Beantwoord

De DNS-server reageert niet

• 9 februari 2019
  • 5 Reacties
  • 10573x Bekeken

Goedendag,

Sinds twee dagen krijg ik bij het proberen te openen van een website de volgende melding

De DNS-server reageert niet

Ziggo al gebeld, maar omdat het mijn eigen router is kunnen ze mij helaas niet verder helpen en hebben ze geadviseerd mijn probleem hier voor te leggen. Ik heb van alles gegoogeld maar mijn kennis gaat helaas niet verder dan het volgende geprobeerd te hebben zonder succes.

Router aan en uit zetten
DNS flushen via cmd
IP resetten via cmd (netsh int ip reset)
andere DNS adressen geprobeerd (google en open)

nslookup ziggo.nl
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.

Helaas dus geen succes, kan iemand mij hier verder bij helpen?? Vanaf de modem met ethernet kabel werkt het internet wel.

Modem: Technicolor TC7210 = wifi/router functie uit
Router: Netgear WNR2000v2

Ik hoop dat iemand mij hier verder bij kan helpen..
icon

Best beantwoord door DennyW 9 februari 2019, 16:51

Je zou kunnen testen of het Ziggo-modem roet in het eten gooit of niet.
Ook al is het modem in bridge, dan is het toch mogelijk in er (maximaal) één PC op aan te sluiten om een internetverbinding tot stand te brengen. (Dus zonder gebruik te maken van de eigen router.)

-Controleer eerst of bij de PC de instellingen van de ethernetadapter het verkrijgen van IP-adres, gateway-adres, maar ook DNS-server IP-adres wel op automatisch verkrijgen staat (dus alles d.m.v. DHCP verkrijgen). En niet onbelangrijk: controleer ook of er wel een firewall op die PC meedraait!

-Sluit PC af.
-Haal modem van de stroom.
-Haal de ethernet kabel uit het modem.
-Laat modem herstarten en wacht tot da deze volledig tot leven is gekomen.
-Sluit PC rechtstreeks aan op LAN-1-poort van modem en start PC op.

De PC behoort nu een externe IP-adres vanuit het Ziggo-netwerk te krijgen. (alsmede gateway- en DNS-IP-adressen.)

Kijk dan of internet-websites wel bereikbaar zijn.
Zo niet, kijk dan of je b.v. google.com kunt pingen:
ping google.com
of
ping 8.8.8.8

Na dat je klaar bent met het testje, dan maar weer alles uitzetten en modem opnieuw laten staten en dan de eigen router aansluiten en op laten starten. De router hoort nu externe IP-adressen vanuit het Ziggonetwerk te krijgen. Start dan ook weer de PC op. Die hoort nu weer een IP-adres van de eigen router te krijgen.

Groet,
DennyW
Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 7
Hallo @Steenwijk welkom op onze Community.

Leuk dat je aan de slag bent gegaan met een eigen thuisnetwerk. De Community is de aangewezen plek om je te helpen bij het verzamelen en gebruiken van kennis die je nodig hebt om je netwerk up and running te houden.

Zo te lezen heb je de perfecte aandacht voor het probleem weten te krijgen, waardoor alles weer werkt. Super!
Reputatie 7
Badge +13
@Steenwijk

Bedank voor de terugkoppeling.👍🏼

Alles vers opstarten leidt wel vaker tot "wonderbaarlijke genezingen". Nu inderdaad maar hopen maar hopen dat het (lang) goed blijft gaan.😀

Om de bron van "onverklaarbare" verstoringen te achterhalen probeer ik maar zo systematisch mogelijk dingen uit te sluiten. Je kan dan kiezen van welke kant af je begint. Nu maar wat geprobeerd van af de kant die van Ziggo af komt.
Een verklaring waarom Wifi dwars lag, is nu niet te geven. Dus bij een eventuele volgende keer lijkt het mij dan handig om dan te beginnen met de Netgear. Voor dat je die dan opnieuw opstart, ga je eerst kijken welke IP-adressen de Wifi-adapter van de / een weigerachtige PC toebedeeld heeft gekregen.
Dit kan je dan onder Windows doen in een command-scherm (cmd) met:

ipconfig /all

Je kan het je vast iets makkelijker maken door nu -in goed werkende toestand- eens te kijken hoe dat eruit ziet (en "afschrift" bewaren om vergelijkingsmateriaal te hebben.) Windows verzint wel steeds andere IPv6 Local Link adressen, dus daar moet je je niet zo veel van aantrekken als dit steeds weer iets anders wordt.

Als je in cmd een uitdraai van ipconfig ziet, ga er dan met de muis op het venstertje staan en klik met rechts. Klik dan vervolgens op "Alles selecteren" en meteen daarna [Ctrl]toets indrukken en ingedrukt houden en even op de "c"-toest drukken. Dan alle toetsten weer loslaten en de inhoud van het cmd-schermpje kan je dan plakken in een tekstverwerker of kladblok.

Groet,
DennyW
Het WiFi netwerk werkt weer naar behoren na het volgen van de instructies! Heel erg bedankt!

Heel het web afgezocht maar dit bleek dus de oplossing, nu maar hopen dat het zo blijft 🙂
Reputatie 7
Badge +13
Je zou kunnen testen of het Ziggo-modem roet in het eten gooit of niet.
Ook al is het modem in bridge, dan is het toch mogelijk in er (maximaal) één PC op aan te sluiten om een internetverbinding tot stand te brengen. (Dus zonder gebruik te maken van de eigen router.)

-Controleer eerst of bij de PC de instellingen van de ethernetadapter het verkrijgen van IP-adres, gateway-adres, maar ook DNS-server IP-adres wel op automatisch verkrijgen staat (dus alles d.m.v. DHCP verkrijgen). En niet onbelangrijk: controleer ook of er wel een firewall op die PC meedraait!

-Sluit PC af.
-Haal modem van de stroom.
-Haal de ethernet kabel uit het modem.
-Laat modem herstarten en wacht tot da deze volledig tot leven is gekomen.
-Sluit PC rechtstreeks aan op LAN-1-poort van modem en start PC op.

De PC behoort nu een externe IP-adres vanuit het Ziggo-netwerk te krijgen. (alsmede gateway- en DNS-IP-adressen.)

Kijk dan of internet-websites wel bereikbaar zijn.
Zo niet, kijk dan of je b.v. google.com kunt pingen:
ping google.com
of
ping 8.8.8.8

Na dat je klaar bent met het testje, dan maar weer alles uitzetten en modem opnieuw laten staten en dan de eigen router aansluiten en op laten starten. De router hoort nu externe IP-adressen vanuit het Ziggonetwerk te krijgen. Start dan ook weer de PC op. Die hoort nu weer een IP-adres van de eigen router te krijgen.

Groet,
DennyW
Nog even de volgende informatie..

- Werkt internet via een bekabelde (UTP) verbinding wel? JA
- Speelt het probleem op alle apparaten of maar op één/enkele? Op alle apparaten
- Speelt het probleem constant of af en toe? Constant
- Werken alle websites niet of slechts één/enkele? Alle websites werken niet
- Heb je naast je Ziggo modem nog andere netwerkapparatuur? Ja router van netgear
- Heb je een Ziggo Mediabox XL die je ook aan het thuisnetwerk verbonden hebt? Nee
- Kun je inloggen op het Ziggo modem(of op je eigen router)? Ja beide
- Andere bijzonderheden?

Reageer