Koen Carree

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Download Snelheid niet zoals het hoort

Hier thuis hebben we een pakket met 500MB *correctie. 250* Download snelheid. Echter komt het er bij lange na niet in de buurt ( zie foto als voorbeeld ) Ik ben nog nooit met een test hoger uitgekomen dan 50MB. Ik vroeg me dus af of hier een oplossing voor is ?

Mijn computer staat aangesloten met een internetkabel

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Als ik 88 zie, dan bekruipt me direct het gevoel dat er iets is met de CAT5e kabel of een instelling in je PC waardoor je PC tot 100 Mbit/s en dan kom je iets lager uit in de praktijk.

Wat zie je hier op je PC? (Bij mij zie je Wifi, maar dat kan anders zijn bij jou.)

 

Bekijk in context

43 Reacties 43
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292... 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit is wel erg laag, heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Wat zie je (als je een conectbox hebt) hier in je modem?

 

 

En hier in je computer?

 

 

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb geen Connectbox, slechts alleen een Ziggo Ubee en een Powerline adapter. 

Ik ben er van op de hoogte dat met '’Snelheid: 100,0 Mbps'’ dat je ik dan zoon 85 Mbps heb

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

ZIT AL IN MIJN MODEM, NEGEER DEZE REACTIE

Ik loop vast bij het inloggen van mijn modem. Het gebruikersnaam en wachtwoord kloppen niet, terwijl ik die van de achterkant van mijn modem zojuist heb afgelezen. Kan ik het wijzigen ?

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

 

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Onze Ziggo Ubee EVW3200 staat beneden in de hoek van de woonkamer

 

Een kabel gaat vervolgen naar een powerline adapter van TP LINK

 

Hier overzicht van de afstand

 

Dit komt uit op de zolder. Dus van begaande grond > 1e etage > zolder 

 

Vanaf de powerline adapter met een internetkabel naar mij pc, Zoon 2 meter afstand is dit 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Kijk, dat verandert de boel. Dat van die TP LINK had je niet verteld. Dat apparaat vernaggelt  je snelheid.

 

100 Mbps is je theoretische maximum snelheid, maar kan door veel factoren vermindert worden.

Kijk bijv. hier.

https://www.slimmer-huis.nl/2018/06/12/powerline-adapters-zin-of-onzin/

200 Mbps, 500 Mbps.. 1200 Mbps ! In de praktijk (woonhuis, kantoor of bedrijfspand) hebben we nog nooit een PowerLine adapter de geadverteerde snelheid zien behalen, meestal komen ze niet eens in de buurt van die snelheden. Wat kunt u dan wel verwachten ?

 

Dat hangt van uw elektra-netwerk af: een rijtjeshuis dat recent gebouwd is, levert meestal een acceptabel resultaat van ca 30 Mbps tot 100 Mbps op. Zodra het huis groter wordt (meer / langere elektrakabels), of wat ouder is (hoe ouder, hoe lager de bandbreedte) loopt dit al rap terug.  Een vrijstaand huis uit de jaren “70 mag met 10 Mbps in de handjes klappen.

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

En hoe zou ik dit kunnen oplossen ?

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Probeer je een beetje in te lezen, er zijn heel veel mogelijkheden.

https://www.coolblue.nl/advies/netwerk.html

https://www.coolblue.nl/wifi-problemen-oplossen

 

 

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hey Steef bedankt voor uw hulp. Als ik het goed begrijp werk een powerline adapter niet zo goed, omdat ik in een wat aardig oud rijtjeswoning woon. Na wat research zit ik te denken dat een Wifi Mesh Router misschien beter is in mijn geval. Kan dit kloppen ?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie in je modem gegevens die je geplaatst hebt ook een hoge downstream en een modem wat niet meer van deze tijd is en troubles kan hebben met deze hoge downstream.

Ben er bijna zeker van dat het AOP = Abonnee Overname Punt = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, ook niet meer van de laatste 5 jaar is.

Het lijkt me de eerste stap dat alles wordt zoals het nu moet zijn en dan kijken wat je aan snelheid hebt, eerst het oude fundament vervangen voor je er verder op gaat bouwen.

Beiden kunnen gratis door Ziggo omgewisseld worden.

Maar voordat je contact opneemt met Ziggo en voor de zekerheid om zeker te weten dat het een oud AOP is: Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Even een vervolg op mijn bericht hier zojuist boven geplaatst.

Heb je werkelijk een 500 Mb abonnement en geen nieuw modem gehad?
Want dit modem gaat de 500 Mb nooit halen met maar 8 kanalen downstream.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt wrote:

Even een vervolg op mijn bericht hier zojuist boven geplaatst.

Heb je werkelijk een 500 Mb abonnement en geen nieuw modem gehad?
Want dit modem gaat de 500 Mb nooit halen met maar 8 kanalen downstream.

Theoretisch kan dit modem inderdaad maximaal 8x50 Mbit/s halen, dat is 400. Echter de downstreams zijn nooit voor jou alleen, die deel je met anderen in je coaxsegment. Daarmee haalt dit modem ook de theoretische 400 nooit. Dat in combinatie met powerline adapters, die ook niet altijd een robuuste verbinding hebben. De beste optie? Een modem vragen, dat veel meer downstreams aankan, en een UTP kabel trekken. Met WiFi introduceer je weer een onzekere factor, zeker met betonvloeren. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Koen Carree  Er is al iets fout gegaan met het abonnement, als dat 500 Mb/s is, je krijgt bij een abonnement altijd een modem waarmee je je abonnement snelheid moet kunnen halen.

