Vraag

De standaardgateway is niet beschikbaar - verbonden via powerline adapters

Ik heb sinds vorige week vrijdag problemen met mijn ziggo powerline adapter via stopcontact (wifibooster). Die ik gebruik voor bekabeld internet boven. Wanneer ik mijn laptop opstart krijg ik een driehoekje te zien bij het netwerk icoontje op windows.
De melding die ik krijg na Problemen oplossen is: "De standaardgateway is niet beschikbaar"
Dit probleem komt voor bij 2 van de 3 laptops in dit huis.

Ze doen het alle 3 verbonden via de connect box, maar bij de powerline adapter maar 1, de andere 2 krijgen een "standaard gateway niet beschikbaar" melding.

Ik heb windows 10 opnieuw geïnstalleerd, connect box en powerline adapter gereset, beide van de stroom eraf gehaald en na 5 min. er weer in, drivers geüpdate..

Wi-Fi van de powerline adapter doet het wel prima, maar ik heb hem gekocht voor bekabeld internet zonder een kabel te trekken. Ook heb ik verschillende command prompt commando's uitgevoerd zoals ipconfig /release /renew en /flushdns maar zonder resultaat, ook na opnieuw opstarten. Ook heb ik in Windows mijn netwerk opnieuw ingesteld.

Zelf denk ik aan een DHCP probleem of dat er mac adressen zijn geblokkeerd.

Alvast bedankt,

Groeten Dennis

58 Reacties

Reputatie 7
Badge +13
Oké je weet hoe je moet werken met ipconfig.

Welke(e) IP-adressen geeft
code:
ipconfig /all

als gateway adres(sen) bij de laptop die de foutmelding krijgt en welk IPv4-adres verkrijgt de laptop van de DHCP-server?
@DennyW
Default gateway: 192.168.178.1
IPv4 Address: 192.168.178.213(Preferred)
Reputatie 7
Badge +13
inekedh schreef:

@DennyW
Default gateway: 192.168.178.1
IPv4 Address: 192.168.178.213(Preferred)

Dat ziet er normaal uit.
Dit zijn toch de waarden op moment van de foutmelding he?

Zo ja, dan voor de zekerheid de volgende vraag:
Verbind de laptop nu eens met de router die beneden staat.
Forceer voor alle zekerheid een nieuwe DHCP-opvraag met ipconfig /release en ipconfig /renew.
Wordt het gateway-adres dan ook 192.168.178.1 en het IP-adres van de laptop 192.168.178.xx?
@DennyW
Ja dit is 1 van de 2 laptops die een foutmelding geeft en de laptop waarmee ik het probleem ontdekte.

ipconfig /release & /renew gedaan.

Het gateway adres is hier ook 192.168.178.1 en het IPv4 adres is ook hetzelfde gebleven, 192.168.178.213(Preferred)
Reputatie 7
Badge +13
Dan moet ik er maar eens een nachtje over slapen. (Het klokje van gehoorzaamheid heeft ook al van zich laten horen!) Hopelijk ie er in de tussentijd iemand op een helder idee gekomen.
Windows is was opnieuw geïnstalleerd, zodat ik ervan uit ga dat de instellingen in de NIC's op automatisch een IP-adres verkrijgen staat.
Als je beneden geen foutmelding krijgt, dan is en MAC-adres-blokkade door de router aldaar, niet aan de orde (in die router).

Als noodoplossing zou je kunnen overwegen om zowel het Ziggo-modem-router als de powerline adapters een factory reset te geven en met een schone lei te beginnen. Informeer dan wel eerst de eventuele huisgenoten / medegebruikers (oorlog)! Het leed kan iets verzacht worden als van je de instellingen van de router eerst een backup maakt. Dan heb je de mogelijkheid om de oude situatie te herstellen met een restore.
Na een factory reset van router en powerline adapter is het probleem nog steeds niet verholpen.
Ik heb hetzelfde probleem sinds vorige week. Internet werkte altijd prima en opeens is verbinding niet mogelijk met hetzelfde antwoord: standaard gateway niet beschikbaar. Het betreft alleen de ethernetverbinding met de desktop, Wifi booster; WiFi werkt prima met iPad.
Reputatie 7
Badge +13
@inekedh en @CH26

Helaas kan ik hier geen logische verklaring voor bedenken. Het extra nachtje slapen heeft bij mij niet geholpen.😠

Hopelijk komt hier snel iemand langs met betere ideeën, of misschien met de oplossing.
Bedankt voor het meedenken @DennyW

