Vraag

De standaardgateway is niet beschikbaar - verbonden via powerline adapters

Toon eerste bericht

58 Reacties

@hanh
Ik heb geen UTP kabel tussen ConnectBox en MediaBox XL, maar een coax kabel. Een coax kabel (blauw) van MediaBox XL naar splitter en een coax kabel (rood) van ConnectBox naar splitter.

"De box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte" dit heb ik gedaan en hij zegt dat hij in Gateway modus staat.

Ik heb een internetkabel verbonden met de MediaBox XL en ingelogd op 192.168.192.1
In de bijlage een screenshot van Basis > Thuisnetwerk > Local Area Network
Ik heb hier alleen de DNS servers beide op 0.0.0.0 gezet, daarna opgeslagen en mediabox + connectbox uit de stroom gehaald en na 30 seconden weer in de stroom.
Verder nog geen andere dingen veranderd zoals DHCP-server uitschakelen. Ik wilde niks vernielen dus wil ik je eerst vragen of deze instellingen goed zijn of moet ik wat veranderen?

Waarom moet de DNS server 192.168.178.1 zijn? Op de Connect Box pagina (Beheer > Informatie) staat dat de 2 DNS servers 62.179.104.196 & 213.46.228.196 zijn. Deze worden ook weergegeven als ik ipconfig /all met een laptop verbonden met de Wifibooster doe.
@inekedh
Je schreef.

Ik heb een Horizon box voor de TV met daaraan aangesloten een ConnectBox voor het internet

Vandaar dat ik dacht dat er een UTP-kabel tussen zat.
Maakt niet uit. Jammer dat dit niet zo was, want dat zou het probleem hebben kunnen zijn.
Zet de DHCP Server van de Horizon maar uit. Maakt overigens niet echt uit, zolang hij maar niet verboden is met je computernetwerk.

Ik weet niet beter dan dat de ConnecBox DHCP 192.168.178.1 toewijst als DNS Server.
De in de ConnectBox genoteerde Ziggo DNS Servers worden dan via die kleine in de ConnectBox aanwzige DNS Server aangesproken. Bij DS-Lite Firmware is dat zeker zo.
Bij jou komen ze op de Laptops in beeld. Zo kan het ook, maar ik kijk daarvan op.
Misshien is dit gebruikelijk bij de IPv4 Firmware die je op de ConnectBox hebt, en
heb ik dit altijd gemist of er is iets gewijzigd bij de laatste Firmware versie. Het blijft voor mij wel een aandachtspuntje, dat zo te zien niet echt belangrijk is.

Omdat een UTP-koppeling tussen Horizon en ConnectBox geen roet in het eten kan gooien, ziet alles, wat je eerder liet zien er dus ok uit op alle drie de latops.
Toch werken er twee niet als bekabeld aangesloten op de Wifi Booster.
je schreef:

Ze doen het alle 3 verbonden via de connect box, maar bij de powerline adapter maar 1, de andere 2 krijgen een "standaard gateway niet beschikbaar" melding.

Zijn die ipconfigs die je liet zien de output als ze aan de Booster hangen?
De standaard Gateway is op alle drie nl ok.
Voor alle zekerheid.
Hang een niet goed werkende Laptop aan de Booster, geef een restart en bekijk ipconfig.
Is er dan iets geks te zien bij Default/Standaard Gateway? Of bij iets anders; het IPv4 address bv. Zou eigenlijk wel moeten. Anders wordt het echt bizar.

Gr Han
Ik heb de DHCP-server van de Horizon box uitgeschakeld. De dns servers heb ik van 0.0.0.0 terug veranderd naar hoe het was: 1.1.1.1 & 1.0.0.1 (in het verleden een keer ingesteld). Omdat Replay TV niet meer werkte na de DNS wijziging.
Ik kan niet meer inloggen op de Horizon instellingen pagina, maar die heb ik vast niet meer nodig, toch?
Hebben de Horizon box instellingen invloed op de Wifibooster (die met de ConnectBox verbonden is)?

De ipconfig /all screenshots die ik eerder heb verstuurd waren van de Wifibooster. Alle 3 laptops geven nog precies hetzelfde weer met “ipconfig /all”. Zelfs na een /release & /renew en opnieuw opstarten van laptops en wifibooster.

Zelfs de werkende laptop geeft precies hetzelfde weer. Hoort dat zo?

Het enige verschil tussen de niet werkende laptops en de wel werkende laptop is de netwerk adapter. Zou dit iets uitmaken?

