Beantwoord

Downloadsnelheid niet juist

  • 21 juni 2019
  • 52 Reacties
  • 3679x Bekeken

Reputatie 1
Badge
Onze download snelheid komt niet hoger dan 300
wat doen we hieraan?

icon

Best beantwoord door Serkan Ziggo 26 juni 2019, 17:20

De monteur is gisteren langsgekomen en heeft een probleem in het interne coax netwerk gevonden die voor signaalproblemen in het retoursignaal veroorzaakte.

Jullie hebben de coaxkabel net na monteursbezoek verwijderd en sindsdien is er geen enkele ruis in het retoursignaal. Dus het is nu de vraag of de T4 time-outs hierdoor werden veroorzaakt.

Ik heb met de contractant van de verbinding van @marcosieben gesproken en hij vindt stabiliteit veel belangrijker dan de snelheid. Ik kan op dit moment aangeven dat de stabiliteit goed is!

Daarnaast betreft het een internetbedrijf met meerdere medewerkers. Er is veel dataverbruik op het netwerk aanwezig en een eerlijk moment om een speedtest te doen is bijna niet aanwezig. (Eventueel 's nachts)

Ook gebruikt men een eigen router, waarin bepaalde instellingen staan om bepaald dataverkeer voorrang te geven.

Een speedtest in het vervolg zal dan ook altijd rechtstreeks op het modem plaats moeten vinden voor een eerlijke meting.

@marcosieben
Ik heb met de contractant afgesproken dat ik je alleen verder mag ondersteunen na akkoord van hem of zijn bevoegde, die hij aan mij heeft doorgegeven.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

52 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
@marcosieben Dat is natuurlijk geen antwoord. We zijn toch benieuwd wat de oorzaak was, de configuratie van uw netwerk of uw meetinstrumenten.
Reputatie 7
Beste Leden, Contact gehad met serkan en ik denkt toch idd dat ziggo eens goed moet gaan kijken want @Serkan Ziggo zegt dat we in 7 dagen extreem veel data gebruiken wat kan kloppen als je zakkelijke klant bent, Maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag waarom we niet halen waarvoor we betalen lijkt mij toch? Ook heeft serkan het niet over het Ubbee modem gehad maar vraag ik mij ook bij af of dan de problemen weg zijn. Wie kan mij hierop antwoorden?

Goedemorgen allen,

Ik heb contact met @marcosieben gehad en ik heb aangegeven dat er in 7 dagen tijd 1,3TB aan data is gedownload. Dat is vrij veel, maar voor de rest heb ik daar geen conclusies aan verbonden.
Ik heb niets te zeggen over hoeveel men wel/niet download en heb alleen kenbaar gemaakt dat @marcosieben alle andere downloadverkeer tijdens een speedtest moet stoppen om een eerlijke meting te doen.

De reden dat ik benoemde dat er veel gedownload werd is ook omdat ik men bewust wil maken van het internetgebruik de gehele dag door een download zie, dan is de kans dat je een eerlijke speedtest doet gewoon heel klein.

Verder had @marcosieben de speedtests in eerste instantie met een MacBook uit 2001 gedaan. Om snelheden tot 600Mbit te kunnen behalen heb je ook goede apparatuur nodig, en daarom heb ik verzocht om het ook op een andere computer te testen.

@marcosieben
Heb je de speedtest ook al op andere computers uitgevoerd? Kun je de specificaties van je computer ook met ons delen en maakt de computer gebruik van een SSD schijf?

Ik zie verder geen problemen, en als ik je niet kan overtuigen dat het probleem niet in het Ziggo netwerk zit, dan kan ik een monteur voor je inplannen. Die komt dan met zijn eigen apparatuur langs en gaat de snelheid dan ook meten.

Weet wel dat hier dan ook kosten aan verbonden kunnen zitten. Als hij de snelheid ook niet haalt en problemen in het Ziggo netwerk vindt, dan is de monteur natuurlijk kosteloos.

Zoals ik al schreef ben ik er niet van overtuigd dat het probleem zich in het Ziggo netwerk zit en daarom wil ik graag dat je alles zo goed mogelijk uitsluit om onnodige kosten te voorkomen.
Reputatie 7
De monteur is gisteren langsgekomen en heeft een probleem in het interne coax netwerk gevonden die voor signaalproblemen in het retoursignaal veroorzaakte.

Jullie hebben de coaxkabel net na monteursbezoek verwijderd en sindsdien is er geen enkele ruis in het retoursignaal. Dus het is nu de vraag of de T4 time-outs hierdoor werden veroorzaakt.

