dewa

Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Connectbox in Bridge modus laatste weken gem 3 x per uur internet uitval

Hoi allemaal ik ben Martijn en heb nu al een paar weken het probleem dat mijn internet regelmatig uitvalt.

Met het vele online vergaderen is dat geen fijne situatie. Ik heb de Ziggo helpdesk hierover al gebeld, en die geven aan dat het signaal prima doorkomt. 

Mijn vraag aan jullie of de verschillende failures in het log van de Connectbox een bijdrage leveren aan mijn probleem? Ik stuur de up-downstream gegevens en het netwerklog mee… ik hoop dat jullie er een oordeel over kunnen geven.

Alvast bedankt.

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 28600000 47 2560 64 qam 6
2 57800000 47.3 5120 64 qam 1
3 50900000 47 5120 64 qam 2
4 37100000 47 5120 64 qam 4
5 44000000 47 5120 64 qam 3
6 31800000 47 2560 64 qam 5


 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 25 0
2 ATDMA 0 0 26 0
3 ATDMA 0 0 28 0
4 ATDMA 0 0 24 0
5 ATDMA 0 0 26 0
6 ATDMA 0 0 27 0

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 850000000 -2 38 256 qam 32
2 674000000 0.5 38 256 qam 10
3 682000000 0.7 38 256 qam 11
4 690000000 0.5 40 256 qam 12
5 698000000 0.7 40 256 qam 13
6 706000000 0.4 40 256 qam 14
7 714000000 0 38 256 qam 15
8 722000000 -0.2 38 256 qam 16
9 730000000 -0.5 38 256 qam 17
10 738000000 -0.5 38 256 qam 18
11 746000000 -1 38 256 qam 19
12 754000000 -1 38 256 qam 20
13 762000000 -1.4 38 256 qam 21
14 770000000 -1.7 38 256 qam 22
15 778000000 -2 38 256 qam 23
16 786000000 -2 37 256 qam 24
17 794000000 -1.7 38 256 qam 25
18 802000000 -1.7 37 256 qam 26
19 810000000 -1.5 35 256 qam 27
20 818000000 -1.7 32 256 qam 28
21 826000000 -1.7 38 256 qam 29
22 834000000 -1.9 38 256 qam 30
23 842000000 -2.2 38 256 qam 31
24 666000000 0 38 256 qam 9


 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.6 106336 1135397
2 Locked 38.9 31 12
3 Locked 38.9 18 13
4 Locked 40.3 19 14
5 Locked 40.3 41 13
6 Locked 40.3 64 19
7 Locked 38.9 248 2
8 Locked 38.6 606 7
9 Locked 38.9 131 9
10 Locked 38.9 32 11
11 Locked 38.6 39 11
12 Locked 38.6 62 3
13 Locked 38.9 56 12
14 Locked 38.9 63 24
15 Locked 38.6 24017447 8608589
16 Locked 37.3 31212123 69367625
17 Locked 38.9 64 30
18 Locked 37.3 93171 26
19 Locked 35.4 1565182 16
20 Locked 32.5 3724563 16
21 Locked 38.9 828 16
22 Locked 38.6 15667 594
23 Locked 38.9 64518 1822803
24 Locked 38.6 48 26

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
22/11/2020 12:08:4 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:07:19 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 12:02:17 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:59:57 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:57:13 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:57:13 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:57:12 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:52:36 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:52:32 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:42:1 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:38:41 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:38:35 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:38:35 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:33:43 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:33:37 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:33:33 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:33:27 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:33:1 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:32:3 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 11:28:21 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Tobias, dank voor al je hulp.
 

Het internet is al een stuk stabieler.

Bekijk in context

26 Reacties 26
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het lijkt erop dat je een verouderd AOP en/of verouderde splitter(s)/bekabeling gebruikt. Ik zie 4G-instraling op DS-kanalen 15, 16 en 23. In de log ook sync errors en RCS partial service errors, dit betekent dat een of meerdere DS-kanalen onbruikbaar zijn (meestal wegens teveel ruis). De upstream geeft veel T3 errors aan, dit is ook een indicatie voor ruis.

