Sinds een aantal maanden valt ons internet 1 tot 2 keer per dag weg, waarna alleen een uit-aan actie van het modem weer leidt tot een internetverbinding. Er zijn al twee keer monteurs van Ziggo langs geweest. De eerste heeft het binnenkomende signaal doorgemeten en het modem en de aansluiting op de binnenkomende kabel vervangen. De metingen waren goed, geen indicatie dat de problemen hier vandaan komen. De vervanging van de apparatuur had helaas geen positieve gevolgen. De tweede monteur heeft ook alles zorgvuldig doorgemeten (weer alles bovengemiddeld goed) en de verbinding in de verdeelkast in de wijk vernieuwd. Verder had hij als tip dat als dit niet de oplossing was, we alleen de mediabox en tv bedraad (LAN) aan zouden moeten sluiten, en de rest los moesten koppelen. Als dit goed zou gaan, dan een voor een weer aansluiten, tot de oorzaak gevonden zou zijn. Mocht het niet gaan, dan zouden we rechtstreeks met hem contact op mogen nemen, hij zou dan weer langskomen. Helaas lag internet er ook snel weer uit met alleen de tv en de mediabox aangesloten. Dit gemeld aan de monteur, hij is alleen nog niet langs geweest.
Na de laatste vastloper heb ik ook de LAN-kabel van de mediabox losgehaald, dit bleek ook niet de oplossing.
De monteur moet dus weer langskomen, maar het leek mij tijd om dit probleem hier eens te melden. Heeft een van jullie ideeen? Ik werk vaak ook thuis (ICT) en ben dus afhankelijk van een stabiele internetverbinding. Dit probleem is dus erg vervelend.
Apparatuur: Connectbox van ziggo, Mediabox next. Daarnaast via LAN aangesloten: tv, philips Hue, bedraad thuisnetwerk met boven een TP-link router waarvan de DHCP is uitgezet en fungeert als wifi extender. Daarnaast via wifi een hele zooi aansluitingen: homewizard (smarthome basisstation), honeywell evohome, diverse tablets, smartphones, laptops, PS3.
Antwoorden op de standaard vragen:
- Werkt internet via een bekabelde (UTP) verbinding wel?
Nee, na uitvallen van internet werken zowel LAN als Wifi niet meer.
- Speelt het probleem op alle apparaten of maar op één/enkele?
op alle apparaten is dan geen internet.
- Speelt het probleem constant of af en toe?
gemiddeld twee keer per dag, random en niet perse als internet gebruikt intensief wordt.
- Werken alle websites niet of slechts één/enkele?
geen internet, dus niets werkt.
- Heb je naast je Ziggo modem nog andere netwerkapparatuur?
ja , een tp-link router waarvan de DHCP uitgeschakeld is, statisch IP-adres buiten de DHCP range van de Connectbox
- Heb je een Ziggo Mediabox XL die je ook aan het thuisnetwerk verbonden hebt?
nee, een mediabox next.
- Kun je inloggen
op het Ziggo modem (of op je eigen router)?
normaal wel, als internet er uit ligt is ook deze onbereikbaar. TP-link router is dan ook onbereikbaar. De routerfunctie van de Connectbox lijkt dan ook niet te werken.
- Andere bijzonderheden?
alle bekabelde aansluitingen via LAN al bij wijze van test van de Connectbox af gehaald, had geen positieve gevolgen voor de internetverbinding (viel nog steeds weg).
Zelf had ik nog als oplossing dat ik weer zelf een goede router aanschaf, en deze aansluit op de Connectbox, waarbij ik deze in bridge-modus zet. Zo heb ik het namelijk altijd gehad, tot deze router stuk ging. Toen ben ik de connectbox ook als router gaan gebruiken, en dit moet natuurlijk gewoon kunnen.
Als jullie suggesties hebben, heel graag!
gr. Martijn