Jessievdm7

Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

deco app - Portforwarding

Ik kan via mijn deco app poortforwarden, is het dan zo dat ik dit niet meer hoef te doen op de modem instellingen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jessievdm7 wrote:

...Nu is het weer hoger dan gister kwam net op 150mbs uit. Heb de deco gereset. Wat kan ik nu het best doen de deco in ap modus en de connectbox in router. Of connectbox in bridge en deco in router laten, en moet ik dan nog iets doen of  hoort het gewoon goed te wetken allemaaal dan?


Voor het testen van de download, kan u het beste een laptop/desktop rechtstreeks met een netwerkkabel op de CB zetten. Daarna dezelfde test via wifi doen.
Een wifi download test kan natuurlijk nooit hoger uitkomen als de bekabelde test. Andersom gezegd: als de bekabelde test b.v. 200Mbit/s heeft, dan zal de wifi test nooit hoger kunnen zijn dan die waarde, want uiteindelijk zal het wifi signaal toch dezelfde kabel op moeten.

Ik zou ( als eerste ) gewoon het eenvoudigste netwerk nemen: De CB in router mode laten staan en de Deco in AP mode.

Het beheer van uw netwerk blijft zo bij de CB en Ziggo kan zo ‘meer’ zien als dat nodig is.
Wifi op de CB moet natuurlijk wel uit.
 

Bekijk in context

20 Reacties 20
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Heeft u de deco als router ingesteld en staat uw modem in bridge? Port forwarden hoeft maar een keer. Werkt het naar genoegen?

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Jan F. wrote:

Heeft u de deco als router ingesteld en staat uw modem in bridge? Port forwarden hoeft maar een keer. Werkt het naar genoegen?

De modem staat inderdaad in de router modus. Ik heb een aantal poorten geopend voor mijn xbox via de deco app, dus ik neem aan dat ik dit niet nog is hoef te doen via mijn ziggo modem instellingen? Of de modem in bridge modus staat ik denk van niet. Hoe weet ik dit?

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Jan F. wrote:

Heeft u de deco als router ingesteld en staat uw modem in bridge? Port forwarden hoeft maar een keer. Werkt het naar genoegen?

Is het nodig om hem in bridge modus te zetten dan? Heb nog een vraagje, ik wou mijn ip adres op de deco app statisch maken maar toen kreeg ik de melding dat ik dan het LAN IP moest veranderen anders zou dit conflicteren. Waar zou ik dit in kunnen veranderen? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

Jessievdm7 wrote:

….De modem staat inderdaad in de router modus. Ik heb een aantal poorten geopend voor mijn xbox via de deco app, dus ik neem aan dat ik dit niet nog is hoef te doen via mijn ziggo modem instellingen? Of de modem in bridge modus staat ik denk van niet. Hoe weet ik dit?


In snap niet in welke mode de Ziggo/modem nu staat.


Een Deco set kan op 2 manier werken: als router of als Access Point. Als zowel de Ziggo modem/router en de Deco set als router ingesteld staan, dan geeft dat vaak problemen en daarvoor moet men de configuraties van beide routers vaak iets aanpassen.
Heeft u geen kennis van een router, wilt u uw netwerk simpel houden en/of maakt het u niet uit, dan is de beste oplossing om de Ziggo modem/router ( een witte ConnectBox ? ) gewoon in router mode te laten staan ( zoals Ziggo de modem/router standaard instelt ). Dan moet u de Deco set, na de volledige installatie, in AP mode zetten. In AP mode geeft de Deco set gewoon alles transparant door.
Al het netwerkbeheer wordt dan gedaan door de Ziggo modem/router en daar moet u dan ook een poort forwarden.
 

Jessievdm7 wrote:

...Heb nog een vraagje, ik wou mijn ip adres op de deco app statisch maken maar toen kreeg ik de melding dat ik dan het LAN IP moest veranderen anders zou dit conflicteren. Waar zou ik dit in kunnen veranderen? 

 

Als de Deco in router staat, dan kan het netwerk achter de master Deco, niet de zelfde IP range hebben als voor de master ( de range die de  master op zijn ‘ingang’ krijgt ).