Ik hoop dat er binnenkort een oplossing voor komt.
Kan iemand mij verder helpen?
Badge +8
Wat geeft een Ping naar de gateway? Of een traceroute?
code:
ping 192.168.178.1

code:
tracert 192.168.178.1
@efok
Ping 192.168.178.1 geeft
2x een “Request timed out”
en 2x “Reply from 192.168.178.213: Destination host unreachable”

Tracert geeft ook “Destination host unreachable”
Ik kan wel op http://ziggo-ap komen
Badge +8
@inekedh

Ik vermoed dat de powerline verbinding via het stopcontact niet stabiel is dan. Je weet het nooit met die powerline adapters. Problemen kunnen bijvoorbeeld al ontstaan als ze op verschillende electriciteitsgroepen zitten. Soms helpt een ander stopcontact.
Maar je kunt beter gewoon een kabel trekken naar boven.
Ik ben nu verbonden met de enige laptop die wel kan verbinden met de powerline adapter en die doet het uitstekend (zoals het altijd was)

Dit probleem is op een dag plotseling gebeurd, waardoor ik 2 van de 3 laptops niet meer kan verbinden met de powerline via kabel.
Het ligt echt aan de verbinding ethernetkabel- wifibooster. Ik heb mijn desktop met dezelfde ethernetkabel verbonden aan de connectbos en de pc werkte prima, verbindingviel niet weg. Foto gemaakt van de ipconfig/all, daarna weer de pc verbonden met wifibooster. Internet werkte even en viel toen weer weg. Ipconfig/all exact hetzelfde!
hoe kan dit opgelost worden?
graag hulp van ziggo-experts!
nog een keer: ik zie nu dat de dns servers anders zijn: die in de huiskamer (connectbox) heeft er 3 meer (beginnen allemaal met 2001:), dat komt waarschijnlijk door de verbindingen met andere apparaten? (Ik ben een leek).
@CH26
Dat zijn IPv6 DNS-Servers & is normaal als er IPv6 Firmware op de ConnectBox aanwezig is.
Je PC of Laptop heeft dan ook een Global IPv6 Address (dat niet met fe80 begint).
Zie bijgaand eerste voorbeeldplaatje (mijn Modem/Router is geen ConnectBox).
NB privacy gevoelige gegevens zijn onleesbaar gemaakt.

Kijk ff bij Geavanceerde instellingen>Beveiliging
Als daaronder Port Forwarding in het lijstje staat, heb je IPv6 Dual Stack Firmware, anders is het IPv6 DS-Lite. Zie tweede plaatje, waarin Port Forwarding wel beschikbaar is.
Wat is het bij jou?

Het kan zijn dat de Powerline Adaptor geen IPv6 kan doorgeven.
Dat weet ik niet, want heb dit spul niet. Dan krijgt een daarop aangesloten systeem alleen een IPv4 address 192.168.178.x en 192.168.178.1 als IPv4 DNS Server. Dat is geen probleem, overigens. Er zijn zat netwerkapparaten (printers, camera's, ....) die niks van IPv6 weten en toch goed kunnen werken met een ConnectBox die IPv6 aan boord heeft.

Dat twee van de drie laptops het bekabeld achter de Powerline Adaptor niet goed doen, snap ik niet. Is nogal bizar. Bekijk ze met Ipconfig /all. Wellicht levert dat inzicht op, als je vergelijkt met de laptop die wel werkt.
Laat je bevindingen weten. Graag plaatjes- dat praat makkelijker.

Gr Han

NOOT. Als je een plaatje alleen als bijlage wilt vertonen, wat beter is, moet je het plaatje dat eerst ook in de tekst terechtkomt verwijderen. Dat lukt met wat gepiel.
Sorry, voor de thans wat belabberde software van het Forum. Er wordt aan gewerkt.
@inekedh
Bij nader inzien.

Dat twee van de drie laptops het bekabeld achter de Powerline Adaptor niet goed doen, snap ik niet. Is nogal bizar. Bekijk ze met Ipconfig /all. Wellicht levert dat inzicht op, als je vergelijkt met de laptop die wel werkt.
Laat je bevindingen weten. Graag plaatjes- dat praat makkelijker.

Dat was voor jou bestemd en niet voor jou @CH26 .
Je weet van ipconfig?

