Beantwoord

Connectbox: Na firmwareupdate vreemde meldingen in netwerk historie


Reputatie 1
Hallo. Een aantal dagen geleden heeft mijn Connectbox (Compal) een firmware update gekregen ( CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH)
Sindsdien krijg ik de volgende meldingen



Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?
Bedankt voor het meedenken
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 14 juni 2019, 14:42

Eerst terug naar de firewall logs. Ik weet niet of deze entries nieuw zijn, want volgens de collega's die ik tot nu toe heb gesproken waren deze al langer zichtbaar. Misschien is er iets gewijzigd in de firewall waardoor deze entries nu veel vaker voorkomen (en wellicht onterecht) met enkele problemen tot gevolg (NAT Loopback/NAS bereikbaarheid)? Deze vraag staat nog open bij de verantwoordelijke afdeling.

Algehele instabiliteit van de internetverbinding: @Arthur Hoornweg, @Lenkan, @Venorcis, @Wezelaars, @renen1, @Jeroen D., @JKP - Ik heb jullie meldingen gebundeld doorgestuurd naar onze storingsdienst, ik kan bij jullie geen onderliggend signaalprobleem (behalve bij Lenkan) of andere gemeenschappelijke factor ontdekken behalve de Compal Connectbox en de laatste firmware. In afwachting van hun reactie, er komen vast meer vragen aan die ze nog beantwoord willen hebben.

@Lenkan - You've got an appointment with a mechanic today, I'm curious what his/her conclusion will be!
@Jeroen D. - Jij hebt juist de afspraak met de monteur afgezegd, is er thuis iets veranderd of kwam het niet goed uit?

NAT loopback problemen: Bespreken we verder in dit topic daarin ook een workaround voor techneuten. @Bizziebis, @mbass

Verbinding naar NAS traag (vanaf overal dus geen NAT loopback): Bespreken we verder in dit topic.
Bekijk origineel

48 Reacties

Reputatie 7
Badge +29
Hoi Roy,

Ervaar je ook problemen?

Groet,
Evert
Reputatie 1
Hallo Evert
Soms lijkt het wel alsof alles niet meer "soepel" draait. Speedtesten komen langzaam opgang om uiteindelijk wel op de juiste waarde uit te komen. Websites reageren soms wat trager en soms ook weer snel. Verder maak ik op mijn iPhone gebruik van de app FileBrowser om verbinding met mijn NAS te maken. Ik merk dat ook dit erg traag reageert zowel binnen mijn thuisnetwerk als via 4G (NAS bedraad aan connectbox) Punt is alleen dat ik niet zeker weet of dit komt door mijn netwerk of door de app zelf. Deze heeft ook een paar dagen geleden een update gehad.
Reputatie 7
Badge +29
Ik heb dezelfde meldingen in mijn Connect Box staan, maar heb nergens last van.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat de Connect box niet de veroorzaker bij jou is.

Heb je het modem al eens 10 seconden van de stroom afgehaald na de firmware update?
Reputatie 1
Ja dat heb ik gedaan. Ook vanwege het probleem met de app
Voor de firmware update nergens last van
Reputatie 7
Badge +29
Hebben andere apparaten thuis last van dezelfde problemen? Zo ja, gebeurt dat dan op dezelfde momenten als wanneer je problemen ervaart op je iPhone?

Je kunt altijd voor de zekerheid de fabrieksinstellingen terug zetten door het reset knopje achterop het modem 10 seconden in te drukken met een satéprikker.
Reputatie 1
Dit geld voor zowel pc, laptop, iPhone als iPad. Wat betreft de app FileBrowser dit is continue zowel op iPad als iPhone.
Of het probleem zit in de app of in de verbinding tussen NAS en connectbox.
Reset naar fabrieksinstellingen heb ik nog niet gedaan. Wil dit bewaren als laatste mogelijkheid
Reputatie 1
Evert bedankt voor het meedenken

Niemand verder?
Reputatie 6
Het moet toch niet zo moeilijk voor een Ziggo medewerker zijn om de nieuwe meldingen in de log toe te lichten. Tijdens de implementatie van deze nieuwe firmware zal de gewijzigde functionaliteit immers zijn beschreven, uitvoerig getest en vervolgens is bij de uitrol de helpdesk geïnformeerd zodat ze weten hoe ze die meldingen moeten interpreteren. Of doet Ziggo maar wat en had men net als bij de foute upstream signaal sterktes zelf niet getest voor de uitrol?
Badge +11
Her lijken wel firewall log-regels. Ik heb ze al eerder gezien in een andere post op dit forum, heel recent, maar weet niet meer waar. De vraag is of ze al dan niet terecht getriggerd worden, en of dit je problemen verklaart. Daarvoor zul je dieper moeten kijken, van de connectbox verwacht ik niet dat die je veel wijzer gaat maken.
De 172.217 adressen zijn van Google in elk geval, verder een adres van Akamai 23.208.
Reputatie 1
De ip-adressen verschillen nogal. Heb ook de melding: Illegal - Dropped Forward met daarachter een intern ip-adres van een van mijn eigen apparaten. Nog nooit eerder gezien.
Het lijken inderdaad meldingen van een firewall iod, prioriteit is dan ook: notice
Reputatie 6
Tja, maar als het resultaat van al deze notice meldingen is dat de belangrijke DOCSIS meldingen uit de log worden gedrukt dan schiet dit zijn doel voorbij. Het zorgt er dan immers voor dat bij onderzoek naar oorzaken van problemen nog minder echt belangrijke informatie informatie beschikbaar is.
Reputatie 2
Zie https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/meldingen-netwerkstatus-connectbox-39402
Reputatie 1
@ArChie.DVB : Helemaal mee eens. Er staan bij mij ook een paar T3 errors tussen. Deze vallen minder op en zouden inderdaad uit de lijst weggedrukt kunnen worden.

