eltee

Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dagelijks valt verbinding 1 tot twee keer weg

Sinds een aantal maanden valt ons internet 1 tot 2 keer per dag weg, waarna alleen een uit-aan actie van het modem weer leidt tot een internetverbinding. Er zijn al twee keer monteurs van Ziggo langs geweest. De eerste heeft het binnenkomende signaal doorgemeten en het modem en de aansluiting op de binnenkomende kabel vervangen. De metingen waren goed, geen indicatie dat de problemen hier vandaan komen. De vervanging van de apparatuur had helaas geen positieve gevolgen. De tweede monteur heeft ook alles zorgvuldig doorgemeten (weer alles bovengemiddeld goed) en de verbinding in de verdeelkast in de wijk vernieuwd. Verder had hij als tip dat als dit niet de oplossing was, we alleen de mediabox en tv bedraad (LAN) aan zouden moeten sluiten, en de rest los moesten koppelen. Als dit goed zou gaan, dan een voor een weer aansluiten, tot de oorzaak gevonden zou zijn. Mocht het niet gaan, dan zouden we rechtstreeks met hem contact op mogen nemen, hij zou dan weer langskomen. Helaas lag internet er ook snel weer uit met alleen de tv en de mediabox aangesloten. Dit gemeld aan de monteur, hij is alleen nog niet langs geweest.
Na de laatste vastloper heb ik ook de LAN-kabel van de mediabox losgehaald, dit bleek ook niet de oplossing.

De monteur moet dus weer langskomen, maar het leek mij tijd om dit probleem hier eens te melden. Heeft een van jullie ideeen? Ik werk vaak ook thuis (ICT) en ben dus afhankelijk van een stabiele internetverbinding. Dit probleem is dus erg vervelend.

Apparatuur: Connectbox van ziggo, Mediabox next. Daarnaast via LAN aangesloten: tv, philips Hue, bedraad thuisnetwerk met boven een TP-link router waarvan de DHCP is uitgezet en fungeert als wifi extender. Daarnaast via wifi een hele zooi aansluitingen: homewizard (smarthome basisstation), honeywell evohome, diverse tablets, smartphones, laptops, PS3.

Antwoorden op de standaard vragen:
- Werkt internet via een bekabelde (UTP) verbinding wel?
Nee, na uitvallen van internet werken zowel LAN als Wifi niet meer.
- Speelt het probleem op alle apparaten of maar op één/enkele?
op alle apparaten is dan geen internet.
- Speelt het probleem constant of af en toe?
gemiddeld twee keer per dag, random en niet perse als internet gebruikt intensief wordt.
- Werken alle websites niet of slechts één/enkele?
geen internet, dus niets werkt.
- Heb je naast je Ziggo modem nog andere netwerkapparatuur?
ja , een tp-link router waarvan de DHCP uitgeschakeld is, statisch IP-adres buiten de DHCP range van de Connectbox
- Heb je een Ziggo Mediabox XL die je ook aan het thuisnetwerk verbonden hebt?
nee, een mediabox next.
- Kun je inloggen op het Ziggo modem (of op je eigen router)?
normaal wel, als internet er uit ligt is ook deze onbereikbaar. TP-link router is dan ook onbereikbaar. De routerfunctie van de Connectbox lijkt dan ook niet te werken.
- Andere bijzonderheden?
alle bekabelde aansluitingen via LAN al bij wijze van test van de Connectbox af gehaald, had geen positieve gevolgen voor de internetverbinding (viel nog steeds weg).


Zelf had ik nog als oplossing dat ik weer zelf een goede router aanschaf, en deze aansluit op de Connectbox, waarbij ik deze in bridge-modus zet. Zo heb ik het namelijk altijd gehad, tot deze router stuk ging. Toen ben ik de connectbox ook als router gaan gebruiken, en dit moet natuurlijk gewoon kunnen.

Als jullie suggesties hebben, heel graag!

gr. Martijn
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Even een voor de verandering positieve update van bovenstaande problematiek.

Op advies heb ik van een aantal apparaten een voor een de wifi uitgezet. Aanvankelijk had dit geen verbetering tot gevolg, tot de kookplaat aan de beurt was. Hierna heb ik geen uitval meer ervaren, dit is nu al ruim een week geleden.
de boosdoender is dus gevonden, alleen vraag ik me wel af waarom dit de boosdoender is. Het apparaat krijgt zijn IP-adres via HDCP, is absoluut niet statisch.
Hoe dan ook, de kookplaat kan heel goed bediend worden zonder Wifi, het enige "nadeel" is dat ik geen notificatie op m'n mobiel meer krijg als een kookprogramma afgelopen is 😉 .
Dit gemis weegt echter niet op tegen het weer hebben van een stabiele internetverbinding!

