janvv

Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

De speedtest grafiek is dalend

Omdat ik de indruk heb dat mijn internet wat traag is de afgelopen tijd deed ik een speedtest. Wat mij opvalt is dat die altijd hoog begint, rond de 300, en dan snel langzamer wordt. 
Ik heb een abbonment van 500Mb download snelheid.

Ik heb mijn modem en router al een keer helemaal uitgezet, maar dat helpt niet.

Moet ik de oorzaak zoeken in mijn eigen netwerk? Of is er iets anders aan de hand?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie dat de verbinding niet uitermate stabiel is.

Er is regelmatig uitval van DS-kanalen te zien (RCS partial service), in combinate met sync errors en MDD timeouts. Tevens is er duidelijk ruis te zien op een aantal kanalen, vermoedelijk afkomstig van DAB+. Het signaal komt wel op het juiste vermogen het modem binnen en het modem zendt ook met normaal vermogen terug naar Ziggo, dus dat is positief.

Ik vermoed dat analoge TV nog actief is in jouw regio aangezien het modem nog een laag frequentiegebied gebruikt. Het huidige/nieuwe gebied is 602-786 MHz en is (helaas) nog gevoeliger voor ruis aangezien 4G/5G/Digitenne ook in dit gebied uitzenden.

De gebruikte AOP-splitter is niet het gebruikelijke type (POA-01-B/UPC).

Op de foto’s zie ik verschillende typen kabels gebruikt worden tussen splitter en modem. Er lijkt dus wel een WCD o.i.d. tussen te zitten.

Beide kabels op de AOP-splitter zijn verouderde types en onvoldoende afgeschermd. Vooral de kabel op OUT 2 ziet er niet best uit (roest?)

Ik raad je aan om een nieuwe POA-01 splitter aan te vragen bij Ziggo en tevens beide kabels op de splitter te vervangen. Voor de TV-kabel op OUT 2 is dat mogelijk wat lastig, ik zou i.i.g. wel de connector (laten) vervangen.

Bekijk in context

28 Reacties 28
janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Hmm… Ik deed net een test op SpeedTest.net van Ookla. Daar meet hij een prima resultaat.
Dat is toch raar.
 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je deze testen uitgevoerd op een bekabelde verbinding?

Welke modem en router gebruik je?

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Ja, een bekabelde verbinding.

Ik heb een Ziggo Connect Box in bridged mode en een Fritz router waarop ik OpenWRT heb gezet.

Zie hier de tests die ik zojuist deed, naast elkaar: https://www.dropbox.com/s/2ls28vz8yhgvjym/speed.avi?dl=0

 

De Ziggo-test is gewoon niet betrouwbaar.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie zelf ook flink verschil tussen beide. Test gedaan via Speedtest.net komt bijna 2× hoger uit dan https://ziggobeta.speedtestcustom.com/, wat vreemd is aangezien het dezelfde soort servers zijn. Op Ziggo’s eigen server zou je een hogere snelheid verwachten te zien.

Zou je een foto willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien van toepassing) en bekabeling?

Zou je tevens de gegevens op de tabbladen DownstreamUpstream en Netwerk historie van het modem willen delen? Instructies zijn hier te vinden.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Hierbij de foto’s van mijn aansluiting. Het kastje zit een beetje verstopt achter m’n slimme meter 🙂
De zwarte kabel gaat direct naar de Connect Box, en daaraan zit dan weer de FritzBox router. De router verzorgt verder alles, behalve DNS, daarvoor heb ik de Raspberry Pi (PiHole).

Heb je zo genoeg?

 

Hierbij de scherm afdrukken van de Network Status

 



Network Log

Time Priority Description
22/11/2020 18:37:47 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 18:27:40 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:39:36 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:14:39 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:14:34 Warning! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/11/2020 10:02:53 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/11/2020 10:38:53 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/11/2020 19:12:31 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/11/2020 18:54:57 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 17:42:23 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:40:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:33:16 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:33:16 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 10:34:59 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 01:05:1 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 19:52:49 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 16:53:8 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 14:24:13 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 14:02:14 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16/11/2020 08:33:45 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie dat de verbinding niet uitermate stabiel is.

Er is regelmatig uitval van DS-kanalen te zien (RCS partial service), in combinate met sync errors en MDD timeouts. Tevens is er duidelijk ruis te zien op een aantal kanalen, vermoedelijk afkomstig van DAB+. Het signaal komt wel op het juiste vermogen het modem binnen en het modem zendt ook met normaal vermogen terug naar Ziggo, dus dat is positief.