Niet-werkende laptops: Realtek PCIe FE Family Controller

Wel-werkende laptop: Realtek PCIe GBE Family Controller

Gr. Dennis
Badge +8
Als de horizon en WiFi booster niet verbonden zijn, hebben ze ook geen invloed op elkaar. Kun je eens schetsen hoe je netwerk precies is aangesloten? Een diagrammetje of zo?
Dennis, Dank voor de info.
De laptops krijgen dus allemaal via DHCP correcte adresgegevens als bekabeld aangesloten op de Booster.
De twee DNS-Servers die je ziet komen van de ConnectBox. Dat is normaal bij IPv4 Firmware, maar wijkt af van wat je bij DS-Lite Firmware te zien krijgt (DNS is dan: 192.168.178.1). Was me nooit eerder opgevallen. Ik heb dit bij Moderator Mark Ziggo nagevraagd.

Het is bizar dat twee van de drie laptops niet werken op de Booster met de melding "standaard gateway niet beschikbaar", maar ze doen het wel op de ConnectBox.
Die twee hebben allebei een Realtek PCIe FE Family Controller als network Adaptor.
De derde laptop die wel werkt een Realtek PCIe GBE Family Controller.
Het verschil tussen de Adaptors is dat de FE max 100 Mbps aankan -het is dus een oudje- en de GBE max 1 Gbps.
Dat mag niet uitmaken voor een verdere goede werking achter de Booster, na nota bene eerst via DHCP nette adresgegevens te hebben gekregen.
Dat ze allebei toevallig een FE aan boord hebben is nog wel een aanknopingspuntje voor verder onderzoek.

Het enige wat naar mijn smaak nog zin heeft, is in te zoomen op een niet werkende laptop als aangesloten op de Booster.
  • wanneer/bij wat komt die "standaard gateway niet beschikbaar" foutmelding in beeld?
  • welke Windows versie draait erop?
  • heb je de netwerk adaptor al eens een reinstall gegeven of de Drivers een Update?
Ik begin me wel wat zorgen te maken of dit allemaal zin heeft bij de eerdere beschrijving van wat er aan de hand is. Maar goed, je moet wat. Iets beters kan ik niet bedenken. De logica of it all ontgaat me inmiddels enigszins.

Gr Han
@efok
In de bijlage staat een screenshot van mijn netwerk, hopelijk wordt het nu iets overzichtelijker.

@hanh
2 minuten na het opstarten komt er een geel driehoekje bij het netwerk-icoontje in Windows (dit is de foutmelding standaard gateway niet beschikbaar).
Wat wel raar is dat ik soms na een herstart van de wifibooster en de kabel in de laptop doe, ik op Google en op de YouTube homepagina kan komen. Alsof hij het 10 seconden doet en daarna de foutmelding geeft..

Windows 10, 1 laptop heeft 1803 versie van windows en de andere 2 versie 1809.

Ik heb de netwerkadapters volledig verwijderd en met Apparaatbeheer geïnstalleerd.
Dit deed het niet dus heb ik hem geüpdate via Apparaatbeheer maar nog steeds niet.
Als laatste heb ik de drivers van de laptop merk website gedownload en geïnstalleerd maar nog steeds de foutmelding.
Badge +8
Je schema is helemaal helder. Daar lijkt me niks mis mee. Windows ook up to date. Ik weet het ook even niet. Werkte het nou wel direct op de connectbox? Dat ben ik even kwijt.
Ja hoor, alles werkt prima op de ConnectBox.
Tsja, al het redelijke is gedaan en nog steeds gaat het mis.

Ik heb mbv Google nog even rondgekeken naar het wegvallen van de Gateway.
Dan kom je allerlei suggesties tegen, die hier al zijn geprobeerd.
In deze viel nog een optie op:
https://windowsreport.com/default-gateway-not-available-windows-10/
Solution 3 – Change Power Management settings for your network adapter.

Maar ja, als je daar last van zou hebben dan zou het aan de ConnectBox ook mis moeten gaan.

Waar ik me nog iets bij kan voorstellen, is dat de fysieke koppeling tussen Laptop
en Booster raar gaat doen bij die met de FE Adaptor. Ik bedoel: de samenwerking tussen de twee Ethernet poorten gaat na een tijdje mis bij aansluiting aan de Booster.
Dan kom je terecht op het onderzoeken van de Adaptor Settings en evt verschil met de wel succesvolle aansluiting op de ConnectBox.
Het wordt nu echt wel miereneukerij.