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:

 

Jessievdm7 wrote:

….De modem staat inderdaad in de router modus. Ik heb een aantal poorten geopend voor mijn xbox via de deco app, dus ik neem aan dat ik dit niet nog is hoef te doen via mijn ziggo modem instellingen? Of de modem in bridge modus staat ik denk van niet. Hoe weet ik dit?


In snap niet in welke mode de Ziggo/modem nu staat.


Een Deco set kan op 2 manier werken: als router of als Access Point. Als zowel de Ziggo modem/router en de Deco set als router ingesteld staan, dan geeft dat vaak problemen en daarvoor moet men de configuraties van beide routers vaak iets aanpassen.
Heeft u geen kennis van een router, wilt u uw netwerk simpel houden en/of maakt het u niet uit, dan is de beste oplossing om de Ziggo modem/router ( een witte ConnectBox ? ) gewoon in router mode te laten staan ( zoals Ziggo de modem/router standaard instelt ). Dan moet u de Deco set, na de volledige installatie, in AP mode zetten. In AP mode geeft de Deco set gewoon alles transparant door.
Al het netwerkbeheer wordt dan gedaan door de Ziggo modem/router en daar moet u dan ook een poort forwarden.
 

Jessievdm7 wrote:

...Heb nog een vraagje, ik wou mijn ip adres op de deco app statisch maken maar toen kreeg ik de melding dat ik dan het LAN IP moest veranderen anders zou dit conflicteren. Waar zou ik dit in kunnen veranderen? 

 

Als de Deco in router staat, dan kan het netwerk achter de master Deco, niet de zelfde IP range hebben als voor de master ( de range die de  master op zijn ‘ingang’ krijgt ).

De deco staat in router modus en de connectbox ook want ik heb hem niet in bridge modus gezet. Ik heb hem net in ap modus gezet maar toen werkte er niks meer dus heb hem weer terug gezet. Het gaat puur om het gamen voor de rest niks. Ik wil gewoon dat de NAT type open blijft. En wat ik hiervoor moet doen. Ik heb de poorten open gezet via de deco app. Wat kan ik doen zodat het gamen soepel is en blijft. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jessievdm7 wrote:

...De deco staat in router modus en de connectbox ook want ik heb hem niet in bridge modus gezet….

Ik heb hem net in ap modus gezet maar toen werkte er niks meer dus heb hem weer terug gezet. Het gaat puur om het gamen voor de rest niks. Ik wil gewoon dat de NAT type open blijft. En wat ik hiervoor moet doen. Ik heb de poorten open gezet via de deco app. Wat kan ik doen zodat het gamen soepel is en blijft. 

 

Als beide in router mode staan, dan moet u ook in beide een forward instellen. Of UPnP moet aanstaan in de router, dan wordt de aanvraag om een poort open te zetten ( door een b.v. laptop/desktop ) automatisch uitgevoerd.

Hebt u, nadat uw de Deco in AP mode hebt gezet, de apparatuur die daarop aangesloten was/is opnieuw gestart. Deze apparatuur krijgt dan namelijk een ander IP-nummer ( van de DHCP van de CB en die heeft een andere range ).

De kans dat er problemen ontstaan met 2 routers, is natuurlijk veel groter dan met 1 router. Natuurlijk vooral, om dat een router ingrijpt/controleert in het verkeer wat door die router gaat, denk b.v. aan de firewall, blokken van pakketten, mac-filtering, forwards, parental-control. Al deze zaken nemen tijd en kunnen ( gewenst en/of ongewenst ) de doorvoer aanpassen en/of afvangen.

Als de Deco in AP mode gaat, dan staat daarin alle router functies uit en wordt er niet ingegrepen/gecontroleerd en zal wat de router ingaat, ook direct er uitkomen.


M.b.t. NAT type en gamen, kijkt u hier eens,

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:
Jessievdm7 wrote:

...De deco staat in router modus en de connectbox ook want ik heb hem niet in bridge modus gezet….

Ik heb hem net in ap modus gezet maar toen werkte er niks meer dus heb hem weer terug gezet. Het gaat puur om het gamen voor de rest niks. Ik wil gewoon dat de NAT type open blijft. En wat ik hiervoor moet doen. Ik heb de poorten open gezet via de deco app. Wat kan ik doen zodat het gamen soepel is en blijft. 

 

Als beide in router mode staan, dan moet u ook in beide een forward instellen. Of UPnP moet aanstaan in de router, dan wordt de aanvraag om een poort open te zetten ( door een b.v. laptop/desktop ) automatisch uitgevoerd.