Ik vermoed dat analoge TV nog actief is in jouw regio aangezien het modem nog een laag frequentiegebied gebruikt. Het huidige/nieuwe gebied is 602-786 MHz en is (helaas) nog gevoeliger voor ruis aangezien 4G/5G/Digitenne ook in dit gebied uitzenden.

De gebruikte AOP-splitter is niet het gebruikelijke type (POA-01-B/UPC).

Op de foto’s zie ik verschillende typen kabels gebruikt worden tussen splitter en modem. Er lijkt dus wel een WCD o.i.d. tussen te zitten.

Beide kabels op de AOP-splitter zijn verouderde types en onvoldoende afgeschermd. Vooral de kabel op OUT 2 ziet er niet best uit (roest?)

Ik raad je aan om een nieuwe POA-01 splitter aan te vragen bij Ziggo en tevens beide kabels op de splitter te vervangen. Voor de TV-kabel op OUT 2 is dat mogelijk wat lastig, ik zou i.i.g. wel de connector (laten) vervangen.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Thanks a lot!

Ik ga dit regelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan. Mocht je nog iets van mij nodig hebben/willen weten, dan lees ik dat graag.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Dat de TV kabel niet in orde is, interesseerst me eigenlijk, want die wordt niet gebruikt. Ik kijk TV via een ChromeCast. Des te belangrijker dat de internet-verbinding wel op orde is. 

Ik heb het verzoek voor de splitter inmiddels al bij het WebCare team gedropt. Dan ga ik vandeweek zelf even betere bekabeling regelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je zou de TV-kabel kunnen afkoppelen als je deze niet (meer) gebruikt en op de open aansluiting op de splitter een eindweerstand (IEC female 75Ω) plaatsen.

Het is ook mogelijk om de splitter in het geheel te verwijderen, het signaal komt dan 3,5 dB hoger op het modem binnen. Dat zou echter geen probleem moeten zijn als ik naar de huidige waarden kijk.

In elk geval top dat de POA-splitter onderweg is.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

De kabel van splitter naar modem is een coax IEC Female naar IEC Male, en daaraan een kabel IEC Female naar F connector voor de modem. Er zit geen WCD tussen, de kabel gaat door een gaatje in de muur direct de woonkamer in.

Ik kan denk ik beter een enkele kabel van de juiste lengte bestellen kan. De afstand die overbrugd moet worden is iets van 1.5 a 2 meter.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ah, dat vermoedde ik al als andere mogelijkheid. Het is inderdaad beter om een kabel van de juiste lengte te gebruiken. Heeft ook weer positief gevolg voor afscherming en demping.

Je kunt het modem het beste in de meterkast plaatsen, vlakbij bij het AOP. Je kunt dan de ene kabel gebruiken die je nu op het modem aangesloten hebt (de Technetix RLA++-kabel). Je moet dan misschien wel een andere (langere) UTP-kabel gebruiken tussen modem en router.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @janvv . Welkom hier!

Je bent al met super goede informatie geholpen zie ik wel. Top!

Hoe gaat het nu? 🙂 

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Hi Lycke,

Ik heb sinds gisteren de nieuwe splitter en nieuwe bekabeling in huis. Ik ga het vandaag of morgen vervangen en dan kijken wat het resultaat is.

Zodra ik nieuwe informatie heb post ik het hier.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Ik heb zojuist de splitter vervangen en een betere kabel (in één stuk) tussen splitter en modem gelegd.

Speedtest.nl geeft een mooie vlakke grafiek met een mooie download snelheid.
 

 

De Ziggo speedtest blijft een raar fenomeen.

 

Anyway. Ik kijk na 24 uur even in de log van de modem, of er nu minder storing op het signaal zit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat ziet er duidelijk beter uit. Ben benieuwd naar de nieuwe downstream/upstream/log-gegevens.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Nou, voorlopig ziet dit er goed uit. Sinds de nieuwe splitter en kabel geen uitval meer te zien:

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen!

Is die oude TV-kabel nog steeds op de splitter aangesloten? Als je geen TV (meer) gebruikt, dan moet deze uitgang in principe met een eindweerstand worden afgesloten.

janvv
Topicstarter
Level 5
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Nee hoor, die eindweerstand heb ik ook geregeld. Ik heb heel braaf je adviezen opgevolgd 🙂

Ben er blij mee. Thanks!!

Uitgelicht topic