Je zou kunnen spelen met de Speed en Duplex Property. Zie plaatje.
Er is, zo te zien, ook een mogelijkheid de gekozen 'Auto Negotiate' Status van de verbinding te bekijken. Doe dit voor en na de Gateway foutmelding.
https://superuser.com/questions/86581/how-do-you-check-the-current-duplex-value-of-a-network-card-set-to-auto-negotiat
Zoek hoe dan ook de verschillen tussen aansluiting op Booster en ConnectBox.

Dit zijn, denk ik, de laatste suggesties die ik kan doen. Zelf vind ik ze tamelijk idioot, maar de omstandigheden dwingen je in deze richting.
We horen van je!

Gr Han
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem als @inekedh.

Sinds vrijdag 11 januari geen bedraad internet meer. Echt alles al geprobeerd zoals ook beschreven in dit topic maar zonder resultaat. Word er moedeloos van.
@FSchuijt
Precies hetzelfde wil zeggen: er is met (minstens) 1 systeem een goed werkende bekabelde connectie mogelijk op de Booster + systemen die bekabeld niet op de Booster werken, doen dat wel goed op de ConnectBox.

Als er in jouw geval geen enkele (test meer dan 1 apparaat) bekabelde connectie met Booster werkt maar wel op de ConnectBox, dan kan de Booster stuk zijn of de kabel die je gebruikt. Check met andere kabel.
Je hebt de Booster al een schop gegeven:

Echt alles al geprobeerd zoals ook beschreven in dit topic

en geconstateerd dat de adaptors elkaar weer hebben gevonden.

Werkt een Wifi Connectie met de Booster wel?

Als er niks op de Booster werkt, dan kan het nog een Firmware Update issue zijn:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/update-firmware-extra-wifibooster-via-stopcontact-24950
Of hij is helemaal stuk.

Gr Han
Dank voor je reactie Han. Het is inderdaad precies hetzelfde probleem. Op mijn Imac werkt de bekabelde koppeling wel. Wifi werkt prima. Alles wat in het topic staat (en nog veel meer :() heb ik geprobeerd. Misschien ligt het wel aan mij laptop (Dell)?
@FSchuijt
OK. Ik moest ff duidelijkheid hebben. Wat mensen soms precies hetzelfde noemen.......
Als die Dell laptop het wel goed doet op de ConnectBox dan is je probleem helemaal gelijk. Anders .........

Of de Wifi het ook goed doet bij TS is nooit gevraagd, omdat dit voor de probleemstelling geen belang had. Goed om van je te horen dat dat bij jou ok is. Het helpt ons niet verder, maar je weet dan tenminste dat ie niet stuk is. ihb in het geval dat geen enkele bekabelde test zou lukken, wat bij jou ook niet aan de orde is.

Zoals je hebt gemerkt is het bizar en ben ik door de suggesties heen, die je kunt geven.
Wat volgt ook @inekedh .
Het eind van het lied kan worden: Ziggo een andere Booster laten leveren.
Ik raad dan aan die via een Internetkabel te nemen. Die via het stopcontact blijft toch behelpen. Deze opmerking is algemeen bedoeld en staat los van het rare probleem hier.
We zullen zien wat TS nog te melden heeft.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +31
@hanh @inekedh Even hardop denken en misschien heb ik nog iets gemist met het snelle lezen.

Ik zie een paar vreemde dingen, een DNS server die met 2001 begint.
Er lijkt toch ergens een IPv6 iets binnen te komen wat geen juiste verbinding opbouwt.

Is de Mediabox XL ook nooit via Wifi ingesteld voor een verbinding met de Connect box?

Loop in de Mediabox XL / Horizon box even deze stappen door:
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Daarnaast is het ook oud-UPC en daar weet ik niet genoeg van om iets zinnigs over te zeggen.

In het Windows Netwerkcentrum zie ik dit:
IPv4-standaardgateway: 192.168.178.1
IPv4 DHCP-server: 192.168.178.1
IPv4 DNS-servers: 89.101.251.229, 89.101.251.228
IPv6 DNS-servers: 2001:b88:1002::10, 2001:b88:1202::10, 2001:730:3e42:1000::53, 2001:b88:1002::10, 2001:b88:1202::10, 2001:730:3e42:1000::53

Gezien de vreemde fenomenen met allerlei firmware met IPv6, zou ik aan Ziggo vragen om je Connect box in IPv4 modus te laten zetten.

Wat de Wifibooster betreft, welke firmware staat er op de Wifibooster?
De nieuwste is: ZG-w26.9c.P9.4 of ZG-w26.9.1c.p9.6.0 de voorlaatste is ZG-w26.7c.p9.4c.

