NieuwNat

Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dagelijks wegvallend internet, terwijl wel wifi signaal

Vorige week is de monteur al bij ons langsgeweest en heeft alle aansluitingen vervangen en de waarden van het nieuwste Ziggo modem gecontroleerd. Deze zijn goed. Het modem staat in Bridge modus en ik heb een eigen router (TP-Link Archer C9) ertussen met nog 2 Powerline adapters (TP-Link WPA4220 kit) ertussen.

Wij hebben dagelijks last van uitvallend internet. Wat houdt dit in. Ik zie wel gewoon een goed bereik van mijn wifi signaal (wat de router uitzend), maar ik kan even geen pagina's laden van het internet. Ook vallen dan bijv. Skype en Dropbox verbindingen even uit voor een minuut. Heel vervelend, zeker omdat ik na vele topics gelezen te hebben nog steeds geen oplossing hiervoor kan vinden. Daarom ben ik nu op zoek naar de gouden tip.

Zaken die al bekeken zijn:
- De gehele aansluiting van buitenaf t/m de Ziggo modem. Vorige week is nog alles vernieuwd en gecontroleerd door de Ziggo monteur.
- Ziggo modem staat volledig in Bridge modus.
- TP-link router en powerline adapters hebben hetzelfde wifi kanaal. Reeds vele kanalen en instellingen geprobeerd, maar niets hielp. Het wifi signaal stoort dan ook niet, maar het internet valt uit.
- DNS server van Google in gebruik als instelling.
- Ook bekabeld via TP-link powerline adapter valt internet kortstondig weg.
- TP-link volledig weggehaald (alleen Ziggo modem), maar ook dan nog het probleem met wegvallend internet. Alleen moeilijk te reproduceren omdat het internet het soms uren wel goed blijft doen probleemloos. Net las met de TP-link overigens.
- Op het Ziggo modem zie ik wel eens een T3 error melding of range time out, maar volgens de monteur gebeurt dit vaker en is dit niet de oorzaak. De tijden komen ook lang niet altijd overeen met het uitvallen van het internet overigens.

Wie kan mij nog op weg helpen met wat tips om het wegvallende internet verder te analyseren of nog beter, kent iemand dit probleem en heeft hij de gouden tip voor de oplossing. Die is van harte welkom. Alvast hartelijk dank!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Serkan Ziggo,

Ik heb geen uitval meer ervaren, behalve wanneer ik op mijn kantoor aan het werk was via de powerline adapter. Beneden gebruik ik de powerline adapter alleen voor internet via LAN en dat gaat goed. Nadat ik de wifi van die had uitgezet beneden zie ik de Somfy ook niet meer roodkleuren en gaat internet ook stukken beter. Ik begin dan ook steeds meer het vermoeden te krijgen dat het aan de Powerline adapter ligt en het wifi daarvan stoort op de router. Ik kan geen andere verklaring meer verzinnen nu blijkt dat het Ziggo signaal wel goed en stabiel is en de up- en downstream waarden ook goed zijn.

De laatste netwerkmonteur stelde ook voor om boven een accespoint te maken ipv te werken met powerline adapters. Dat zou ook de aanbevolen werkwijze van Ziggo zijn. Ik ga binnenkort maar eens uitzoeken hoe ik dat het beste voor elkaar kan krijgen, aangezien ik (nog) geen vast aansluitpunt boven heb op dit moment.

@Allen: Hartelijk dank voor jullie hulp en inzichten in dit topic. Wat mij betreft is het hierbij gesloten.

Bekijk in context

57 Reacties 57
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je downstream en upstream uit je modem plaatsen?
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Downstream modem (1e gedeelte, overige waarden zijn ongeveer gelijk):


Upstream modem:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie dat je downstream en upstream flink hoog zijn, waarschijnlijk wel te hoog.
Kun je een foto van je AOP plaatsen met eventuele splitters en versterkers?
Is je modem aangesloten op een versterker?
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Hierbij de foto van de AOP en het totaal overzicht van de opstelling. Rechtsonder zie je het Ziggo modem en linksboven de TP-link router.

Verder zijn er op de Router de volgende zaken aangesloten:
- Philips HUE
- Sonos Boost
- Essent hub

De aansluiting van de AOP is vorige week door de Ziggo monteur geheel vernieuwd met een versterker ertussen. Dit heeft er al voor gezorgd dat de Upstream waarden van 54 dBmV naar 50 zijn gegaan.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
NieuwNat, wat was de motivatie van de monteur om er een versterker tussen te zetten??
Je downstream is te hoog (rond de 9 dB, dat is een factor 12 te hoog), en je upstream is al net zo'n probleem omdat je modem met maximaal vermogen (50 dBmV) probeert de CMTS te bereiken.
Je probleem ligt hoger in het netwerk, waarvoor een andere monteur voor langs moet komen.
Misschien is het handigst om een van de moderators een PB te sturen.

gr, Henno
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Henno,

Hartelijk dank voor je reactie. De motivatie van de monteur was omdat de upstream in eerste instantie 54 dBmV was en door de versterker werd dit 50 dBmV. Overigens kan ik nergens terugvinden wat de ideale waarden zijn voor de up- en downstream.

