Beantwoord

De speedtest grafiek is dalend

  • 22 november 2020
  • 28 reacties
  • 360 keer bekeken

Reputatie 1

Omdat ik de indruk heb dat mijn internet wat traag is de afgelopen tijd deed ik een speedtest. Wat mij opvalt is dat die altijd hoog begint, rond de 300, en dan snel langzamer wordt. 
Ik heb een abbonment van 500Mb download snelheid.

Ik heb mijn modem en router al een keer helemaal uitgezet, maar dat helpt niet.

Moet ik de oorzaak zoeken in mijn eigen netwerk? Of is er iets anders aan de hand?

icon

Best beantwoord door tobiastheebe 22 november 2020, 19:09

Ik zie dat de verbinding niet uitermate stabiel is.

Er is regelmatig uitval van DS-kanalen te zien (RCS partial service), in combinate met sync errors en MDD timeouts. Tevens is er duidelijk ruis te zien op een aantal kanalen, vermoedelijk afkomstig van DAB+. Het signaal komt wel op het juiste vermogen het modem binnen en het modem zendt ook met normaal vermogen terug naar Ziggo, dus dat is positief.

Ik vermoed dat analoge TV nog actief is in jouw regio aangezien het modem nog een laag frequentiegebied gebruikt. Het huidige/nieuwe gebied is 602-786 MHz en is (helaas) nog gevoeliger voor ruis aangezien 4G/5G/Digitenne ook in dit gebied uitzenden.

De gebruikte AOP-splitter is niet het gebruikelijke type (POA-01-B/UPC).

Op de foto’s zie ik verschillende typen kabels gebruikt worden tussen splitter en modem. Er lijkt dus wel een WCD o.i.d. tussen te zitten.

Beide kabels op de AOP-splitter zijn verouderde types en onvoldoende afgeschermd. Vooral de kabel op OUT 2 ziet er niet best uit (roest?)

Ik raad je aan om een nieuwe POA-01 splitter aan te vragen bij Ziggo en tevens beide kabels op de splitter te vervangen. Voor de TV-kabel op OUT 2 is dat mogelijk wat lastig, ik zou i.i.g. wel de connector (laten) vervangen.

Bekijk origineel

28 Reacties

Reputatie 1

Hmm… Ik deed net een test op SpeedTest.net van Ookla. Daar meet hij een prima resultaat.
Dat is toch raar.
 

 

Reputatie 5
Badge +6

Heb je deze testen uitgevoerd op een bekabelde verbinding?

Welke modem en router gebruik je?

Reputatie 1

Ja, een bekabelde verbinding.

Ik heb een Ziggo Connect Box in bridged mode en een Fritz router waarop ik OpenWRT heb gezet.

Zie hier de tests die ik zojuist deed, naast elkaar: https://www.dropbox.com/s/2ls28vz8yhgvjym/speed.avi?dl=0

 

De Ziggo-test is gewoon niet betrouwbaar.

Reputatie 5
Badge +6

Ik zie zelf ook flink verschil tussen beide. Test gedaan via Speedtest.net komt bijna 2× hoger uit dan https://ziggobeta.speedtestcustom.com/, wat vreemd is aangezien het dezelfde soort servers zijn. Op Ziggo’s eigen server zou je een hogere snelheid verwachten te zien.

Zou je een foto willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien van toepassing) en bekabeling?

Zou je tevens de gegevens op de tabbladen DownstreamUpstream en Netwerk historie van het modem willen delen? Instructies zijn hier te vinden.

Reputatie 1

Hierbij de foto’s van mijn aansluiting. Het kastje zit een beetje verstopt achter m’n slimme meter :-)
De zwarte kabel gaat direct naar de Connect Box, en daaraan zit dan weer de FritzBox router. De router verzorgt verder alles, behalve DNS, daarvoor heb ik de Raspberry Pi (PiHole).

Heb je zo genoeg?

 

Hierbij de scherm afdrukken van de Network Status

 



Network Log

Time Priority Description
22/11/2020 18:37:47 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 18:27:40 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:39:36 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:14:39 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:14:34 Warning! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/11/2020 10:02:53 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/11/2020 10:38:53 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/11/2020 19:12:31 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/11/2020 18:54:57 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 17:42:23 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:40:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:33:16 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 12:33:16 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 10:34:59 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/11/2020 01:05:1 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 19:52:49 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 16:53:8 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 14:24:13 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/11/2020 14:02:14 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16/11/2020 08:33:45 Warning! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:a8:e2:0b;CMTS-MAC=00:01:5c:8a:0e:55;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Reputatie 5
Badge +6

Ik zie dat de verbinding niet uitermate stabiel is.