Hebt u, nadat uw de Deco in AP mode hebt gezet, de apparatuur die daarop aangesloten was/is opnieuw gestart. Deze apparatuur krijgt dan namelijk een ander IP-nummer ( van de DHCP van de CB en die heeft een andere range ).

De kans dat er problemen ontstaan met 2 routers, is natuurlijk veel groter dan met 1 router. Natuurlijk vooral, om dat een router ingrijpt/controleert in het verkeer wat door die router gaat, denk b.v. aan de firewall, blokken van pakketten, mac-filtering, forwards, parental-control. Al deze zaken nemen tijd en kunnen ( gewenst en/of ongewenst ) de doorvoer aanpassen en/of afvangen.

Als de Deco in AP mode gaat, dan staat daarin alle router functies uit en wordt er niet ingegrepen/gecontroleerd en zal wat de router ingaat, ook direct er uitkomen.


M.b.t. NAT type en gamen, kijkt u hier eens,

Upnp staat automatisch aan in de ziggo modem. Op de deco app ook. Ik heb poorten geopend via de deco app heb gecheckt of dit goed is gelukt maar via een site kon ik het checken en er stond dat ze nog gesloten waren. Heb geen idee wat ik fout doe moet ik ze nu nog een keer via de connectbox instellingen een keer forwarden? 

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:
Jessievdm7 wrote:

...De deco staat in router modus en de connectbox ook want ik heb hem niet in bridge modus gezet….

Ik heb hem net in ap modus gezet maar toen werkte er niks meer dus heb hem weer terug gezet. Het gaat puur om het gamen voor de rest niks. Ik wil gewoon dat de NAT type open blijft. En wat ik hiervoor moet doen. Ik heb de poorten open gezet via de deco app. Wat kan ik doen zodat het gamen soepel is en blijft. 

 

Als beide in router mode staan, dan moet u ook in beide een forward instellen. Of UPnP moet aanstaan in de router, dan wordt de aanvraag om een poort open te zetten ( door een b.v. laptop/desktop ) automatisch uitgevoerd.

Hebt u, nadat uw de Deco in AP mode hebt gezet, de apparatuur die daarop aangesloten was/is opnieuw gestart. Deze apparatuur krijgt dan namelijk een ander IP-nummer ( van de DHCP van de CB en die heeft een andere range ).

De kans dat er problemen ontstaan met 2 routers, is natuurlijk veel groter dan met 1 router. Natuurlijk vooral, om dat een router ingrijpt/controleert in het verkeer wat door die router gaat, denk b.v. aan de firewall, blokken van pakketten, mac-filtering, forwards, parental-control. Al deze zaken nemen tijd en kunnen ( gewenst en/of ongewenst ) de doorvoer aanpassen en/of afvangen.

Als de Deco in AP mode gaat, dan staat daarin alle router functies uit en wordt er niet ingegrepen/gecontroleerd en zal wat de router ingaat, ook direct er uitkomen.


M.b.t. NAT type en gamen, kijkt u hier eens,

Ik denk dat ik ze via de modem ook ga forwarden, alleen via de modem kan ik alleen alleen de laatste cijfers invullen na de laatste punt en dat is nu natuurlijk niet het ip adres van de xbox omdat de xbox is verbonden met de deco. Moet ik daar misschien dan het ip adres van de deco invoeren of werkt het anders. Als u mij dit kan vertellen ben ik misschien van het probleem af.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Pasi . Weet jij het antwoord op de laatste vraag van @Jessievdm7  wellicht nog? 

Of ben je er inmiddels uitgekomen, @Jessievdm7 ? 🙂 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Lycke Ziggo wrote:

Hey @Pasi . Weet jij het antwoord op de laatste vraag van @Jessievdm7  wellicht nog? ...


Eigenlijk heb ik geen idee hoe e.e.a. reageert, ook m.b.t. UPnP welke wel/niet actief kan staan in de routers. Tevens is het maar de vraag hoe de CB reageert, want daar is soms ook geen peil op te trekken.

E.e.a. is natuurlijk wel uit te zoeken en/of te testen, maar dat moet je ter plekke doen en niet op afstand. Daarvoor is oplossen via een forum niet de juiste tool.