Zou je een foto willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien van toepassing) en bekabeling?

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

AOP

Deze is twee jaar geleden door de ziggo monteur geplaatst.

wit= radio

blauw= ziggo next

rood= Connectbox 

 

Connectbox

Verder geen versterker oid.

 

thanks.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

AOP en splitter zien er goed uit.

Ik vermoed dat de flinke hoeveelheden ruis die binnenkomen op het modem, veroorzaakt worden door de radio of de kabel naar de radio. Deze kabel is in elk geval verouderd en kan het beste vervangen worden voor een meervoudig afgeschermd exemplaar, bijvoorbeeld Technetix RLA++. Verder kunnen zowel de radio als de kabel als antenne fungeren voor 4G en zo storing veroorzaken op de hele installatie.

Je kunt het volgende proberen: radio afkoppelen van de splitter, ongeveer een uur de stabiliteit van de verbinding aankijken en dan opnieuw de downstream/upstream/log opvragen uit het modem om te kijken of het signaal stabiliseert.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Check, ik haal de radio kabel eruit…. update met gegevens over ongeveer een uur. Dank voor je raad.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Prima, ik ben benieuwd!

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Zo na een uur zijn dit de resultaten. Is dit beter?

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 28600000 47 2560 64 qam 6
2 57800000 47 5120 64 qam 1
3 31800000 47 2560 64 qam 5
4 37100000 47 5120 64 qam 4
5 44000000 47.3 5120 64 qam 3
6 50900000 47 5120 64 qam 2


 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 15 0
2 ATDMA 0 0 15 0
3 ATDMA 0 0 10 0
4 ATDMA 0 0 13 0
5 ATDMA 0 0 11 0
6 ATDMA 0 0 13 0

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 850000000 -2 38 256 qam 32
2 674000000 0.2 38 256 qam 10
3 682000000 0.5 38 256 qam 11
4 690000000 0.5 40 256 qam 12
5 698000000 0.5 40 256 qam 13
6 706000000 0.2 40 256 qam 14
7 714000000 -0.2 38 256 qam 15
8 722000000 -0.4 38 256 qam 16
9 730000000 -0.5 38 256 qam 17
10 738000000 -0.5 38 256 qam 18
11 746000000 -1 38 256 qam 19
12 754000000 -0.9 38 256 qam 20
13 762000000 -1.2 38 256 qam 21
14 770000000 -1.5 38 256 qam 22
15 778000000 -1.9 38 256 qam 23
16 786000000 -1.7 38 256 qam 24
17 794000000 -1.7 38 256 qam 25
18 802000000 -1.5 38 256 qam 26
19 810000000 -1.4 36 256 qam 27
20 818000000 -1.5 34 256 qam 28
21 826000000 -1.7 38 256 qam 29
22 834000000 -1.7 38 256 qam 30
23 842000000 -2 38 256 qam 31
24 666000000 -0.2 38 256 qam 9


 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.6 70349 1239981
2 Locked 38.9 83 0
3 Locked 38.9 94 0
4 Locked 40.3 111 0
5 Locked 40.9 102 0
6 Locked 40.3 139 0
7 Locked 38.9 133 0
8 Locked 38.9 141 0
9 Locked 38.9 142 0
10 Locked 38.9 146 0
11 Locked 38.9 166 0
12 Locked 38.6 139 0
13 Locked 38.6 165 0
14 Locked 38.9 165 0
15 Locked 38.6 2074425 1378286
16 Locked 38.9 4144040 4005485
17 Locked 38.9 146 0
18 Locked 38.2 507 57
19 Locked 37.3 417958 52
20 Locked 36.6 1296313 50
21 Locked 38.6 221 51
22 Locked 38.6 2395 241
23 Locked 38.9 141124 2162874
24 Locked 38.9 86 0

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
22/11/2020 15:20:5 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 15:12:30 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 15:01:38 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:57:25 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:57:21 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:42:11 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:42:4 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:32:7 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:32:4 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:32:0 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:31:57 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:21:49 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:21:48 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:17:17 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:16:56 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:16:43 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:16:37 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:16:28 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:16:20 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:15:34 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:fd:6f:d3;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie nog steeds kanaaluitval maar de frequentie is afgenomen. Verder zijn de MER-waarden nu meer consistent over alle kanalen. Het afkoppelen van de radio lijkt dus wel effect gehad te hebben. Er komt natuurlijk nog wel ruis binnen op de open aansluiting op de splitter.