Ik heb met de contractant van de verbinding van @marcosieben gesproken en hij vindt stabiliteit veel belangrijker dan de snelheid. Ik kan op dit moment aangeven dat de stabiliteit goed is!

Daarnaast betreft het een internetbedrijf met meerdere medewerkers. Er is veel dataverbruik op het netwerk aanwezig en een eerlijk moment om een speedtest te doen is bijna niet aanwezig. (Eventueel 's nachts)

Ook gebruikt men een eigen router, waarin bepaalde instellingen staan om bepaald dataverkeer voorrang te geven.

Een speedtest in het vervolg zal dan ook altijd rechtstreeks op het modem plaats moeten vinden voor een eerlijke meting.

@marcosieben
Ik heb met de contractant afgesproken dat ik je alleen verder mag ondersteunen na akkoord van hem of zijn bevoegde, die hij aan mij heeft doorgegeven.
Wat geheimzinnig. Heeft de monteur nou iets geconstateerd of niet?
Reputatie 7
Badge +17
De Community-weetgierigheid stijgt, samen met de buitentemperatuur, naar hoge niveaus.😉
Reputatie 7
@marcosieben Zou je de volgende vragen willen beantwoorden:
  • Heb je op 21/06/2019 van 19:26 tot 19:40 (Ziggo heeft het over 9:40, maar kennelijk hebben ze niet door dat er 19:40 staat) iets met de verbinding van het modem gedaan (ontkoppelen van de coaxkabel, resetten, van de stroom halen, etc) waardoor onderstaande meldingen in de log zouden kunnen zijn gekomen (de aanname van Ziggo):


  • Zou je schermprints willen plaatsen van alle meldingen in de log zodat we kunnen bepalen of dit éénmalig een hickup was of dat het modem continu aan het klagen is over de verbinding. Geef indien mogelijk ook aan of je je kan herinneren of je nog speciale herstel acties met het modem hebt uitgevoerd op de momenten dat het modem een melding logde. Dat helpt ons om de meldingen op de juiste manier te interpreteren.
Verder nog wat aanwijzingen bij het uitvoeren van testen:
  • Zorg ervoor dat er maar één computer een (bedrade) verbinding heeft met het modem om uit te sluiten dat andere apparaten met een netwerkverbinding gelijktijdig gebruik maken van de verbinding. Ieder actief apparaat deelt immers mee in het gebruik van de abonnementssnelheid. Als je bijvoorbeeld op een NAS bezig bent met het downloaden van een bestand vanaf het internet met een snelheid van 200 Mbps, dan zal een gelijktijdige snelheidstest nog maar 400 Mbps halen als het de abonnementssnelheid 600 Mbps is.
  • Mbps staat voor Megabits per seconde. Let op de hoofdletter M en de kleine letter b. Deze eenheid gebruikt Ziggo om de snelheid van de verbinding mee aan te duiden. De downstream snelheid van jouw verbinding is 600 Mbps en de upstream snelheid is 50 Mbps;
  • MB/s staat voor Megabyte per seconde, dus hoofdletter M en hoofdletter B. Een byte is acht bits ofwel 1 MB/s is hetzelfde als 8 Mbps. 600 Mbps / 8 bits = 75 MB/s en 50 Mbps / 8 bits = 6,25 MB/s
  • De grootte van bestanden wordt altijd uitgedrukt in bytes. GB staat voor Gigabyte.
Als je in je reactie het volgende aangeeft:
heb het 1 gbits bestand gedownload en die geeft 20,8 mbps


Dan zou 20.8 Mbps zeer slecht zijn gezien je downstream snelheid van 600 Mbps. Als je echter 20.8 MB/s (= 166,4 Mbps) dan is het iets beter, maar nog steeds slecht gezien je abonnementssnelheid.

Overigens kan je ervan uitgaan dat provider XS4All geen trage servers en/of trage verbindingen inzet voor een download test van bestanden. Als de snelheid bij het downloaden na een paar minuten begint in te zakken zegt dat meer over QoS instellingen bij Ziggo en/of het capaciteitsgebruik in het coaxsegment waarop je bent aangesloten. Vergeet niet dat je tijdens zo'n test op maximale abonnementssnelheid van 600 Mbps in feite de helft van de totale capaciteit (1200 Mbps) in het coaxsegment in beslag neemt. Die totale capaciteit in jouw coaxsegment wordt gedeeld met 400 tot 600 andere kabelinternet klanten.
Reputatie 7
Wat vind je van de “TCS fail on all upstream Channels” en “ TCS partial service meldingen in zijn logs? Dat zijn wel issues die je niet zomaar kunt negeren lijkt me.


