mrBB

Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Connectbox loopt regelmatig vast

Al een paar maanden loopt mijn connectbox om de paar dagen vast. Daarvoor speelde dit probleem niet. Met vastlopen bedoel ik dat alle apparaten verbonden met de connectbox, zowel via wifi als de vaste kabel, hun verbinding met internet verliezen. Telefoon (via Ziggo) blijft wel werken (en TV ook). Lampje op box blijft gewoon wit branden. Na reset (uit/aan zetten en/of stroom eraf/erop) doet alles het altijd weer, tot de volgende vastloper. Modem komt niet spontaan terug en heeft altijd reset nodig. Gemiddeld gebeurt dit zo elke 1 a 2 dagen. Ik heb het idee dat vastlopers vaker gebeuren als er veel mensen tegelijkertijd internet gebruiken, maar dat is beetje speculatie.

Modem is al eens vervangen (Arris voor Arris) en monteur die dacht dat het aan de aansluiting/verbinding zou kunnen liggen heeft wandcontactdoos vervangen. Door hem gemeten verbinding was uitstekend. Helaas volgende dag alweer vastloper en monteursbezoek heeft (dus) niets geholpen.

Als modem is vastgelopen kan Ziggo helpdesk hem ook niet benaderen, dus de helpdesk kan ook niets anders doen dan monteur sturen.

Vanavond komt er weer monteur, maar na vorige bezoek heb ik er niet het volste vertrouwen in dat dat m’n probleem gaat oplossen.

Heeft iemand een idee wat probleem kan zijn? Kan het zijn dat ik bepaalde apparatuur in huis heb die bug in firmware triggert? Zou switch van Arris naar Compal oplossing kunnen zijn of zou gebruik van 3rd party router kunnen helpen?

Alle suggesties zijn welkom!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Ok, dat is snel. 

Siemens apparatuur zorgt bij het ophalen van een ip adres bij de connectbox dat deze "vastloopt". Op dit moment is de enige, tijdelijke, oplossing de WiFi van de apparatuur uitzetten of deze een vast ip nummer geven.

Het is in onderzoek bij Siemens en Ziggo. 

Ik vind je upstream wat hoog in verhouding tot de downstream. Ik ben benieuwd naar de foto's. 

De monteur kun je denk ik bijna zeker afbellen. 

Bekijk in context

8 Reacties 8
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@mrBB kun je je up- en downstream waarden hier posten, hoe je dat doet staat hier.

Kun je ook foto's maken hoe je mode op je AOP aangesloten zit en hier posten?

Heb je sinds een paar maanden een nieuwe vaatwasser, oven oid van Siemens of Bosch met Internet connectiviteit?

mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

“Heb je sinds een paar maanden een nieuwe vaatwasser, oven oid van Siemens of Bosch met Internet connectiviteit?”

Ja, inderdaad, paar maanden geleden vaatwasser van Siemens gekocht die via wifi (Siemens Home Connect) te bedienen is. Zou dat de boosdoener zijn?

Voor volledigheid hier down- en upstream waarden:

Ik zal zo nog fotootjes toevoegen van AOP.

Heel benieuwd of en wat er aan Siemens apparaat te doen is (zonder nieuwe vaatwasser te hoeven kopen 😉 ).

 

Bedankt alvast,

 

Bart

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Ok, dat is snel. 

Siemens apparatuur zorgt bij het ophalen van een ip adres bij de connectbox dat deze "vastloopt". Op dit moment is de enige, tijdelijke, oplossing de WiFi van de apparatuur uitzetten of deze een vast ip nummer geven.

Het is in onderzoek bij Siemens en Ziggo. 

Ik vind je upstream wat hoog in verhouding tot de downstream. Ik ben benieuwd naar de foto's. 

De monteur kun je denk ik bijna zeker afbellen. 

mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

@Henno

En hier wat fotootjes uit meterkast en huiskamer. Ik weet nooit precies wat AOP is. Zowel de doorgeluste kabel in meterkast (er zit daar dus geen kastje o.i.d.) en wandcontactdoos in woonkamer zijn tijd geleden respectievelijk recent door Ziggo monteur gedaan.

 

 

Ik heb inmiddels wat andere post gelezen over Siemens issue en lijkt duidelijk dat daar probleem zit. Ik zal daar gesuggereerde oplossing om gasten-netwerk voor Siemens te gebruiken uitproberen.