Bekijk in context

44 Reacties 44
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Zou je hier een screenprint willen plaatsen van de up- en downstreamwaarden van de connectbox en van het laatste deel van de netwerkhistorie?
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
KBX458 wrote:
Zou je hier een screenprint willen plaatsen van de up- en downstreamwaarden van de connectbox en van het laatste deel van de netwerkhistorie?

zal ik doen zodra ik thuis ben, ik neem aan dat ik vanaf buiten niet in het modem kan inloggen zoals ze dat bij Ziggo wel kunnen?
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Neen, dat kan alleen vanuit je eigen netwerk.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
In aanvulling op mijn vorige reactie zou je dit topic eens kunnen volgen/lezen.
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
ivm overzichtelijkheid topic dit bericht verwijderd.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ik geef de voorkeur aan een screenprint omdat dit overzichtelijker is. Ook mis ik een paar tabellen van de downstreamwaarden. Een screenprint maakt u eenvoudig: windowstoets + print screen, terug te vinden onder scherm opnamen, daarna in uw reactie als bijlage voegen. (klikken op fototoestel)

In de netwerkhistory zitten sowieso een aantal T4 fouten, wat betekent dat het modem wegviel.
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Zo beter?
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ja, prima zo.
Ik zie geen afwijkende rariteiten in de waarden. Of ik moet al iets over het hoofd zien.
Wat wel opvalt is het aantal T 4 fouten in je eerdere reactie, waardoor de verbinding wegvalt.
Ook valt de upstream op alle kanalen op zeker moment weg.
Dit kan aan het modem liggen.:thinking:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Het ligt niet aan het signaal. Bij signaalproblemen blijft het modem nog steeds bereikbaar op het interne IP adres en dat lijkt hier ook niet het geval. Dus het lijkt mij eerder een IP conflict ergens wat zorgt dat de default Gateway onbereikbaar wordt, of een ander LAN probleem.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Nick999 de signaalwaarden zijn goed. Ik kwam dit topic tegen van een aantal maanden terug. Hierin eenzelfde probleem, waaronder de zelfde upstream fout.
Ik ga nog even verder lezen.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Dat andere topic gaat over signaalproblemen. Maar hier speelt een LAN probleem. Het hele modem en de andere AP zijn op het interne netwerk niet bereikbaar, dus kan het probleem bij TS alleen maar aan de LAN kant zitten.


Persoonlijk zou ik eens kijken of het IP adres van de computer verandert op moment dat de verbinding wegvalt.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Omdat een aansluiting in de wijkkast is vernieuwd en ik niet lees of er vanaf de wijkkast/straatkast een meting is gedaan, zou zo'n meting mogelijk uitkomst kunnen bieden. Ik denk maar even hardop.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Kun je mij dan misschien uitleggen welk stuk in het HF gedeelte van het modem verantwoordelijk is voor het interne LAN ?
Want je blijft nogal vastzitten in een signaalprobleem wat er niet lijkt te zijn (en ook al door 2 aparte monteurs is bevestigd)
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Wil je screenshots van de rest van de netwerk historie plaatsen als aanvulling op het screenshot van de laatste pagina?
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Bedankt voor de reacties, in een ander topic heb ik gelezen dat die T4 errors worden veroorzaakt door het opnieuw opstarten van de Connectbox, gaat dat in dit geval ook op?

Ik zag in een reactie dat er wel eens een IP conflict zou kunnen optreden die dit probleem tot gevolg heeft. Is het een idee om alle LAN- verbindingen los te halen en te checken of dit het probleem oplost, of zou een wifi verbinding ook een ip- conflict tot gevolg kunnen hebben?
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
ArChie.DVB wrote:
Wil je screenshots van de rest van de netwerk historie plaatsen als aanvulling op het screenshot van de laatste pagina?


Ziehier alle history, een screenshot hiervan is niet in een plaatje te vangen, dus dan maar op deze manier.
eltee
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Be rt wrote:
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

De eerste plaats waar de groene kabel binnenkomt is in de studeerkamer op de begane grond, vanuit daar heeft de elektricien een hoge kwaliteit coax-kabel (Hirchmann, dubbel geisoleerd) naar de woonkamer getrokken. Aansluiting is gelast en werkt prima, getuige de metingen van beide ziggo monteurs.
Ik kan hier geen foto van maken, is weggewerkt achter blindplaten.
Wil je een foto van de aansluiting zoals die is gerealiseerd in de woonkamer? Er zijn geen splitters of versterkers geplaatst overigens.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Nooit gedacht dat iedereen aan Pavlov lijdt hier, maar goed, ik trek me terug uit deze onzin.

Uitgelicht topic