Er is regelmatig uitval van DS-kanalen te zien (RCS partial service), in combinate met sync errors en MDD timeouts. Tevens is er duidelijk ruis te zien op een aantal kanalen, vermoedelijk afkomstig van DAB+. Het signaal komt wel op het juiste vermogen het modem binnen en het modem zendt ook met normaal vermogen terug naar Ziggo, dus dat is positief.

Ik vermoed dat analoge TV nog actief is in jouw regio aangezien het modem nog een laag frequentiegebied gebruikt. Het huidige/nieuwe gebied is 602-786 MHz en is (helaas) nog gevoeliger voor ruis aangezien 4G/5G/Digitenne ook in dit gebied uitzenden.

De gebruikte AOP-splitter is niet het gebruikelijke type (POA-01-B/UPC).

Op de foto’s zie ik verschillende typen kabels gebruikt worden tussen splitter en modem. Er lijkt dus wel een WCD o.i.d. tussen te zitten.

Beide kabels op de AOP-splitter zijn verouderde types en onvoldoende afgeschermd. Vooral de kabel op OUT 2 ziet er niet best uit (roest?)

Ik raad je aan om een nieuwe POA-01 splitter aan te vragen bij Ziggo en tevens beide kabels op de splitter te vervangen. Voor de TV-kabel op OUT 2 is dat mogelijk wat lastig, ik zou i.i.g. wel de connector (laten) vervangen.

Reputatie 1

Thanks a lot!

Ik ga dit regelen.

Reputatie 5
Badge +6

Graag gedaan. Mocht je nog iets van mij nodig hebben/willen weten, dan lees ik dat graag.

Reputatie 1

Dat de TV kabel niet in orde is, interesseerst me eigenlijk, want die wordt niet gebruikt. Ik kijk TV via een ChromeCast. Des te belangrijker dat de internet-verbinding wel op orde is. 

Ik heb het verzoek voor de splitter inmiddels al bij het WebCare team gedropt. Dan ga ik vandeweek zelf even betere bekabeling regelen.

Reputatie 5
Badge +6

Je zou de TV-kabel kunnen afkoppelen als je deze niet (meer) gebruikt en op de open aansluiting op de splitter een eindweerstand (IEC female 75Ω) plaatsen.

Het is ook mogelijk om de splitter in het geheel te verwijderen, het signaal komt dan 3,5 dB hoger op het modem binnen. Dat zou echter geen probleem moeten zijn als ik naar de huidige waarden kijk.

In elk geval top dat de POA-splitter onderweg is.

Reputatie 1

De kabel van splitter naar modem is een coax IEC Female naar IEC Male, en daaraan een kabel IEC Female naar F connector voor de modem. Er zit geen WCD tussen, de kabel gaat door een gaatje in de muur direct de woonkamer in.

Ik kan denk ik beter een enkele kabel van de juiste lengte bestellen kan. De afstand die overbrugd moet worden is iets van 1.5 a 2 meter.

Reputatie 5
Badge +6

Ah, dat vermoedde ik al als andere mogelijkheid. Het is inderdaad beter om een kabel van de juiste lengte te gebruiken. Heeft ook weer positief gevolg voor afscherming en demping.

Je kunt het modem het beste in de meterkast plaatsen, vlakbij bij het AOP. Je kunt dan de ene kabel gebruiken die je nu op het modem aangesloten hebt (de Technetix RLA++-kabel). Je moet dan misschien wel een andere (langere) UTP-kabel gebruiken tussen modem en router.

Reputatie 7

Hey @janvv . Welkom hier!

Je bent al met super goede informatie geholpen zie ik wel. Top!

Hoe gaat het nu? :-) 

Reputatie 1

Hi Lycke,

Ik heb sinds gisteren de nieuwe splitter en nieuwe bekabeling in huis. Ik ga het vandaag of morgen vervangen en dan kijken wat het resultaat is.

Zodra ik nieuwe informatie heb post ik het hier.