Dat waren logs van 9.40 vanochtend en ik weet niet wat de topistarter @marcosieben op dat moment aan het doen was. Hij had gisteravond al problemen met zijn internetsnelheid, de logs van vanochtend kunnen niet de oorzaak zijn van de problemen van gisteravond, lijkt mij. Als ik het modem uitlees is hij op dit moment echt keurig online en ik kan me dan ook niet voorstellen dat het aan zijn verbinding ligt.

@marcosieben
Kun je de volgende tests alsnog uitvoeren en daar een reactie op geven?
  • Kun je de speedtest ook i.c.m. andere browsers uitvoeren en is de snelheid dan ook nog steeds hetzelfde?
  • Wil je eens testen om de computer in de veilige modus (met netwerkmogelijkheden) starten en dezelfde speedtests opnieuw uitvoeren?
  • Heb je de snelheid op dezelfde computer in het verleden wel behaald?
  • Kun je een bestandje downloaden via http://download.xs4all.nl/test/ en wat is de downloadsnelheid in MB/s?


Het is mij bekend we data verbruiken maar ik ga ervan uit dit niet zoveel is dat ons internet zover wegvalt?

Als je al aan het downloaden bent en op hetzelfde moment een speedtest doet, kan dat van invloed zijn op de speedtest.
Reputatie 6
Badge +10
Er bestaan, helaas, gigabit kaartjes die via USB 2.0 werken, daarmee haal je maximaal 300Mbps.
Zeker als ik lees dat er een MacBook uit 2001 gebruikt werd om te testen.
Reputatie 7
Badge +14
Pffffff hij is leuk 😉
Reputatie 7
Badge +26


Bedraad natuurlijk


Rechtstreeks op de modem of zit er nog andere apparatuur tussen? Zo ja, beschrijf uw installatie.
Reputatie 1
Badge
Iemand enig idee waar het mis kan gaan? Misschien utp kabel tussen modem en router?
Reputatie 1
Badge
Ik gebruik de connectbox en zal morgen een foto van de AOP maken.
Reputatie 1
Badge
@marcosieben Dat is natuurlijk geen antwoord. We zijn toch benieuwd wat de oorzaak was, de configuratie van uw netwerk of uw meetinstrumenten.
Dat laat ik nog weten.
Proberen.
Ik zag later dat er al het e.e.a onderzocht is in dit Topic & dat je weet waar je op moet letten.

Goede speedtest gebruiken en
Up/Downstreams en Netwerk Log van het Modem in de gaten houden.
Dan kun je het verschil tussen de Splitters bekijken.

Verder ben je al onder de hoede van @Serkan Ziggo voor een oplossing.
Daar kan ik verder weinig aan toevoegen.

Ik reageerde omdat ik zag dat je bezig was je Internetspeed te meten met een download van een File en de gemelde snelheden mij niet duidelijk waren omdat ze wat slordig waren opgegeven.
1Mbps is nu eenmaal iets anders dan 1 MBps.
En een file van '1 gbits' roept ook een vraag op..

Zoals gezegd: gebruik de download van een File niet om je internetspeed te meten.
Dat geeft een vertekend beeld. Het geeft aan wat je in de praktijk kunt behalen met een bepaalde Server. Dat kan lager zijn dan je verwacht en dat hoeft niet te liggen aan een probleem met je eigen Internetsnelheid.
Een speedtest probeert onder ideale omstandigheden het maximaal mogelijke vast te stellen. Gebruik de hier een paar keer gesuggereerde speedtest van DSL-reports. Dat is de beste.
Als second opinion kun je de Ookla test gebruiken. Speelt wat met de gebruikte testServer. Dat kan nog schelen.
Reputatie 1
Badge
Ze zijn nog bezig met uitzoeken wat er mis gaat.



Bedraad natuurlijkRechtstreeks op de modem of zit er nog andere apparatuur tussen? Zo ja, beschrijf uw installatie.
Nee er zit een synology router tussen maar heb indd ook rechstreek op modem geprobeerd maar kom niet veel hoger uit.
Het signaal op je modem is in orde (ook al spreken sommigen dit tegen) en de capaciteit in het netwerk is in orde. Op dit moment is er ook slechts 7% van de verbinding in de wijk in gebruik en je moet de snelheid dan ook met gemak kunnen halen.

Je bent zelf nu ook data aan het verbruiken. Ben je hier van op de hoogte en stop je alle netwerk verbruikende programma's ook voordat je een speedtest uitvoert?