Pffffff. Ik moet alert blijven en de zaken beter uit elkaar houden.
Dank Hanh, ja, ik weet van ipconfig, maar ik kan daar niets mee. Ik snap niet dat de pc vebonden via ethernetkabel wel goed functioneert en ook altijd deed via de wifi booster stopcontact en sinds vorige week vrijdag ineens niet meer. Ik hoopte dat iemand me daar mee kon helpen. Ik ga wel contact opnemen met de helpdesk van ziggo...Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor de reactie @hanh
Ik heb alle 3 laptops vergeleken met "ipconfig /all". Voordat ik dit deed heb ik ipconfig /release en /renew gedaan voor de zekerheid.
De screenshots staan in de bijlage en ik heb er rechtsboven bijgezet welke het wel en niet doen.
@inekedh
Hallo Dennis,
We zitten na een misverstand van mij, nu op hetzelfde spoor denk ik zo.

Nette plaatjes en helder. Was iedereen maar zo.
Dat fe80 IPv6 adres hoef je niet af te dekken. Daar kan niemand bij komen.

Even globaal bekeken is er niks raars aan de hand, maar ja.
Snap er nog niks van. Ligt niet aan jou.

Opmerkingen en vragen.

(1) Zo te zien heb je geen ConnectBox als Modem/Router van Ziggo, of.....
Je hebt wel een ConnectBox, maar gebruik je een andere DHCP Server resp Router?
Of heb je die DNS-Servers handmatig ingesteld op de Laptops?
Het zijn beide Ziggo Servers.
Met de ConnectBox krijg je normaal gesproken via DHCP 192.168.178.1 als DNS-server.
Dat is een DNS Server die ingebouwd is in de ConnectBox en verder de boel uitbesteedt aan Ziggo DNS-Servers.
Ingewikkeld verhaal, maar hoe zit dit?

(2) Wil weten wat voor Firmware je draait op de ConnectBox
Of staat die in Bridge met eigen Router erachter?
Plaatje 1: IPv6 DS-Lite; alleen IPv6 address
Plaatje 2: IPv6 Dual Stack: IPv6 en IPv4 address
Plaatje 3: IPv4 Firmware: alleen IPv4 address

Wat heb je?

(3) Alle laptops hebben hoge IPv4 adressen in 192.168.178.0/24
Weet je hoe dat komt?

Dit lijkt me nu wel even genoeg.
Ik vind het mystererieus, maar dat maakt het wel een interessant probleem.

Gr Han

Terzijde.
@efok hier ook weer van die korte IPv4 leases.
Wat is het toch met die ConnectBox?
De zin is niet volledig: wel goed functioneert verbonden met de connectbox via de ethernetkabel en tot vorige week ook met de wifi booster etc etc..
@hanh
1) Ik heb een Horizon box voor de TV met daaraan aangesloten een ConnectBox voor het internet. Het probleem ligt niet aan de ConnectBox maar aan de WifiBooster.
Op de ConnectBox werken alle apparaten op, zelfs de laptops die het niet doen met de Wifi Booster. Ik gebruik geen andere dingen zoals een andere DHCP server. Alles is standaard.
Ik heb op een paar apparaten zelf ingestelde DNS gebruikt, maar toen dit probleem voorkwam heb ik de netwerk instellingen gereset, met nog steeds de foutmelding.

2) De ConnectBox staat niet in bridge. Ik heb IPv4 Firmware: alleen IPv4 address. In de bijlage een screenshot.

3) Ik heb geen idee hoe dat komt. Ik heb naast het veranderen van de wifi kanalen, nooit iets veranderd aan de instellingen van de router.
Ok. Alweer zeer duidelijk. Nu even dit.

De koppeling tussen ConnectBox en MediaBox XL kan linke soep zijn. Echt waar & allang bekend.
Ga daar zelf geen woorden aan vuil maken:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Om het simpel te houden. Kijk 's wat er gebeurt als je UTP kabel tussen CB en MediaBox XL loosgooit. Evt wat kabels omprikken om het netwerk bekabeld op orde te houden. Dan wat restarts doen hier en daar of geavanceerd /release /renew.
Heb je dan ineens wel 192.168.178.1 als DNS-Server? Die komt dan van de ConnectBox en die andere die je had komen van ................................

Verklaring.
Ik heb nu het vermoeden dat de DHCP Server van de MediaBox XL actief is geworden etc.

Tenslotte. Koppeling zonder gezeik kan wel tussen ConnectBox en MediaBox XL.
Dan moet het zo & niet anders:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-21251

Misschien deed je dat al zo. Kan ik niet weten.
Hoop echt dat je nu een oplossing hebt.
Zo niet, dan zal het echt lastig worden, maar we gaan net zo makkelijk vervolgens gewoon door met nadenken.

Han

Reageer