@RDS : Bedankt. Deze had ik gemist. Mijn probleem sluit hierbij aan. Alleen geen oplossing helaas.

Ik neem aan dat er meer mensen zijn waarbij de nieuwe firmware is geinstalleerd. Meer mensen dit probleem?

ter info: Deze melding had ik nog niet eerder gezien

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=ac:22:05:b9:d7:a7;CMTS-MAC=00:21:55:cb:1e:9c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Badge +11
Tja, maar als het resultaat van al deze notice meldingen is dat de belangrijke DOCSIS meldingen uit de log worden gedrukt dan schiet dit zijn doel voorbij. Het zorgt er dan immers voor dat bij onderzoek naar oorzaken van problemen nog minder echt belangrijke informatie informatie beschikbaar is.

Dat ben ik met je eens. Aan de andere kant krijgen we misschien enig inzicht in wat die firewall doet. 2 separate logs dan misschien?
Deze CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH update is niet stabiel. Ik heb nu al diverse keren het modem moeten resetten wat voorheen in een heel jaar niet nodig was. Wie heeft de oplossing? Wel heb ik geconstateerd dat het tijdschema van het MAC filter weer loopt op de NL zomertijd🙂
Reputatie 1
Er zijn dus wel meer mensen met deze problemen. Helaas geen oplossing

https://ziggoforum.nl/topics/onduidelijkheid-firmware-connect-box-compal.91238/page-6
Ik dacht al dat de problemen bij mijn eigen apparatuur lagen. Maar ik heb ook deze update ontvangen. Sindsdien heb ik enorm veel problemen om mijn interne IP camera's te bekijken met een extern (domeinnaam) adres. NAT lijkt de weg kwijt te zijn. Ik krijg dan veel DROPPED meldingen in de log te zien en de snelheid is belaberd. Slechts 150kb/sec. Wanneer ik via 4G de camera's bekijk haal ik 800kb/sec. Zeer vervelend dat ik van de wifi af moet gaan om mijn interne apparatuur te kunnen benaderen...
Reputatie 1
Nog even een update
Na wat testen heb ik het volgende probleem ontdekt: als ik mijn NAS via internet benader en dan bijv. pdf bestanden wil openen of downloaden gaat dit heel erg traag. Denk aan enkele KB/s. Voor de firmware update was dit MB/s.
Als ik mijn NAS via mijn eigen netwerk benader is de snelheid ok
Ik heb inmiddels alles gedaan wat in mijn eigen macht lag. Ondanks dat het totaal niet aan mijn kant ligt heb ik toch maar kabel vanaf AOP naar modem vervangen door originele kabel van Ziggo. En zoals verwacht, 0,0 verschil. Alle upstream/downstream waardes zij OK.

Bij een familielid met bijna identieke situatie zijn geen problemen te ontdekken. Enkel 1 klein verschil, firmware versie ch7465lg-ncip-4.50.18.23-4m2-ga-nosh..

Is het mogelijk om het modem te laten downgrade naar deze versie? Daarmee zou ik enorm geholpen zijn.
Reputatie 1
Hier sluit ik mij graag bij aan.
Ik zou ook heel graag de vorige versie terug of een update waar dit probleem is uitgehaald.
Als er nog meer mensen zijn met gelijksoortige problemen, meld dit dan aub. Samen staan we sterker
Ik zou het ook erg waarderen als er eens een medewerker van Ziggo zou reageren
Hier sluit ik mij graag bij aan.
Ik zou ook heel graag de vorige versie terug of een update waar dit probleem is uitgehaald.
Als er nog meer mensen zijn met gelijksoortige problemen, meld dit dan aub. Samen staan we sterker
Ik zou het ook erg waarderen als er eens een medewerker van Ziggo zou reageren

Helemaal mee eens. Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik kan mijn fotos nu niet meer fatsoenlijk naar mijn NAS backuppen via Wifi. Via 4G is het wel een stuk sneller, maar ook niet wat het geweest is.
Reputatie 1
Voor mij maakt het niet zo veel uit of ik via WiFi of via 4 g mijn NAS benader. Zodra de verbinding via internet loopt is het een drama. Via mijn eigen netwerk, lokaal dus, gaat het wel goed.
Ik heb dezelfde firmware en het modem loopt totaal instabiel sindsdien. Hij start regelmatig spontaan opnieuw op. Giga irritant.

(Update) ik heb mijn persoonlijke instellingen opgeslagen en daarna het modem naar zijn fabrieksinstellingen gereset. Vervolgens mijn persoonlijke instellingen weer terug geladen.

Alles loopt merkbaar sneller nu. Een verschil van dag en nacht. Ik ben benieuwd of hij nu stabiel is!
Reputatie 1
Ik heb ook de fabrieksinstellingen teruggezet. Helaas zonder resultaat
Reputatie 3
Badge +3
Sinds CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH ook problemen:
  • internet niet stabiel, valt weg en soms traag.
  • websites openen soms traag.
  • speedtest lage snelheid en start ook traag (diverse testen) en wisselende snelheid
Voor deze firmware geen enkel probleem nu wel. Diverse reboots gedaan apparatuur los gekoppeld geen resultaat helaas.
Ben als ik het in mijn kennissen kring zo hoor ook niet de enige die Ziggo internet problemen heeft 🙁

Reageer