvoegen krijg ik een error…? .png pakt dit forum niet vermoed ik?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
diggler wrote:

HI Serkan (en Jan),

 

dank voor de reacties. Monteur heeft het goed opgeleverd; splitter direct achter de gevel. Heb de situatie zelf naderhand aangepast.

Helpdesk heeft niet het wifi kanaal vastgezet op 6. Ik heb daar specifiek naar gevraagd (want dat kan ikzelf evt. ook wel). Het wegvallen vd wifi is/was nl niet het probleem, zoals ook omschreven in de OP. Probleem was dat de hele verbinding (wifi + bedraad) wegviel en dat de Connectbox ‘in de war’ was (groene lampjes). De aardige mevrouw vertelde dat mijn kanaal van de straatkast naar huisaansluiting/Connectbox op automatisch stond, en dat ik een kanaal deelde met 320 andere aansluitingen. Vandaar dat zij hem heeft vastgelegd op kanaal 6, een leeg kanaal. Althans, dat is wat zij vertelde.

 

 

Raar verhaal bovenstaande ! Serkan geeft aan dat hij leest in het gespreksverslag dat de helpdesk je wifi zender in het modem op de 2.4 ghz vast heeft gezet op 6

 

Serkan geeft verder ook aan dat de upstream waardes van het modem niet goed zijn en veel te hoog in niveau staat te zenden naar Ziggo toe.

Dat wil zeggen dat er ergens te veel verlies optreed van het modem naar de Ziggo server toe.

En dan kan te maken hebben met je binneninstallatie. 

 

diggler wrote:

Als ik foto’s wil bijvoegen krijg ik een error…? .png pakt dit forum niet vermoed ik?

 

Je kan met je telefoon gemaakte foto's toevoegen jpeg zal denk ik beter werken ? 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Eventueel kun je de foto's via deze website uploaden:

https://nl.imgbb.com 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

heb je ook al geprobeerd die versterker er tussen uit en de kabel rechtstreeks in het aop

het is eigelijk de bedoeling dat zoals andere ook al zijden op het aop een splitter zit met daarop het modem en op de andere aansluiting de versterker met de tv’s

maar als je 5 meter verderop alleen je modem en tv aansluit en goeie liefst ziggo keurmerk coaxkabel en connectors gebruik dan is er een kans dat het zonder problemen werkt maar dat is even uit proberen

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Heb nu de situatie aangepast, zoals het zou moeten. Splitter direct op groene kabel. Versterker na splitter geplaatst

 

@Serkan Ziggo kan je nu een meting doen?

 

dank!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
diggler wrote:

Heb nu de situatie aangepast, zoals het zou moeten. Splitter direct op groene kabel. Versterker na splitter geplaatst

 

@Serkan Ziggo kan je nu een meting doen?

 

dank!

zit er op de groene kabel wel een aop (abonnee overname punt ) zou je daar even een foto van kunnen plaatsen

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
anoniemforum wrote:

zit er op de groene kabel wel een aop (abonnee overname punt ) zou je daar even een foto van kunnen plaatsen

ik wacht even op reactie v Erkan

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @diggler

Ik neem het even over. De meting laat nu een prima resultaat zien, alles ligt netjes binnen de gestelde grenzen! Hoe gaat het nu met de verbinding?

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Rikst Ziggo wrote:

Hi @diggler

Ik neem het even over. De meting laat nu een prima resultaat zien, alles ligt netjes binnen de gestelde grenzen! Hoe gaat het nu met de verbinding?

Tot nu toe gaat het goed, geen uitvallen tot zover.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben is wat die helpdeskmedewerker gedaan heeft; terwijl ik met haar aan de telefoon zat (zie OP). Welk kanaal precies heeft zij van afstand op 6 gezet?

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Het kanaal van het 2.4ghz netwerk.

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Tom. wrote:

Het kanaal van het 2.4ghz netwerk.

Nee grapjas, dat is niet gebeurd (zoals ook hierboven uitvoerig beschreven)

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zo grappig was het niet bedoeld hoor

Dan is er niks gebeurd als kanaal 6 niet vast gezet is bij het 2.4ghz netwerk.

 

Er is namelijk geen ander kanaal 6 dat vastgezet kan worden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
diggler wrote:
Tom. wrote:

Het kanaal van het 2.4ghz netwerk.

Nee grapjas, dat is niet gebeurd (zoals ook hierboven uitvoerig beschreven)

 

Dat zeg je nu wel maar ik lees ( nogmaals ) dat Serkan aangeeft dat de helpdeks het kanaal op 6 heeft gezet in de 2,4 ghz band.

 

Dus ik denk dat @Tom. een punt heeft.

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat heb ik ook gelezen en vind dat opmerkelijk. Gaat hierom: 

diggler wrote:

(...) 

Helpdesk heeft niet het wifi kanaal vastgezet op 6. Ik heb daar specifiek naar gevraagd (want dat kan ikzelf evt. ook wel). Het wegvallen vd wifi is/was nl niet het probleem, zoals ook omschreven in de OP. Probleem was dat de hele verbinding (wifi + bedraad) wegviel en dat de Connectbox ‘in de war’ was (groene lampjes). De aardige mevrouw vertelde dat mijn kanaal van de straatkast naar huisaansluiting/Connectbox op automatisch stond, en dat ik een kanaal deelde met 320 andere aansluitingen. Vandaar dat zij hem heeft vastgelegd op kanaal 6, een leeg kanaal. Althans, dat is wat zij vertelde.

(...)

 

Ben erg benieuwd naar de uitleg van Ziggo wat hier nou bedoeld wordt en/of gedaan is (in ieder geval heeft ze niet mijn 2,4GHz wifikanaal vastgezet)

 

diggler
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ronihd wrote:
diggler wrote:
Tom. wrote:

 

 

(..) maar ik lees ( nogmaals ) dat Serkan aangeeft dat de helpdeks het kanaal op 6 heeft gezet in de 2,4 ghz band.

(..) 

Dan lees je niet goed want dat zegt Serkan nl. niet. Wat hij wel zegt: 

Serkan Ziggo wrote:

@diggler

Als ik je verhaal zo lees en het antwoord van de helpdesk, dan hebben ze alleen je ‘wifi-kanaal’ aangepast naar kanaal 6.

Serkan heeft dus alleen mijn verhaal gelezen, en daarop zijn uitspraken gebaseerd. Niet obv een gespreksverslag oid

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Wat die mevrouw zegt klopt niet...

 

'n wijkkast heeft niet 'n kanaal dat vastgezet kan worden.

Ik lees dat je geen problemen meer ervaart.

 

Mocht je toch nog 'n beoordeling van je binneninstalatie en modem willen dan wil ik je het volgende vragen:

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

 

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

 

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

Instructies:

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Uitgelicht topic