  • Kun je de speedtest ook i.c.m. andere browsers uitvoeren en is de snelheid dan ook nog steeds hetzelfde?
  • Wil je eens testen om de computer in de veilige modus (met netwerkmogelijkheden) starten en dezelfde speedtests opnieuw uitvoeren?
  • Heb je de snelheid op dezelfde computer in het verleden wel behaald?
  • Kun je een bestandje downloaden via http://download.xs4all.nl/test/ en wat is de downloadsnelheid in MB/s?


@Serkan Ziggo Wat vind je van de “TCS fail on all upstream Channels” en “ TCS partial service meldingen in zijn logs? Dat zijn wel issues die je niet zomaar kunt negeren lijkt me.
Reputatie 1
Badge



Bedraad natuurlijkRechtstreeks op de modem of zit er nog andere apparatuur tussen? Zo ja, beschrijf uw installatie.
Nee er zit een synology router tussen maar heb indd ook rechstreek op modem geprobeerd maar kom niet veel hoger uit.
Het signaal op je modem is in orde (ook al spreken sommigen dit tegen) en de capaciteit in het netwerk is in orde. Op dit moment is er ook slechts 7% van de verbinding in de wijk in gebruik en je moet de snelheid dan ook met gemak kunnen halen.

Je bent zelf nu ook data aan het verbruiken. Ben je hier van op de hoogte en stop je alle netwerk verbruikende programma's ook voordat je een speedtest uitvoert?

  • Kun je de speedtest ook i.c.m. andere browsers uitvoeren en is de snelheid dan ook nog steeds hetzelfde?
  • Wil je eens testen om de computer in de veilige modus (met netwerkmogelijkheden) starten en dezelfde speedtests opnieuw uitvoeren?
  • Heb je de snelheid op dezelfde computer in het verleden wel behaald?
  • Kun je een bestandje downloaden via http://download.xs4all.nl/test/ en wat is de downloadsnelheid in MB/s?

ik heb het altijd gehaald ik heb ook de test al op 2 aparaten gedaan.
Het is mij bekend we data verbruiken maar ik ga ervan uit dit niet zoveel is dat ons internet zover wegvalt?
Reputatie 1
Badge
Het aop

Reputatie 1
Badge

Wat vind je van de “TCS fail on all upstream Channels” en “ TCS partial service meldingen in zijn logs? Dat zijn wel issues die je niet zomaar kunt negeren lijkt me.
Dat waren logs van 9.40 vanochtend en ik weet niet wat de topistarter @marcosieben op dat moment aan het doen was. Hij had gisteravond al problemen met zijn internetsnelheid, de logs van vanochtend kunnen niet de oorzaak zijn van de problemen van gisteravond, lijkt mij. Als ik het modem uitlees is hij op dit moment echt keurig online en ik kan me dan ook niet voorstellen dat het aan zijn verbinding ligt.

@marcosieben
Kun je de volgende tests alsnog uitvoeren en daar een reactie op geven?
  • Kun je de speedtest ook i.c.m. andere browsers uitvoeren en is de snelheid dan ook nog steeds hetzelfde?
  • Wil je eens testen om de computer in de veilige modus (met netwerkmogelijkheden) starten en dezelfde speedtests opnieuw uitvoeren?
  • Heb je de snelheid op dezelfde computer in het verleden wel behaald?
  • Kun je een bestandje downloaden via http://download.xs4all.nl/test/ en wat is de downloadsnelheid in MB/s?



Het is mij bekend we data verbruiken maar ik ga ervan uit dit niet zoveel is dat ons internet zover wegvalt?
Als je al aan het downloaden bent en op hetzelfde moment een speedtest doet, kan dat van invloed zijn op de speedtest.

@Serkan Ziggo heb het 1 gbits bestand gedownload en die geeft 20,8 mbps
Reputatie 7
Hi @marcosieben

Wil je mij jouw 06 nummer doorgeven d.m.v. een privébericht? Dan neem ik telefonisch contact met je op om er even samen naar te kijken.
Reputatie 1
Badge
ik zal daar morgen even naar gaan kijken ik houd jullie op de hoogte.
Reputatie 1
Badge
Mensen ik heb venomen dat er morgen een monteur komt kijken en ik sluit dit topic.
Laat toch nog ff weten hoe het afloopt. Je hebt me nl benieuwd gemaakt.
Reputatie 7
Probeer het eens met deze Speedtest aangeraden door Ziggo Moderators

Hoe voer je de speedtest uit, bedraad, wifi?

Iets meer informatie kan gewenst zijn.
Reputatie 1
Badge
Probeer het eens met deze Speedtest aangeraden door Ziggo Moderators

Hoe voer je de speedtest uit, bedraad, wifi?

Iets meer informatie kan gewenst zijn.

Dat maakt geen verschil kijk maar.