Reputatie 1

Ik heb zojuist de splitter vervangen en een betere kabel (in één stuk) tussen splitter en modem gelegd.

Speedtest.nl geeft een mooie vlakke grafiek met een mooie download snelheid.
 

 

De Ziggo speedtest blijft een raar fenomeen.

 

Anyway. Ik kijk na 24 uur even in de log van de modem, of er nu minder storing op het signaal zit.

Reputatie 5
Badge +6

Dat ziet er duidelijk beter uit. Ben benieuwd naar de nieuwe downstream/upstream/log-gegevens.

Reputatie 1

Nou, voorlopig ziet dit er goed uit. Sinds de nieuwe splitter en kabel geen uitval meer te zien:

 

 

Reputatie 5
Badge +6

Fijn om te lezen!

Is die oude TV-kabel nog steeds op de splitter aangesloten? Als je geen TV (meer) gebruikt, dan moet deze uitgang in principe met een eindweerstand worden afgesloten.

Reputatie 1

Nee hoor, die eindweerstand heb ik ook geregeld. Ik heb heel braaf je adviezen opgevolgd :-)

Ben er blij mee. Thanks!!

Reputatie 5
Badge +6

Helemaal goed. Hoe minder instraling, hoe beter.

Zou je nog de huidige downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Reputatie 1

Downstream bonded channels

Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulation Channel ID
1 242000000 1 38 256 qam 9
2 178000000 0.5 37 256 qam 1
3 186000000 0.5 37 256 qam 2
4 194000000 0.5 38 256 qam 3
5 202000000 0.5 37 256 qam 4
6 210000000 0.4 37 256 qam 5
7 218000000 0 38 256 qam 6
8 226000000 0 37 256 qam 7
9 234000000 0.9 38 256 qam 8
10 250000000 1.2 38 256 qam 10
11 258000000 1.7 38 256 qam 11
12 266000000 1.9 38 256 qam 12
13 274000000 1.7 38 256 qam 13
14 282000000 1.7 38 256 qam 14
15 290000000 1.7 38 256 qam 15
16 298000000 2.5 37 256 qam 16
17 306000000 2.7 38 256 qam 17
18 314000000 2.7 38 256 qam 18
19 322000000 2.7 38 256 qam 19
20 330000000 3.2 38 256 qam 20
21 338000000 3.9 38 256 qam 21
22 346000000 4 38 256 qam 22
23 354000000 3.9 38 256 qam 23
24 362000000 3.7 38 256 qam 24


 

Downstream bonded channels

Channel Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Locked 38.6 9 0
2 Locked 37.6 32 0
3 Locked 37.6 18 0
4 Locked 38.6 32 0
5 Locked 37.6 23 0
6 Locked 37.6 149 0
7 Locked 38.6 34 0
8 Locked 37.3 45 0
9 Locked 38.6 14 0
10 Locked 38.6 23 0
11 Locked 38.6 43 0
12 Locked 38.6 15 0
13 Locked 38.6 18 0
14 Locked 38.6 18 0
15 Locked 38.9 18 0
16 Locked 37.6 25 0
17 Locked 38.9 10 0
18 Locked 38.6 6 0
19 Locked 38.6 28 0
20 Locked 38.6 19 0
21 Locked 38.6 61 0
22 Locked 38.9 26 0
23 Locked 38.6 20 0
24 Locked 38.6 2 0

 

Upstream bonded channels

Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulation Channel ID
1 44500077 43.5 5120 64 qam 26
2 58799887 44.8 5120 64 qam 28
3 36000098 43.5 5120 64 qam 27
4 51999907 44.3 5120 64 qam 25


 

Upstream bonded channels

Channel Channel Type T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
Reputatie 5
Badge +6

Signaal ziet er prima uit. Modem is net (opnieuw) opgestart?

Reputatie 1

Nee, vorige keer opstarten was gisteren rond lunchtijd.

 

Standard specification compliant : DOCSIS 3.0
Hardware version : 10
Software version : 9.1.1912.304
Cable MAC address : 48:D3:43:A8:E2:0B
Cable modem serial number : AAAP80861146
System up time : 1 days 4h:59m:37s
Network access : Allowed

 

Reputatie 5
Badge +6

Staan er nog nieuwe gegevens in de log?

Reputatie 1

Nee, kijk maar in het bericht van ongeveer een uur geleden. Daar staat een screenprintje.

Reageer