Ik heb hier in ieder geval vrijwel altijd, zelfs via Wifi 500/40 op het modem met een dun muurtje ertussen.

Bekabeld heeft ook mijn voorkeur verder in huis met b.v. een Wifibooster via een netwerkkabel, maar als het niet anders kan, de Wifiboosters van Ziggo gaan in ieder al een stuk sneller dan 100 Mb/s en je kunt de Wifiboosters (Acces Point via een netwerkkabel en Acces Points via de stroom) 30 dagen gratis uitproberen bij Ziggo, ik heb ze voor de niet meer bereikbare plaatsen met een netwerkkabel.

Ik heb het oude modem issue bij een Ziggo moderator weggelegd, zij zullen morgen hier reageren.

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

Hallo @Koen Carree op verzoek van @Be rt heb ik gekeken naar de type modem in combinatie met je abonnement. Het hier getoonde modem past prima bij de 250 Mbit/s die je van ons af neemt. Wanneer een powerline adapter na alle tips die hier nog komen niet de gewenste snelheid geeft raad ik je aan een UTP kabel te trekken, daar zul je ook in de toekosmt veel plezier aan beleven.

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt Anne H voor uw reactie. Een UTP kabel ga ik zeker proberen, toch vraag ik me af hoe het zit met de mogelijke verouderde apparatuur waar Bert het al over had

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Koen Carree  Het oude modem issue wat ik noemde had vooral betrekking op je genoemde abonnement van 500 Mb/s.

Je hebt 250 Mb/s en daar is dit modem prima voor geschikt, zoals efok ook al voorrekende.

Je kunt de werkelijke huidige snelheid van je modem het best testen als je het modem rechtstreeks met een kabel verbind aan een laptop of computer en via https://www.ziggo.nl/speedtest een aantal speedtests doet.

Koen Carree
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dit is wat ik behaal met een kabel vanaf de modem-router naar een zo goed als nieuwe laptop. Heel mooi resultaat dus

Simpele oplossing zou dus zijn om een kabel tot helemaal boven op zolder te krijgen. Echter is dit niet goed mogelijk in ons huis. 

Ik zit er nu aan te denken om een Wifi Mesh router te kopen, om meer in de buurt te komen naar het resultaat hier boven. Is dit een slimme zet of zie ik mogelijk iets over het hoofd ? Powerline connector is geen succes dus dat valt af

Nogmaals hartelijk dank aan @Be rt  @Anne H Ziggo  @Steefb  voor alle hulp

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

TOP, je modem en verbinding is dus prima. @Koen Carree 

 

Je schrijft: “Powerline connector is geen succes dus dat valt af”

Je hebt het nu over je huidige powerline, die is meer dan 5 jaar geleden op de markt gebracht met alleen 2,4 GHz. en Ethernet LAN, data-overdrachtsnelheden 10,100 Mbit/s.
Werkt op 2 aders, plus en min stroom.

Even ter vergelijking, helaas je huidige powerline is er één van een voorbij tijdperk.

De Powerline van Ziggo heeft 2,4 en 5 GHz en een UTP aansluiting voor 1000 Mbit/s.

Op 5GHz. haal ik gemiddeld 125 down en 42 up en op 2,4 GHz. haal ik gemiddeld 53 down en 41 up en dit is met een 3 fase meterkast op verschillende groepen aangesloten, dus eigenlijk een slechte combinatie.
En met een kabel naar een laptop of computer vanaf de Wifibooster kom ik nog een stuk hoger.
Werkt op 3 aders, plus en min stroom en aarde.

Je kunt hem altijd bestellen bij Ziggo en 30 dagen vrijblijvend testen, niet goed, kun je hem gratis terugsturen, je kunt hem kopen of huren, ook een extra powerline te bestellen voor 2 wifipunten: 
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-stopcontact/

Uitbreidingsset Wifibooster via het stopcontact.

 

Nu het Mesh systeem voor een langere afstand, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn en dat is het vaak ook, voor een flinke prijs.

Een mesh systeem heeft b.v. 3 wifipunten die het signaal verder brengen, let wel, ieder wifipunt wordt gehalveerd naar het volgende punt, omdat de overdracht via Wifi gaat en heen en terug moet en dan verder weer heen en terug wat vertraging oplevert in snelheid en reactietijd.

Dat wil zeggen, als je op je eerste punt een snelheid hebt van b.v. 120 Mb/s, dan wordt het 2e 60 Mb/s en het derde 30Mb/s en hier is de reactietijd wat langer, want het moet over de 3 wifipunten voor het bij je modem is.

Zie voor meer uitleg de volgende website test 2018:

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/de-10-beste-wifi-mesh-systemen-die-je-kunt-kopen

Of meshschien toch niet?

Wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn is dat vaak ook zo, en ook hier mogen we de nodige kanttekeningen plaatsen – die voor elk van de tien systemen van toepassing zijn. Draadloze signalen lijden nu eenmaal onder andere signalen in de omgeving en zijn zeer afhankelijk van de fysieke bouw van het pand waarin je ze plaatst.

https://storage.googleapis.com/pdm-assets/media/Tabel_wifi-mesh-systemen.pdf

 

Test 2019: https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/16-wifi-mesh-systemen-vergeleken 

Veel succes met je keuze gewenst.

Uitgelicht topic