Persoonlijk zou ik gelijk de Deco ( of de CB ) in Access Point mode zetten, omdat dan het netwerk veel eenvoudiger wordt en gelijk duidelijk is wie het netwerk beheert en waar je dus instellingen moet aanpassen. Maar ik verval in herhalingen, want dat heb ik al vaker vermeld. Zover mijn aanvulling …...

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:
Lycke Ziggo wrote:

Hey @Pasi . Weet jij het antwoord op de laatste vraag van @Jessievdm7  wellicht nog? ...


Eigenlijk heb ik geen idee hoe e.e.a. reageert, ook m.b.t. UPnP welke wel/niet actief kan staan in de routers. Tevens is het maar de vraag hoe de CB reageert, want daar is soms ook geen peil op te trekken.

E.e.a. is natuurlijk wel uit te zoeken en/of te testen, maar dat moet je ter plekke doen en niet op afstand. Daarvoor is oplossen via een forum niet de juiste tool.

Persoonlijk zou ik gelijk de Deco ( of de CB ) in Access Point mode zetten, omdat dan het netwerk veel eenvoudiger wordt en gelijk duidelijk is wie het netwerk beheert en waar je dus instellingen moet aanpassen. Maar ik verval in herhalingen, want dat heb ik al vaker vermeld. Zover mijn aanvulling ……               als ikk hem in acm

Als ik hem in acces point zet dan werken allee deco’s niet meer als wifi toch?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jessievdm7 wrote:

...Als ik hem in acces point zet dan werken allee deco’s niet meer als wifi toch?


In Access Point mode zijn alle router functies ( zoals DHCP en firewall ) uitgeschakeld, maar wifi blijft natuurlijk gewoon werken.

Anders zou de AP-mode optie toch helemaal geen nut hebben, want dan heb je Deco stations die helemaal niets meer doen.

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:
Jessievdm7 wrote:

...Als ik hem in acces point zet dan werken allee deco’s niet meer als wifi toch?


In Access Point mode zijn alle router functies ( zoals DHCP en firewall ) uitgeschakeld, maar wifi blijft natuurlijk gewoon werken.

Anders zou de AP-mode optie toch helemaal geen nut hebben, want dan heb je Deco stations die helemaal niets meer doen.

Oke top, bedankt ik ga het zo even proberen 

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Jessievdm7 wrote:
Pasi wrote:
Jessievdm7 wrote:

...Als ik hem in acces point zet dan werken allee deco’s niet meer als wifi toch?


In Access Point mode zijn alle router functies ( zoals DHCP en firewall ) uitgeschakeld, maar wifi blijft natuurlijk gewoon werken.

Anders zou de AP-mode optie toch helemaal geen nut hebben, want dan heb je Deco stations die helemaal niets meer doen.

Oke top, bedankt ik ga het zo even proberen 

Hij staat in ap modus, maar nu geeft de internet maar ongeveer 20mbs aan terwijl het eerst tussen de 100-200 was

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:
Jessievdm7 wrote:

...Als ik hem in acces point zet dan werken allee deco’s niet meer als wifi toch?


In Access Point mode zijn alle router functies ( zoals DHCP en firewall ) uitgeschakeld, maar wifi blijft natuurlijk gewoon werken.

Anders zou de AP-mode optie toch helemaal geen nut hebben, want dan heb je Deco stations die helemaal niets meer doen.

Heeft u enig idee nadat ik hem in ap heb gezegd dat de mb snelheid nu echt heel laag is ? Het is nu ongeveer 20 terwijl dat hiervoor 150 gemiddeld was?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Herstart u de ConnectBox eens.

Hoe test u dat?

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:

Herstart u de ConnectBox eens.

Hoe test u dat?

Via de xbox heb ik het getest en via ziggo zelf. Ik merk ook wel dat het trager is. Ik ga zo even restarten hoe doe je dat het best gwn stekker minuutje eruit?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ja.

Jessievdm7
Topicstarter
Level 1
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Pasi wrote:

Ja.

Nu is het weer hoger dan gister kwam net op 150mbs uit. Heb de deco gereset. Wat kan ik nu het best doen de deco in ap modus en de connectbox in router. Of connectbox in bridge en deco in router laten, en moet ik dan nog iets doen of  hoort het gewoon goed te wetken allemaaal dan?

Uitgelicht topic