Jesse038

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Downloaden duurt lang ondanks hoge speedtest resultaten

Goedenavond,

Sinds een aantal maanden zijn we thuis overstapt op Ziggo alles-in-1 Complete, met 200 down. en 20 up. De afgelopen weken valt me echter op dat het downloaden van verschillende dingen (bestanden op laptop, Apple-updates op iPhone) erg lang duurt.

De Ziggo speedtest via Wi-Fi (kan m'n Macbook helaas niet direct aansluiten via de kabel) geeft een score van 90 om 20, wat voor m'n gevoel prima is.

Vanmiddag probeerde ik bijvoorbeeld een update (1,2GB) voor onze Samsung tv te downloaden via mijn Macbook. De resterende tijd varieerde steeds tussen de 1-8 uur en langer, en soms leek de verbinding zelfs helemaal weg te vallen. Als ik op PopcornTime zit valt me ook op dat de downloadsnelheid vaak een beetje schommelt tussen de 300kb/s en 800kb/s, maar nooit echt stabiel 'doorgroeit' naar z'n normale niveau.

Monteur is vandaag langs geweest en stelde dat het signaal goed is, maar had niet echt een verklaring waarom het downloaden van bestanden etc. zo lang duurt.

Wie kan me helpen? :smile:

Thanks alvast.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Vaak zetten bedrijven een soort limiet op de downloadsnelheid van hun server, om zo problemen in de capaciteit te voorkomen. Ik merk dat wel vaker als ik drivers of firmware voor tv/foon/pc download. Helaas niets aan te doen. Dat wegvallen is natuurlijk frustrerend maar hopelijk komt het niet meer terug! 🙂

Bekijk in context

7 Reacties 7
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Als je grote bestanden van een andere server (bijvoorbeeld bij onze collega's van XS4All) downloadt, kom je dan wel in de buurt van 10 MB/s (≈ 90 Mb/s) en blijft dit stabiel? Zo ja, dan kan het aan de server liggen waar je de Samsung-firmware downloadt.

En bij Popcorntime ligt het sowieso aan hun servers, weet ik uit eigen ervaring :wink:
Jesse038
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe doe ik dat precies? :yum: Ben helaas niet erg bedreven in dit soort dingen.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Als je die link van me aanklikt zie je allerlei bestanden met verschillende grootten. Oa het 10GB.bin-bestand, dit is een testbestand van 10 GB groot waarmee je mooi je downloadsnelheid over enkele minuten kan testen. Bij de Downloads in je browser (vaak te openen via CTRL+J volgens mij) kan je kijken hoe snel hij downloadt 🙂 Alleen gebruiken met Wifi of bekabeld internet en niet via 4G, zou zonde zijn als je 10GB van je mobiele abonnement er doorheen brandt 😉
Jesse038
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt! Het testbestand schommelt zo rond de 10 MB/s gedurende een paar minuten, dus dat lijkt wel goed te zitten. Ik heb de Samsung update (via hun officiële website) ook nog eens aangezet, maar die heeft al moeite om op 1 MB/s te komen. Voor m'n gevoel een erg groot verschil? Of ligt dat voornamelijk aan hun server, zoals je in het eerste bericht aangaf, en kan je daar verder weinig aan doen?
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Vaak zetten bedrijven een soort limiet op de downloadsnelheid van hun server, om zo problemen in de capaciteit te voorkomen. Ik merk dat wel vaker als ik drivers of firmware voor tv/foon/pc download. Helaas niets aan te doen. Dat wegvallen is natuurlijk frustrerend maar hopelijk komt het niet meer terug! 🙂
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Het wil wel eens sneller gaan als het in Amerika nacht is. Hier dus ongeveer van 8 tot 16
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Jesse038, welkom op onze Community. Je hebt hier al hele goede uitleg gekregen zie ik.

@0on0on, Prima helder beknopt en trefzeker verhaal wederom. Ik zeg: #LekkerBezig!! 🙂

Uitgelicht topic