Moet me van het hart, zeg ik tegen Ziggo medewerkers (@Ziggo Community) die dit lezen, dat het wel vreemd is dat tijdens minimaal 10 telefoontjes naar helpdesk de afgelopen maanden en ook tijdens een monteursbezoek, niemand van Ziggo op het idee kwam om dit Siemens issue te noemen of te checken. Ik stond heel serieus op het punt om Ziggo na zoveelste tariefsverhoging en daarbij dit internet issue dat maar niet opgelost werd in te ruilen voor andere aanbieder.

Ik bedank @Henno hartelijk voor snelle reactie en vinger op (naar ik aanneem) zere plek!

 

Bart

mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Henno wrote:

Ok, dat is snel. 

Siemens apparatuur zorgt bij het ophalen van een ip adres bij de connectbox dat deze "vastloopt". Op dit moment is de enige, tijdelijke, oplossing de WiFi van de apparatuur uitzetten of deze een vast ip nummer geven.

Het is in onderzoek bij Siemens en Ziggo. 

Ik vind je upstream wat hoog in verhouding tot de downstream. Ik ben benieuwd naar de foto's. 

De monteur kun je denk ik bijna zeker afbellen. 

Nogmaals dank voor reactie, @Henno. Siemens issue is duidelijk nu. M.b.t. upstream vs downstream: is dat erg en kan ik daar zelf iets aan doen? Of is dit iets waar de monteur die voor vanavond staat ingepland, en die ik toch niet meer kan afzeggen (geloof ik), naar zou kunnen/moeten kijken?

 

Vrgrt.,

Bart

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Die tijdelijke oplossing met dat gastnetwerk werkt niet. Dan gebruik je nog steeds de DHCP server van de connectbox en blijft je probleem bestaan. 

Over je bekabeling :

De aop doos zou moeten zitten waar de groene kabel van Ziggo je woning binnen komt. Daar zou ook je connectbox moeten komen te hangen. Deze moet zo dicht mogelijk bij het aop hangen zodat je signaal goed is. 

Ook de splitter die je nu gebruikt is verouderd. Je hebt den poa-01 nodig met bijbehorende kabels. De splitter die je nu gebruikt is geen partij voor in straling van mobiele telefonie.

De afstand tot de groene kabel en je oude aop verklaard waarschijnlijk de iets hoge upstream. 

Misschien toch een idee om die monteur vanavond door te laten gaan. 

mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Monteur is langs geweest en heeft inderdaad de splitter door een poa-01 vervangen. Meterkast vond hij niets mis mee. Vriendelijke jongeman, die graag wilde helpen.

Wat toch wel verbazingwekkend is, is dat dit Siemens issue bij hem volledig onbekend was. Hij kon zich niet voorstellen dat het aan door mij gebruikte apparaten lag, toen ik daarop hintte, maar was vrij stellig dat of de vervanging van de splitter en anders een duurder abonnement met meer Mb/s de oplossing zou zijn voor het regelmatig vastlopen van de modem. Misschien beetje gemeen van me, dat ik niet heb verteld dat ik eigenlijk al wist wat er aan de hand was, maar leek me aardige test van de kwaliteit en kennis van de Ziggo medewerkers.

Mijn conclusie is in ieder geval dat het delen van informatie binnen Ziggo niet op orde is. Dit Siemens issue werd in dit forum al 8 maanden geleden besproken, maar geen van de 10 helpdesk medewerkers die ik aan de telefoon heb gehad en geen van de 2 Ziggo monteurs die op bezoek kwamen, is er blijkbaar van op de hoogte. 

Ziggo had door intern beter informatie te delen onder haar medewerkers makkelijk 2 monteursbezoeken en 2 uur helpdesktijd kunnen voorkomen. Uiteindelijk betalen wij klanten voor deze inefficiëntie, en dat blijkt tariefsverhoging na tariefsverhoging.

Ik tag een willekeurige Ziggo moderator (@Sander Ziggo) in de hoop dat mijn zorg binnen Ziggo gedeeld en opgepakt zal worden.

 

 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedenavond @mrBB, welkom op de Community! 

Goed dat je ons hebt gevonden met je vraag! En super @Henno dat je zo goed hebt geholpen. 

Ik vind het zeer spijtig om te lezen dat medewerkers en zelfs de monteur niet van het probleem op de hoogte zijn.  Intern is dit probleem gewoon te vinden en ook de 2 work-around oplossingen hiervoor zijn gewoon inzichtelijk voor de medewerkers en monteurs. Ik ga dit daarom ook zeker intern aankaarten. Fijn dat in ieder geval @Henno goed op de hoogte is en je hiermee heeft kunnen helpen! 

Als er in de toekomst nog andere vragen zijn weet je ons te vinden! 

Uitgelicht topic