Maak je nog gebruik van analoge kabelradio?

Tevens ben ik benieuwd om welk merk en type radio het gaat?

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De kabel kwam uit een Onkio analoge radio/versterker (10 jaar oud), daar maken we nog dagelijks gebruik van. Het type zal ik straks even nakijken. Bij het AOP zit overigens op 20 cm afstand een stopcontact, heeft dat ook invloed op de splitter?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op welke afstand staat de Onkyo receiver van het AOP?

Misschien is het mogelijk om de kabel te vervangen voor een hedendaags exemplaar met 4G-afscherming. Dan kun je de receiver blijven gebruiken en heeft het modem minder last van ruis (= stabielere internetverbinding). Houd er wel rekening mee dat Ziggo naar verwachting in de loop van 2021 stopt met de doorgave van analoge kabelradio.

Een WCD heeft geen invloed op het AOP. Het gaat hier specifiek om 4G-instraling.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het is een Onkio TX-SR507.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De radio staat ongeveer vijf meter van het AOP. Als ziggo stopt met analoge radio in 2021 wordt het misschien eens tijd voor wat vernieuwing op radio gebied voor ons ;-).  Ik merk in de loop van vandaag nog steeds de uitval van internetverbinding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De installatie heeft inderdaad nog steeds last van instraling. In bepaalde gevallen is het gevolg bijvoorbeeld blokjes in beeld op TV en een internetverbinding die niet op volledige snelheid werkt. In jouw geval is de instraling helaas dusdanig sterk dat het de kanalen met respectievelijke frequenties onbruikbaar maakt op bepaalde momenten.

Staat er toevallig een zendmast vlakbij de woning? Ik heb nog even opnieuw naar de frequenties gekeken met veel RS errors, het lijkt grotendeels door 5G van T-Mobile veroorzaakt te worden.

Wat je op dit moment kunt proberen, is het bestellen van een meervoudig afgeschermde kabel zoals deze om de Onkyo receiver op aan te sluiten. Deze kabels zijn specifiek ontworpen voor minimaliseren van instraling.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nee zendmast staat niet in de buurt (staat op ongeveer 800 meter). Als ik de splitter er tussenuit zou halen zou de verbinding dus goed moeten werken… dan is namelijk alles wat ruis kan veroorzaken of kan opvangen er tussenuit. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als test kun je inderdaad nog het modem direct op het AOP aansluiten. Kijkend naar het vermogen van het signaal dat nu op het modem binnenkomt, moet dat geen problemen veroorzaken.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dan ga ik dat nog proberen en zet ik de gegevens met de modem direct op het AOP hier weer neer… dat zal waarschijnlijk vanavond zijn.

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De splitter kan er niet tussenuit. De Connectbox heeft voor de ingang een voor mij onbekende aansluiting… lijkt op satelliet aansluiting (heel dunne male). De kabel is niet compatible met de AOP. 
 

Zijn hier kabels voor beschikbaar? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je moet de kabel gebruiken die nu op de splitter aangesloten zit (rode ring). Die heeft een IEC female connector aan de ene kant (splitter) en een F male aan de andere kant (modem).

dewa
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Kabel met rode ring is beide kanten male

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je hebt helemaal gelijk. Ik zat aan de POA-01-B te denken, die heeft voor zowel data als TV, IEC male connectors. Zonder verloopstekker of andere kabel wordt dit inderdaad lastig.

Uitgelicht topic