Overigens had ik daarvoor ook al dezelfde problemen. Wel een goed wifi signaal, maar dus wegvallend internet. Ik ben ook nieuw op deze community. Ik heb even geen idee hoe een PB te sturen naar een moderator en wat de voordelen hiervan zijn? Bedankt alvast.

Groeten,
Gerard
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Idealiter ligt het vermogen waarmee je modem zendt tussen de 35 en 45 dBmV.
Daarboven wordt het al redelijk moeizaam tot wanhopig; 51 dBmV.
Je modem zou met een hele lage waarde de verbinding met de CMTS moeten kunnen maken, een indicator voor een HFC netwerk met weinig verliezen.

De voordelen van de moderators is dat ze rechtstreeks contact hebben met de netwerkorganisatie en zelf ook het netwerk kunnen laten bekijken.
Serkan Ziggo, Thijs Ziggo, kunnen jullie hier naar laten kijken??

gr, Henno
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
NieuwNat, die versterker is trouwens wel ok voor de rest van je CAI installatie, TV's, mediaboxen en radio.

gr, Henno.
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ok, hartelijk dank. Hopelijk kan iemand van de moderators me nog verder helpen wat te doen om dat signaal goed te krijgen. Het zou een hoop frustratie gaan schelen, doordat ik veel thuiswerk met VM verbindingen bij klanten die hierdoor ook wel eens uitvallen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wat gebeurd er als je het modem rechtstreeks op het AOP hebt aangesloten.

Ter info downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Randje: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Slecht: -11 dBmV en hoger / +11 dBmV en hoger

Upstream: +35 dBmV tot +49 dBmV
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Toen het modem rechtstreeks op de AOP zat was de upstream nog hoger, namelijk 54 dBmV. Downstream weet ik niet en ik wil voor nu ook niet met de kabels zaken aanpassen.

De monteur is juist langs geweest omdat het voorheen nog slechter was. Echter was na 1 dag al duidelijk dat het verbeteren van de waarden nog niet geholpen hebben. Waarschijnlijk omdat deze nog steeds te hoog zijn.

Kan iemand mij ook uitleggen of een te hoge up- en/of downstream een directe oorzaak heeft op het kortstondig uitvallen van het internet en waarom? Dat is mij namelijk ook nog niet helemaal duidelijk. Alvast hartelijk dank.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Te hoge upstream waarden vertellen dat het modem de Ziggo server niet kan bereiken en volle sterkte signaal geeft om een verbinding te bereiken.
Een te hoge downstream ligt aan je versterker en geeft oversturing, dus een niet meer te volgen signaal.
Als je het modem op poort 1 zet wordt in ieder geval je downstream beter en geeft geen mogelijke oversturing.

Mocht dit allemaal niet helpen, dan wordt het zaak om Ziggo weer te bellen en om een netwerkmonteur te vragen, deze kunnen de buitenkabel meten en zien of er ergens een hapering in de buitenkabel zit en op hoeveel meter een mogelijke storing zit, omdat je nu alles wel gedaan hebt en de andere monteur binnen alles al heeft gedaan wat hij kon.
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Be rt, bedankt voor je reactie. Zonder versterker was de upstream al +54 dBmV. Gezien je reactie denk ik dat ik wederom ga bellen voor een netwerkmonteur.

Wat bedoel je echter exact met het modem op poort 1 zetten? Bedoel je hiermee de versterker weer weg te halen die de monteur juist geplaatst heeft om de upstream al te verbeteren? De connect box staat nu in Bridge modus.

Welk signaal is het meest verantwoordelijk voor het wegvallen van het internet? Up- of downstream?

Excuses voor de vele vragen steeds, maar ik ben een leek op dit gebied maar ik wil het wel proberen te snappen wat er nu fout gaat. Bedankt alvast.
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Serkan Ziggo of Thijs Ziggo,

Kunnen jullie nog iets voor mij betekenen i.v.m. het nog steeds wegvallen van het internet, de hoge up- en downstream waarden, ondanks dat de monteur alles vorige week heeft vervangen en opnieuw aangesloten? Kunnen jullie nog iets uitmeten of dien ik met Ziggo te bellen voor een netwerkmonteur?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie en hulp.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
NieuwNat schreef: "Wat bedoel je echter exact met het modem op poort 1 zetten? Bedoel je hiermee de versterker weer weg te halen die de monteur juist geplaatst heeft om de upstream al te verbeteren? De connect box staat nu in Bridge modus."

Ik bedoel op port 1 van je versterker.
Up- en downstream geven evenveel problemen, maar het is te proberen één versterkingsstap terug te gaan, als het al iets helpt tot een monteur er is, is het mooi meegenomen.
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Be rt, hij staat al op poort 1 van de versterker. Ik wacht nog even de reactie van 1 van de moderators af en anders ga ik Ziggo bellen voor een netwerkmonteur. Bedankt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ziggo moderators komen in topics eens in de paar werkdagen voor bij op dit klanten helpen klanten forum.
Bellen of op één van de andere 3 manieren contact opnemen is sneller.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
NieuwNat
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
De Ziggo netwerk monteur is ingepland voor de maandag de 18e (ik kon zelf niet eerder). Ik hou jullie op de hoogte.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
We zijn altijd benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak is.
Als er een patroon ontstaat kun je vergelijkbare problemen beter tackelen.
Veel succes verder.

Uitgelicht topic