Zie je niet de vetgedrukte firmware staan maar de voorlaatste, ga naar dit topic en vraag aan Mark Ziggo of je de laatste firmware toegestuurd kunt krijgen: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmware-update-24326?postid=359469
@Be rt
Ts heeft IPv4 firmware.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/de-standaardgateway-is-niet-beschikbaar-verbonden-via-powerline-adapters-36000#post358987

IPv6 DNS Servers heb ik niet gezien.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/de-standaardgateway-is-niet-beschikbaar-verbonden-via-powerline-adapters-36000#post358948
Dit is ipconfig /all van de Laptops achter de Booster.
Heb zelf wel een voorbeeldplaatje gegeven van mijn situatie, toen nog niet duidelijk was of er IPv4 Firmware bij TS was. Daar staan wel IPv6 DNS Servers in de lijst.

Andere Firmware zou geprobeerd kunnen worden. Dat suggereerde ik al aan @FSchuijt die aanschoof met naar het zich laat aanzien gelijk probleem. Moet nog bekeken worden, maar twijfel sterk of dit helpt. Waarom 1 laptop ok en 2 andere niet? Maar ok, het kan uitmaken & dan is dit de gouden Tip, die ik je vroeg te geven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/de-standaardgateway-is-niet-beschikbaar-verbonden-via-powerline-adapters-36000/index2.html#post360049
Gr Han
@hanh Ik heb de dingen gedaan die je vroeg, maar alles zonder resultaat.

@Be rt Ik heb inderdaad IPv4 firmware en zo te zien de laatste firmware versie: ZG-w26.9.1c.p9.6.0
@inekedh
Er moet m.i. gepast worden nu. Ik ga extra aandacht vragen van een Ziggo Moderator voor jouw probleem. Die zal langskomen.
Die moet maar eens iets verstandigs zeggen, hierover.
Andere Booster ligt m.i voor de hand.
Wil je wellicht liever eentje via een UTP-kabel?
Van harte aanbevolen! Is mijn opinie & geen bewering dat wat je overkomt normaal gesproken iets maken heeft met een bekende slechte eigenschap van eentje via het stopcontact.

Gr Han
@hanh
Dank voor de suggesties.
Misschien dat een andere WifiBooster het probleem wel oplost (ik weet het bijna wel zeker).
@hanh
Ik heb liever via stopcontact omdat ik geen kabel wil trekken naar boven.
Reputatie 7
Badge +31
Ah, foutje, ik zie nu dat iemand anders 2001. als DNS had. Oeps.
Ik heb precies hetzelfde probleem als inekedh, in mijn geval mijn oude Windows 7 desktop waar bekabeld geen ipv4 connectie tots tand komt en mijn nieuwe Windows 10 desktop waarbij dit niet op treed. Ik dacht eerst dat het de firmware was van de booster, maar ik blijk reeds de laatste versie te hebben. Ook alle mogelijk oplossing die hier gepost zijn geprobeerd, zonder resultaat. Ik ben op andere forums nog twee mogelijk opties tegengekomen, in januari is namelijk een Windows security patch uitgerold waarvan wordt aangegeven dat deze nadelige impact op de netwerkcontroller heeft, echter nog geen fix. En in een post met een vergelijkbaar issue werd als quick fix aangegeven dat de netwerk ssid terug te zetten op de originele naam het probleem verholpen zou zijn. Mocht een van de twee werken, zal ik het zeker laten weten. Mvg Renzo.
Reputatie 7
Hey all!

Poeh, een lastig probleem waar ik zo 1,2,3, ook niet de oplossing voor weet. Zeker het feit dat het op 2 van de 3 misgaat, verbaast me hierin heel erg.

@Renzo79 heeft nog een optie genoemd, dus ik ben benieuwd hoe het gaat wanneer dit geprobeerd wordt. @inekedh, heb jij (ook) de mogelijkheid dit te proberen?
@Lycke Ziggo
De wifibooster heeft al de originele SSID naam (alles is standaard)
Voor de helderheid van mijn kant.
Ineke heeft geen probleem gemeld met Wireless.
Dit Topic gaat over een probleem met een bekabelde verbinding met 2 van 3 Laptops op de Booster via het stopcontact.
Die 2 probleemLaptops werken bekabeld wel goed op de ConnectBox.

Of heb ik iets vreselijk gemist? Dat kan, maar dan ligt dit aan mij.

Gr Han
Wat je zegt klopt helemaal @hanh

Reageer